dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Even voorstellen

wo nov 26, 2014 09:38

Beste iedereen,

Op dit forum ben ik nieuw, was al wel een paar jaar actief op alfaforum.nl. Die website ligt er echter af en toe uit en gisteren zat ik met een probleem waar ik niet helemaal uitkwam, kwam via google hier aan de oplossing en dacht: 'Goh, ik meld me maar eens aan.'

stukje geschiedenis:
Eerste auto: Honda concerto 1.5i. onverwoestbaar, rijdt blijkbaar nog steeds. maar vrij kaal en best waardeloos..
Afbeelding

2e, hier begon het Alfa verhaal voor mij mee. een 146 1.8 ts. fase 1.5(ja het zat eigenlijk net overal tussen)
Afbeelding
achteraf met aankoop op de verkeerde dingen gelet, auto overleed na 9 maanden aan olieverstopping..

had echter vrienden beloofd dat ik de auto zou regelen voor de vakantie, dus na verkoop van wat spullen die ik niet meer gebruikte en een paar maanden sparen kwam dit schatje:
Afbeelding
Een 33 1.7ie!
Door omstandigheden reed deze auto veel te weinig en gaf ik uiteindelijk de auto maar mee aan mijn vriendin zodat ze kilometers kon maken. utootje had echter problemen die voor mij niet zoveel uitmaakten omdat ik buiten de gangbare tijden op de weg zat, maar mijn vriendin reed er wel dagelijks de file mee in. iets waar de auto niet mee om kon gaan (radiateurventilator weigerde vaak, stationair varieerde in het aantal cilinders dat meewerkte) en eigenlijk kon ik het niet maken dat ze te laat op haar werk zou komen omdat de auto langs de kant van de weg, of in een tunnel moest afkoelen.

Dit heeft ertoe geleidt dat we voor wat anders gingen kijken, teveel geluisterd naar familie/collega's/vrienden: weer een Alfa? dat is toch niet zo slim hè? neem nou eens wat anders.

Zo werd het een Renault Laguna, 1.8i
Afbeelding

Wat een ballending was dat.. op papier leek het nog wel wat, 1240 kilo, 122 pk. maar de manier waarop het vrijkwam...
ergens bij 4000 toeren begon de auto te trekken en bij 6500 had je al je vermogen eens beschikbaar. Renault lijken daar helemaal niet voor gemaakt, want na een paar keer doortrekken kon je olie bijvullen. iets wat anders een jaar lang niet nodig was.
Aan deze Renault praktisch alle slijtonderdelen wel vervangen, en daarnaast ook nog de Airco condensor en Aircopomp..

Deze was praktisch al van mijn vriendin, dat was de 33 uiteindelijk al zo goed als:P maar ik wilde ook wel weer een vierwieler. na lang zoeken dit dametje gevonden:
Afbeelding

welnu, net had ik het over de airco van de laguna, deze was lekgeraakt waarna natuurlijk de beveilinging van de pomp niet werkte en deze zichzelf om zeep geholpen had. Het enige echt pluspunt van die auto was de luxe binnenin, waarvan een deel van het Climate control systeem kwam.
Dit dus maar laten repareren maar het wrong al een beetje, de auto stond mij na een half jaar al tegen maar mijn vriendin reed ermee dus: boeiend:P.
Alleen was zij de macht over het stuur een keer kwijtgeraakt in een doodnormale situatie: slecht onderhouden T-splitsing in een 50 zone.
N.B. de auto stond net een maand op nieuwe banden.
Een laguna stuurt als een vrachtwagen, deint als een zeilboot en is te lomp om knap op te kunnen vangen wanneer die eenmaal aan de glis gaat, het ontwijken van 2 lantaarnpalen en bijna de vangrail aan de andere kant raken dan de kant waar ze in eerste instantie de weg af gleed leidde ertoe dat ze niet lekker meer in die auto zat.
Het werd dus tijd om naar wat anders te kijken, maar aangezien praktisch alles aan die auto vervangen was (Euro's hier.. Euro's daar..) maakte ik daar nog geen haast mee.
De haast kwam toen, natuurlijk-_-;, de volgende onderdelen weer vervanging vroegen.. de versnellingen die begonnen te fluiten waren een waarschuwing. het koppelingspedaal dat ineens soms halve slagen niet werkte was de druppel.
Zij mocht de auto kiezen en het is een zwarte 156 1.8 ts geworden!
Afbeelding
Afbeelding

Dit is best wel een pittig verhaal geworden haha.

