Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Daaag 159: welkom "oeps!"

ma jun 23, 2014 15:06

Afbeelding

159 Sportwagon Ti 2.0jtd 136pk '11
Beige leâh, 19" Ti velgjes en 17" wintervelgjes.
Omdat ik in Oostenrijk werk staat het beestje ook op zulk een kenteken maar hij is van tijd tot tijd zeker op sheerenweeghen te bekennen!

Aan die 136pks wordt op termijn nog wat gedaan. Wilde perse de 2.0 hebben omdat die naar 200pk te chippen is en nog licht in de neus is.
En ik moet zeggen ik me niet herken in de negativiteit die rond dit type hangt. Heerlijk direct en wellicht door het Ti onderstel ook erg lekker in de bochtjes.
De laatste 50000km heb ik in een 3.0v6 tdi a6 allroad gereden en dat ligt toch heeel wat beroerder op de weg (wel een erg lekkere motor!). Tja, afwerking is niet des duitsch maar dat vergeet je zodra je in beweging komt. Als je dan toch in een moderne bak moet zitten (rijdt nu 10.000 per maand) dan is deze zeker geen straf! En wat smoelt ie lekker hè!
Laatst gewijzigd door Hans33sw op ma jan 05, 2015 13:31, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Daaag Audi, welkom...:

ma jun 23, 2014 15:33

Felies, mooie wagen man! Misschien nog ff een paar mooie QV-badges (van Giulietta/Mito QV) scoren voor op de voorschermen? Bij Alfisti.net hebben ze die dingen in carbon-look, just so you know.. Veel plezierige kilometers gewenst!! :wink:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

RE: Daaag Audi, welkom...:

ma jun 23, 2014 22:31

Grüssgott und viel spass!
Ik heb ook veel lol van mijn zwarte 159 SW Ti met 1750 turbo na een A6 3.2 Quattro, maar die lag echt niet verkeerd hoor maar had doorvoor wel luchtvering ( altijd op dynamic ).
De extra ruimte mis ik niet, en de materialen zijn misschien iets minder fraai, maar dat wil niet zeggen dat het stuk gaat. Denk dat je beige leer wel mooi staat bij een zwarte koets!
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Daaag Audi, welkom...:

di jun 24, 2014 00:06

Servus! Deze a6 stond ook op ballonnetjes maar vindt toch dat hij vrij snel over de voorwielen wegging en vanwege de automaat duurt het vaak net iets te lang voordat je dat kan compenseren met een stoot gas. In ruimere bochten vindt je die balans wel weer terug maar heb in Noorwegen veel hairpins gehad waar ik hem niet lekker door kreeg. Die 3.2 heb ik ook wel gereden in een a5 en 6, dat is wel een heel lekkere motor!

wat ik trouwens wel irritant is dat hij de muziekbibliotheek steeds weer opnieuw wil opbouwen en,dat je niet weet of hij daar al mee klaar is of niet. Soms duurt dat enkele minuten, maar soms heeft hij het na 10min nog niet voor elkaar. Heb er een 8gb usb stickje in zitten. Kennen mensen,hier dit probleem?

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Daaag Audi, welkom...:

di jun 24, 2014 12:45

Mooie bolide, ik ervaar inmiddels ook dat de 159 fijn sturen is 8)
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: Daaag Audi, welkom 159: 40+K update

zo okt 05, 2014 15:53

Na een dikke 40.000 km blijft het een fijne auto.
Weggedrag is en blijft super voor zo'n gewichtige auto. Wat me verbaasd is dat de kofferruimte toch erg praktisch is. Als vertegenwoordiger moet ik een bult spullen meeslepen en dat past allemaal netjes in de achterbak, terwijl mijn A4 rijdende collega's de bank daarvoor plat moeten gooien..!

Wat me een beetje tegenstaat is het vermogen en het verbruik. Hoewel dat laatste toch meer van mij afhangt. 7,8/100 was het gemiddelde verbruik. Nu plan ik mijn afspraken iets ruimer en beheers de rechtervoet wat meer en kom op 5,4/100 uit, dat loont! Verder is het ook geen auto om op rechts te leunen, hij komt wel leuk mee maar vlot is ie nooit. Zeker op de autobahn schaam ik me een beetje voor de Ti logo's en de lompe velgen icm de snelheid en de tijd die het duurt voor je daar bent. Maar ook daar is een oplossing voor: 150-160km/h is dan veel relaxter. Dat was met de A6 wel anders.

