Gebruikersavatar
Fransinge
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 20:55
Locatie: Dordrecht

Weer een spider gered, even voorstellen....met nieuwe foto's

do jun 02, 2011 20:50

Hallo allemaal,

mijn naam is Frans uit Dordrecht en samen met mijn vrouw Inge heb ik sinds afgelopen vrijdag een heerlijke Spider QV uit 1987 opgehaald uit Den Haag.

Gewapend met , dacht ik, alle benodigde info over de zwakke plekken van dit type, de auto geinspecteerd en een proefrit gemaakt.

De eerste indruk was best goed, geen verrotte vloeren, een ongebruikt reservewiel met daaronder nul roest, motor liep netjes zonder bijgeluiden, bakje schakelde heel aardig als je het de tijd gaf, bekleding en kap waren heel en het zaakje stond ook best netje in de lak (duidelijk overgespoten maar toch) knap op de bandjes....mwoah, we doen het !

Dus......na het gebruikelijke afdingen met knikkende knieen (toch altijd spannend weer) naar het dichtstbijzijnde postkantoor en de reis achter de hybride aan naar Dordrecht werd aangevangen.

Al na enige kilometers meldde de tweede versnelling zit met een venijnige knars bij terugschakelen voor een rotonde, de electrische spiegels maakten wel klik maar geen draaigeluiden en na een korte inhaal actie waarbij ik van 140 naar 100 km/u het gas losliet was er een behoorlijke blauwe walm te zien en te ruiken, oei, toch met de kleppen van verliefdheid de verkeerde keuze gemaakt ?

Auto reed best aardig, geen rare bijgeluiden uit de ophanging, remmen deed ze in een rechte lijn, het stuurtje staat niet helemaal recht maar dat de wagen moest worden uitgelijnd was netjes verteld en ook vermeld op de laatste van een aanzienlijke stapel garagerekeningen dus dat viel dan weer mee.

Eenmaal thuis de auto nog eens goed bekeken en oh,oh, heel leuk zulke spoilers maar je kan er ook nare dingen achter verstoppen, blijkt nu dan toch dat er aan beide kanten onder het voorscherm 10 cm van de kokerbalk het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld heeft.

Te bedenken dat ik twee prachtige motorfietsen en een radio-bestuurde helicopter verkocht heb om dit autootje te kunnen kopen voelde ik het bloed al naar m'n hoofd stijgen van schaamte, hoe heb ik dit toch kunnen missen ? , natuurlijk doet een proefrit van 15 minuten door de stad bepaalde dingen niet verraden en een optische inspectie in een schemerige garage is ook niet optimaal (het verzoek om de wagen bij de garage waar ze onderhouden is op de brug te zetten was vooraf wel ingewilligd maar de garagehouder had het te druk....hm, wel wat toevallig)

Anyways, het ding is nu toch van ons en we gaan er voor, een bezoekje inclusief kleine oliebeurt bij Jan Steutel gaf gelukkig wat opluchting, de reus wist vanachter de eveneens reusachtige snor te melden dat het voor het betaalde geld absoluut geen miskoop is en de boel functioneert zoals het hoort.

Kennelijk moet ik opnieuw leren schakelen denk ik want Jan roerde tijdens een beoordelingrit lustig door de tandwielen inclusief die van de tweede zonder een enkel kraakje.

Inmiddels heb ik de schakelaar van de spiegels uit elkaar gehad en na wat puzzelen weer netjes schoon in elkaar gefreubeld, en ja hoor, de spiegels doen het, helaas klapt de rechter net iets te ver terug in de nulstand zodat ook de uiterste stand van het motortje met luid geklik aangeeft dat de grens bereikt is en ik toch net niets zie ...... weer een klusje erbij.

De auto ruikt tijdens het rijden ook behoorlijk naar uitlaatgas en ik vermoed dat dat komt door de scheur die er in spruitstuk 1-4 zit, de carburateur-rubbers zijn helaas ook half vergaan.

Nadere bestudering van alle rekeningen leert dat de auto 8 jaar stil heeft gestaan dus die oliebeurt was ze wel aan toe, meteen ook diff en bak laten meenemen, uitlijning is gedaan en na een zeer grondige was en poetsbeurt hebben we er volgens mij een heel leuke auto aan.

De dorpeltjes, het spruitstuk en de aanzuigrubbers wil ik wel zsm verholpen/vervangen hebben, zo ben ik nou eenmaal en ook degene die van mij de motoren hebben gekocht kunnen er van op aan dat alles in orde is tot in perfectie.

Wat me eigenlijk echt heeft verbaasd is dat iemand een auto zo kan verwaarlozen, er is stevig in gerookt, alle vloerbedekking is vuil en je wil niet weten wat we allemaal uit de naden van de stoelen en tussen de kiertjes van het dashboard uit hebben gepeuterd.

De geur begint er aardig uit te trekken en na twee keer cleanen en waxen, eindeloos febreze te hebben gesprayed begint de mist wat op de trekken en de auto naar onze hand te staan

Tot zover maar even, ik heb een hoop vragen maar vertrouw op de alom aanwezige kennis en ervaring op dit forum en hoop daar uitgebreid gebruik van te maken de komende jaren.

