Gebruikersavatar
D-Per4mance
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 16, 2016 21:16

D-Per4mance - Even voorstellen

zo jul 17, 2016 00:12

Hallo Alfa liefhebbers!

Na wat ruzie met de registratie (kreeg een foutmelding bij de afbeelding die je moet overtikken) is het mij dan toch gelukt me hier aan te melden. Dat heuglijke feit mag uiteraard gevierd worden met een nette introductie.

Allereerst even de technische details van mijzelf. Ik ben Fer, bouwjaar 1988 en wonend in het midden van de prachtige provincie Limburg. Al vanaf mijn geboorte heb ik een chronische aandoening: benzine (benzina?) in mijn aderen.

Mijn automobiele carriere bestond tot circa 3 weken geleden (de afgelopen 10 jaar ongeveer) enkel uit auto's uit het land van de rijzende zon. Rijstkokers dus... Belangrijkste reden daarvoor: ik vind mooie techniek interessant. Als je wilt zijn er best wat negatieve dingen over Japanse auto's te zeggen, maar mooie blokjes ontwikkelen kunnen ze prima. Mijn forumnaam stamt dan ook nog uit dit tijdperk: de motoren in veel Honda's zijn D-Serie blokken.


Voor degene die het leuk vinden even een opsomming van de auto's die ik in bezit gehad heb:

Eerste auto: Toyota Corolla GXI uit 1996. Een witte 4 deurs sedan tot overmaat van ramp. Ja, daarmee diskwalificeer je jezelf enigszins als autoliefhebber. Positief was echter dat ik hem voor 500 euro kocht, 2 jaar/35.000km zonder problemen reed (niet heel verrassend) en toen ik hem kwijt wou stonden de exporteurs ervoor in de rij. Een witte Corolla sedan met electrische ramen en airco is zowat de droom van elke gemiddelde taxichauffeur in Afrika of Azië.
Foto's zal ik jullie besparen. Misschien kijken er kinderen mee...

Opvolger van de Corolla was een Milano rode (is dat stiekem Japans voor Rosso Alfa?) Honda Civic Coupé uit 1996 (modelcode EJ2). Zo'n auto stond toen hij hagelnieuw was op de weg die ik naar school liep en ik vond dat een toen echt een hele stoere auto. Na een jaar zoeken (en afgeragde hokken bekijken) kreeg ik een tip van een vriend die bij de Honda dealer om de hoek auto's poetste. Ze hadden een rode Coupé te koop in hele nette staat. 2e eigenaar, 120.000 gelopen, perfect onderhouden etc. Gaan kijken en het was liefde op het eerste gezicht. Uiteraard gekocht dus. Later zag ik in het onderhoudsboekje de gegevens van de eerste eigenaar. Dit bleek precies DIE auto te zijn die ik toen ik 8 was elke dag bewonderde.

Afbeelding

Op twee jaar tijd heel veel tijd, geld en liefde in gestoken, vrijwel alles aangepast en aangepakt en er dit van gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Helaas besloot een BMW mijn rode schone aan te randen, of beter gezegd aan te rijden. Gevolg: chassis compleet krom.


In plaats kwam een Toyota.... Ehhm, sorry een Toyota met een groot ego. Ook wel bekend als een Lexus IS200. Na wat zoeken zelf uit Duitsland gehaald. Bij Lexus Keulen gekocht van de eerste eigenaar (bj. 1917!), dealer onderhouden en op 11 jaar slechts 55.000km gereden. Ding was werkelijk als nieuw! Ondanks het "comfort-imago"van Lexus is zo'n IS200 echt een leuke en sportief rijdende auto. Achterwielaandrijving, 24v 6-in-lijn VVT-I motor en een geweldig schakelende 6-bak.

Afbeelding

Doordat ik toen der tijd bijna alleen maar in het buitenland zat voor mijn werk de Lexus verkocht.


Door een wijziging van baan had ik weer een auto nodig. Moest snel vervoer hebben, dus terug gegrepen op een vertrouwde Civic. Dit keer echter geen tijd om lang te zoeken, dus de eerste enigszins redelijke (lees, lopend en met apk) opgepikt.

