Gebruikersavatar
elio
Guru
Guru
Berichten: 1087
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 18:11
Locatie: antwerpen (B)

Re: Het grote Alfa-vakantiefoto-topic 2015

do jul 23, 2015 10:04

In Monza het pas geopende Museo Della Velocità bezocht, maar dat viel wat tegen. En natuurlijk het circuit aan de kids getoond, er was net een Lamborghini rondjes aan het rijden:
Afbeelding

Vervolgens naar Turijn, en ook daar het automuseum bezocht (erg mooi!).
Afbeelding

En in Grugliasco deze twee stabilimenti nog toevallig tegengekomen:
Afbeelding
Afbeelding
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: Het grote Alfa-vakantiefoto-topic 2015

wo aug 05, 2015 14:01

Maandag terug uit Italië. En uit België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Mijn Amerikaans-Engelse vrienden Fred en Beverley hadden drie weken een huis gehuurd in Torri del Benaco aan het Garda-meer, met voldoende slaapkamers. "You can stay as long as you like". Ik koos voor een kleine week maar wel met een avontuurlijke route heen en terug. De Spider kreeg een grote beurt en een nieuwe hoofdkoppelingscilinder. Hij was al acht keer in zijn geboorteland geweest maar had de laatste jaren veel te weinig gereden. Tijd voor de negende.

De app OsmAnd+ op m'n telefoon gezet (niet vergeten de benodigde kaarten te downloaden van internet en op de telefoon te zetten) en de in Google MyMaps aangemaakte routes van KML omgezet in GPX en toegevoegd. Zo heb je een turn by turn navigatie. Ook de Tomtom ging mee, en die was soms nodig ook. De app is goed maar maakt ook wel eens fouten.

Eerste stop: Abdij Rolduc, bekend bij de Centennial-deelnemers van 2010. Kerkrade is maar een relatief klein stukje vanaf Groningen maar ik wilde zo de lengte van de volgende etappes beperken tot maximaal 6 uur rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Overnacht in Barr, zelfde hotel als vorig jaar oktober, maar ook in de zomer blijkt het plaatsje dodelijk saai. Rijn per pont overgestoken bij Rheinau. Het is bloedheet. Tegen het middag uur maar een extra stop ingepast om hoofd en kop even af te laten koelen. Het was boven de 30'C.

Afbeelding

Afbeelding

De Google-route blijkt ergens over te gaan in een keienspoor, zelfs met een 4x4 zou het nog een stapvoets ritje worden. De Tomtom helpt me naar de eerstvolgende fatsoenlijke weg. Ook klein en stil, wel berijdbaar. En met welkome schaduw.

Afbeelding

In Wolfegg is het Automobilmuseum van Fritz B. Busch, voormalig autojournalist. Aanrader, veel 'Alltagsauto's', de enige Porsche is een landbouwtrekker, toevallig het type waar ik zelf ook wel eens op heb gereden, de Junior. Het is het museum voor het jeugdsentiment. Twee Alfa's, een Giulietta Spider en Sprint. De laatste heeft kennelijk net aan een toeristische rally deelgenomen. De unieke Autonova met NSU-techniek uit 1965 is vertederend.

Afbeelding

Afbeelding

Ik overnacht in Hörbranz, Oostenrijk. Het hotel is amper 250 meter over de grens. 's Avonds terug naar Duitsland om het mooie maar zeer toeristische eiland Lindau in de Bodensee te bezoeken en daar te eten.

Afbeelding

Volgende dag, Autobahn en vignet mijdend over de Reschen pas Italië in. Maar net voor de grens:

Afbeelding

Op het menu stond ook een 'pizza Hans'. Tja, wat kies je dan...? Ik heb mezelf met huid (korst) en haar (veel rucola) verslonden =P~

Bij het torentje-in-het-meer bij Reschen was het zeer druk. Na een rondje over de volle parkeerplaats was ik er wel klaar mee, dus op naar de Italiaans/Zwitserse grens. Voor de verandering eens geen controle maar mijn groet werd door de douanier niet beantwoord.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: Het grote Alfa-vakantiefoto-topic 2015

wo aug 05, 2015 14:29

De Stelvio had ik al eens gereden, de Umbrail nog niet. Die sluit 'boven' aan op de zuidwestelijke kant van de Stelvio. Omhoog ging vlot. Even geposeerd voor het kantonniershuis.

