Haje66
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 08, 2017 17:10

FCW op Giulia

do jan 19, 2017 07:18

Ik ben trotse bezitter geworden van een Alfa Romeo Guilia (2016) en ben zeer tevreden. Ik ben alleen nieuwsgierig naar de werking (wanneer en hoe) van de Foward Collission Warning. Wie weet hoe ik dit op een veilige manier kan testen/ervaren zonder risico op schade uiteraard.

Gebruikersavatar
GTV6 2.5 FL
Member
Member
Berichten: 122
Lid geworden op: di feb 23, 2016 11:48
Locatie: Tussen de Alfa's

Re: FCW op Guilia

do jan 19, 2017 09:10

Op YouTube wordt uitgelegd hoe het werkt:

https://www.youtube.com/watch?v=zLEK-KhDOac
Alfa Romeo, tecnologia vincente. Da sempre.

Gebruikersavatar
elio
Guru
Guru
Berichten: 1089
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 18:11
Locatie: antwerpen (B)

Re: FCW op Guilia

do jan 19, 2017 09:16

Gefeliciteerd met de aanwinst!
Ik zou op zoek gaan naar een verlaten stuk asfalt (parking oid), daar een grote kartonnen doos neerzetten, en daar op af rijden zonder te remmen 8)
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: FCW op Guilia

do jan 19, 2017 10:06

Dat kun je zelf niet veilig testen, tenzij je een opblaastarget met (onder andere) de juiste radar-doorsnede hebt zoals bijvoorbeeld gebruikt bij EuroNCAP-tests. FCW's kunnen afhankelijk van de auto en het scenario erg laat en ook te laat komen om de botsing nog te vermijden.

De grootste kans om een FCW te ervaren heb je als de gevoeligheid van het systeem instelbaar is. Kies de meest conservatieve instelling. Meestal is er een menu met keuzes voor FCW in de orde 'early', 'medium' en 'late', kies dan 'early'. Rijd zoals je dat normaalgesproken ook doet en wacht rustig af, de kans dat er een keer een FCW optreedt als je het zelf nog lang niet nodig vindt is zeker aanwezig. LET OP! Ga geen situaties opzoeken waar je van denkt 'nu gaat hij het zeker doen' waarbij je jezelf en anderen in gevaar brengt. FCW/AEB is niet feilloos en het is een slecht verhaal op je schadeformulier.
Gefeliciteerd met de aanwinst!
Ik zou op zoek gaan naar een verlaten stuk asfalt (parking oid), daar een grote kartonnen doos neerzetten, en daar op af rijden zonder te remmen 8)
Werkt waarschijnlijk niet. Ik weet niet of de Giulia een radar-based, camera-based of fusion FCW/AEB -systeem heft. Als het radar-based is, zal het niet reageren op een kartonnen doos vanwege het gebrek aan metaal. Als het camera- based of fusion is misschien wel, maar het is absoluut niet zeker. Er is namelijk geen garantie dat het algoritme een doos als 'voldoende kritisch' inschat om voor te waarschuwen of te remmen. FCW/AEB-systemen zijn voornamelijk bedoeld voor het herkennen van andere voertuigen en in sommige gevallen voetgangers.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op do jan 19, 2017 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Haje66
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 08, 2017 17:10

Re: FCW op Guilia

do jan 19, 2017 13:34

Ik weet niet waar hij op gebaseerd is maar ook met een doos loop ik kans op schade en dat wil ik liever niet. Zat zelf te denken aan een aantal (20) gebundelde opgeblazen ballonnen.
Jammer dat hierover zo weinig te vinden is op bijvoorbeeld YouTube. Lijkt mij in ieder geval interessant

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1191
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: FCW op Guilia

do jan 19, 2017 13:52

Heb al een aantal keer "niet zo prettig" verrast geweest toen ik met vw/audi's een hefbrug wou oprijden. Gewoon rijden met die schoonheid van je. Je gaat toch ook niet anders rijden omdat je airbags hebt of om ze te testen.

