Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1838
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 22:46

Iedereen heeft het hier maar over uitbreken, komt dat in Nederland zoveel voor dan? :D
Of ben ik de enige die niet op circuit gaat rijden.
Ik heb nooit anders geweten dan dat wij de beste banden op de trekkende as leggen.
:roll:
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'82 Alfasud 1.5 Ti
'84 Alfasud Sprint 1.5 Qv
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA
'94 155 1.7 TS
Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 22:51

Ik zorg altijd dat mijn banden gelijktijdig verslijten, dus regelmatig voor en achter wisselen en dan 4 nieuwe. Ongelijk profiel/versheid of zelfs merk voor en achter is niet optimaal. Aquaplaning achterwielen ben ik trouwens niet bang voor, die rollen in het spoor van de voorwielen en die hebben dan het meeste water terzijde geveegd, dus in dit geval zou ik ook de nieuwe banden voor doen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 23:18

Iedereen heeft het hier maar over uitbreken, komt dat in Nederland zoveel voor dan? :D
Of ben ik de enige die niet op circuit gaat rijden.
Ik heb nooit anders geweten dan dat wij de beste banden op de trekkende as leggen.
:roll:
Hard door bochten met nat weer. Voor controleer je toch wel ietsje makkelijk dan achter.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
Alfafreak
Junior Member
Junior Member
Berichten: 99
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:38

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 23:21

Op youtube zijn er test video's te zien, waarbij met de identieke auto getest wordt met nieuwe banden voor en oude achter en omgekeerd, het is weliswaar enigszins aangedikt, maar kan verhelderend zijn voor de beeldvorming wat het effect van een keuze kan zijn.

Gebruikersavatar
Adrie
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: do sep 01, 2005 22:59
Locatie: Noord-Scharwoude

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 23:25

Sorry mede forummers , nieuwe banden gaan ALTIJD ACHTER , nu zijn er waarschijnlijk wel heel wat mensen die het daar niet mee eens zijn. [-(
Mensen die denken dat nieuwe banden aan de voorkant horen geef ik het advies om eens bij de fa. Michelin te gaan kijken , die kunnen je heel wat meer laten zien waarom nieuwe banden achter horen. :shock:
Ik heb er zelf 25 jaar voor gewerkt dus ik weet waar ik over praat. :-s
Dat de ene band voor meer slijt dan de ander is heel normaal , de druk op de rechter band is altijd hoger dan op linker band , dat heeft te maken met de afloop van de wegen. :idea:
Het trekken van de auto had waarschijnlijk heel gemakkelijk opgelost kunnen worden , eerst wisselen van links naar rechts en als dat niet helpt band draaien op velg (dat kan alleen als het geen richting gebonden of binnen buitenkant banden zijn) :!:
En het contoleren van de uitlijning kan natuurlijk nooit geen kwaad , vaak is het advies 1 keer in het jaar te controleren of het nog klopt.

Gr. Adrie
Gr. Adrie

Alfa Romeo maakt autorijden geweldig.

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: mening bandenexpert gevraagd

wo aug 21, 2013 23:39

Beste banden achter. Dat heeft niet met onder- en overstuur te maken, maar met spoor- en stuurstabiliteit. Als de grip voor verliest, gaat in principe de auto gewoon rechtdoor. Je verliest je stuurstabiliteit maar behoud spoorstabiliteit. Asltijd handig als je weet welke richting je auto opgaat. Als je achter grip verliset verlies je je spoorstabilitiet. Wil dus zeggen dat de auto alle kant op kan glijden. En dan is het maar de vraag of je de auto weer in het goede spoor krijgt, ondanks dat je je stuurstabiliteit behoud. Idd het fenomeen waar ze op de (anti)slipscholen graag gebruik van maken: vanwege het verrassingseffect. Maar verder gewoon doen waar je jezelf het prettigst bij voelt. Met vertrouwen achter het stuur zitten is ook belangrijk. ;-)
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: mening bandenexpert gevraagd

do aug 22, 2013 00:54

Iedereen heeft het hier maar over uitbreken, komt dat in Nederland zoveel voor dan? :D
Of ben ik de enige die niet op circuit gaat rijden.
Ik heb nooit anders geweten dan dat wij de beste banden op de trekkende as leggen.
:roll:
Heb het met mijn SW zelfs gehad door verschillende merken banden te hebben tussen voor en achter.
Waren eerst 4 conti's waar ik niet tevreden over was en toen 1 voorband een bult vertoonde (na 10dkm) heb ik 2 nieuwe van een ander merk gemonteerd. De achterbanden van conti waren nog als nieuw dus laten liggen.
De conti beviel vooral op nat wegdek erg slecht. De nieuwe (ik meen een dunlop) op de voorwielen waren in ieder geval al beter.
Het gevolg was dus dat ik niet meer als eerste over de voorwielen ging schuiven maar dat nu de achterkant als eerste ging. :? Dat is iets wat je zeker niet wil hebben op een groot verkeersplein met 80 km/h!

