Pagina 1 van 2

ervaring e achter b

Geplaatst: di feb 05, 2013 21:49
door alfaqv75
wil mijn e achter b gaan halen, zit al de hele avond website's te kijken maar heeft er iemand ergens goede ervaringen??

voorkeur:
omgeving Rotterdam (Noord)
must: 1 dags cursus

alternatief is omgeving goeree overvlakkee of Rotterdam Zuid kant

als laatst zie ik prijzen tussen de 500 en 600 euro, is dit een beetje de normale prijs hiervoor?
(op basis van 1 dag cursus incl afrijden CBR en zo)

heb zelf de volgende gevonden:
vriends: http://www.vriends.nl/frameset_eachterb.htm
de lier: http://www.delierverkeersopleidingen.nl ... ijles.html
cum laude: http://www.cum-laude.nl/e_achter_b.html

RE: ervaring e achter b

Geplaatst: di feb 05, 2013 22:08
door @PM
Is niet te duur volgens mij, als ik me goed herinner was ik in 2008 al meer kwijt.

Edit: hm toch niet blijkbaar, dagopleiding incl. examen bij de betreffende rijschool kost nu € 550.

RE: ervaring e achter b

Geplaatst: di feb 05, 2013 22:13
door wims
hoi Gerwin,

Zou zelf zonder dralen naar Jaap gaan= www.rijschoolverolme.nl, in Middelharnis.

groetz, wims (maar heeft al E).

RE: ervaring e achter b

Geplaatst: di feb 05, 2013 22:24
door ravado
per 19 januari 2013 zijn de regels mbt aanhanger achter auto veranderd. Heb jij echt E achter B nodig?

RE: ervaring e achter b

Geplaatst: di feb 05, 2013 22:37
door alfaqv75
Nee, ti's voor de heb :)

Maar wil ook met een autobulance mogen rijden die zwaarder is als trekkend voertuig....

RE: ervaring e achter b

Geplaatst: di feb 05, 2013 22:40
door PaulvdH
Je wil toch niet bij ons een keer een paar coaches opladen he........ :lol:
Wanneer ben je weer eens in het limburgse, dan eten we een soepje in onze kantine

RE: ervaring e achter b

Geplaatst: di feb 05, 2013 22:45
door GTA287PK
Ik had zo'n beetje 3 x de aardbol rondgereden met trailer en alleen "B", x van de weg geplukt, dikke boete & een halfdagscursus met examen gedaan in Utrecht. Of ik wel eens met een aanhanger had gereden, vroeg de instructeur. "Ach, heb wel eens een boedelbak gehuurd". Commentaar na een paar km: "zeker erg grote boedelbakkies geweest, en vaak verhuisd ?? "

Daarna meteen examen. Examinator vraagt naar het "waarom" van E achter B. Ik leg hem uit dat dat zit in het trekken van trailer met racer. "Oh, leuk. Welk merk ?" "Alfa Romeo natuurlijk, een Giulia Super ! " Mijn examinator bleek 105-serie fanaat te zijn, en een kwartiertje later was ik geslaagd. Los van het feit dat ik me wel weet te redden met zoveel wielen: zakken is in zo'n situatie bijna onmogelijk, toch ?

Ehh.. nooit zonder geldig rijbewijs rijden !! Als, áls er eens iets gebeurt (eigen schuld of niet) is dit voor de verzekeraar een gewéldige reden om de portemonnee dicht te houden, en dan is het (dik) huilen geblazen...

RE: ervaring e achter b

Geplaatst: di feb 05, 2013 22:58
door @PM
Da's voor mij ook reden geweest om hem maar eens te halen (na 10 jaar alleen B heb ik het verlengen van mijn rijbewijs gecombineerd met het examen E achter B :lol: ). Enkele malen met een te zware aanhanger op pad geweest, nooit wat gebeurd hoor, maar toch maar eens netjes regelen.

Sindsdien (4,5 jaar nu) welgeteld 1x met een zware aanhanger op pad geweest :roll:

RE: ervaring e achter b

Geplaatst: wo feb 06, 2013 10:04
door JoorZ105
voor de duidelijkheid: het rijden met een zwaardere aanhanger zonder E is een misdrijf (dus meer dan een overtreding) en daarmee strafbaar.
of is dat veranderd?

Re: RE: ervaring e achter b

Geplaatst: wo feb 06, 2013 10:57
door Gordon
voor de duidelijkheid: het rijden met een zwaardere aanhanger zonder E is een misdrijf (dus meer dan een overtreding) en daarmee strafbaar.
of is dat veranderd?
Ja dat is veranderd. Dat wil zeggen: de methode om te bepalen of de aanhanger te zwaar is is veranderd. Tot 1 januari van dit jaar ging dat namelijk om laadvermogen en nu om het daadwerkelijke gewicht. Een lege auto-ambulance mag dus in principe altijd en het hangt er van af wat je er vervolgens op zet of je dan strafbaar bent.

Re: RE: ervaring e achter b

Geplaatst: wo feb 06, 2013 11:16
door Robkg
voor de duidelijkheid: het rijden met een zwaardere aanhanger zonder E is een misdrijf (dus meer dan een overtreding) en daarmee strafbaar.
of is dat veranderd?
Ja dat is veranderd. Dat wil zeggen: de methode om te bepalen of de aanhanger te zwaar is is veranderd. Tot 1 januari van dit jaar ging dat namelijk om laadvermogen en nu om het daadwerkelijke gewicht. Een lege auto-ambulance mag dus in principe altijd en het hangt er van af wat je er vervolgens op zet of je dan strafbaar bent.
Dat maakt het een stuk makkelijker.

De regel van max totaal combinatie gewicht is nog steeds 3500kg? Dat biedt opties en dan hoef ik voorlopig nog niet aan E achter B :lol:

RE: ervaring e achter b

Geplaatst: wo feb 06, 2013 11:38
door JoorZ105
aha oke.

maar dat maakt nog steeds dat als de aanhanger te zwaar is dat je een strafbaar feit pleegt? (feitelijk rijden zonder rijbewijs)

Re: RE: ervaring e achter b

Geplaatst: wo feb 06, 2013 12:31
door Gordon
aha oke.

maar dat maakt nog steeds dat als de aanhanger te zwaar is dat je een strafbaar feit pleegt? (feitelijk rijden zonder rijbewijs)
Correct, alleen moeten ze je daarvoor dus nu eerst op een weegschaal zetten.

De regel van max totaal combinatie gewicht is nog steeds 3500kg? Dat biedt opties en dan hoef ik voorlopig nog niet aan E achter B :lol:
Limiet voor de combinatie is inderdaad nog steeds 3500kg, behalve als het laadvermogen (gaan we weer) van de aanhanger onder de 750kg is want dat mag altijd.

RE: ervaring e achter b

Geplaatst: wo feb 06, 2013 17:51
door Gtvco
Kijk hierrr. Wat wel en niet mag met een B-rijbewijs vanaf 19 januari.

RE: ervaring e achter b

Geplaatst: wo feb 06, 2013 18:15
door Robkg
Interessant, lees ik nu goed dat voor die voor Nederland beroemde BE combinatie vanaf 19 januari een C rijbewijs verplicht is? http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... jn-er.html

Aangezien die erop gemaakt waren dat je bij B+E 7ton mocht besturen waarbij er geen maximum aan de verdeling zat. Nu mag je met BE nog steeds maximaal 7ton besturen maar mag zowel de auto als de aanhanger apart maar 3500kg zijn. Die BE combinaties hebben vaak een laadvermogen van +/-5ton wat toch 1,5ton teveel is.