Er zijn al legio voorbeelden waar auto's, vrachtwagens getest worden en dan toch niet afgaan omdat een of andere parameter niet juist is.
EuroNCAP heeft ze getest en de giulia scoort heel goed. Kijk bij video's voor aeb test...
Laatst gewijzigd door Performa op vr jan 20, 2017 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: FCW op Guilia

do jan 19, 2017 14:30

Zat zelf te denken aan een aantal (20) gebundelde opgeblazen ballonnen.
Gaat 99,9% zeker niet werken. Dat een auto onnodig gaat waarschuwen en/of remmen voor alles en nog wat (false positive) is nou net wat je niet wilt met zo'n systeem dus de algoritmes zijn erop gemaakt om pas bij voldoende confidence level over de aard van een object en een TTC<x te waarschuwen en/of te remmen. Met wat ballonnen van de Intertoys ga je dat niet voor elkaar krijgen. Zoals hierboven al geschreven kan het bij grote metalen objecten zoals een brug nog wel eens voorkomen dat je een false positive krijgt maar dat zal vooral een problem zijn bij goedkopere radar-only systemen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: FCW op Guilia

do jan 19, 2017 14:35

het idee van die systemen is ook dat als ze ingrijpen, ze dat behoorlijk stevig doen. Ze willen voorkomen dat je er aan gewend raakt en er op vertrouwt en niet meer op het verkeer let. Mijn vader's auto heeft zo al eens een keer een ongeluk voorkomen, maar een keer een zacht kusje niet.

Die systemen zijn ook wel heel moeilijk om goed te kalibreren, dus zoals al gezegd niet 100% foutloos.
Om maar wat voorbeeldjes te laten zien:
https://www.youtube.com/watch?v=_47utWAoupo

https://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg

Of hoe het wel moet met de vrachtwagen:
https://www.youtube.com/watch?v=ridS396W2BY

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: FCW op Guilia

do jan 19, 2017 14:47

Tijdens de laatste AutoRai was er voor de bezoekers de mogelijkheid om de FCW/AEB eens te testen. Bijzondere ervaring moet ik zeggen, maar terwijl ik in de rij stond liep één van de auto's (een Ford geloof ik) schade op. Omdat het systeem dus niet deed waar het voor ontworpen was en de auto tegen het obstakel aan kleunde. Het feit dat er obstakels werden gebruikt die schade konden toebrengen suggereert ook al, zoals Yuri ook al beschrijft, dat iets heel zachts/lichts het systeem niet zal triggeren.

Kijk overigens nog eens goed op de achterklep hoe je auto eigenlijk heet :roll:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: FCW op Guilia

do jan 19, 2017 15:09

zoals Yuri ook al beschrijft, dat iets heel zachts/lichts het systeem niet zal triggeren.
Zacht/licht is op zich geen problem, maar het gaat dan met name om radar-doorsnede die 0 is. Er moet dus een equivalent van een bepaalde hoeveelheid staal in zo'n ballon worden ge-engineerd zonder echt staal te gebruiken.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: FCW op Guilia

do jan 19, 2017 15:43

Aambeeld onder die kartonnen doos verstoppen zou dus moeten werken...? O:)

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: FCW op Guilia

do jan 19, 2017 16:10

Afbeelding
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: FCW op Guilia

do jan 19, 2017 16:25

D'r is, naar mijn bescheiden mening, maar één manier om met al deze moderne pipapo-tralala om te gaan: doen alsof je het (allemaal) niet hebt. Doe ik (men m'n semi-moderne straatauto (156) ook. Rij voorzichtig, rij normaal, rij hard, whatever, zolang je maar weet wat je aan het doen bent en anderen niet hindert. Rij bewust, vertrouw op je eigen grijze cellen en (dus) op je beide knuisten, voetjes en schouders. NIET gaan expirimenteren/testen met hulpsystemen (wat schiet je ermee op ? Je gaat er toch zeker niet "op rijden", hoop ik , please ???) /er aan wennen. Als je ooit een keer in omstandigheden komt dat je dit soort systemen nodig hebt (en dus eigenlijk niet bij de les was, toch ??) kom je er vanzelf achter of ze je huid weten te redden. Of juist niet.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Haje66
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 08, 2017 17:10

Re: FCW op Guilia

do jan 19, 2017 19:59

Allen dank voor de reacties. De YouTube-filmpjes zal ik zeker bekijken en excuses voor de typefout, is natuurlijk Giulia.
Ik rij er zeker niet op maar lijkt me mooi om eens te ervaren, pure nieuwsgierigheid.
Auto is perfect, heb nog wel een vraag maar daar zal ik een nieuwe post voor doen.

Auto is perfect, afgeleverd op 28 december 2016 dus zit nog in de leercurve om de auto goed te leren kennen. In maart maar even de pk's testen in Duitsland. Heerlijke 180 pk met automaat. Geld was toen helaas op voor andere velgen maar ze is zo ook heel mooi.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: FCW op Giulia

wo jan 25, 2017 17:15

Stond net in het giulia topic

https://www.youtube.com/watch?v=eaUU-VEbVNY

Op 2:30 wordt ook de FCW getest. Werkt best aardig op de proefbaan
Leuk dat er ook een oude 155 geparkeerd staat als decor

Terug naar “Het Forum Café”