De 4 z,g,a,n, banden heb ik verkocht en ben weer terug gestapt naar 4 nieuwe Michelin.
(het spoorzoeken wat de conti's deden was daarmee ook opgelost)
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: mening bandenexpert gevraagd

do aug 22, 2013 07:26

Als je bij een voortrekker de nieuwe banden achterop legt gaan je voorbanden ook het snelst aan vervanging toe zijn met als voordeel dat je na enige tijd met 4 banden van hetzelfde merk en type aan't rijden bent en er ook geen te groot verschil in produktiedata zit en dat je bij vervanging vervolgens 4 identieke banden gaat kunnen nemen ipv een type dat vervangen is door een nieuw type binnen hetzelfde merk bvb. . Als je ook met winterbanden rijdt kan je zodra je weer op zomerbanden overschakelt zorgen dat de beste banden achteraan komen te liggen .
Voor of achter voor beide is er wat te zeggen .
Sommige vinden het leuk als je de achterkant kan provoceren :twisted: :wink: zolang electronica maar uitschakelbaar is maar wel werkt als je verrast wordt en niet bewust aan het spelen bent .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: mening bandenexpert gevraagd

do aug 22, 2013 19:30

Als je bij een voortrekker de nieuwe banden achterop legt gaan je voorbanden ook het snelst aan vervanging toe zijn met als voordeel dat je na enige tijd met 4 banden van hetzelfde merk en type aan't rijden bent en er ook geen te groot verschil in produktiedata zit en dat je bij vervanging vervolgens 4 identieke banden gaat kunnen nemen ipv een type dat vervangen is door een nieuw type binnen hetzelfde merk bvb. . Als je ook met winterbanden rijdt kan je zodra je weer op zomerbanden overschakelt zorgen dat de beste banden achteraan komen te liggen .
Voor of achter voor beide is er wat te zeggen .
Sommige vinden het leuk als je de achterkant kan provoceren :twisted: :wink: zolang electronica maar uitschakelbaar is maar wel werkt als je verrast wordt en niet bewust aan het spelen bent .
Voor Hollanders telt uiteraard nog iets anders mee en dan vooral voor nieuw-rijders. Gegeven dat de voorbanden ongeveer twee jaar meegaan en de achterbanden ruimschoots vier jaar meekunnen als je ze daar laat zitten, dan heb je bij inruil na drie jaar (of in ieder geval voordat de eerste APK moet plaatsvinden) maar twee nieuwe banden hoeven aanschaffen. Als je de achterbanden naar voren plaatst bij de wissel, dan heb je kans dat deze ook nog eens vervangen moeten worden gedurende de tijd dat jij eigenaar bent - en dat is natuurlijk zonde van het geld ;)

In dit verband wel opmerkelijk dat volgens TS de man van Euromaster stelt dat het policy is om de nieuwe banden achter te plaatsen. Dat is zeer zeker niet altijd zo geweest en een teken aan de wand dat de lease bedrijven hier ook overstag zijn gegaan. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met teveel eenzijdige ongevallen als gevolg van gladde achterbanden, want lease bedrijven zijn pas echt über-Hollanders.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: mening bandenexpert gevraagd

do aug 22, 2013 22:11

Ik geloof dat het ondertussen wel duidelijk is, de beste banden moeten achter, tenzij je graag onverwachte situaties hebt.
Overigens zal bij bijv een ongeluk de verzekeraar er ook zeker naar kijken!
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: mening bandenexpert gevraagd

do aug 22, 2013 22:37

Ik geloof dat het ondertussen wel duidelijk is, de beste banden moeten achter, tenzij je graag onverwachte situaties hebt.
Overigens zal bij bijv een ongeluk de verzekeraar er ook zeker naar kijken!
Kijken mag best, maar op grond waarvan zouden ze er volgens jou iets mee moeten kunnen?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: RE: mening bandenexpert gevraagd