Afbeelding

Helaas weet ik veel te goed hoe deze auto's in elkaar zitten en dus liep dit binnen de kortste keren weer volledig uit de hand... Dit keer nog erger dan met de rode. Vooral ook omdat de basis minder was dan bij de rode (olie zuipend blok, roest, achterstallig onderhoud etc.). Als je dan toch iets moet vervangen, dan meteen voor iets beters... Dat werd dus dit:

Afbeelding

Afbeelding

Van onder zowat nog glimmender dan van boven

Afbeelding

Afbeelding

Langzaam was eigenlijk alles wel een keer gedaan aan deze en daarmee verdween ook een beetje de lol. Tevens meer kilometers gaan rijden en dat wekte de drang naar wat meer luxe en misschien zelfs een oliestoker.


Japanners kunnen heel veel perfect ontwikkelen, maar diesels horen daar niet bij. Diesels zijn voor Europeanen. In een VAG product wordt ik echter niet gelukkig, Peugeot is vergeten hoe ze mooie auto's moeten maken, Renault heeft datzelfde probleem met betrouwbare auto's en een echte mooie BMW is onbetaalbaar. Waar kom je dan uit? Juist... Bij een Alfa!

Als doorgewinterde Jappen rijder was er echter wel een twijfeling bij het horen van de naam Alfa. Valt daar niet alles vanaf? Wat speuren op internet bracht aan het licht dat Alfa's eigenlijk helemaal niet zo slecht zijn als de reputatie doet vermoeden. Ze zijn hooguit wat onderhoudsgevoeliger (draagarmpje hier, distributie daar), maar dat is voor iemand die zelf zijn blok omhangt en continue aan zijn auto klust niet echt een issue.
Daar staat wel tegenover dat ze verder aan alles voldoen wat ik leuk vind in een auto: interessante techniek, mooie motoren, lekker stuurgedrag en dat dan ook nog eens verpakt in prachtige lijnen en met een waanzinnig interieur!

Zodoende een proefrit gemaakt met een 159 JTD die binnen budget viel en meteen verpest geraakt. Als we het dan doen, dan ook meteen goed. Om te voorkomen dat ik een normale JTD om ga bouwen naar TI specificatie besloten dan ook maar door te sparen tot ik meteen een hele mooie TI op de oprit kan parkeren.
Ik moest echter wel vervoer hebben. Eerst bedacht om voor 500 euro een of andere afgeragde ketel te kopen. Na een zaterdag ellende bekijken protesteerde mijn liefhebbershart. Ik kon mezelf echt niet veroordelen tot een half jaar vale Almera of gare Carisma.


Na wat zoeken een auto gevonden waar ik wel blij van werd. De advertentie klonk goed en eerlijk genoeg om te gaan kijken. De realiteit viel niet tegen. Een proefrit gaf het beslissende zetje. Dit is een auto waar ik plezier aan ga beleven!

Ik mag mijzelf sinds 3 weken de eigenaar noemen van een hele leuke Alfa 156 Sportwagon. Onder de kap snort een 1.8 twin spark en de auto is ondanks zijn leeftijd en km-stand echt in hele frisse staat (vorige eigenaar was Alfa monteur).

Afbeelding

Afbeelding

Technisch verkeert deze schone echt in prima staat. Optisch waren er echter wel wat kleine puntjes die wat aandacht mochten hebben. Mezelf dus voorgenomen om die puntjes ook even op de i te zetten en de belofte aan mezelf gemaakt de Sportwagon verder standaard te houden... Het vervolg hiervan zal ik gaan bijhouden in een project topic. Tipje van de sluier? Ik moet mezelf niet teveel beloven...

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: D-Per4mance - Even voorstellen

zo jul 17, 2016 00:26

Volgens mij een hele mooie basis voor jou! :thumbs:
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
perro
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 20:47

Re: D-Per4mance - Even voorstellen

zo jul 17, 2016 23:27

Welkom hier, mooie auto.
Ik denk, gezien jouw autoverleden, dat de Alfa niet origineel blijft.
Geld maakt niet gelukkig, een Supertje wel.
Een Fiat 600 Abarth trouwens ook.

Gebruikersavatar
D-Per4mance
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: za jul 16, 2016 21:16

Re: D-Per4mance - Even voorstellen

ma jul 18, 2016 00:44

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=8&t=78093

Dat niet standaard blijven kon wel eens kloppen...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: D-Per4mance - Even voorstellen

ma jul 18, 2016 04:15

Als je inspiratie zoekt voor toekomstig JTD project: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=8&t=67693

Gr
DJ

Terug naar “Het Forum Café”