Gebruikersavatar
Harrybertone
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 523
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 20:57
Locatie: Selfkant-Süsterseel (D)

RE: Welke route naar noord Italië

do jun 13, 2013 22:47

Campings weet ik niet, maar vakantiehuisjes en agriturismo's kun je beter reserveren. En dan rechtstreeks bij de eigenaar. Dat is goedkoper dan via een bureau. Vaak is het mogelijk (maar niet altijd) om een paar dagen te boeken. Zie b.v. www.agriturismo.it of www.agriturismo.com. Er zijn er veel meer: even googelen.

Succes,
Harry
Nu: 2000GTV 1973; Giulia 2.2 2018.
Vroeger:33 1.5; 33 1.3s; 75 1.8; 75 1.8 i.e.;155 1.8 16V;156 2.0 JTS; 75 3.0 V6 QV, Brera 1.8 TBI 2010.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Welke route naar noord Italië

do jun 13, 2013 23:28

Goeie tips, dank! Nerbona ziet er ook goed uit.
En idd Elmer, misschien iets te ambitieus om alles te doen. Moet zeker niet gehaast gaan worden :-)
Maar we komen er wel, zijn langzaamaan een wat realistischer schema in elkaar aan het zetten.

Algemeen vraagje; wel of niet reserveren (campings/huisjes/agriturismo). Ben nl meer van op de bonnefooi..
In (begin) juli kan je op de meeste plekken nog wel terecht zonder reserveren. Zeker de campings. Mijn favoriete plek om te boeken is trouwens elizawashere.nl staan leuke dingen op, niet de goedkoopste trouwens.

Je pb beantwoord ik even wanneer ik wat meer tijd heb.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Welke route naar noord Italië

do jun 20, 2013 21:53

We zijn de trip nu wat concreter aan het invullen en globaal denken we het nu als volgt te doen via Basel naar La Spezia, dan Livorno en Elba. Daar hebben we dan zo'n 2 weken voor.
Dan 4 dagen Siena + Florence doen vanuit Nerbona (reservering is aangevraagd, goeie tip Yvo, zag er mooi uit!) en dan huiswaarts met een overnachting in Strasbourg. Dat is dan zo'n beetje week 3.

Nu druk bezig agriturismo accommodaties en wat campings te checken..

Iemand overigens ervaring met factory visits/musea Ferrari of Lamborghini?

Gebruikersavatar
Harrybertone
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 523
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 20:57
Locatie: Selfkant-Süsterseel (D)

RE: Welke route naar noord Italië

vr jun 21, 2013 10:25

Ha,

Dat wordt een leuke vakantie. Wij rijden (zijn al wat ouder!) naar Italie in twee dagen. Hotel in Lörrach, in Duitsland vlak voor Basel. Tenminste als je geen haast hebt. In Zwitserland meestal via de Gottardpas. Wij zweren bij agriturismo's. Doen dit al 12 jaar. Telkens op een andere plek. Dit jaar voor het eerst in Piemonte.

Info over automusea e.d. in Reggio Emilia staat op:

http://www.motorvalley.com/museums-and- ... ons-4.html

Veel plezier.

Gr.
Harry
Nu: 2000GTV 1973; Giulia 2.2 2018.
Vroeger:33 1.5; 33 1.3s; 75 1.8; 75 1.8 i.e.;155 1.8 16V;156 2.0 JTS; 75 3.0 V6 QV, Brera 1.8 TBI 2010.

Stanneke
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: zo mar 15, 2009 16:13
Locatie: scherpenheuvel-Zichem

RE: Welke route naar noord Italië

vr jun 21, 2013 17:43

Leuk topic hier 8)

Vorig jaar een week, ja slechts 1 week :oops: rond gereden in Noord Italie. Veel gezien maar veel te snel weliswaar.
Wat de musea betreft.

de topper is het museum in Turijn, http://www.museoauto.it/website/ , parking haast voor de deur, weinig inkom en een fantastische collectie. Vorig jaar stonden er veel wagens van Bertone die ook nu nog bij Louwman te bezichtigen zijn.
op de 2de plaats, Ferrari museum.
3de plaats, Mille Miglia in Brescia (toen helaas geen enkele Alfa), kan je links laten liggen.

Verder ook gepasseerd aan Lamborghini maar niet binnen geweest. Wel leuk daar in de regio om een toertje te doen langs de fabrieken. Pagani, Ferrari, Ducati, Lamborghini, Maserati liggen allemaal kort bij elkaar. Je kan er natuurlijk niet binnen maar bij Pagani en Ferrari wat activiteit gezien langs de buitenzijde en was ik blij mee.

Wij zijn ook op Monza geweest en in een doodstille hoofdtribune gezeten, kippevelmoment :lol: . Men was er rustig aan het opkuisen voor de Formule 1 die enkele weken later doorging maar verder geen kat of muis gezien of gehoord.