Gebruikersavatar
perro
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 20:47

Re: Even voorstellen

wo nov 26, 2014 16:16

Welkom. Plaatjes bij de praatjes, helemaal OK. Veel plezier met de 156.
Geld maakt niet gelukkig, een Supertje wel.
Een Fiat 600 Abarth trouwens ook.

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4237
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: Even voorstellen

vr nov 28, 2014 20:08

Van harte welkom!
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

Re: Even voorstellen

vr nov 28, 2014 21:01

welkom op het forum
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Even voorstellen

ma feb 01, 2016 01:43

En maar weer even een update, het is zo lang geleden dat ik me voorgesteld heb dat ik deze even omhoog trek.
ondertussen staan de Alfa's er zo bij:
Afbeelding
Deze antieke dingen op de kop getikt voor de 33. maar zo rabbig dat er eentje lekte over aansluiting band/ velg.
Dus laten opknappen (stralen+ spuiten)
Tadaa!
Afbeelding
Afbeelding

De 156 is eind vorig jaar onder handen genomen voor savali, geen vermogensmeting gedaan maar.dat.ding. Trekt! verschikkelijk!
120 in 2? waarom ook niet.

Ook was die aan nieuwe banden toe, als je dan toch bezig ben.. dan maar gelijk goed.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Reden dat ik hier weer actief wordt is omdat ik wat probleempjes heb met de 33, start daar een dezer dagen wel een topic over.

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Even voorstellen

do mar 17, 2016 14:36

Minimale update over de 156, deze had (ruim een jaar geleden) een verstopte hemelwaterafvoer aan de passagierskant.
Door een geweldig ontwerp *kuch, rochel* liep dit bakje vol en daarna direct het interieurfilter in
Afbeelding

Dat dus maar vervangen, maar de ventilator had al vol met water gestaan. Wonderbaarlijk genoeg werkte deze nog maar waren de lagertjes wat verroest. Af en toe een piepje was het resultaat. Vriendin vond het onnodig om die te vervangen want "hij doet het toch nog?" Nou ok.

Dingen rotten zichzelf nooit naar gerepareerde toestand dus dat knarsen werd steeds erger, tot op het punt dat mijn vriendin ook zei: "Je moet mijn auto maken."

Zo gezegd, zo gedaan. Ventilator voor 25 eu van een sloper bij de onderdelenlijn vandaan besteld(geweldige site btw), ingebouwd, Geruisloos!

De 156 had al tijden dat zonder airco d boel onherroepelijk dichtsloeg, en dit is door de nieuwe fan spontaan over. Schiet mij maar lek wat dat betreft..

dojrn
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: Even voorstellen

di jun 13, 2017 23:32

En de 156 was terminaal (economisch) en is ingeruild op een 166.

Wat. Een. Slagschip.
En dan nog enthousiast de bocht om komen en leuk van zijn plek af schieten.

Het is de auto van mijn vriendin en ze heeft het ding Rosa genoemd :roll:

Afbeelding
Afbeelding

185K afgelegd, olieverbruik durf ik na een dag nog niet te zeggen, riemen en waterpomp vervangen bij aankoop.
2 minpunten: knopje van raam linksachter is defect naast de bestuurderstoel, hangt los.
Knipperlicht gaat niet uit wanneer aangegeven naar rechts en vervolgens naar rechts gestuurd te hebben.
Deukjes, krasjes, natuurlijk. Maar dat heb je met bedragen waar je net een nieuwe fiets van koopt.
Voor de rest super netjes!

Terug naar “Het Forum Café”