Pagina 1 van 2
heb ik weer multiriem geknapt
Geplaatst: di feb 07, 2012 04:48
door JeffRiesen15de
Rijdt ik naar mijn werk voor nachtdienst gaat ineens acculamp branden, weg is recht dus nog niet zo veel door tot ik merk dat
het sturen wel heel zwaar gaat... Kan niet missen "iets"met de multiriem. Te ver van huis om te keren dus gokken dat je je werk haalt. Gas erop en gaan oh ja flitspaal gas los dus...Shit ook nog een tunnel trappen dus uiteindelijk mijn werk gehaald.
bleek idd de multiriem aan flarden. Sh*t en nu ... collega zegt: "kwik fit" doet dat wel maar ik twijfel weinig keuze auto daar vast geparkeerd en hopen dat zij dat doen . Anders Grand Prix bellen zit in de buurt (kwam ik later achter) en wederom hopen dat er bij hun een mogelijkheid is.....
Krijg je ervan als je tegen de mensen om je heen zegt dat je nooit problemen hebt met zo'n 156 jtd...

RE: heb ik weer multiriem geknapt
Geplaatst: di feb 07, 2012 09:27
door Vitorio
Vervelend man, zeker als je een "foolproof" JTD denkt te kopen.
Ik heb ook eens een kapotte multiriem gehad bij een 33, dan ben je nog een stukje verder van huis, want daar drijft die riem niet alleen de dynamo, maar ook de waterpomp aan. Tijdens de eerste poging om het ding naar huis te rijden (na een half uurtje accu opladen via startkabels met een andere auto) liep de temperatuur wel erg snel op

RE: heb ik weer multiriem geknapt
Geplaatst: di feb 07, 2012 11:16
door GiuliaCorse
Dit is niet de schuld van de 156 JTD maar achterstallig onderhoud.
RE: heb ik weer multiriem geknapt
Geplaatst: di feb 07, 2012 11:22
door JeffRiesen15de
Ja als de waterpomp er ook op zit ben je echt ziek, ik kon tenminste nog doorrijden.
Heb m al een tijdje,na een bdp sensor is dit de eerste panne onderweg.
Maar goed na enig speurwerk in de buurt van het werk terecht gekomen bij garage Grand Prix in amsterdam. Wat een service
geweldig gewoon.Binnen komen lopen en zeggen wat het probleem is vervolgens meteen geholpen worden. Auto stond met een
lege accu en kosteloos rijdt hun bus en wordt je gestart! Ik wist niet wat ik meemaakte meteen de brug op en aan de gang binnen een
uur was ik weer op weg.
Aanrader dus Garage Grand Prix Wenckebachweg 70 Amsterdam!!!!
RE: heb ik weer multiriem geknapt
Geplaatst: wo feb 08, 2012 00:29
door Pericoloso
@GiuliaCorse: zeg dat niet te snel. De kwaliteit van de riemen is ook niet altijd wat hij moet zijn. Bij mij brak de riem op mijn 166 2.5V6 na 2 jaar en 58.000 km ( oftewel een jaar of 62.000 km te vroeg ). Een dozijn kleppen krom en een hoop ergernis verder heb ik ik uiteindelijk een groot deel van de schade via de Geschillencommissie teruggekregen. Fiat/Alfa gaf niet thus namelijk.
RE: heb ik weer multiriem geknapt
Geplaatst: wo feb 08, 2012 08:46
door ebbr
Kijk en ook daar gaat je de mist in het is nl. max. 3 jaar of anders binnen 60.000km. Van de poster hierboven is de riem dus exact op 60K gegaan.
Rede genoeg dus om dit serieus te nemen. Zeker in ons file klimaat draait de riem al snel meer dan op je klokje zichtbaar is...
RE: heb ik weer multiriem geknapt
Geplaatst: wo feb 08, 2012 08:47
door prosper
RE: heb ik weer multiriem geknapt
Geplaatst: wo feb 08, 2012 09:40
door GiuliaCorse
Dit gaat over de multiriem niet over een disriem.
Multiriem wordt vaak pas vervangen als de vellen er af liggen of als deze kapot is.
RE: heb ik weer multiriem geknapt
Geplaatst: wo feb 08, 2012 10:43
door Pericoloso
@ebbr
Wat je stelt is niet correct. Voor de V6 is/was het 3 jaar of 120.000. De 4 cilinders idd korter. Ik heb die 120.000 overigens zwart op wit van de importeur.
Dan nog, jurisprudentie heeft aangetoond dat de termijnen die door de fabrikant worden gesteld minimaal gehaald moeten worden.
Ben er hier vanuit gegaan dat het over de distr. riem ging. Als een multiriem iets anders is pls tell me dan is mijn post hier niet geheel relevant.
RE: heb ik weer multiriem geknapt
Geplaatst: do feb 09, 2012 05:58
door JeffRiesen15de
Dit is niet de schuld van de 156 JTD maar achterstallig onderhoud.
Knap hoor zo'n oordeel zonder kennis van de feiten!
Ter info multiriem is nog geen anderhalf jaar terug vervangen en ja incl spanrol! nog geen 40.000 terug.
En Dré ik en een fatsoenlijke auto?

