Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

Re: regelgeving met houtkachels?

za dec 20, 2014 11:54

Pellethout brand ook zo weg, dat stelt weinig voor, en er kan veel hars in zitten wat je afvoer kan vervuilen.
Creosoot, lees:teer(voor de geleerde! google maar even :) ) wordt dan aan de binnenzijde van het kanaal gevormd.
Zou je bijv. eikenhout stoken brandt dat vele malen langer en warmer. Vermogen van een warmtetoestel bereken je alleen door de warmte te meten, en nog zijn dat alleen gemiddelde waarden.
Als je hout te snel opbrand moet je de kachel van onder af temperen dmv luchtschuif(net een auto!) en de verbrandingsruimte móét afgesloten kunnen worden door een deurtje/luik. Als de afvoer min. 200mm is en een meter of 6 of langer is dat goed.
Zodra de afvoerpijp in de buitenlucht komt(buitendaks) moet die dubbelwandig geisoleerd zijn om afkoelen te voorkomen wat de trek ernstig benadeeld en creosoot vorming in de hand werkt en condensvorming ontstaat.

Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: regelgeving met houtkachels?

za dec 20, 2014 12:12

:shock: Sooow wat een gedoe om een paar kapot geklopte pallets te mogen verstoken met als doel een hobbyschuur wat te verwarmen...
Wat een land he... :(
Grtz,fRank
Nou Frank,

Zo vreemd is dit eigenlijk niet meer.
Dat heeft ermee te maken dat we over 40 jaar door onze gasreserves heen zijn. Nederland zoek andere mogelijkheden voor energievoorziening en behalve de terugkeer van kolen centrales (Ja je leest dat goed!!!) komen ook andere duurzamere mogelijkheden naar voren.

Ik hou mij nu bezig met Milena en Olga. Nee, Frank helaas geen mooie dames uit de Oekraïne maar de Biomassa vergassing en reiniging technologie van ECN Petten.
Open haarden waren tot voor kort verboden in Amsterdam. Nu kan er dus meer.

En de houtkachels en houtvergassingsketels waar ik het over heb zijn dan de moderne van bijvoorbeeld Viessmann: https://www.youtube.com/watch?v=NKtskmoqd5I" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.neeleman.com/duurzaam/houtkachels/" onclick="window.open(this.href);return false;

hmmmm Milena, Olga + Viessmann waarom heb ik toch voor dit vak gekozen.

Remco, waarom vraag je ze niet waarom jouw kachel niet aan de eisen voldoet?
Je hebt een kachel op natuurlijke trek. Ik neem aan de verbrandingslucht aan de onder (zij) kant wordt aangevoerd.
Het rookgas afvoerkanaal staat bovenop de kachel. Als jouw rookgasafvoer lang genoeg is heb je meer dan genoeg trek.
Ik zou dan deze uitvoeren met een trekonderbreker en een terugvalbeveiling (makkie maak je zo).
Jou kennende heb je voldoende ventilatie in de loods dus hoef je ook geen rookgas in de loods te verwachten.

heb je geen beeldmateriaal van jouw verwarmingssysteem?
Je bedoelt onze gasreserves die nu naar t buitenland verkocht worden...? Je verhaal zal ongetwijfeld 'hout snijden' :D maar ik gok dat er tegen die tijd wel weer 'opeens' een gasvoorraad zal zijn gevonden. Idem met de andere dinopis- based brandstoffen. Ow btw, over 40 jaar ben ik 84, vraag me eens of t me interesseert wat er dan gebruikt wordt om t bejaardenhuis warm te houden.. :twisted: ?

:wink: :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

Re: regelgeving met houtkachels?

za dec 20, 2014 12:41

:

Open haarden waren tot voor kort verboden in Amsterdam. Nu kan er dus meer.

Grtz,fRank
Alfa-corazon schreef:
Waneer waren die verboden dan?? Ik heb er genoeg gebouwd daar, en nog! Hoe hadden al die mensen hun huis moeten verwarmen??

Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wim V8 op za dec 20, 2014 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: regelgeving met houtkachels?

za dec 20, 2014 12:49

Ehm je 'misquote' mij Wim, dit is een quote van Alfa Corazon... :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

Re: regelgeving met houtkachels?

za dec 20, 2014 13:57

is verbeterd! Maar kan je de kachel wel temperen wat betreft zuurstoftoevoer? Dan zou je m zeg maar zachter kunnen zetten zodat hij wat zuiniger wordt.

Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: regelgeving met houtkachels?

za dec 20, 2014 15:18

Open haarden waren tot voor kort verboden in Amsterdam. Nu kan er dus meer.
Grtz,fRank
Alfa-corazon schreef:
Waneer waren die verboden dan?? Ik heb er genoeg gebouwd daar, en nog! Hoe hadden al die mensen hun huis moeten verwarmen??
Gr. Wim.
In 1999 in het Oostelijk havengebied. Idd een gebied met stadsverwarming. Ik kreeg geen toestemming voor een open haard.
Vriend en buurman van mij had daar poep aan en heeft 'm toch gebouwd.
Ik heb laatst gevraagd of dit verbod nog steeds geldt, maar bij de gemeente was hierover niets meer te vinden.
Dus..... nu kan het wel weer.

