kroehlur

RE: De nieuwe wereldkampioen test zijn F1 auto....

do jan 20, 2005 14:18

Ron Dennis? Lijkt mij niet dat hij nog een cent aan Ferrari betaalt.

Bedoel je soms Bernie Ecclestone?

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: De nieuwe wereldkampioen test zijn F1 auto....

do jan 20, 2005 16:25

[...]

Asked if he thought the FIA were under the thumb of Ferrari, Stoddart replied: “No, I just think... Ferrari are special.

“Why do all the other teams pay money, real chequebook-out money, to Ferrari every year, under the Concorde Agreement?

“Why on earth, with our tight finances, do Minardi, for example, have to pay money to Ferrari every year? There’s no good reason for it.

"The answer we’re given is that it’s ‘in recognition of their historical contribution to the sport’.”

[...]
------------------------------------------------------------------------



Dit is reactie Stoddart op nieuw gesloten deal met Ferrari. Kroehlur, je hebt gelijk. Ron Dennis
betaalt niet maar Mercedes Benz betaalt Ferrari $50 miljoen extra.
Ferrari vindt, hebben ze misschien wel een punt mee, dat zij alle kijkers trekken en
de andere teams zijn akkoord gegaan met eisen van Ferrari. Ferrari sloot eerst de ranken
met andere constructeurs voor nieuw op te richten F1 klasse en heeft daar handig gebruik van gemaakt. De overige constructeurs zien geen brood in nieuw op te richten F1 raceklasse zonder Ferrari en betalen zij Ferrari nu extra. Weinig gentlemanlike van Ferrari maar zij
hebben nu wel extra geld.

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsp ... 188525.stm

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: De nieuwe wereldkampioen test zijn F1 auto....

do jan 20, 2005 16:38

Ik ga ook weer even kijken, maar als het weer net zo saai is als de laatste jaren dan haak ik snel af. Vind het wel weer een knappe prestatie (financieel gezien) dat er één, en misschien zelfs twee Nederlanders mee gaan doen. Heb over Albers niet veel zinnigs te zeggen. Ga dan ook geheel onbevooroordeeld kijken hoe hij het er vanaf brengt. Alhoewel hij natuurlijk niet het beste materiaal van het veld heeft, zou het toch leuk zijn als ie een keer in de top tien kan finishen.

Snap trouwens niet dat Schumi niet eens laat zien wat hij echt waard is door in een iets mindere auto te stappen. Altijd maar voorop zonder tegenstanders in de buurt lijkt mij niets aan.

Alhoewel ik motorsport niet echt leuk vind, heb ik wel veel waardering voor Valentino Rossi die steeds maar weer laat zien een echte kampioen te zijn.

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: De nieuwe wereldkampioen test zijn F1 auto....

do jan 20, 2005 16:55

Ik vrees dat CA nog geen deuk in een pakje boter gaat rijden. Hij kan volgens mij best een aardig potje sturen, met de mentaliteit zit het ook wel snor, maar die auto is gewoon te slecht. Het is een opgeleukte 2004 auto en de 2004 auto was eigenlijk gewoon een 2003 auto...
Ik zou het knap vinden, als hij zich daarmee in de kijker ging rijden, denk dat het moeilijk voor hem gaat worden. Nogthanswelteplus: ik ga lekker kijken en voor hem duimen!

Gebruikersavatar
Rockcity
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 646
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:54

RE: De nieuwe wereldkampioen test zijn F1 auto....

do jan 20, 2005 17:26

Ik kijk al heel wat jaartjes F1, en volg normaal gesproken het hele seizoen live (op de buis...). Ook heb ik een paar races vanaf de tribune bekeken wat erg heftig is qua beleving, maar wat mij betreft te duur om regelmatig te doen.

De afgelopen 2 jaar ben ik wel wat minder fanatiek geworden in het per se live willen bekijken van de wedstrijden. Dit heeft deels te maken met de dominantie van het Ferrari team (ben wel Ferrari fan), maar ook met het fanatieker worden mbt de Alfa hobby!

Ik vind het mooi dat er weer een Nederlander meerrijdt, al is het helaas in een Minardi.

[quote]Snap trouwens niet dat Schumi niet eens laat zien wat hij echt waard is door in een iets mindere auto te stappen[quote]

Heeft ie al ooit gedaan toch? Toen hij bij Ferrari instapte was dit nou niet echt een topteam. Hij heeft natuurlijk wel zo'n beetje heel de technische staf waarmee hij bij Benetton zo succesvol was meegenomen, maar toch..
Ik geef 'm groot gelijk, zelf zou ik het ook verrekken om vanuit de allerbeste wagen die ik zelf mee had ontwikkeld over te stappen naar een karretje uit de middenmoot (en laten we eerlijk zijn, er is toch geen fraaiere kleur voor een bolide dan rood :wink: ).
Ciao, Toine

156 2.0 JTS 2002
Ducati Monster 1200 R 2016

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: De nieuwe wereldkampioen test zijn F1 auto....

do jan 20, 2005 19:18

Als je de start volgorde omdraait maakt ie een goede kans! :blue_lol:



Mag ik stiekum lachen
:thumbs:

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: De nieuwe wereldkampioen test zijn F1 auto....

do jan 20, 2005 19:22

[...]

