Hout stoken is emissietechnisch ook wel het slechtste dat je kunt doen... En sloophout al helemaal...
Is wel een beetje waar maar ook weer anders.
-Wat écht heel erg slecht is, is hout met restjes "iets" verstoken. Palethout heeft bijvoorbeeld van die leuke eenrichting spijkers die gegalvaniseerd zijn. Als je die mee stookt komt dit zware metaal vrij doordat het eraf brand.
-Palethout is vaak grenen of vuren. Deze materialen hebben veel hars. Als je dat onder een te lage temperatuur stook, en dat vindt in een gewone kachel plaats, laat staan een zelfbouwding, wordt dit creosoot. Chemisch veranderen de molekuulketens tot een teerachtige. Kun je ook bijna asfalt verstoken. Bijna, want doordat deze teren langere ketens hebben is dit nét wat slechter, maar dan zijn de bomen in het bos toch al dood dus zul je het verschil niet echt merken in positieve zin.
-Als je bosbomenhout toepast, moet dit bij eiken-essen-iepen-peer bijvoorbeeld minimaal een jaar drogen. Eigenlijk moet het in het late najaar of het vroege voorjaar gekapt zijn om dat de groeisappen er dan uit zijn. Berk bij voorbeeld heeft zoveel vocht, dit moet zelfs twee jaar drogen. Kastanje wat in het verkeerde seizoen is gekapt kan zelfs helemaal niet gestookt worden in een reguliere kachel. De inhoudstoffen geven bij verbranding (zeker op lage temperaturen) giftige dampen af.
Kortom, de verbrandingstemperatuur is van elementair belang. Weinig Peppi en Kokki kachels redden dit of je moet er naast gaan zitten om ze te voeren en zuurstof er in te jassen.
Lukt het je om aan deze voorwaarden te voldoen dan is het emissie probleem minimaal en is hout stook een zeer goede aanvulling op het bestaande verwarmingssysteem omdat het verbranden zelf cCO2 neutraal is.
Ohja, kachelpijpen dienen bij redelijk frequent gebruik gevogen te worren. Indien men dit nalaat koelen de dampen te snel af wat een negatief rendement geeft en dito resultaten geeft op de emissieschaal. Als een temperatuur in een kachel al te laag is en dus nog eens extra wordt geremd spreekt men van een vicieuze cirkel......
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.
Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149