Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

Re: RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

do jan 13, 2005 13:13

vind het trouwens inderdaad wel raar. Globaal maken een hoop mensen zich zorgen (blijt wel uit dit item op een auto gerelateerd forum) maar de laatste jaren is het gemiddelde gewicht van een verkochte vierwieler niet echt gedaald....
Voornamelijk door veiligheidsverhogende voorzieningen. En we rijden allemaal in grotere auto's. Behalve aan met milieu, denken we ook aan onszelf.... :wink:

Adios, JR

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

do jan 13, 2005 15:52

Het gebruik van een electro motor is rendement technisch gezien niet veel beter.

raffinaderij / in motor
auto: 80% / 30% totaal: 24%

centrale / electromotor
electro: 40% / 80% totaal: 32%

Hierbij komt dan nog dat de opslag en het vervoer van de electriciteit ook nog wat verloren gaat.

Ik heb een keer gehoord dat het gebruik van waterstof ook niet zo'n geweldig iets is, omdat er voor het gebruik van waterstof van te voren een bv verbrandingsmotor nodig is om het op te wekken. Het kan zijn dat het laatste niet helemaal correct uitgelegd is, maar echt ideaal is het dus ook niet. Lees hier op internet dat het gebruik van waterstof, maar een rendement heeft van 40%.
En met electro zit je steeds dat je de energie ook moet kunnen opslaan. Een boel accu's in je achterbak ;) is ook niet zo fijn.

Ik denk dus dat er meer toekomst zit in het vinden van alternatieve brandstoffen, dan het gebruik van eletro of waterstof.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

do jan 13, 2005 17:00

Oplossing voor electriciteit heet: kerncentrale. Geld wat je nu pompt in windmolens gebruiken om een oplossing te zoeken voor het afval probleem. Of in onderzoek naar kernfusie.

@Rens Heb je in je rendment voor raffinaderij ook meegenomen de (energie)
kosten voor:
- oliewinnig
- vervoer van midden oosten naar europa
- opslag
- vervoer van raffinaderij naar pomp

Volgens mij gaat het rendement dat nog met sprongen omlaag. (stond laatst een artikel over in Elsevier)
Waterstof kwam nog lager uit!

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

do jan 13, 2005 17:19

@aikon1694: Dat weet ik zou gauw niet kwam na wat zoeken dit tegen op internet.

Die windmolens is trouwens ook een grap. Die schijnen gebouwd te zijn van aluminium. Alleen de hoeveelheid energie die het kost om dat aluminium om te zetten in een windmolen, kost meer dan die windmolens kunnen ooit kunnen opbrengen....

Dus dat klinkt wel mooi, maar dat is dus de grootste energieverspilling die er bestaat.

Ik vind zelf kernenergie wel een goede manier van energie opwekken. Oke je zit met afval, maar na een (lange??) tijd kan dat ook geen kwaad meer omdat de activiteit afneemt. In een natuurkunde boek bij ons op school stond dat wanneer een kernreactor gekoeld wordt met helium. Dat die nooit te heet kan worden. Dit is een soort PBMR centrale. "Mocht de koeling wegvallen, dan stijgt de temperatuur van de reactorkern eerst tot ca. 1500C, om na een paar uur “vanzelf” weer te dalen."

Van mij mogen ze kerncentrales wel gaan bouwen. Want bv een steenkoolcentrale vervuilt ook net zo goed, door alle verbrandigsstoffen.

Maar daar denken ze in Den Haag wel anders over. Die bouwen liever windmolens waarmee je meer energie verspilt, dan ze ooit opleveren. ](*,)

Soms wordt ik daar zo moe van dat volk...............

Betuwe lijn............... Ook al weggegooid geld, want die stopt net voor de grens bij Duitsland. Die mensen hebben zo'n plank voor hun kop en ze durven nooit toe te geven dat ze misschien fout zaten en dat vind ik veel erger. Die proberen hun eigen er altijd uit te l*llen. [-( [-(

Rens


zucht.... waar is je Alfa als je die nodig hebt???? :(
164 TS '97
33 1.7 QV '89

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

do jan 13, 2005 20:47

Nee, nee niet die Honda. De Honda Accord! Hybrid met 3.0 V6. Ze hebben er alleen
weinig ophef over gemakt en ik betwijfel of dit nieuws in Europa bekend is??

