except
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: do jul 30, 2015 04:26

Vloeken in de kerk? Niet-Alfa auto aankoop?

wo mei 09, 2018 03:32

Lieve mede Alfisti,

Ik heb jullie advies nodig voor het kopen van mijn volgende avontuur. Naast mijn 2 Alfa's misschien iets anders?

Ik zeg altijd dat ik Alfa rijd sinds ik 17 ben. Het mocht nog niet echt maar af en toe de oprit op en af in de Alfetta GTV4 van mijn moeder en op kampeerterreinen hoorde er al bij. Ik heb haar GTV4 uit '83 overgenomen en toen toen deze door roest op was "ingewisseld" voor een roestvrije '81 GTV6, geimporteerd uit de VS. Die heb ik gerestaureerd en 18 jaar met liefde in gereden, en zelfs meegenomen naar de VS. Daar heb ik een epische 4 maanden roadtrip met haar gemaatk waar ik ooit hier een verslag van heb gemaakt: http://except.nl/overig/roadtripusa/ vol avonturen.

Toen heb ik zelf een 3,0 hoge compressie motor erin gebouwd en eindeloze avonturen mee gehad. Wat een auto. De video van Davide Circoni doet mijn gevoel recht: https://www.youtube.com/watch?v=vCHzuCeojgo.

Dit is die van mij:

Afbeelding

Wat een ultieme ervaring, het ontwerp, de motor, de wegligging, de geschiedenis, de totaalervaring... Maanden van lanschap en reiservaring beleefde met het gelid van de V6 Busso. Na terugkomst in Nederland bleef de Auto in Nederland maar bleef ik reizen. Ik heb haar toen jaren in vertrouwen uitgeleend aan een vriend. Jammer genoeg heeft deze nu-niet-echt-meer-vriend haar volledig verwaarloosd, jaren stil op straat laten staan. Nu is ze zielig, roest, schimmel en vermoeiing, en kijk ik naar opties om haar te laten restaureren voor een beperkt budget (tips welkom). Dat gaat nog wel even duren. Tot die tijd wil ik ook graag in een fijne auto rijden.

Ik heb niet stil gezeten. In de tussentijd heb ik ook een VW kever uit '68 gehad toen ik in Australië woonde (fantastische auto). Dagelijks rij ik nu zo'n 5 jaar in een heerlijk comfi Alfa 159 2.2 JTS gekieteld oor Savali, en heb een TVR Cerbera 4.2 voor de bijzondere tripjes. Het idee achter de TVR was dat de 159 redelijk praktisch is en toch een echt fijne auto, en de TVR was om een fijne pure bizar snelle auto te hebben voor road trips door Europa. En de Cerbera was altijd al een jongensdroom, een van de mooiste en meest briljante autos ooit gemaakt denk ik. Voila, Ivy, mijn TVR Cerbera 4.2:

Afbeelding

Ivy is echt een fantastische auto. Ik heb haar helemaal opgeknapt en al jaren probleemloos plezier van. Ivy is sneller dan wat dan ook op de weg. 400 pk op 1100kg. Je weet niet wat er gebeurt als je het gas indrukt van die unieke v8, een echt raspaard, absoluut een onvergetelijke ervaring. En echt karakter. Maar Ivy is heel zeldzaam, in zo'n perfecte staat dat ieder krasje op mijn perfecte exemplaar me hartkloppingen veroorzaakt. Ik heb dus de TVR in de verkoop gezet voor de liefhebber en wil gewoon een ding om een beetje in te scheuren. Deukje meer of minder, whatever, tot de GTV6 af is. Dus iets wat minder zeldzaam.

Dus dan.. wat nu?
Wat wil ik? Iets heel sportiefs, met cruise control voor lange afstanden, met stijl en karakter. Iets relatief probleemloos van maximaal 15 jaar oud. Kunnen jullie me helpen met opties? Ik heb een budget tot zo'n 22k.

Ik heb de Brera V6 Q4 geprobeerd. Schitterende auto maar net niet genoeg, voelt als een upgrade van de 159 ipv een echt andere ervaring. Ik denk gewoon net te zwaar. 1750 turbo versie helpt niet. Andere Alfas die geschikt zijn zie ik niet echt? Ik heb een proefrit gemaakt in een VW Sirocco 2.0 turbo, want vind het een mooie auto. Maar die voelde als een hyper nerveuze kart, een speeltje. Ik heb veel liefde voor de Nissan 350z, snel, mooi, betrouwbaar, comfortabel... maar ook karakterloos en daarom nee. 370z is beter maar duur en eigenlijk ook weinig karakter. BMW's, Mercedes en Audi doen me niks, ik vind ze saai. Jaguar XKR naar gekeken, leuk, maar ... zit je met een Jaguar... met dat nep notenhout enzo... meer beeld dan inhoud. Wat is er nog meer?

