Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek

di okt 22, 2013 13:28

http://www.autoweek.nl/video/3683/op-ro ... a-romeo-gt

Pfff, 137 pk ipv de door Alfa beloofde 165 pk en 187 Nm ipv 206 Nm. Als je dit zo ziet worden de negatieve verhalen over de 2.0 JTS-blokken wel weer bevestigd... :cry:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8219
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek

di okt 22, 2013 14:02

Zag hem van de week al voorbij komen, apart gevalletje of zou dit bij velen zo zijn? :?

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek

di okt 22, 2013 14:51

Toch maar even bij HenS langs. Of een V6 natuurlijk :D
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

Re: RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek

di okt 22, 2013 15:19

Zag hem van de week al voorbij komen, apart gevalletje of zou dit bij velen zo zijn? :?
Denk niet een gevalletje apart helaas Alessandro, staan overal wel stukken over geschreven.

Koolafzetting op de inlaatkleppen en kanalen zou het gevolg zijn van de directe inspuiting (geen benzine mengsel langs de kleppen wat gelijk de boel zuiver houdt)
Hierdoor minder vermogen, ook schraapveren met te weinig druk op de cilinderwand, hierdoor ook een hoger olieverbruik.
Specialisten als o.a. H&S en Squadra hebben hier een modificatie voor.

Dus niet gemodificeerd is zeer waarschijnlijk het probleem bij de bewuste GT.
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek

di okt 22, 2013 17:42

Collega had dit inderdaad bij een 156 jts, redelijk absurd olieverbruik (waardoor bv ook zn kat. kapot was gegaan). Motor laten aanpassen bij H&S en daarna NUL olieverbruik meer aldus zijn woorden.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1635
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek

di okt 22, 2013 18:03

Zag hem van de week al voorbij komen, apart gevalletje of zou dit bij velen zo zijn? :?
Dus niet gemodificeerd is zeer waarschijnlijk het probleem bij de bewuste GT.
Inderdaad.
Maar volgens mij is de vervuiling van de kleppen niet tegen te gaan.
Olieverbruik is wel op te lossen met een modificatie.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Morsche
Full Member
Full Member
Berichten: 407
Lid geworden op: do feb 25, 2010 15:26
Locatie: Heiloo(NH)
Contacteer: Website

RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek

do okt 24, 2013 13:23

Maarja wat kost zo'n modificatie bij Hilbert&Serge?
http://www.motorsportmedia.nl/ Dé multi-media website geheel gewijd aan motorsport!

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek

do okt 24, 2013 19:53

Rond de 1500 euro dacht ik. Maar staat dacht ik wel op hun site.
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek

do okt 24, 2013 20:00

Rond die prijs moet je inderdaad denken, bij een jts moet eigenlijk altijd de kop grondig gereinigd worden ivm hardnekkige kool afzetting (nieuwe seals, kleppen reinigen en opnieuw inschuren etc) en dat maakt het iets duurder dan bij bv een 2.0 T.S, waarbij de vervuiling van de inlaatkanalen vaak meevalt.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Cuore023
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 555
Lid geworden op: di sep 11, 2012 21:28

RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek

do okt 24, 2013 20:05

Overigens, bij bijna al die rolsessies komt er substantieel minder uit dan ooit beloofd. Dus wat dat betreft...
SCARB 7618
Giulia Super 1,3 1974
Ex-159 jtdm 16v
Ex-147 jtd

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek

do okt 24, 2013 20:10

Zelfs een V6 groeit wat aan bij de inlaatkleppen.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek

do okt 24, 2013 20:23

Ik heb niet zo lang geleden op aanraden van de officiële AR dealer hier in Groningen een flesje forte aan mijn motorolie toegevoegd. Half uurtje stationair laten draaien. Olie afgetapt en nieuwe olie en filter. Mijn 166 2.0 TS luste ook wel een slokje 1op 2000 ongeveer. En is nu gedaald naar ongeveer 1op 3000. Maar ben hier nog niet tevreden mee. Volgend jaar toch maar eens advies aan een specialist vragen.
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek

do okt 24, 2013 21:48

da's toch niet zo gek?

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

Re: RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek

vr okt 25, 2013 12:31

da's toch niet zo gek?
Da's heel netjes.

Ik zeg: niets meer aan laten doen! :wink:

Gr Jan
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
Seliquella
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 611
Lid geworden op: za okt 19, 2013 19:14
Locatie: Den Haag

RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek

vr okt 25, 2013 15:41

Meet anders de max lucht massa waarde eens, dan krijg je een redelijke indicatie van de vervuiling van het inlaat traject.
Even een copy paste van het AlfaRomeo156 forum (Auteur F156):


Nou ik heb 29-5 de stap genomen en mijn 2.0 JTS bij Squadra laten chippen.
Auto is bij Van Beek op de bank geweest voor enkele runs om verschillende setups te proberen.

Fabriek specs:
Max koppel 206Nm @3250 RPM
Max vermogen 121 kW (165pk) @6400 RPM

Pre-chipped:
Max koppel 187Nm lineair @2500-3500 RPM
Max vermogen 101 kW (~137 pk) @6500 RPM

Post chip
Max koppel 200Nm @3500 RPM
Max vermogen 102 kW (~139 pk) @6500 RPM
max koppelwinst 15 tot 18Nm @4000 rpm tov pre-chipped ;D
vermogenswinst @ 6500rpm 1 kW tov pre-chipped :(

De eerste indruk van de aanpassing van het motormanagement:
Toen ik wegreed merkte ik al wel een verschil, de auto reed vanuit stilstand soepeler weg dan voor de aanpassing. Dit zal naar mijn idee voornamelijk te maken hebben met het verwijderen van de arm mengsel regeling bij stationair en iets daar boven (1600omw/min).

Verder lijkt het er op dat voor de aanpassing de motor bv de ontsteking in stappen/sprongen bijregelt. Normaal voelde je hele lichte schokken tijdens het optrekken, dit leek op inhouden en is nu niet meer merkbaar.

Als ik hem op zijn staat trap merk ik opzich niet heel veel schokkends van het extra verkregen koppel, maar wat is nu ook 15-18Nm op ca 200Nm, dat is nog geen 10%.

Tuning is niet alleen topvermogen eruit halen, maar ook het koppelverloop te verbeteren, daar is Stephan wel in geslaagd. Dit is nu heel geleidelijk geworden, kijk maar naar de grafieken, de dip bij 4000 omw/min is nu een mooie bobbel geworden, alleen zat er helaas niet meer in...

Op de vraag of het een verbetering geweest kan ik zeggen ja, maar was het het geld waard, nee... Wil ik weer terug naar de standaard setup, nee dat ook weer niet ;D Het lijkt eigenlijk meer op een verbeterde software voor echte vermogenswinst had ik het niet hoeven doen. Maar dit kan per JTS verschillen, vandaar dat Stephan iedere JTS op de bank wil. Je mag dan zelf beslissen of je het resultaat wilt of niet.

Mijn vrouw er ook in gereden, het enige wat haar opviel was dat de motor veel soepeler liep dan voor de aanpassing, verder merkte zij niet veel verschil.


Afbeelding

Na H&S modificatie en revisie:


Net even gemeten en heb een record aan LMM waarde gehaald: 476kg/hr.
Het hoogste wat ik voorheen gemeten heb is ~432kg/hr geweest, dit is grofweg 10% meer.
Stel dat ik tijdens de squadra tuning 139pk had bij 432kg/hr, dan heb ik nu mogelijk 153pk (+14pk, ALS dit verband lineair zou zijn).

Terug naar “Het Forum Café”