Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 18:12

Ik heb van de week een grote discussie gehad met de receptionist van euromaster. Wat is het geval.Wij gaan nog met vakantie met de MiTo naar italie en vond dat zeker twee banden aan vervanging toe waren. Het gaat hier trouwens om een lease auto.
Hij trok ook iets met rijden naar rechts, dat is ook wel te verklaren want er zaten twee voorbanden onder met linksvoor 6 mm. profiel en rechtsvoor tussen de 3 en 3,5 mm. profiel. Achter zat er ruim 2 mm. profiel onder. Afijn de lease firma gaf toestemming om de twee met het minste profiel te vervangen. Prima dacht ik, die komen dan zeker voor te zitten.
Nee, zegt de receptionst, de nieuwe banden komen achter, dat is al jaren zo, had iets te doen met uitbreken???
Maar ik wil de best banden voor hebben, daar stuur je mee, en de meeste remkracht komt voor, en heb je het minste kans op aquaplanning, ook zit natuurlijk de aandrijving op de voorwielen. De achterbanden rollen alleen maar mee. Plus zat ik natuurlijk nog steeds met het probleem met scheeftrekken door de verschillende profieldiepte. Er zit wel rondom de zelfde merk banden.
Ik heb moeten lullen als brugman om de nieuwe banden voor te krijgen. Ook van het leasebedrijf moesten de nieuwe banden achter. Tja, hoe dat trekken naar rechts met rijden moest worden opgelost had hij even niet direct een antwoord.
ik heb uiteindelijk mijn zin gekregen, maar het was op eigen risico!!
Denk ik nou zo krom??? graag dus de mening van een bandenexpert, Oja, de auto trekt nu niet meer naar rechts, en stuurt kaarsrecht

Mvg, Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 18:23

Ik zou de nieuwe banden ook altijd op de aandrijvende as leggen, die krijgen het meeste te verduren.
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'82 Alfasud 1.5 Ti
'84 Alfasud Sprint 1.5 Qv
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA
'97 145 2.0 QV
'02 Spider 2.0 TS
'05 Spider 2.0 TS
Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 18:38

dat naar 1 kant trekken heeft met uitlijning te maken. Dat zou je ook zeggen aan het feit dat de ene band harder slijt dan de andere, op dezelfde as. Of je moet altijd linkerbochten als een gek nemen???

Beste profiel achter is wel de juiste oplossing, immers als je auto met 130 km/u gaat aquaplanen op de achterwielen, kan je nog zo'n goed profiel voor er op hebben , dat corrigeer niet.

Anderzijds als je weet dat de achterbanden slecht zijn ga je daar hopelijk ook rekening mee houden. Bij normale omstandigheden en normaal rijgedrag zal je niet zoveel verschil merken. Op de grens kan het verschil maken...

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 18:51

[quote="ravado"]dat naar 1 kant trekken heeft met uitlijning te maken. Dat zou je ook zeggen aan het feit dat de ene band harder slijt dan de andere, op dezelfde as. Of je moet altijd linkerbochten als een gek nemen???

Beste profiel achter is wel de juiste oplossing, immers als je auto met 130 km/u gaat aquaplanen op de achterwielen, kan je nog zo'n goed profiel voor er op hebben , dat corrigeer niet.

Anderzijds als je weet dat de achterbanden slecht zijn ga je daar hopelijk ook rekening mee houden. Bij normale omstandigheden en normaal rijgedrag zal je niet zoveel verschil merken. Op de grens kan het verschil maken...[/quote




Hij is uitgelijnd, Dat verschil in profielhoogte komt omdat er vorige winter in het donker op de A1 in een gat gereden was door vorstschade. in die band zat toen een canvasbreuk in.Die ene is toen vernieuwd. Nu er twee gelijke voorbanden onder zitten is ook gelijk het naar rechts trekken over. Zat dus duidelijk in het verschil in profielhoogte,

Persoonlijk heb ik liefst een auto die achter uitbreekt dat voor, Dat is gemakkelijker te corrigeren. Bij voorbanden met weinig profiel kan je in geval van aquaplanningsturen wat je wil maar hij gaat rechtdoor.
ik kan me trouwens voorstellen dat bij achterwiel aangedreven auto's de nieuwe banden WEL achter komen
Mvg, Richard
Laatst gewijzigd door Berlina addicted op wo aug 21, 2013 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
ALFAST
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: za aug 20, 2005 20:57
Locatie: 't Harde