Kunnen jullie helpen? Wat zouden jullie me aanraden?

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Vloeken in de kerk? Niet-Alfa auto aankoop?

wo mei 09, 2018 07:50

Mooi verhaal :thumbs:

Kernvraag is dus: denk mee out-of-the-Alfa-box?
Geen idee wat het budget is met de Cerbera verkocht, maar hier wat bij mij op borrelt:

- Laguna Coupe: wat een lekker kontje! Motorenaanbod verbleekt natuurlijk bij de Cerbera, maar met de 4 Control stuurt het verbazingwekkend goed;
- Subaru BRZ/Toyota GT86: eigenlijk twee identieke auto's, maar persoonlijk zou ik de voorkeur aan de Subaru geven;
- Peugeot RCZ: geweldig ontwerp van Zagato, de THP-bezine motoren zijn de moeite van het ontwijken waard;
- Maserati 4200 Coupe: want, het is een Maserati :mrgreen:
- Bentley Continental GT W12: genoeg power, maar weegt wel net zo veel als 2 TVR's.

Succes met de zoektocht!
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

GA!S
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 15:42

Re: Vloeken in de kerk? Niet-Alfa auto aankoop?

wo mei 09, 2018 08:03

Afbeelding

Heb je die al eens geprobeerd met een 24v Busso? Komt aardig in de buurt van het leukste dat Alfa de laatste jaren heeft gebouwd en zijn nog net, met een beetje zoeken, voor weinig te vinden.
nu:
Audi A5 3.0 V6 TDI
Alfa GT 3.2 V6 24v
Alfa Spider 2.0 TS 16v

ex:
Alfasud 1.5 QO
Alfa 33. 1.3
Alfa 33 1.7 IE
Alfa 155 1.8 TS 8v
Alfa 155 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.6 TS 16v
Alfa 156 2.0 TS 16v
Alfa 156 1.8 SW TS 16v
GTV 3.0 V6 24v
Alfa GT 1.9 JTD

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Vloeken in de kerk? Niet-Alfa auto aankoop?

wo mei 09, 2018 08:11

Porsche Cayman

Corvette C5 (met juiste onderstel upgrades een hele strakke auto)

(toch BMW) Z4

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Vloeken in de kerk? Niet-Alfa auto aankoop?

wo mei 09, 2018 08:21

Oh, nog eentje als toevoeging:

- Lexus RC300h F
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

Re: Vloeken in de kerk? Niet-Alfa auto aankoop?

wo mei 09, 2018 08:24

C5 Z06!

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1328
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

Re: Vloeken in de kerk? Niet-Alfa auto aankoop?

wo mei 09, 2018 09:34

Porsche.. :thumbs:

Of Maserati :P
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Vloeken in de kerk? Niet-Alfa auto aankoop?

wo mei 09, 2018 10:34

S2000 of 350/370Z?
Z4 Coupé?
Jaguar XK?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Alfa 147 TI
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: wo sep 27, 2017 21:40
Locatie: Enschede

Re: Vloeken in de kerk? Niet-Alfa auto aankoop?

wo mei 09, 2018 11:29

Ik zou voor een Z4 coupe gaan met 3.2 motor of een Porsche 968. Ook niet mis.
Wat ook mag verbruiken een Alfa moet je gebruiken
Nu Alfa Guilia Veloce 2022
Mijn vorige auto,s Mini 1987,Mini Jet Black1989,Mini 1300 Cooper car 1991,Volvo 480 Turbo 1994,Alfa 147 2004 Alfa 159 S.W 2.2 2007 Alfa 159 S.W TBi 2011 Alfa Giulia 2.0T Super.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Vloeken in de kerk? Niet-Alfa auto aankoop?

wo mei 09, 2018 13:02

zelf de Z4 3.0 Coupe geprobeerd,,vind hem super mooi, maar had weinig beleving, tevens met 350Z gereden, maar had het ook net niet qua beleving in mijn ogen...

geeindigd met een Subaru Impreza..oud model met nieuwer gereviseerd STI blok, en vind dat een fijne rijdersauto...

zou zeker eens zo een Subaru BRZ of Toyota look alike eens proberen :mrgreen:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
nico mario
Member
Member
Berichten: 215
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 19:14
Locatie: 023

Re: Vloeken in de kerk? Niet-Alfa auto aankoop?

wo mei 09, 2018 13:08

Saab 9-5 aero estate. Naar keuze als standaard wolf in schaapskleren (260 pk) of met een upgrade 300 +.
Aan stijl en comfort ook geen gebrek, vind het een topauto naast mijn Alfa’s.
75 T.Spark 1990 - Giulietta 2.0 1983

except
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: do jul 30, 2015 04:26

Re: Vloeken in de kerk? Niet-Alfa auto aankoop?

wo mei 09, 2018 19:31

Wat een leuke ideeën allemaal...
Peugeot, Saab, Subaru... Heel onverwachte auto's eigenlijk.