Indien je aan het comomeer wenst te logeren in Croce bij Menaggio heb ik wel een leuk adresje voor je. Wij gaar er dit jaar voor de 2de maal enkele nachten doen.
Wel vliegen we op Milaan en huren daar dan een auto, spaart mij wat tijd en vermoeidheid want ben de enige chauffeur.

Zoals de anderen hier schrijven, afzakken langs Genova, Cinque Terre richting Toscane en terug omhoog langs Bologna, kan je makkelijk Maranello meepikken.
Mijn advies, Bologna op verona, dan passeer je Brescia, Bergamo, Monza en ben je op een boogscheut van Milaan van waar je snel even langs Arese kan en terug richting Nederland :wink: .

Goede reis.
Scarbmember nr. 5863
Alfa Romeo Spider Quadrifoglio Verde 1989
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo 1996
Alfa Romeo 145 1.6 TS 1997

Gebruikersavatar
Harold GTV
Full Member
Full Member
Berichten: 253
Lid geworden op: za aug 11, 2007 01:01
Contacteer: Website

Re: RE: Welke route naar noord Italië

vr jun 21, 2013 21:41

Tips mbt de Zwitserse passen: pak de Julier en Maloja-passen. Kom je uiteindelijk op de SS36 uit en kan je zo door naar Milaan/A1. Ben er gister overheen gegaan en de glimlach zit nog om m'n smoelwerk. 60km haarspeldbochtjes, klimmetjes en prachtige uitzichten!!
Heb ik 3 weken geleden gedaan... alleen dan eerst vanuit het comomeer.. naar de Maloja pas,,, door naar de Julier.. en als topper de Splugenpass .. en zo weer terug naar het comomeer.. echt schitterend..

Ik had op een ander forum een (foto) beschrijving van gemaakt..


Afbeelding

Leuke rit van zo'n 3,5 uur.. Je begint heel rustig met mooie uitzichten in Zwitserland.

Afbeelding

Aardige stuwdam

Afbeelding

Je ziet de stuwdam hier op afstand.

Afbeelding

Verlaten kerk onderweg.

Afbeelding

Daarna ga je klimmen naar de 1ste pas.. de Malojapass.

Afbeelding

Kom je nog een Brera tegen :)

Afbeelding

Afbeelding

Dan verder naar de Julierpass met onderweg nog een stuwmeer.

Afbeelding

En leuke wegen.

Afbeelding

En bovenop de pass.

Afbeelding

met aardig wat sneeuw.

Afbeelding

Dan ga je verder richting de 3 en laatste pass... De Splügenpass... Onderweg van de Julierpass naar de Splügenpass rij je op een zeer mooie hoogvlakte... zo'n beetje op de sneeuwgrens. (toen de sneeuwgrens iig) met mooie lange snelle bochten... Daar gingen de standaard remmen toch aardig faden.. ;D ;D

Afbeelding

Afbeelding

En dus weer de Splügenpass op... deze is gewoon rustig rijden.. je er gewoon niet hard..
Beetje lastig te zien, maar je ziet de weg lopen.

Afbeelding

En weer wat hoger.
Afbeelding

Dan weer omlaag terug naar Gera Lario. Dan kom je ook nog de nodige mooie wegen tegen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Harrybertone
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 523
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 20:57
Locatie: Selfkant-Süsterseel (D)

RE: Welke route naar noord Italië

za jun 22, 2013 12:04

Prachtige foto's, mooie route speciaal voor Alfa's. Over twee weken zullen wij ook een paar passen in Zwitserland doen en niet alleen om de Gottardtunnel te vermijden.
En....met de Brera!

Gr.
Harry
Nu: 2000GTV 1973; Giulia 2.2 2018.
Vroeger:33 1.5; 33 1.3s; 75 1.8; 75 1.8 i.e.;155 1.8 16V;156 2.0 JTS; 75 3.0 V6 QV, Brera 1.8 TBI 2010.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Welke route naar noord Italië

ma jul 01, 2013 21:27

Gisteren de eerste stop geboekt. In het plaatsje Trarego, een regio waar ik nog nooit ben geweest, ten westen van het Lago Maggiore. Maar volgens Google Maps zijn er genoeg haipins en bergweggetjes, dus ik vind 't wel prima. :-)
Dit zal ook onze eerste lange stop zijn, dus nu eens kijken hoe ik het beste kan rijden (met een cheape overnachting ergens halverwege zwitserland)

Afbeelding
Afbeelding


Nu op zoek naar de volgende stop, omgeving Milaan. Iemand daar tips voor iets leuks in het centrum (met privéparking) of anders vlak er buiten? (Idem overigens voor Turijn)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Harrybertone
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 523
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 20:57
Locatie: Selfkant-Süsterseel (D)

RE: Welke route naar noord Italië

di jul 02, 2013 09:35

Ha Rik,

Als je hotels zoekt, wij slaan Zwitserland altijd over, vanwege de best hoge prijzen. Wij boeken altijd een hotel in Lörrach of Steinen, vlak voor de Zwitserse grens. In Milaan het Idea Hotel San Siro of Best Western Hotel Goldenmile. Beiden niet ver van de Autoweg en erg geschikt voor doorreizers. Centrum Milaan best goed bereikbaar met openbaar vervoer.