Op vakantie in de bergen had ik dan weer geen last van het tekort aan vermogen. Omdat deze 2.0jtdm zo vroeg zn maximale koppel haalt is ie in de bergen eigenlijk haast vlot te noemen. Met mijn vriendin er naast is er weinig lol te beleven, maar ik ben een paar keer vrijwillig alleen de boodschappen gaan halen en op die manier het rijk voor me alleen genoten. Dan is de remmerij en wegligging toch wel erg goed. Wat genieten! Het is nog geen verlaagde straffe 33, maar daarmee rijdt je ook niet even 1500km aan een stuk met zoveel comfort. Mijn werkgever rijdt een A8 4.2, hij kon me in de Oostenrijkse bergen in de bochten niet kwijt raken, op de rechte stukken however :p

Bij de 1ste beurt moest al wel de accu vervangen worden en de olie niveau sensor die leeft ook z'n eigen leven. Deze is niet vervangen door Prins, ze raden me aan om gewoon het peil zo nu en dan te checken. Geeft niet, ben ik met de oude barrels toch al gewend.
Verder kun je als je het wilt je ergeren aan het blue&me systeem, de iets te slappe achter trein (iets beladen hangt ie direct al in zn kont) en de versnellingsbak vindt ik ook niet lekker schakelen, iets te hakerig en ik heb altijd het gevoel hem met zijden handschoenen te moeten beroeren. Niet echt van deze tijd... Wellicht schakelt de (andere) 170pk bak beter?

Stel ik zou nu een nieuwe auto mogen uitzoeken? Dan toch een 320? Of...? Nee, wat mij betreft zou het een 170pk worden :D
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Re: Daaag Audi, welkom 159: 40+K update

zo okt 05, 2014 20:56

Goeiedag zeg Hans, +40dkm in krap 4mnd tijd!

Dan moet hij inderdaad wel erg comfortabel zijn om in te "wonen" :wink:

Voor wat betreft verbruik een opmerkelijk groot verschil ook. Heeft dat met altijd cruise-controle te maken of zorgen dat het alleen snelweg en niet B-wegen alsmaar is?

Ben eigenlijk ook benieuwd waarom je hem toch niet gechipt hebt. Technisch zijn ze naar mijn weten toch identiek?

Vraag het uit interesse omdat ik er zelf ook net één heb aangeschaft (2.0 Ti) en mij het verbruik, tijdens lange gecombineerde proefrit, ook wat tegenviel: ~7,4 ltr de 100. Bewust lange tijd alle 1.9's in de goede specs laten staan omdat die op papier dorstiger leken, maar twijfel achteraf of dat terecht is geweest.

HG, Leo

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: Daaag Audi, welkom 159: 40+K update

zo okt 05, 2014 21:17

Ha leo, mijn werkgebied is NL, BE en scandinavië en de thuisbasis in Oostenrijk. Zo kom ik wel aan mn kilometertjes.. Dit verbruik haal ik alleen door strak de snelheidslimiet te volgen en max 118 op gps te rijden, idd veel op cruisecontrol maar vooral rustig optrekken maak het grootste verschil.

Dat 'ie nog niet gechipt is heeft met 2 dingen te maken. Allereerst een klein risico omdat t in Oostenrijk officieel niet mag en Vanwege het verhaal van stephan (squadra) over de zwakkere bak die na 2011 gemonteerd was en het gevoel wat ik had dat deze niet de meest solide indruk op me maakte.
Ook vraag ik me af of deze auto met 200pk wél vlot is. Daarvoor zou ik dus eigenlijk eerst even in een gechipte 2.0 willen proefrijden.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

Re: Daaag Audi, welkom 159: 40+K update

zo okt 05, 2014 21:59

Interessante baan moet dat zijn dat je zo'n rayon mag bestrijken!

Precies dat v-bak verhaal was mijn beslissende motivatie de 1.9 met GM bak te laten gaan. Lijkt geen ontkomen aan, als je wat verder zoekt tussen de revisie aanbieders in DE. Ontwerp en assemblage fout lijkt de oorzaak: koeling olie en shimmen lagering.

Om jouw ervaring wat hakerig schaken betreft te bevestigen, van de 100kW/125kW, dat is mijn ervaring ook met die paar waar ik slechts kort mee heb gereden. Geeft mij zelfs gevoel van verzwakte synchromeshes. Hoop echter dat het een kwestie van gewenning zal zijn, de 156 TS bak schakelt namelijk wel zijdezacht.

Verder heb ik laatst mogen rijden in een 200pk, vond het niet indrukwekkend moet ik zeggen (in tegenstelling tot de ontvangst door Prins, bijzonder prettige verkopers). Maar wederom ik heb/had niet veel referentiegevoel.
Waarschijnlijk moet je eerst een tijdje je eigen auto goed kennen wil je écht verschil opmerken. Van eerdere (boxer) ervaring met squadra chip weet ik dat hij vooral veel soepeler door de toeren liep. Verbruik was niet merkbaar anders, ik hoop dat iemand met diesel ervaring daar meer over kan delen?

Net als dat ik nog steeds niet goed weet of bij deze generatie JTD's dat EGR electronisch af sluiten echt voordeel oplevert in voorkomen van verstoppingen?