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 18:58

Meeste profiel voorzijde bij de Mito zou ik doen, om eerder genoemde reden.
Maar dan de oude banden vd voorzijde achter plaatsen.
Wanneer deze nog 2 mm profiel hebben en nooit verwisseld zijn is de kans dat ze "cuppen"vrijwel zeker.
Dit merk je oa wanneer de auto uitrolt (afrit bijv).
Afbeelding

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 19:05

ze worden regelmatig verwisseld met winterbanden. ik heb ze gezien en ze zagen er nog best goed uit. en zonder dat ze gecupt zijn

Mvg, Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Joel D.
Full Member
Full Member
Berichten: 389
Lid geworden op: di jan 11, 2011 15:47
Locatie: Waddinxveen

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 19:54

Meestal liggen de banden met het meeste profiel achter, ivm plotseling optredend overstuur bij bijv. aquaplanning, dat heb je liever niet. ;)

Je hebt liever plotseling onderstuur, wat je kan opheffen door simpel van je gas af te gaan, dan plotseling overstuur.
'89 Alfa Romeo 75 2.0 TS 8v, Nero, 2016 - 2018
'94 Alfa Romeo 155 1.7 TS 8v, Bianco, 2011 - heden
'01 Alfa Romeo 147 1.6 TS 16v, Blu, 2018 - 2018

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 20:32

De beste banden gaan in de regel achter ook bij voorwielaandrijving. Voor de meeste mensen is onderstuur makkelijker te corrigeren omdat de natuurlijke reactie igas los / remmen is.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 20:37

Nieuwe voor :thumbs:

gr Jan

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6691
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 20:58

"Vroeger" deed je inderdaad de beste banden achter. Toen was achterwielaandrijving ook gangbaar.
Tegenwoordig kies je zelf waar je je het beste bij voelt, daarnaast is het maar de vraag in hoeverre bij normaal gebruik overstuur optreedt.
De Mito is van dusdanig veel veiligheidssystemen voorzien, dat de ASR en VDC dit vast wel zullen kunnen opheffen.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 20:58

De banden met het meeste profiel achterop !
Wat Joel aangeeft is juist, als een auto gaat glijden dan is het meest veilig dat deze voor begint te glijden, dit is eenvoudig te corrigeren en op de wijze dat 95% van de berijders uit automatisme doen "van het gas af"
Doe je dat terwijl voor wel grip is, achter niet, dan ga je geheid een rondje om eigen as maken, leuk als er voldoende ruimte is, maar meestal is dat er niet.
Het belang van stabiliteit in de achterzijde van de auto wordt vaak onderschat.
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 21:09

Simpel. Gewoon kijken naar wat ze bij slipscholen doen. En dat is dus slechte banden achterop leggen zodat de auto lekker spectaculair uitbreekt en je flink aan de bak moet om het te kunnen corrigeren (hetgeen je dus kunt vergeten bij snelheden >50km/h). Beste banden aan de achterzijde plaatsen dus.

Overigens al fout dat op dit moment de beste banden voorop zitten, want die slijten het hardst bij voorwielaandrijving. Dat duidt aan dat er al eens verkeerd is gewisseld en dat is stom omdat:
A - banden ook slijten door zon en weersinvloeden en dan vormen ze zelfs met nog goed profiel een risico
B - je het rijgedrag verandert, want je beste banden zaten dus achter en nu ineens aan de voorzijde

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 21:18

Nieuwe banden bij een voorwiel aandrijving zeker op achter!
Uitbreken van de achterzijde met een voorwiel aandrijving wil je echt niet hebben. :?
Bij een achter wielaandrijving is juist de achterzijde makkelijker te corrigeren.

Maar in dit verhaal zou ik ook kiezen om de banden met verschillende profiel diepte achter te plaatsen.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 22:18

Nieuwe banden bij een voorwiel aandrijving zeker op achter!
Uitbreken van de achterzijde met een voorwiel aandrijving wil je echt niet hebben. :?
Bij een achter wielaandrijving is juist de achterzijde makkelijker te corrigeren.

Maar in dit verhaal zou ik ook kiezen om de banden met verschillende profiel diepte achter te plaatsen.
Zo ist! :D

gr Jan

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 22:37

Ik heb altijd geleerd bij een voorwielaandrijver de beste achter te monteren. En zo doe ik dat al jaren.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Terug naar “Het Forum Café”