Bon viaggio.
Harry

:driving: :driving: :driving:
Nu: 2000GTV 1973; Giulia 2.2 2018.
Vroeger:33 1.5; 33 1.3s; 75 1.8; 75 1.8 i.e.;155 1.8 16V;156 2.0 JTS; 75 3.0 V6 QV, Brera 1.8 TBI 2010.

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Welke route naar noord Italië

do aug 08, 2013 12:36

Nou het was een zéér geslaagd tripje! Ik heb de Furkapas en de Gotthardpas gedaan. Was wel behoorlijk druk, maar supermooie route!
Verder was het rijden in Italië wel wat matig; wát een slecht asfalt hebben ze daar zeg. Geen idee waar ze zo'n lage en strak afgeveerde GT voor hebben gebouwd, maar niet voor in hun eigen land in ieder geval.. :D
Toscane verder was prachtig en de agriturismo's ook.
We zijn via Rapallo (hotel l'Approdo) en Cinque Terra naar Sassetta (Tenuta di Seripa) gegaan. Daarna Elba (camping Bio Elba) en toen door naar Pitigliano (Chercio Verde). En vanuit Chiana Siena en Florence bezocht.
Erg mooie trip!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dank voor alle goeie tips allemaal!

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Welke route naar noord Italië

do aug 08, 2013 13:51

Ondertussen alles al vast gelegd. Stoppen in totaal 6 maal, maken een rondje Lombardije/Piémonte. Route ziet er als volgt uit:
Maastricht -> Altdorf (Meer van Luzern) -> Trarego (Lago Maggiore) -> Milaan -> (omgeving van) Asti -> Noord-kant Turijn -> Evian (Meer van Genève)



In Altdorf is maar 1 overnachting om de dag erna gelijk door te rijden naar het Lago Maggiore. Er zijn ruwweg een drietal mogelijkheden om te rijden, maar wat is volgens jullie de leukste route om te rijden? Als ik blind de navi volg zal hij me vast en zeker door de Gotthard-tunnel sturen, maar ik wil natuurlijk via één van de Alpenpassen. Of zijn er nog enkele pareltjes die niet op de kaart te vinden zijn?

Meest logische route:
- Gotthard-pas: 154km/2 uur rijden tot aan eindbestemming https://maps.google.nl/maps?saddr=Altdo ... via=1&z=11

Alternatieven in de buurt.:
-Furka-pas: 253km/4 uur rijden tot aan eindbestemming https://maps.google.nl/maps?saddr=Altdo ... ia=1,2&z=9


San Bernadino-pas: 311km/4 uur rijden tot aan eindbestemming
https://maps.google.nl/maps?saddr=Altdo ... =1,2,3&z=9
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Welke route naar noord Italië

do aug 08, 2013 13:59

zo'pas rijden duurt meestal wl wat langer dan de routeplanner aanduidt :wink:
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Welke route naar noord Italië

do aug 08, 2013 14:48

Gotthard is veruit het snelst, maar ook niet zo heel spannend, vooral in zuidelijke richting.... (idem voor de kasseienweg)

Furka is een stuk leuker om te rijden en mooier ook. Simplon is haast een snelweg, maar wel een mooi uitzicht boven. Furka is in beide richtingen leuk en moet je een keer gedaan hebben. :)

San Bernardino is erg gaaf, in noordelijke richting nog leuker, maar in zuidelijke richting ook. (je hebt immers nieuwe remmen, toch? ;) ) Maar je moet wel doorrijden tot afslag 36, dat laatste stuk is ook de moeite, zeker om te rijden. (heb ik een keertje over gedaan toen, voor de lol en voor op de film :lol: )

En zo zijn er zoveel..... 8)

Zoals Joris al aangeeft, heb je echt meer tijd nodig, no matter how fast you are! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Welke route naar noord Italië

do aug 08, 2013 15:05

mooi voorbeeld: afgelopen vakantie wilden we van Isolabona naar Triora.
van het ene gat naar het andere dus.....via provinciale weg, de SP65
40min volgens de navi....uiteindelijk 5 kwartier over gedaan.
dit was een extreem voorbeeld, dat wel :lol:

geweldig mooie route trouwens.....maar 5 kwartier zonder een meter rechte weg ben je na een tijdje echt beu, cq ultiem gaar van.
linkie naar google maps
https://maps.google.nl/maps?q=triora&ie ... CAgQ_AUoAg
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Het Forum Café”