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 406
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

Re: Daaag Audi, welkom 159: 40+K update

do okt 09, 2014 22:55

Quattro is toch dermate goed, als je daar onderstuur opwekt, zit je al aardig op de limit. Kan het me bijna niet voortstellen, of dat ding was technisch niet helemaal ok. Het lijkt wel minder snel te gaan in zo'n Audi, dat klopt wel.
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
Pericoloso
Guru
Guru
Berichten: 1159
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:41
Locatie: Zuid Kennemerland

Re: Daaag Audi, welkom 159: 40+K update

do okt 09, 2014 23:42

Mooie reviews, ik heb min of meer dezelfde ervaringen. Bak schakelt strak, ik zou het niet hakerig of stroef willen noemen. Wat betreft de media player, ik heb er een memorystick of mijn iphone aan hangen via een adapter en die starten altijd direct op. Sterker nog als ik de radio of een cd op heb staan op het moment dat ik de auto uitzet, dan start hij altijd standaard met de media player. Telefoon via Blue&Me is inderdaad geen Audi niveau op het moment dat je moet zoeken, het lukt wel maar ja als je Audi multimedia gewend bent met die draaiknop....

Toch had ik als ik jou was met zulke kilometrages voor meer vermogen gekozen, ik tokkel meestal met het woon/werkverkeer mee, maar zou best meer dan de 200 pk willen hebben. De kofferbak lijkt mij niet handiger/groter dan de A4 toch? Sterker, die van de A4 lijkt me praktischer vanwege de lagere drempel.
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

Re: Daaag Audi, welkom 159: 40+K update

vr okt 10, 2014 10:36

Net als dat ik nog steeds niet goed weet of bij deze generatie JTD's dat EGR electronisch af sluiten echt voordeel oplevert in voorkomen van verstoppingen?
Ga er maar vanuit dat het uitschakelen van EGR altijd voordeliger is voor de motor.. je gaat toch ook niet zonder luchtfilter op de motor rijden? Uitzonderingen in de racerij daar gelaten.. maar daar ga je voor de pk's, niet voor levensduur. Voor een gewone personenauto, die bedoeld is om kilometers te maken, is EGR de pest.. moet je maar eens kijken naar de olie die bij een service-beurt word afgetapt, zo zwart als de nacht van alle roetdeeltjes.. en veroorzaakt dit geen verstoppingen/vernauwingen in bijv. het inlaattraject, dan plakken je zuigerveren wel compleet vast.. EGR is leuk voor de typegoedkeuring, staat de wagen op kenteken dan zsm uitschakelen die troep! :thumbs:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: Daaag Audi, welkom 159: 40+K update

do okt 16, 2014 17:17

In het dagelijkse verkeer loop je ook heus niet tegen de grenzen van quattro aan, maar een auto is imo niet puur een vervoersmiddel, af en toe mag er ook (gecontroleerd) gespeeld worden en dan zijn de grenzen van het quattro zo gevonden
Deze ervaring heb ik ook in de 3.2 quattro a6 en A5 gehad dus het lag niet aan deze auto. Volgens mij ligt door deze quattro configuratie het blok ook lichtelijk voor de vooras?

Voor hetgeen wat ik meesleep is de 159 toch praktischer vanwege de diepere laadvloer. Daardoor kan het "doekje" er weer netjes overheen getrokken worden, dat lukt met geen mogelijkheid in de A4

Meer vermogen is altijd leuk maar je zit in Oostenrijk ook met een belastingstelsel waardoor de import van een 2.4 toch een stuk minder interessant is. Achteraf had ik liever de 170pk 2.0 gehad met de sterkere bak en deze dan gechipt naar het hogere koppel. Maar ook traagheid went ;) Ik rijdt nu lekker rustig "prius modus", veel beter ook voor de bloeddruk :thumbs:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Daaag Audi, welkom 159: 40+K update

zo okt 19, 2014 15:28

Net als dat ik nog steeds niet goed weet of bij deze generatie JTD's dat EGR electronisch af sluiten echt voordeel oplevert in voorkomen van verstoppingen?
Ga er maar vanuit dat het uitschakelen van EGR altijd voordeliger is voor de motor.. je gaat toch ook niet zonder luchtfilter op de motor rijden? Uitzonderingen in de racerij daar gelaten.. maar daar ga je voor de pk's, niet voor levensduur. Voor een gewone personenauto, die bedoeld is om kilometers te maken, is EGR de pest.. moet je maar eens kijken naar de olie die bij een service-beurt word afgetapt, zo zwart als de nacht van alle roetdeeltjes.. en veroorzaakt dit geen verstoppingen/vernauwingen in bijv. het inlaattraject, dan plakken je zuigerveren wel compleet vast.. EGR is leuk voor de typegoedkeuring, staat de wagen op kenteken dan zsm uitschakelen die troep! :thumbs:
Ik heb op een gegeven moment een halfjaar gereden met een niet-werkende EGR. Opeens merkte ik dat een 159 JTD best wel kan rijden zonder dat horten en stoten af en toe. Hij had nog nooit zo lekker gereden. Alleen daarom wil je de EGR al buitenspel hebben. Later heb ik hem trouwens laten chippen bij Squadra en nu rijdt hij helemáál geweldig.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: Daaag Audi, welkom 159: 40+K update

di okt 21, 2014 19:49

Dat is ook wat me frustreert aan deze auto. Je voelt constant dat er meer vermogen en souplesse in zit. Helaas is egr uitsluiten in Oostenrijk een NoGo..
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Terug naar “Het Forum Café”