Groeten,

Frans en Ingrid

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fransinge op vr aug 05, 2011 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

RE: Weer een spider gered, even voorstellen....

do jun 02, 2011 20:57

Welkom...........

Gooi hem hier ook even op..........http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=35988
Vinden ze leuk.

Veel plezier met je aanwinst
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: Weer een spider gered, even voorstellen....

do jun 02, 2011 21:22

Klinkt als een echt Alfaatje! Je hebt in ieder geval al een goed adres gevonden voor je onderhoud.

Vind het ook erg leuk dat het weer eens een serie III is. Vind dat type zo ondergewaardeerd, maar in het rood zijn ze zó gaaf!

Ondanks de gebrekjes, heel erg veel plezier ermee. En als het zonnetje straks schijnt, zet 'm lekker voor het terras, drink een biertje en geniet dan maar eens van je uitzicht ;)
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
Gillezzz
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: vr feb 12, 2010 13:13
Contacteer: Website

Re: RE: Weer een spider gered, even voorstellen....

do jun 02, 2011 21:40

En als het zonnetje straks schijnt, zet 'm lekker voor het terras, drink een biertje en geniet dan maar eens van je uitzicht ;)
Als je hem op het Groothoofd neerzet moet je dan eigenlijk even in een bootje gaan zitten voor het mooiste plaatje... :mrgreen:


Gefeliciteerd met de aanwinst! Kan me goed voorstellen dat je ervoor gevallen bent en die gebreken zijn niet onoverkomelijk lijkt me. Veel plezier ermee. 8)

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Weer een spider gered, even voorstellen....

do jun 02, 2011 22:25

Frans en Ingrid goed gedaan!
Ik vind het een hele mooie wagen.
Veel plezier ermee.

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Weer een spider gered, even voorstellen....

do jun 02, 2011 22:28

Felies en veel sleutel plezier vooral in het begin
Maar een spidertje is zooooo leuk. ( bijna net zo leuk als een sprint :wink: )


Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 403
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

RE: Weer een spider gered, even voorstellen....

vr jun 03, 2011 07:23

Leuk verhaal Frans, welkom!
Doet me een beetje denken aan mijn eigen aankoop vorig jaar van....een rode Spider 3 QV :lol:
Na aankoop toch een beetje mezelf afgevraagd waarom ik ze gekocht had en waarom ik niet beter een andere cabrio had kunnen kopen.
Maar als je dan instapt, de sleutel omdraait, de kap omlaag doet en over de weg cruist en alle mensen ziet kijken, dan weet je het weer.
De Spider is en blijft gewoon nog steeds 1 van de mooiste cabrio's en iedereen reageert positief op het model.

Aangezien je zegt dat de Spider zolang heeft stilgestaan, toevallig de mijne ook, adviseer ik je wel om alle brandstofslangen even te (laten) vervangen.
Je wilt namelijk niet dat deze gaan lekken als je rijdt :roll:
En ja, eigenlijk zou je ook meteen de kleppen moeten laten stellen maar aangezien je al bij Jan bent geweest zal hij je dat wel al allemaal gezegd hebben.

In ieder geval heel veel plezier ermee!
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

cash007

RE: Weer een spider gered, even voorstellen....

vr jun 03, 2011 07:56

Mooie auto en erg orgineel ook.!
is een keer wat anders dan waar iedereen in rijd zoals cooper golfjes cabrio etc etc
Veel succes ermee
:D

Gebruikersavatar
jan-willem
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 16:45
Contacteer: Website

RE: Weer een spider gered, even voorstellen....

vr jun 03, 2011 15:51

Welkom hier, leuke auto.

Onze spider 3 kocht ik van een arts, alle boekjes en rekeningen erbij, toch ook hier was van alles mis.......alles verholpen, en wij weer tevreden.

Gr JW

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3649
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

RE: Weer een spider gered, even voorstellen....

vr jun 03, 2011 15:59

Welkom hier en mooi verhaal..

Fraaie Spider rosso hebben jullie gekocht hoor 8) 8)
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 582
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

RE: Weer een spider gered, even voorstellen....

vr jun 03, 2011 20:07

Gave Spider Frans en Inge!

die van mij heb ik nu 2 jaar en nog geen dag spijt van gehad. Idd in het begin wat kleine dingetjes gefixt (ook een lek spruitstuk) en daarna heerlijk van genoten. Als je er mee rijdt is het net of je gelijk op vakantie bent in eigen land :)

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... c&start=15

Ciaooo
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Leen Euser
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za jun 04, 2011 22:19

RE: Weer een spider gered, even voorstellen....

zo jun 05, 2011 10:37

beste Frans en Inge,
veel plezier met de Spider, misschien komen we elkaar wel tegen in Dordrecht.
De Spider waarin ik rijd is wit dus moet wel opvallen
gr Leen

Terug naar “Het Forum Café”