Asked if he thought the FIA were under the thumb of Ferrari, Stoddart replied: “No, I just think... Ferrari are special.

“Why do all the other teams pay money, real chequebook-out money, to Ferrari every year, under the Concorde Agreement?

“Why on earth, with our tight finances, do Minardi, for example, have to pay money to Ferrari every year? There’s no good reason for it.

"The answer we’re given is that it’s ‘in recognition of their historical contribution to the sport’.”

[...]
------------------------------------------------------------------------



Dit is reactie Stoddart op nieuw gesloten deal met Ferrari. Kroehlur, je hebt gelijk. Ron Dennis
betaalt niet maar Mercedes Benz betaalt Ferrari $50 miljoen extra.
Ferrari vindt, hebben ze misschien wel een punt mee, dat zij alle kijkers trekken en
de andere teams zijn akkoord gegaan met eisen van Ferrari. Ferrari sloot eerst de ranken
met andere constructeurs voor nieuw op te richten F1 klasse en heeft daar handig gebruik van gemaakt. De overige constructeurs zien geen brood in nieuw op te richten F1 raceklasse zonder Ferrari en betalen zij Ferrari nu extra. Weinig gentlemanlike van Ferrari maar zij
hebben nu wel extra geld.

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsp ... 188525.stm


Ik las hierover enkele dagen geleden :?
Slim maar niet eerlijk van Ferrari

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: De nieuwe wereldkampioen test zijn F1 auto....

do jan 20, 2005 20:55

Het is een zaken overeenkomst en geen sportieve overeenkomst. Mercedes Benz heeft
zelf handtekening gezet voor toekennen meer geld aan Ferrari en andere merken zien de
participatie van Ferrari in F1 als iets waardevols. Ferrari zou zonder sponsoren en op
basis van autoproductie niet eens een F1team kunnen runnen. Maar merk is zo populair
dat sponsoren maar al te graag naam aan Ferrari willen verbinden. Dankzij populariteit
van Ferrari wordt nog steeds ingeschakeld op F1 wedstrijden. Dat Concorde verdrag
bestaat zegt al voldoende. Mensen kijken naar Ferrari en F1 zal hen minder interesseren.
MB heeft echt bedoelingen en zeker niet onnozel om Ferrari $50 miljoen extra te geven.

Het is helaas tegenwoordig dat de actie voornaam buiten het circuit zich afspeelt.
En dat gezeur met motoren. Ferrari gebruikt std. productiemotor uit Enzo, BMW de BMW
V12 uit McLaren, MB haar V12, Ford de Aston Martin met std. bak etc. etc.
Mocht het aan pk's ontbreken, moeten ze betere AUTOmotoren bouwen.
Zo verbeter je eigen product ook nog eens en zou het wellicht voor meer fabrikanten
interessant zijn om F1 auto uit te rusten met hun V8 of V12. En natuurlijk voor een heel seizoen. Gelijk een beetje flink zijn.

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: De nieuwe wereldkampioen test zijn F1 auto....

do jan 20, 2005 21:03

En al die elektronische rotzooi eruit !

Toch vind ik dat Ferrari de wet van de remmende voorprong compenseert met stinkend geld een beetje jakkie bah......... :wink:

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: De nieuwe wereldkampioen test zijn F1 auto....

do jan 20, 2005 21:50

Ferrari zou zonder sponsoren en op basis van autoproductie niet eens een F1team kunnen runnen.


:? Waar haal je die wijsheid vandaan ?

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: De nieuwe wereldkampioen test zijn F1 auto....

vr jan 21, 2005 07:29

@Alfetta owner

Wielophanging $75.000 dollar, motor $800.000, remmen $150.000 en dit betaal je voor Ford
en laat staan voor een Ferrari. De bedragen zijn enorm en alleen op te hoesten door het enorme sponsorgeld en natuurlijk voor Ferrari extra TV rechten. Waarde van Ferrari F1 team is twee miljard dollar. Alleen op basis van autoproductie zou Ferrari niet met hedendaagse
F1 mee kunnen doen ware het niet dat sponsoren als Marlboro etc. veel geld ophoesten.
Vergelijk het maar eens met sponsoring Marlboro voor BRM team in 1973. Marlboro betaalde
destijds $80.000 dollar voor een heel seizoen. Ferrari had toen nog geen sponsoren nodig.
Teambudget begin jaren tachtig voor Williams $4 miljoen per jaar. Het is nu big business en
wordt door Ferrari als bedrijf gerund.

Maar geld is niet alles. Toyota is nog steeds geen WK en Ferrari al enkele malen achter elkaar.