Afbeelding

Afdalen bracht een probleem aan het licht, de combinatie van een waarschijnlijk iets te rijke afstelling, zeker voor deze hoogte, toch wat versleten zuigerveren met bijbehorend olieverbruik en de bij de recente beurt gemonteerde Golden Lodge bougies (had ik niet om gevraagd, ik gebruik liever NGK BP6ES) zorgde voor een dusdanig beroerde verbranding dat de Spider hoestend en pruttelend in Bormio arriveerde. Ik besloot de geplande Gavia pas te laten voor het was en rechtstreeks naar het htel op de Passo Tonale te rijden. Bestemming op Tomtom ingevoerd en rijden maar. Dan blijkt dat de Tomtom onder 'rechtstreeks' verstaat: via de Mortirolo pas. Maar net op dat moment doet de motor het helemaal goed. Weg is de spijt van over de Gavia, dit is mogelijk nog spectaculairder! Eindeloos klimmen over een zeer stille weg. Ik zie slechts twee fietsers, een auto en zes jongelui op vier scooters.

Afbeelding

Ook de afdaling is heel spannend. Niet alleen door het weer terugkerende gesputter (minder erg nu) maar ook door de absurd steile afdaling over een met kiezels geplaveide weg om de kerk heen in een slaperig dorpje. Dorpsbewoners kijken met open mond naar die vreemde gast.

Het hotel op de Passo Tonale wordt zonder verdere problemen bereikt. Een deprimerende plek, er is niets te beleven en de Wi-Fi doet het niet.

Ook voor de volgende dag staan er diverse passen op het menu. De Mendola is beeldschoon:

Afbeelding

Maar dan:

Afbeelding

Halverwege de afdaling van de Passo Rolle begint het te regenen. En hard. Heel hard. Grote druppels die door het dak heen slaan. Ik ben gestopt, zoals bijna iedereen, maar de ramen beginnen te beslaan en het ziet er niet naar uit dat het snel ophoudt met regenen. De enige remedie: rijden. Piano, piano, gelukkig zijn alle voetgangers en fietsers ergens schuilen en de enige andere twee auto's die ik zie rijden doen net zo piano als ik.

Verder in het dal is het weer droog. Ik had meer passen gepland maar dan moet ik de regen weer in. Niet verstandig, bovendien zie ik toch niets van de omgeving. De route naar het eindpunt, een agriturismo bij Belluno die de Tomtom mij serveert is gelukkig wat meer rechtstreeks dan die van de vorige dag. Dit biedt mij de gelegenheid Feltre te bezoeken wat ik eigenlijk pas de volgende dag weer zou doen. Het is ondertussen weer ruim boven de 30'C.

Afbeelding

Uitzicht vanaf mijn balkon:

Afbeelding

's Avonds een donderend onweer dat zeker een uur duurt. Het hoost. Gelukkig is de Spider ingepakt met een lap plastic en een hoes.

De dag daarop staat de Passo San Boldo op het programma, te benaderen vanaf de zuidkant. Om er te komen reed ik in een lus eerst over de bergrug via Praderadego. Ook bijzonder smal en stil, overwegend één auto breed. Ik kom er één tegen.
Bijna aan de top van de zuidelijke opgang van de Passo San Boldo bevinden de haarspeldbochten zich in tunnels. Het is een oude militaire route. Het verkeer wordt geregeld met verkeerslichten, de tunnels zijn zeer smal. Geen foto's, de GoPro-video komt later online.

Ik kom opnieuw langs Feltre en bezoek de brouwerij. Ik neem twee grote beugelflessen speciaalbier mee voor Fred en Beverley.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: Het grote Alfa-vakantiefoto-topic 2015

wo aug 05, 2015 14:48

Mijn eerste dag aan het Gardameer gaan we op pad naar oude dorpjes ten noorden van Riva del Garda. Het vervoermiddel is nu de Alfasud van Fred, want met z'n drieën plus hond Nico in de Spider gaat wat lastig.

