Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

Klapper met de 156 op de snelweg

do jan 13, 2005 20:46

Vandaag weer een lekkere dag gehad. Een Twingo heeft zich in de achterzijde van mijn 156 SW geboord.

Ik reed op de A59 richting Breda en voor de verkeeslichten bij Raamsdonksveer stond het verkeer stil. Ik kon nog rustig remmen en kom to stilstond op een meter of vier achter de voorganger. Kijk ik in mijn spiegel en daar zie ik een Twingo wel erg hard dichtbij komen. Een harde klap en nog een harde klap is het gevolg. Ik knalde dus ook nog tegen mijn voorganger.

Ik weet nog dat ik de rem en het stur los heb gelaten De hoofdsteun en de stoel deden waarschijnlijk waar ze voor bedoeld waren. Ik lag ineens achterover in mijn auto. Flink duizelig uitgestapt en eens gekeken hoe het met de twee andere bestuurders was.

Het vrouwke van de Twingo was flink aangedaan. En de Twingo waarschijnlijk total loss. Ding was bijna 30 cm korter. De koelvloeistof liep er aan alle kanten uit (waarschijnlijk door mijn trekhaak :blue_confused:). Gelukkig had ze zelf niks.

De bestuurder van de 206 voor me stond de politie al te bellen dus dat zat ook wel goed.

Hieronder wat foto's van de schade. Op het eerste gezicht zijn de achters kokers iets opgereden (niet veel) en de beide achterschermen staan naar buiten. Daarnaast is de voorbumper kapot en de motorkap staat bol (gaat ook niet meer open).

Morgen komt de expert en dan horen we het wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sinus 2600 Spider op do jan 13, 2005 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

kroehlur

RE: Klapper met de 156 op de snelweg

do jan 13, 2005 20:49

Oeih -gelukkig heb jij en de andere twee nix maar wat een klap zeg :!:

Heel veel sterkte en success met de afhandeling van de schade. :(

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Klapper met de 156 op de snelweg

do jan 13, 2005 20:51

Da's niet zo mooi Sinus! :(
Heb je nu acceptabel vervangend vervoer?
Het is nog een beetje vroeg om met de spider te gaan rijden he. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Rockcity
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 646
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:54

RE: Klapper met de 156 op de snelweg

do jan 13, 2005 20:51

Da's schrikken man!
Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen!

Zonde van je 156, hopelijk wordt de schade netjes afgehandeld.
Ciao, Toine

156 2.0 JTS 2002
Ducati Monster 1200 R 2016

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Klapper met de 156 op de snelweg

do jan 13, 2005 20:53

Tis wel een pechdoos, die auto van jou :cry:

Tering zeg...

Gelukkig zelf onbeschadigd, maar hou het in de gaten...

Sterkte met de nasleep.

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

RE: Klapper met de 156 op de snelweg

do jan 13, 2005 20:58

Nou, onbeschadigd weet ik nog niet. Morgen naar de dokter. Ik kan mijn nek niet meer draaien dus maar hopen dat dat weer wegtrekt.

Inderdaad wordt deze auto een beetje door pech achtervolgt. Maar misschien ruil ik hem nu gelijk in voor een Crosswagon. Hij is krom dus ik heb hem liever niet terug. Alhoewel hij perfect rijdt.

O,ja en nog een tip:

ZET JE HOOFDSTEUN ALTIJD GOED!!!!!!!!!

O,ja het vervangend vervoer is helaas weer een Golf en nu zelfs een trage diesel. :cry:
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Klapper met de 156 op de snelweg

do jan 13, 2005 21:08

Dit is slecht om te horen. Hopelijk gaat het snel weer beter met je in ieder geval veel sterkte.

Ook succes met de afhandeling van de schade.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Klapper met de 156 op de snelweg

do jan 13, 2005 21:09

Nou, vooral beterschap met je nek dan :!:

Hoe kon je trouwens achterover liggen? Stoelleuning los of onder gordels uit gegleden of zo iets?

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Klapper met de 156 op de snelweg

do jan 13, 2005 21:11

Sinus:

Mooi dat je er zelf goed vanaf komt. De rest is maar plaatwerk en eigenlijk onbeklangrijk. Hoe je nek goed in de gaten en ga ABSOLUUT nog even langs een huisarts. Je zult niet de eerste zijn die voor z,n hele leven gekweld wordt door hoofdpijn tengevolge een whiplash.
Hmmmm, is er een ambu bij geweest. Als je zoiets hier had gehad had je nu een 156 ZD gehad... (Zonder Dak :wink: ) Bij dergelijke klachten "blikt"de brandweer je uit.
Als je vanavond koppijn hebt: :idea: Wekker zetten om de twee uur. Ja, tis vervelend maar het kan je veel ellende besparen. :!:

