johngo
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: za mei 21, 2016 16:56

Even voorstellen Berlina 2000

di mei 24, 2016 15:41

Hallo iedereen,

Ik ben John, 41 jaar en afkomstig uit Brugge-België. Ik ben ook een beetje autofreak, heb vroeger nog Citroen CX'en en Bmw E30 3-series gereden, maar de laatste jaren had ik geen classic meer. Mijn verder hobby's zijn horloges, autominiaturen en muziek luisteren. Beroepshalve ben ik sluismeester.
Doordat mijn schoonbroer, die 34 was, een fataal verkeersongeval had een kleine 3 maand geleden, zijn wij in het bezit gekomen van zijn '72 Alfa Berlina die hij al een 10-tal jaar in eigendom had. De bedoeling is om deze in ere te houden en verder in orde te laten zetten de komende jaren. In de eerste plaats mechanisch, carrosserie heeft ook paar aandachtspunten maar valt uiterlijk nog goed mee, de wagen is ooit overspoten door een amateur.
Oorspronkelijk komt de wagen uit Frankrijk, waardoor hij de gele koplampen heeft.
De wagen is in Be ingeschreven als een Berlina 2000 (type 10.512). Toen deze van Frankrijk ingevoerd werd, was er blijkbaar twijfel door een fout op de Carte Grise, waar deze als type 10.152 ingeschreven was:

Afbeelding

Wat ook vreemd is, dat deze wagen over een 1750-dashboard beschikt. Iemand had al geopperd dat Alfa misschien nog wat 1750 dashboards over had bij het stopzetten van de 1750 productie in '72 en deze in Berlina 2000's zijn beland? Of achteraf geplaatst? Wie kan eventueel meer hierover vertellen?

De Berlina stuurt momenteel niet lekker door een ontbrekende stabilisatorstang vooraan die ik in de koffer teruggevonden heb.
Voor de rest is één en ander al herbouwd aan de stuurinrichting, nieuwe schokdempers geplaatst, achterremmen gereviseerd, nieuwe uitlaat geplaatst door mijn schoonbroer zaliger. Gta-velgen waren van een vriend van 'm en heb ik kunnen overnemen. Voor de rest is er niks van gegevens bijgehouden betreffende gedane reparaties en onderhoud.
We gaan nu eerst groot onderhoud (nieuwe bougies, kabels, verdelerkap, vloeistoffen vervangen...), de stabi, speling in de aandrijflijn (klonk bij abrupt gasgeven) en een lichtjes aanlopende voorrem laten bekijken en de wagen inschrijven als oldtimer. Wat ik ook gemerkt heb is dat er olie naar boven komt via de voorste bougie aan de motor. Is dit erg?
Iemand nog tips of zaken die ik zeker moet nagaan?
Ik hoor ze graag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
elio
Guru
Guru
Berichten: 1089
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 18:11
Locatie: antwerpen (B)

Re: Even voorstellen Berlina 2000

di mei 24, 2016 17:02

Hoi John, welkom hier :D We kennen mekaar al he 8)
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4315
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

Re: Even voorstellen Berlina 2000

di mei 24, 2016 17:49

Welkom john. Leuke berlina. Mooi dat je ze in ere gaat houden.


Dashboard is idd een apart verhaal. (1750 dash heeft wel mijn voorkeur)

Vergeet de benzineslangetje niet te vervangen.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Even voorstellen Berlina 2000

wo mei 25, 2016 09:19

Die olie bij de eerste cilinder komt waarschijnlijk van de olievuldop...

Mooie Berlina, veel plezier ermee!
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Even voorstellen Berlina 2000

wo mei 25, 2016 12:36

leuke berlina!

als de olie niet via de vuldop komt, dan eventueel nog via de klepdekselpakking of de bout op het klepdeksel.

naast de benzineslangen ook de remslangen vervangen als dat nog niet gedaan is.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
perro
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 20:47

Re: Even voorstellen Berlina 2000

wo mei 25, 2016 20:04

Mooie Alfa heb je. Minder leuk hoe je hem in bezit hebt gekregen.
In ieder geval veel plezier er mee.

PS mooi klokje, apart met de kroon op 12 uur. Beetje het idee van een stopwatch.
Geld maakt niet gelukkig, een Supertje wel.
Een Fiat 600 Abarth trouwens ook.

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: Even voorstellen Berlina 2000

vr mei 27, 2016 23:26

Welkom hier en wat een prachtige Berlina :thumbs: Mooie kleur dat wit, zeker met die gele koplampen.
Betreffende het 1750 dashbord, ik denk dat de Berlina laat 1971 van de band rolde. De 1750 en 2000 Berlina's zijn in 1971nog enige tijd samen geproduceerd. Op het einde van de productie van de 1750 hebben ze de oude voorraad opgemaakt, vandaar dat het mogelijk is dat enkele modellen een 1750 Dashbord heeft, geld soms ook voor achterlichten.
Veel rijplezier met deze mooie Berlina :thumbs:

Mvg, Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

Re: Even voorstellen Berlina 2000

wo jul 13, 2016 21:23

Welkom op het forum.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

johngo
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: za mei 21, 2016 16:56

Re: Even voorstellen Berlina 2000

za jul 23, 2016 21:30

Bedankt iedereen voor de reacties.
Het is inderdaad plausibel dat de olie via de olievuldop langs de buitenkant in het bougiegat terechtkomt.
Intussen de eerste onderdeeltjes (rubbers en armpjes met bussen) besteld om de stabi terug te monteren.
Begin augustus gaat de Berlina dan binnen voor groot nazicht om gekeurd te worden.
Volgende aandachtspunten heb ik genoteerd voor de garagist:

Alfa-Romeo Berlina 2000 1972

Mechaniek:

Schijfremmen, handrem + remleidingen nazien,
Achterdiff lekt olie
Schrapend geluid bij vertragen (Aanlopende remmen, achterdiff???)
Speling transmissie (Hardyschijf?)
Groot onderhoud:
Smeerpunten nalopen, staat van slijtageonderdelen bekijken + eventueel vervangen.
Nieuwe bougies + kabels
Delcokap + rotor bekijken
Alle vloeistoffen vervangen
Stabilisatorstang vooraan terug monteren.
Olie aan buitenkant eerste bougiegat vooraan, komt dit door de olievuldop die lekt???