Afbeelding

Dergelijke ritten duren altijd langer dan je denkt en we snijden een mooi stuk af met de veerboot van Maderno naar Torri del Benaco. Drie minuten na het afmeren zijn we al bij onze vakantiewoning.

Een dag later heeft Beverley behoefte aan een dagje niksen, Fred en ik rijden naar Brescia om het Mille Miglia museum te bezoeken. Het blijkt mooier en uitgebreider dan ik had verwacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ene Placido Prete knutselde in 1948 een Alfa 8C 2300 blok in een Maserati chassis, hetgeen restulteerde in deze AMP, die recentelijk nog meereed in de revival van de MM.

Afbeelding

Op de terugweg hadden Fred en ik geen zin in weer die lange weg via Peschiera del Garda en kozen we voor de route langs Saló en weer de veerboot. 's Middags ging ik het dorp maar eens verkennen. Levendig, zeer toeristisch, maar niet op een vervelende manier. 's Avonds vaak goede livemuziek. Ook al is het niet mijn favoriete stijl, ik vond het optreden van http://www.folkstone.it" onclick="window.open(this.href);return false; geweldig.

Afbeelding

Daags erna gingen we eerste een nieuwe logé ophalen van Malpensa. Dat moest allemaal met de trein gebeuren en van het vliegveld gingen we naar de Expo. De heenreis was wel te doen, maar de terugreis... verkeerde kaarten gekregen (boemeltjes, geen toegang tot rechtstreekse treinen, slechte bewegwijzering, spoorwegpersoneel dat het ook niet meer wist... echt, waar is Mussolini als je hem nodig hebt? Wat een kl***zooi. Ga je naar de Expo? Ga met de auto!

Maar het bezoek aan de Expo was op zich wel leuk. Wat uitgestrekt en uitgebreid. Wel tamelijk prijzig dus het gratis fruit dat ons werd aangeboden lieten we ons extra goed smaken.

Fred en zijn patat...

Afbeelding

Is het gewone Poretti bier niet echt geweldig, de speciaalbieren zijn des te smakelijker.

Afbeelding

Turkse koffie, lekker en ik vergeet nooit het gezicht van het meisje tegenover ons dat een iets te grote laatste slok nam :P

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: Het grote Alfa-vakantiefoto-topic 2015

wo aug 05, 2015 15:18

Dit verhaal bestaat uit vier postings en begint hier.

Welke malloot bouwt er nou een kerk tegen een rotswand?

Afbeelding

Tsja, het schijn te moeten, hoe meer afzien op aarde des te meer geluk in het hiernamaals? Ik weet het niet, maar het is een onverwacht leuke uitstap in de heuvels/bergen ten oosten van het Gardameer. Google maar eens op Santuario/Sanctuary Madonna della Corona. Het is de moeite (en die gaat het je kosten) van het bezoeken zeker waard.

Terug in Torri, de Spider en Sud staan gewoonlijk in Groningen naast elkaar.

Afbeelding

Bij een lokale 'Brezan' NGK's besteld, opgehaald en gemonteerd. Ik had nog wat op mijn lijstje staan, de Via del Sole, gezien in beelden van de Giro Trentino van 2012. Een weg op een richel. Maar het traject naar deze plek is zo mogelijk nog waanzinniger. Ik heb ooit de Stelvio een trappenhuis genoemd. maar deze Via del Sole die je vanaf even boven Brenzone kunt gaan beklimmen komt veel meer in aanmerking voor die aanduiding. Grote delen zijn 20%, voor campers en brommers is het eenrichtingsverkeer, daarmee afdalen is te gevaarlijk. (Edit: kwam er achter dat dit traject Punta Veleno heet en onder wielrenners bekend staat als een angstaanjagende klim)

Afbeelding

Dan is het tijd me langzamerhand richting het noorden te begeven. Maar natuurlijk niet nadat ik het Museo Storico heb bezocht. Ruim 2,5 uur doorgebracht, 300 foto's geschoten. Entree en het 5D theater zijn behoorlijk onder de maat, het museum zelf is prachtig.