Sterkte:

Arjen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: Klapper met de 156 op de snelweg

do jan 13, 2005 21:14

Tjonge wat een klap. Je mag hopen dat je daar niets aan over houdt. Achteroprij ongevallen is 1 van de gevaarlijkste ongelukken. Ook al lijkt het soms onschuldig.
Wat bedoel je met, ik lag ineens achterover in mijn auto? Is de stoelleuning afgebroken?
De schade is fors. Ik weet niet de leeftijd van je auto, maar het loopt tegenwoordig al behoorlijk op. Een totallosje zit er al redelijk snel in. Tenzij hij nog vrij jong is natuurlijk.
Het kost je altijd geld. Maar je gezondheid is belangrijker per slot van rekening.

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

RE: Klapper met de 156 op de snelweg

do jan 13, 2005 21:16

@Arjen: Bedankt voor de tips. Hoofdpijn valkt mee. Beetje stijf wel.

@Dink: in de stoel zit een mechanisme wat er voor zorgt dat je langzaam opgevangen wordt geloof ik. Er breekt of buigt dan iets in de stoel en dat vangt de grootste klap op.

@KAS: de auto is van 2002 e heeft 85.000 km gelopen. Maar de dealer dacht ook al aan total loss. Daar staat ie al dus ik wacht het oordeel van de expert maar af. En als de schade heel hoog uitvalt dan ruil ik hem misschien alsnog in. Beetje teveel pech gehad met deze auto. En het kost me gelukkig niks. Het is een leasauto van de zaak. Maar dat maar het niet minder erg hoor.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Klapper met de 156 op de snelweg

do jan 13, 2005 21:27

Sinus:

Hmmmm, is er een ambu bij geweest. Als je zoiets hier had gehad had je nu een 156 ZD gehad... (Zonder Dak :wink: ) Bij dergelijke klachten "blikt"de brandweer je uit.
Als je vanavond koppijn hebt: :idea: Wekker zetten om de twee uur. Ja, tis vervelend maar het kan je veel ellende besparen. :!:

Sterkte:

Arjen.
Dat is een keer gebeurd hier niet zover bij mij vandaan. Een auto met 2 oudere dames klapte op een boom. Gelukkig zonder letsel in 1e instantie. Een behulpzame lesauto bestuurder liet de 2 onfortuinlijke dames plaats nemen in zijn auto om niet nat geregend te worden. Toen de arts arriveerde bleek dat ze wel wat nekklachten hadden en hebben ze onder protest van de lesauto eigenaar het dak er afgeknipt. Echt gebeurt. Hij kon hoog of laag springen maar het dak ging eraf. Help je ook es iemand... :D

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

RE: Klapper met de 156 op de snelweg

do jan 13, 2005 21:28

Dat is toch wel verzekerd? Hoop ik wel voor die rijschoolhouder.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Klapper met de 156 op de snelweg

do jan 13, 2005 21:29

Oh Ja Sinus: Als het goed is zitten je airbags er nog in. De stoelleunigen liggen bijna altijd plat bij een forse klap van achteren, net als de autoradio welke ook meestal uit z,n slede ligt. Vroeger was het achteroverklappen van de stoelleuning te wijten aan een ondeugdelijk rugleuging mechanisme. Tegenwoordig zijn stoelen zo geconstrueerd dat ze bij een bepaalde impact van achteren gecontroleerd achterover buigen. Op deze wijze wordt een deel van de botsenergie geabsorbeert. De energie die de stoelleuning namelijk kan verwerken wordt dus niet op je lichaam uitgeoefend, waardoor de klap op je body dus minder wordt. (Een soort kreukelzone in je stoelleuning dus.)
Net zo als het feit dat met name de voorzijde's van auto's tegenwoordig zo snel in elkaar kreukelen. Dit is ook een veiligheidsitem en zegt dus niet over het feit of je wel of niet met een veilige auto te maken heeft. Deze vervorming absorbeert dus ook weer energie, waardoor de klap op de lichamen van de inzittenden weer minder wordt.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Klapper met de 156 op de snelweg

do jan 13, 2005 21:32

Hoofdpijn goed opvolgen ! ;) Vermoedelijk gewoon stijfheid door de klap, maar je weet maar nooit.

total loss zit er wel in, vrees ik. Heb vroeger iets gelijkaardigs gehad, m'n wagen stond geparkeerd. Is er eentje ingeknald en de mijne tegen die daarvoor aan. M'n wagen zag er ook niet zo heel vreselijk uit, maar uiteindelijk liepen die onderdeelprijzen zo hoog op (was rondom rond beschadigd) dat 't ook een total loss was. Wagen had toen ongeveer de leeftijd van de jouwe.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Terug naar “Het Forum Café”