It's Not Just One Thing
Regenerative braking is the big payoff of hybrids, the ability to recapture the energy of vehicle motion that's ordinarily wasted as heat to the brakes. Feeding that "saved" energy back into forward motion accounts for 60 percent of the Accord's mileage gain in city and 38 percent in highway operation, Honda says. But there are many small losses besides braking, and Honda has attacked them, too.
Why run the engine at idle? The Accord doesn't, accounting for 25 percent of its improvement in city mpg.
Why fuel all six cylinders when three would be enough for much of your trip? The Accord doesn't, for another 15 percent of its city increase, 57 percent highway.
Aerodynamic improvements, to 0.29 Cd from 0.30, add another five percent of the highway gain.
Easy to say all of this, but daunting to do properly. Idle stop interrupts A/C and steering power. The Accord hybrid changes to electric steering and two A/C compressors, a small electric unit supplementing a larger belt-driven one. Electric drive has smaller losses than belt drive, too. Idle stop also means the torque converter loses oil pressure, followed on restart by lags in forward motion. The Accord has an electric transmission pump to keep pressure up.
Deactivating three cylinders is not as easy as interrupting the spark, either. Even when the rear bank is shut down by deactivating all the valves, the Accord V-6 keeps firing the plugs. Three-cylinder power is inherently rough, all wrong for buyers spending 30 large. So the Accord has "active" engine mounts that are electrically powered to counteract the vibrations of three-cylinder operation, a system of clutching the torque converter in harmony with the power pulses, and an anti-noise system plays through the radio speakers to counter the booming interior sounds.
On the aero side, wheels with less drag and a small decklid spoiler add highway streamlining.

Afbeelding
Afbeelding

Andretti Molletti

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

do jan 13, 2005 21:22

Eindelijk anti-geluid in een auto!!!


over bullshit gesproken!!


Ik heb net de nieuwste Audi A6 3.0TDI V6 geregeld voor op mun werk...
High tech staaltje van techniek hoor absoluut, maar ik krijg stellig de indruk dat een leger van ing's bezig is alles uit te vinden en in te bouwen wat je nooit gewild had...
Dus de moderne auto kenmerkt zich met allerlei foefjes die je niet wilt!

Wat dacht je van inlaatkanaalkleppenverstelling om de Tangentiaalkleppen af te sluiten ! :roll:
hebbe hebbe hebbe

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

do jan 13, 2005 21:23

Eerst openmaken en kijken hoe het werkt he!! En als je het dan nog in elkaar krijgt dan mag je het hebben. :lol:
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)


Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

do jan 13, 2005 21:35

Eindelijk anti-geluid in een auto!!!


over bullshit gesproken!!


Ik heb net de nieuwste Audi A6 3.0TDI V6 geregeld voor op mun werk...
High tech staaltje van techniek hoor absoluut, maar ik krijg stellig de indruk dat een leger van ing's bezig is alles uit te vinden en in te bouwen wat je nooit gewild had...
Dus de moderne auto kenmerkt zich met allerlei foefjes die je niet wilt!

Wat dacht je van inlaatkanaalkleppenverstelling om de Tangentiaalkleppen af te sluiten ! :roll:
hebbe hebbe hebbe
En nu ff 15 jaar later:

Daar staan de techneuten: Hij doet et niet, nou ja, het storingsgeheugen geeft niks an. dan is ie goed. Nee hij doet et niet, Nah ja. gooi enm dan maar weg, tewijl de corosserie nog pakweg 40 jaar meekan, behoudens metaalmoeheid. :wink:

Lekker he die simpele techniek. \:D/
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

do jan 13, 2005 21:50

Die carroserie is van energie verslindend alu gemaakt, uiteraard.