Afbeelding

Dé teleurstelling:

Afbeelding

Bij het opstellen van de collectie miniaturen is kennelijk de vormgeving leidend geweest, niet het kijkgemak van de bezoeker/liefhebber. Bovendien is de wand verre van stofdicht. Ik ben er gauw voorbij want het doet me gewoon zeer.

Nog een espresso in het uitgestorven restaurant en een snelle blik op het nieuwste snoepje:

Afbeelding

De nieuwe Giulia is, zoals ik al had gehoord, niet meer aanwezig hier.

Ik ga richting Simplon pas en vind onderdak in een hotelletje/B&B in een stokoud pand in Vogogna waar de meeste straatjes er zo uitzien:

Afbeelding

Ook dit is een aanrader voor wie ooit in de buurt is.

De volgende dag de mistige Simplon over, het is 'zwarte zaterdag', gaat dat problemen geven? Nee, de Zwitsers rijden van zichzelf al sloom, de route over de snelweg bovenlangs het meer van Genève is saai maar alles rijdt door en halvereweg de middag ben ik in Pontarlier (F). Daar de enige file van die dag, 40 minuten over drie kilometer. Aanleiding is een festival geloof ik, na een bepaald punt is de weg weer helemaal voor mij. Een schitterende route brengt me in Ronchamp in de Vogezen. Alweer een dodelijke saaie plek. Een volgende keer toch eens wat meer letten op de omgeving als ik hotels boek.

Dan de laatste dag: die zal vooral bestaan uit snelwegen, behalve de eerste 70. Kronkelen en nog eens kronkelen, over het Plateau de Mille Étangs. Wat een prachtomgeving. In het begin is het nog rustig maar dit blijkt een echt dagtochtjes gebied.
Ik moet opeens uitwijken voor een witte 4C die nogal bezopen hard de hoek om komt en zelf NIET uitwijkt. Ook onder Alfa-rijders heb je horken... Voor de rest verloopt de terugreis 'uneventful' zoals de Engelsen plegen te zeggen. Nu ik de foto's allemaal heb doorgenomen en dit stukje heb getikt; het was een absoluut geweldige reis, ondanks de pruttelproblemen en de hitte waar ik de meeste dagen op getrakteerd werd. Zou zo weer willen gaan ;-)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfistroel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 669
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:37
Locatie: Oosterhout
Contacteer: Website

Re: Het grote Alfa-vakantiefoto-topic 2015

do aug 06, 2015 09:58

Heerlijk Hans, mooi verhaal met dito plaatjes!!! =D>
Registerleider 155
alfa155register.nl

Alfa Romeo 155 V6 W.B Bianco Argento
807 Buske voor alle jong
Zakelijk accuding
Ooit:
Alfasud 1.5 TI 82
Alfetta 2.0 83
75 2.0 T.S 87
164 3.0 24V 94
155 2.5 V6 12V 94
33 S.W 1.5 94
33 S.W 1.7 94
155 2.5 V6 W.B 96

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3648
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

Re: Het grote Alfa-vakantiefoto-topic 2015

do aug 06, 2015 10:53

Idd Hans , fantastisch reisverslag met dito fotoooooooooo's :thumbs: :thumbs:
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: Het grote Alfa-vakantiefoto-topic 2015

do aug 06, 2015 13:21

Mooi verslag weer Hans :thumbs:

Zijn de routes die je rijdt ook beschikbaar? Ook deze wil ik wel eens rijden namelijk, ook al moet het dan maar zonder puzzels :biggrin:
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: Het grote Alfa-vakantiefoto-topic 2015

do aug 06, 2015 13:50

Dank u, heren!