Remco,
Ik heb net een lang telefoongesprek gehad met de inspecteur.
Alles wat al is beschreven in het topic klopt wel en je hebt als bedrijf inderdaad inspectie plicht.
Als er naar de regelgeving wordt gekeken kom je er gewoon niet onderuit.

Hij komt met drie mogelijke oplossingen.
-1. Als je ervan overtuigd bent dat jij een veilige kachel hebt (na aanpassingen aan jouw rookgas afvoer) dan kan een een nieuw gesprek aanvragen eventueel en toestemming (hij noemde dat anders) aanvragen.
Hij en ik adviseren je dit niet omdat we beide vermoeden dat jouw kachel niet erg veilig is. Er zal maar brand ontstaan en misschien ook andere loodsen in de buurt meenemen.

-2. Jouw rookgasafvoer aanpassen een een Bulle Jan kachel oid plaatsen. Laatst stond er één te koop op MP voor 300 euro.
Daarmee krijg jij jouw ruimte wel warm.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

-3. Grote mobiele petroleum kachel plaatsen. Hier geldt de inspectieplicht niet.

Enne.... Kan niet is dood en rotie is brood.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 826
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: regelgeving met houtkachels?

za dec 20, 2014 15:25

Ow btw, over 40 jaar ben ik 84, vraag me eens of t me interesseert wat er dan gebruikt wordt om t bejaardenhuis warm te houden.. :twisted: ?

:wink: :wink:

Grtz,fRank
Heb je kinderen? ;-)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: regelgeving met houtkachels?

za dec 20, 2014 15:41

Het is een bedrijventerrein en we hebben meldingsplicht... Daar is alle ellende mee begonnen.

Onze kachel is best veilig denk ik,is zwaar overgedimensioneerd qua materiaaldikte en bouw.deuren hebben grendels en het ding staat helemaal vrij met niets brandbaar er omheen. Enkel de dakdoorvoer moeten we veranderen, die is niet goed.afvoer is iets van 200 of 250 mm en zeker wel een meter of zes lang.

We zullen wel moeten gaan kijken voor een andere kachel denk ik.petroleum is niet echt een optie denk ik.

In ieder geval allen bedankt voor het meedenken!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: regelgeving met houtkachels?

za dec 20, 2014 22:50

Ow btw, over 40 jaar ben ik 84, vraag me eens of t me interesseert wat er dan gebruikt wordt om t bejaardenhuis warm te houden.. :twisted: ?

:wink: :wink:

Grtz,fRank
Heb je kinderen? ;-)
Nee zeer bewust niet, de wereld is al veel te vol...
Mi zou de wereld ook een stuk beter af zijn zonder ons mensjes. Gewoon eens stoppen met fokken en daarna de natuur voor de komende 150 miljoen jaar weer zn gang laten gaan totdat apen snugger genoeg zijn om te heersen over de rest van de dieren.

Zou t bolletje mee opknappen. :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 940
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: regelgeving met houtkachels?

do jan 15, 2015 18:13

Hmmm ik zou denk ik gewoon een wat kleinere kachel met typeplaatje halen van Mp voor paar honderd euri.
Pijp iets aanpassen en klaar is ie voor relatief weinig.
Ben je nog minder hout nodig ook en minder werk van op termijn.

NB heb zelf sinds 4 jr ook een nieuwe kachel en had voor de oude kachel ook al een dure dubbelwandige rvs pijp van isoduct er opgebouwd. Deze isoleert zo goed dat ie niet omkokerd hoeft te worden. Scheelde ook een hoop werk en geeft toch iets meer warmte af in het magazijn waar ie door heen loopt....Deze blijft super op temperatuur en er slaat daarom ook heel weinig aanslag neer aan de binnenkant vd pijp. Moet ik er wel bij zegge dat er elk zomer ondanks een stuk gaas om de pet heen toch weer enkele vogels de pijp in komen die dan al fladderend ook wel aardig schoon maken gezien de troep die dan onderin ligt.... Hoeft eigenlijk nooit geveegd te worden, heb er nooit enige aanslag van betekenis kunnen waarnemen en reken maar dat ie van alles lekker vindt..... :lol:
Laatst gewijzigd door henk116 op do jan 15, 2015 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: regelgeving met houtkachels?

do jan 15, 2015 19:31

Als de temperatuur zo blijft hebben we geen kachel meer nodig. :D

We zijn wel aan het kijken naar een kleinere kachel maar niet heel actief...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Het Forum Café”