Ben benieuwd naar nog meer ideeën? Ik ga ze allemaal fijn bekijken.
TVR Tuscan staat ook op mijn lijstje, en een Carver maar die zijn wel flink duur nog...
S2000 of 350/370Z?
Z4 Coupé?
Jaguar XK?
Wel even lezen, he :D

Gebruikersavatar
#595
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: wo dec 24, 2008 17:49
Locatie: Made / Zutphen
Contacteer: ICQ

Re: Vloeken in de kerk? Niet-Alfa auto aankoop?

wo mei 09, 2018 19:39

Alles van Lotus of de afgeleiden daarvan speedster of vx220. Is allemaal erg rijdersauto en naar eigen portemonnee aan te passen tot wel 500pk+

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Vloeken in de kerk? Niet-Alfa auto aankoop?

wo mei 09, 2018 22:07

Grappig, ik heb tig jaar dagelijks in een 75 gereden en ben lang zoekende geweest naar iets moderns wat daar qua gevoel van in het verlengde ligt, en de enige auto die ik heb kunnen vinden die daaraan voldoet is die verdomde 350Z en die heb ik dan ook maar gekocht. Een beetje een lompige V6, een versnellingsbak die wat overtuigingskracht nodig heeft, als geheel eigenlijk net iets te vadsig maar wel entertaining, een ontwerp dat vanuit sommige hoeken fantastisch klopt en vanuit andere hoeken weer als een tang op een varken slaat en een interieur gemaakt van Fisher Price-plastic en (joy of joys) oranje dashboardverlcihting. Eigenlijk is het net een 75, maar dan met 2 deuren te weinig en fatsoenlijk in elkaar geschroefd.

Ondertussen ben ik ook voorzichtig een beetje aan het rondkijken voor iets er bij wat min of meer aan jouw eisenlijstje voldoet, maar de spoeling is dun. Dat Duitse spul is allemaal zo steriel als wat en valt dus af, al moet ik tot mijn eigen schaamte toegeven dat een C63AMG af en toe heel erg mijn naam roept, nu een V8 nog niet bij wet verboden is. Gelukkig primeert de goede smaak nog een beetje (al is dat moeilijk te verdedigen met een 350Z in bezit). Een TVR heb ik ook al eens met een schuin oog bekeken maar dat lijkt me nu typisch een auto waar je echt het juiste exemplaar van moet kopen, en waar je anders heel, heel veel verdriet van hebt - en een TVR heb je al en ga je wegdoen. Een Quattroporte V wil ik in mijn fantasie ook wel, maar dat is in de echte wereld zo'n enorme sloep dat ik uiteindelijk afhaak - en de diverse Coupé's en Cabriolets van huize Maserati doen me dan weer weinig, maar misschien spreken ze jou wel aan. Elise S1 is geweldig, maar vind maar eens een LHD-exemplaar dat niet grijs of zilver is - als je met een S2 of later kunt leven is er best wat keus. S2000 is ook leuk, maar vrijwel allemaal grijs, grijs of zilver. Jaguar heeft ook nog een XF-R gebouwd, waar ik weinig oubolligs meer aan kan ontdekken, maar die is zeldzaam en aan de prijs. Een Renault Sport Spider is helaas niet te vinden. Moeilijk, moeilijk.

De winnaar was ik stom genoeg vergeten. Maserati Ghibli: https://link.marktplaats.nl/m1282959817
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Vloeken in de kerk? Niet-Alfa auto aankoop?

wo mei 09, 2018 22:32

In eigen huis;een Alfa gt met 3.2?Met busso v6, met alle goodies en gewoon tijdloos mooi in mijn ogen.
Geen 1700kilo+ ding zoals een brera met 4wd... Met een budget van 22K koop je voor pakweg de helft daarvan de best mogelijke GT met alle onderstelwensen en sper diff enz.

Zo'n ghibli zoals Yuri aandraagt heeft mn maat gehad (verkocht aan een kerel die een 996turbo reed als daily trouwens). In Italobelastingklimaatvriendelijke 2.0.
Indien goed onderhouden (vereiste!) een betrouwbare auto weet ik en echt verrekte snel op de tussensprints, mán als die fohns opspoelen...
Wel een wat aan/uit ding vanwege weinig slagvolume vond ik en dr mot een stuurnaafverlenger van zeker een halve meter is wil je een beetje normaal zitten... :mrgreen:
Verder is t plaatwerk flinterdun en bonkt t diff bij de eerdere series (laatste heeft een diff upgrade van ferrari meen ik?) Wel een imo schitterende auto, nog steeds.

Benieuwd waar je uiteindelijk mee thuis komt trouwens, suc6!

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Het Forum Café”