vr aug 23, 2013 12:47

Ik zorg altijd dat mijn banden gelijktijdig verslijten, dus regelmatig voor en achter wisselen en dan 4 nieuwe. Ongelijk profiel/versheid of zelfs merk voor en achter is niet optimaal. Aquaplaning achterwielen ben ik trouwens niet bang voor, die rollen in het spoor van de voorwielen en die hebben dan het meeste water terzijde geveegd, dus in dit geval zou ik ook de nieuwe banden voor doen.
Ik heb een aardige discussie op gang gebracht zie ik :wink: Met het hierbovenstaande ben ik het dus eens. we hebben het hier veel over achter uitbreken, maar wanneer gebeurt dat nou, dat is als je op de openbare weg echt op de grens gaat rijden en als je dat doet. sorry maar dan spoor je niet goed (om het bij het uitlijnen en banden te houden :D ). En trouwens als het zover komt grijpt allang de electronica van de auto in.

ik blijf van mening dat in ons geval de beste banden echt voor horen omdat je, wat ik eerder al opmerkte met twee verschillende hoeveelheden profiel op de voorwielen reed. en de auto iets naar rechts trok.
Misschien moet ik ook nog vermelden dat het hier om nogal brede en lage banden gaat 215/40-18.. rijd je hiermee met wat minder en verschillende profieldiepte op de voorwielen op de snelweg in een plas water heb je volgens mij echt eerder kans op aquaplaning voor. Zoals 'bert308'al opmerkte de achterwielen rollen in het spoor wat de voorwielen al hebben schoongeveegd,

Mvg, Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: mening bandenexpert gevraagd

vr aug 23, 2013 14:21

Ik heb een aardige discussie op gang gebracht zie ik :wink: Met het hierbovenstaande ben ik het dus eens. we hebben het hier veel over achter uitbreken, maar wanneer gebeurt dat nou, dat is als je op de openbare weg echt op de grens gaat rijden en als je dat doet. sorry maar dan spoor je niet goed (om het bij het uitlijnen en banden te houden :D ). En trouwens als het zover komt grijpt allang de electronica van de auto in.
Wel ik kan je vertellen dat ik met een auto die ik van mijn baas mee had gekregen een keer een serie pirouettes op de snelweg heb gemaakt, bij grofweg 90km/h en dat noem ik toch echt geen extreem- of op de grens rijgedrag. En op een besneeuwde berg in Polen ging ik dus ook rond en landde in de sneeuwwal (gelukkig niet meters de helling af) omdat ik net als jij er van uitging dat als de beste banden voorop zaten ik het met sturen wel zou kunnen corrigeren. Op die berg heb ik twee dingen geleerd:
  1. Als je geen winterbanden hebt, laat dan de auto staan als er sneeuw ligt.
  2. Altijd de beste banden aan de achterzijde monteren - als je aan je stuur voelt dat je geen grip meer hebt laat je het wel uit je hoofd om gas te blijven houden, als je voelt dat je achter geen grip meer hebt ben je altijd te laat!
De auto van mijn baas was total loss - ik gelukkig geen schrammetje maar slechts een gedeukt zelfvertrouwen.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: mening bandenexpert gevraagd

vr aug 23, 2013 14:25

Ik zorg altijd dat mijn banden gelijktijdig verslijten, dus regelmatig voor en achter wisselen en dan 4 nieuwe. Ongelijk profiel/versheid of zelfs merk voor en achter is niet optimaal. Aquaplaning achterwielen ben ik trouwens niet bang voor, die rollen in het spoor van de voorwielen en die hebben dan het meeste water terzijde geveegd, dus in dit geval zou ik ook de nieuwe banden voor doen.
Klopt als een bus. Alleen als je door een bocht gaat hebben de voor en achterbanden een andere straal. Met andere woorden de achterbanden zitten niet meer in het spoor van de voorbanden.

Verder heb ik geen flauw idee wat je beter kunt doen.

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: mening bandenexpert gevraagd

vr aug 23, 2013 16:23

Ik zorg altijd dat mijn banden gelijktijdig verslijten, dus regelmatig voor en achter wisselen en dan 4 nieuwe. Ongelijk profiel/versheid of zelfs merk voor en achter is niet optimaal. Aquaplaning achterwielen ben ik trouwens niet bang voor, die rollen in het spoor van de voorwielen en die hebben dan het meeste water terzijde geveegd, dus in dit geval zou ik ook de nieuwe banden voor doen.
Klopt als een bus. Alleen als je door een bocht gaat hebben de voor en achterbanden een andere straal. Met andere woorden de achterbanden zitten niet meer in het spoor van de voorbanden.

Verder heb ik geen flauw idee wat je beter kunt doen.
En dat is precies de situatie die door velen wordt aangehaald.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Terug naar “Het Forum Café”