Motoridee vindt ik helemaal niet verkeerd. De snelheid moet er sowiezo toch uit. Gaat er
uiteindelijk toch voor fabrikanten dat zij hun producten kunnen showen en als je het goed doet die glans op eigen producten over kan stralen. Nu test je seriemotoren voor een compleet seizoen. Dezelfde motoren die men monteert in hun topproducten. Nu werkt
autosport werkelijk eens voor ons. Doen motoren het slecht, faalt hun techniek die
zij aan ons willen slijten. Gewoon heel seizoen en verzegelen. Niet een snel rondje, niet twee
races maar zonder flauwekul een heel seizoen. Kan men tegenwoordig met eenserie productie Ferarri V12 GP seizoen rijden??

Ruud33 16V

RE: De nieuwe wereldkampioen test zijn F1 auto....

vr jan 21, 2005 09:26

Die motoren klinkt wel leuk alleen kan ik me geen F1 meer voorstellen zonder het hoge gejank van de V10 en over een jaar wellicht V8 motoren met 18.000 - 19.000 rpm...

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: De nieuwe wereldkampioen test zijn F1 auto....

vr jan 21, 2005 10:19

[quote="bert"]@Alfetta owner

Wielophanging $75.000 dollar, motor $800.000, remmen $150.000 en dit betaal je voor Ford
en laat staan voor een Ferrari. De bedragen zijn enorm en alleen op te hoesten door het enorme sponsorgeld en natuurlijk voor Ferrari extra TV rechten. Waarde van Ferrari F1 team is twee miljard dollar. Alleen op basis van autoproductie zou Ferrari niet met hedendaagse
F1 mee kunnen doen ware het niet dat sponsoren als Marlboro etc. veel geld ophoesten.
Vergelijk het maar eens met sponsoring Marlboro voor BRM team in 1973. Marlboro betaalde
destijds $80.000 dollar voor een heel seizoen. Ferrari had toen nog geen sponsoren nodig.
Teambudget begin jaren tachtig voor Williams $4 miljoen per jaar. Het is nu big business en
wordt door Ferrari als bedrijf gerund.

Maar geld is niet alles. Toyota is nog steeds geen WK en Ferrari al enkele malen achter elkaar.


:wink: Dat snap ik allemaal wel maar je ging er stellig vanuit dat Ferrari niet voldoende kapitaalkrachtig om mee te dingen in de F1.
Uiteraard is heden ten dagen een hele hoop sponsorgeld nodig om het hele circus te runnen. Wellicht kan Ferrari met minder alleen zullen ze dan waarschijnlijk niet de succesen hebben die ze nu ten toon spreiden.

kroehlur

RE: De nieuwe wereldkampioen test zijn F1 auto....

vr jan 21, 2005 11:36

Natuurlijk draagd FIAT bij aan de kassa van Ferrari F1 samen met de sponsoren.

Verder las ik ergens dat Ferrari meer geld binnenslepen van merchandising dan verkoop van auto's. Ferrari is een 'brand' en ze zijn inmiddels in 'brand heaven' beland waar je eigenlijk alles kan verkopen zolang dat het je naam op heeft. Ik heb in verschillende steden van Europa, Ferrari winkel's gezien, die NB geen auto's verkopen (misschien wel heel kleine) maar alleen spullen en rotzooi met de naam Ferrari erop gedrukt.

Die paar auto's die Ferrari bouwt en verkoopt per jaar zou ze zeker niet in staat stellen een F1 team te runnen - of ten minste geen winnend team, maar hoe zou dat zitten met McLaren, Williams en de rest van ze allemaal? Zij hebben gewoon geen enkel product om te verkopen aan ons behalve merchandising (en die kinderwagentje van McLaren)...

Met een dusdanig gespecialiseerde raceklasse als F1 blijft het gewoon een kwestie van verkoop door associatie: Mobieltje? - Vodafone, natuurlijk. Benzine? Shell. Peukie? Marlboro (nee maar goed) enz...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: De nieuwe wereldkampioen test zijn F1 auto....

vr jan 21, 2005 13:32

Ferrari is F1. Geen merk heeft zoveel charisma maar ik betreur de aanwezigheid van niet meer echt aansprekende merken. Met alle respect voor het concern Toyota en hun aanwezigheid: merk heeft weinig appeal als sportief automerk.
Ik mis deelname van merken die net als Ferrari werelds beste sportauto's maken. Merken
als Porsche, Aston Martin of Chevrolet. Ferrari heeft terecht meer geld ontvangen omdat
dat merk zoveel historie heeft en passie oproept maar de rest.....
Waarom niet Chevrolet met hun achtcilinder???? F1 als ideaal platform om seriemotoren
tot uiterste te testen. Ja, maar dan is het geen F1 meer. Niet geheel mee eens omdat motoren
komende seizoen al twee cilinders zullen missen en met minder inhoud zullen rijden.
Alles wat weer neigt naar de huidige 900pk wordt weer teruggeschroefd en eindigen we
straks met zescilinders en nog minder participatie van motorenbouwers.
Snelheden die nu worden bereikt, zijn al uiterst gevaarlijk voor coureurs. De auto kan de impact al opvangen maar niet de coureur. Ook de toegenomen bochtsnelheid wordt voor
coureur gevaarlijker.

Terug naar “Het Forum Café”