RE: heb ik weer multiriem geknapt
Geplaatst: do feb 09, 2012 08:47
door alfaqv75
snaar goed gespannen, kapotte of stroeflopende dynamo etc etc...
daarnaast km-stand zegt helemaal niets, hoogtoerig zal een snaar veel meer draaien en in de file maak je weinig km's en doet het snaartje wel zijn rondjes draaien
maar goed, neemt niet weg dat dit snaartje te vroeg is gegaan
-> kan er ook nog aan liggen waar je je spullen vandaan komen, rubber heeft geen eeuwige houdbaarheid en moet ook niet in de zon worden gelegd... Temp, luchtvochtigheid e.d. hebben allemaal invloed op de levensduur van rubbersoorten.
Re: RE: heb ik weer multiriem geknapt
Geplaatst: do feb 09, 2012 08:51
door GiuliaCorse
Ter info multiriem is nog geen anderhalf jaar terug vervangen en ja incl spanrol! nog geen 40.000 terug.
Dan is ie idd erg vroeg heen gegaan.
Daarom schreef ik ook dit, blijkt toch vaak een stiefkindje.
Multiriem wordt vaak pas vervangen als de vellen er af liggen of als deze kapot is.
Re: RE: heb ik weer multiriem geknapt
Geplaatst: do feb 09, 2012 10:31
door ebbr
@ebbr
Wat je stelt is niet correct. Voor de V6 is/was het 3 jaar of 120.000. De 4 cilinders idd korter. Ik heb die 120.000 overigens zwart op wit van de importeur.
Dan nog, jurisprudentie heeft aangetoond dat de termijnen die door de fabrikant worden gesteld minimaal gehaald moeten worden.
Ben er hier vanuit gegaan dat het over de distr. riem ging. Als een multiriem iets anders is pls tell me dan is mijn post hier niet geheel relevant.
Klopt je hebt gelijk 120K of 3jr voor 6 pitters en zelfs 5jr. bij weinig filekm-ers ofwel de hobby rijders, en het gaat hier niet eens over de distributieriem....excuus niet goed gelezen

RE: heb ik weer multiriem geknapt
Geplaatst: do feb 09, 2012 19:07
door Jens Hoorn
Bij onderhoud aan de multiriem hoortt naast de spanner ook de vrijloop-pullie van de dynamo. De laatste heeft ook veel invloed op de levensduur van de riem
Die kun je makkelijk zelf controleren. Als de riem eromheen zit kun je de rotor (in de dynamo) 1 kant op draaien met een klein schroevendraaiertje
Re: RE: heb ik weer multiriem geknapt
Geplaatst: do feb 09, 2012 19:42
door Alessandro
vrijloop-pullie van de dynamo.
Is dat iets 'nieuws'?

Zo ja, interessant & weer wat geleerd!

Ik heb geen auto's, waar dat op zit, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel. Ik ken dat alleen van de aircopomp zeg maar. Oh ja en van de radiatorfan van mijn de bmw, die ik ooit had.

Ik ben er zo eentje, die pas een multiriem vervangt, als deze aan het rafelen is. Kan me niet herinneren, deze de afgelopen 100.000km te hebben vervangen bijvoorbeeld.