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

vr jan 14, 2005 10:02

deze hele discussie over fossielebrandstoffen is de revue al gepasseerd op het oude forum, volgens mij is er geen energie/olie probleem, dit word ons alleen wijs gemaakt zodat er aan verdiend kan worden door lieden die toch al te veel hebben!!!!!!!!! wat nu nog uit de grond gehaald wordt kan op synthetische wijze ook uit landbouw producten gemaakt worden, dan hebben de boeren ook weer wat te doen.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

vr jan 14, 2005 12:07

Synthetische benzine heeft volgens mij de toekomst. Voordeel is dat bij dit proces zwavel, stikstofgas kan verwijderen en i.c.m kat die NOx aan kan pakken.
Een voorname reden is volgens mij dat elektromotoren zero emotie hebben. Hoe kan men
bijvoorbeeld ooit een Ferarri met een elektromotor slijten??? Elektro=sexloos.

Trouwens de reden waarom Prius reclame maakt 60 mpg is omdat de EPA test voorschrijft
dat model op testbed wordt geplaatst en vervolgens met koude motor! een afstand van 7.5 mijl met 20 mph wordt afgelegd. Het verbruik wordt bepaald aan de hand van analyse
uitlaatgassen. Ook Ford heeft eerste SUV met hybride aandrijving en klokt met deze test
33 mpg. Rara, waar zitten de besparingen????

Ik vindt de Honda een veel beter idee omdat alleen de elektromotor niet voldoende is om auto aan te drijven. Honda heeft een veel compactere en kleinere generator en is snel op te laden.
Bij de Honda ligt de nadruk om verspilling energie tegen te gaan en anders verloren gegane
energie op te slaan. Voordeel is ook dat bagageruimte niet veel kleiner is en toename gewicht ook gering wat gecompenseerd wordt door alu motorkap, kofferklep, magenesium kleppendeksel etc.
Prius is vol Hybride waar elektomotor echt opgeladen moet worden door futloze motor
en veel gewicht. Wie dagelijks in de stad zal rijden zal met Prius zeker niet de beloofde
60 mpg halen. Testen hebben het uitgewezen en eigenljk moet iedere bezitter van zo'n eersteklas ........ ook V-Power brandstof tanken.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

vr jan 14, 2005 12:26

. Hoe kan men bijvoorbeeld ooit een Ferarri met een elektromotor slijten??? Elektro=sexloos.

FF Off topic, maar er worden in de sex-industie heel wat electromotoren gebruikt hoor... :wink:

bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz :blue_lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

wendola

Re: RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

vr jan 14, 2005 12:29

=P~ eeey jullie vergeten de bomen :lol: daar groeien pitjes aan
en dat noemen ze lijnzaadolie :thumbs:
Eeeeeh, ik ben dan wel bioloog en misschien wat kritisch op dit vlak, maar lijnzaad groeit niet aan bomen hoor :lol: . En dat is maar goed ook want al die bomen ga ik vergassen tot BijlsmaCo. Petrol Products (vanaf medio 2056 bij een waterstoftankstation bij in de buurt) :wink:

@bert: Honda heeft wel degelijk een gare hybride, die heel toepasselijk "Hybrid" heet
:oops: ja dat is waar ](*,) dat is rubber of niet nou weet ik het niet meer :-k

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

vr jan 14, 2005 13:00

Nee rubber groeit ook niet aan bomen. :wink: Het wordt uit de bast van een rubberboom gewonnen. Men snijdt daar rondom spiraalvormige groeven in, waardoor er vervolgens sap uit de stam van de boom vrijkomt. Van dit sap (Latex) maakt met dan weer rubber.
Alcohol wordt veel uit suikerriet gewonnen,(voor brandstofdoeleinden tenminste)maar kan ook prima uit suikerbieten worden gehaald. Lijnzaad is een veldgewas, een soort graan(naam ben iki ff kwijt) wat heel veel oliehoudende zaadjes bevat, welke weer worden geperst om er olie (lijnolie) uit te winnen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Het Forum Café”