Elektrisch:

Enkel de remlichten werken. Voor- en achterlichten werken NIET. Zie volgende
Als je de schakelaar aan het stuur aanzet voor de lichten komt er rook uit, waarschijnlijk kortsluiting.

Na Oldtimerkeuring

Look:

Mogelijkheid om verlagingsveren te monteren in combinatie met de velgen? Wagen staat vooraan precies wat hoog.
Is er een mogelijkheid om de pookknop vast te bevestigen? Deze draait rond.


Ben benieuwd :?:
Binnenkort meer nieuws.

Groeten,

John

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Even voorstellen Berlina 2000

zo jul 24, 2016 15:14

Voor- en achterlichten werken NIET. Zie volgende
Als je de schakelaar aan het stuur aanzet voor de lichten komt er rook uit, waarschijnlijk kortsluiting.
Waarschijnlijk geen kortsluiting, maar gewoon te grote weerstand over de stuurschakelaar.
Ik heb daar ook al jaren ruzie mee, bij de Alfetta => hoog tijd voor een modificatie: niet de volledige stroom over de stuurschakelaar, maar laat de hoofdstroom maar over een relais lopen, dat zal de beste oplossing zijn. (wellicht moet je ook nog de schakelaar inwendig reinigen)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

johngo
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: za mei 21, 2016 16:56

Re: Even voorstellen Berlina 2000

zo jul 24, 2016 15:20

Voor- en achterlichten werken NIET. Zie volgende
Als je de schakelaar aan het stuur aanzet voor de lichten komt er rook uit, waarschijnlijk kortsluiting.
Waarschijnlijk geen kortsluiting, maar gewoon te grote weerstand over de stuurschakelaar.
Ik heb daar ook al jaren ruzie mee, bij de Alfetta => hoog tijd voor een modificatie: niet de volledige stroom over de stuurschakelaar, maar laat de hoofdstroom maar over een relais lopen, dat zal de beste oplossing zijn. (wellicht moet je ook nog de schakelaar inwendig reinigen)
Bedankt voor deze nuttige tip Alessandro, ga dit zsm bekijken!

Groeten,

John

johngo
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: za mei 21, 2016 16:56

Re: Even voorstellen Berlina 2000

zo jul 24, 2016 20:05

Mooie Alfa heb je. Minder leuk hoe je hem in bezit hebt gekregen.
In ieder geval veel plezier er mee.

PS mooi klokje, apart met de kroon op 12 uur. Beetje het idee van een stopwatch.
Dag Perro,

Dit is een Stuckx 'The bull' van de Nederlander Stephan Trimbos, die ook verdeler is van de merken Magrette en Halios.

Mvg,

John

johngo
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: za mei 21, 2016 16:56

Re: Even voorstellen Berlina 2000

za okt 01, 2016 15:49

Hallo,

Gisteren voor de eerste maal naar de keuring geweest met de Berlina. Helaas afgekeurd voor minieme speling op de stuurgewrichten en geen aanvaardbaar lichtbeeld van de buitenste koplampen wegens geroeste spiegels. Ik heb nieuwe witte Carello dimlichten besteld, zien of dit staat in combinatie met de gele verstralers.
Er is intussen al heel veel aan de Berlina gebeurd. De remleidingen waren helaas rot dus deze zijn vervangen. De bevestigingspunten van de stabi voor zijn hersteld en de stabi gelakt, voorzien van nieuwe rubbers gemonteerd. De voorremmen hebben schijven, blokken en een revisie gekregen, achteraan was dit al gebeurd. De elektriciteit is hersteld, alle vloeistoffen vervangen, bougies + kabels vervangen, differentieel afgedicht, openingsmechanisme motorkap hersteld. Ontsteking en carburatie afgesteld maar mijn garagist wist me te melden dat de ontsteking 'verprutst' was en alle merktekens verdwenen. Nu is het al een heel andere wagen wat betreft motor en wegligging :thumbs:
Hopelijk snel de dimlichten binnen van Classicalfaparts en dan tweede poging tot oldtimerkeuring wagen :wink:

Ik ben nog op zoek naar een kofferslot voor deze wagen. Heeft iemand nog iets liggen, gelieve een seintje te geven via pb.

Afbeelding

johngo
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: za mei 21, 2016 16:56

Re: Even voorstellen Berlina 2000

ma okt 17, 2016 21:01

Hallo iedereen,

Een kleine update:
De buitenste koplampen staan in bestelling bij ARparts. Gevonden!
Ik had verkeerdelijk de 1750-lampen met de grotere diameter besteld :roll: bij Classicalfaparts maar deze konden de 2000-koplampen niet leveren.
Het kofferslotje met sleutel heb ik dankzij dit forum gevonden bij Rik Zuurbier, bedankt!

To be continued.

John

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: Even voorstellen Berlina 2000

di okt 18, 2016 10:46

Mooi, dus bijna gereed :thumbs:

en dan kan het genieten beginnen 8)
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Terug naar “Het Forum Café”