Ja routes zijn beschikbaar, ik pas ze nog even aan zoals ik ze uiteindelijk gereden heb zodat er niet iedere week een Alfa met Nederlands kenteken en een vertwijfelde bestuurder bij dat keienpad in Duitsland staat :P

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Het grote Alfa-vakantiefoto-topic 2015

do aug 06, 2015 23:17

Of een MX-5 ;)

Mooi verslag!
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: Het grote Alfa-vakantiefoto-topic 2015

vr aug 07, 2015 08:18

Dank u, heren!

Ja routes zijn beschikbaar, ik pas ze nog even aan zoals ik ze uiteindelijk gereden heb zodat er niet iedere week een Alfa met Nederlands kenteken en een vertwijfelde bestuurder bij dat keienpad in Duitsland staat :P

Held! =D>
Of een MX-5 ;)

Mooi verslag!
Dit jaar sowieso (nog) niet, maar volgend jaar staat zo'n tripje zeker op de planning.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: Het grote Alfa-vakantiefoto-topic 2015

vr aug 07, 2015 11:12

De heenreis:

Afbeelding

Het wegens regenval geschrapte stuk tussen de Passo Rolle en Belluno:

Afbeelding

Achteraf was het misschien te veel van het goede geweest. In het vlakke Nederland zijn de routeplanners over het algemeen vrij accuraat met betrekking tot de reistijd. In een omgeving met zoveel bulten en hoeken mag je die tijd rustig met 1.5 vermenigvuldigen.

Het trappenhuis-traject (met klok mee te rijden):

Afbeelding

En de terugreis tot aan de Nederlandse grens:

Afbeelding

Wie interesse heeft in de etappes moet zijn e-mailadres even doorgeven via PB. Dan ontvang je een pakketje KML-bestanden.
Die zijn met http://kml2gpx.com/" onclick="window.open(this.href);return false; te converteren naar GPX bestanden die door OsmAnd of andere navigatie apps op je smartphone of tablet kunnen worden gebruikt. Uiteraard kan ik niet beloven dat de routes helemaal correct zijn, maar een beetje avontuur is natuurlijk nooit weg ;-)

Tip voor als je aan het wijzigen gaat: http://alpenrouten.de/" onclick="window.open(this.href);return false; :driving:


Edit: ahum, ik realiseer me dat dat Duitse keienpad er nog steeds in zit. Had wel wat anders hersteld, maar dat was in Oostenrijk. Probleem: ik weet dat keienpad niet meer te lokaliseren, jammer dat de Duitsers streetview grotendeels blokken, anders kon ik het wel terug vinden. Dus noteer maar alvast op je paklijst: 'zelfredzaamheid'. :D

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote Alfa-vakantiefoto-topic 2015

vr aug 07, 2015 12:21

Mooi verhaal, plaatjes en route Dink :thumbs:
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
JoachimQV
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 600
Lid geworden op: do jan 12, 2012 20:27
Locatie: Hoogeveen

Re: Het grote Alfa-vakantiefoto-topic 2015

ma aug 17, 2015 16:09

Mooi verhaal, plaatjes en route Dink :thumbs:
Sluit ik mij volledig bij aan!

Wij zijn dit jaar voor het eerst met de caravan naar het meer van Annecy in Frankrijk geweest. Waar we in de jaren voor de geboorte van onze zoon meestal naar Italië of Corsica gingen met onze tent, hebben we de vakantievreugde dit jaar iets dichterbij gezocht. Samen met zus en zwager met hun kinderen en mijn moeder in haar 147 gingen we op reis en dat zag er zo uit:
Afbeelding

De Giulietta heeft maar 100 peekaatjes aan boord maar het is een erg goede caravantrekker. Je kan goed merken dat ie over flink wat koppel beschikt. Een lange klim pakt ie met gemak ik de 4. Slechts met een steile afdaling even in de 3 om te remmen op de motor. En geen druppel olie verbruikt.
Alfa 33 1.5 IE 1993
Alfa 164 3.0 V6 12v
Giulietta JTD 2017
Alfa 33 S 16V QV 1992

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2657
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: Het grote Alfa-vakantiefoto-topic 2015

wo sep 09, 2015 14:07

'Its the end of the world as we know it."

Afbeelding
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Terug naar “Het Forum Café”