Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

di jan 11, 2005 22:27

bij TNO of de UNI werkzaam ?
156

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

di jan 11, 2005 22:28

....op aardappelen!!! Alcohol dus. Het is kleine zaak om een benzinemotor af te stellen op alcohol, vlgs. mij. Dre :?: :?:

Hahaha; Zijn we lekker goedkoop uit qua ombouw met een ouwe Alfa met carburateurs. FF ander membraampie in de "alcoholpomp" en andere "alcohol"slangen. :wink: :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

T.Tobelini

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

di jan 11, 2005 22:30

Van horen zeggen:

Doemscenario: Er zijn economen die beweren dat de wereldeconomie piekt als de wereldolieproductie piekt. Wij zouden nu ongeveer op die piek zitten en onze welvaart zal na deze piek afnemen. De enige alternatieve energiebron voor aardolie die we nu kennen is kernenergie, maar de infrastuctuur zal ingrijpend aangepast moeten worden als we onze welvaart op peil willen houden. zoiets.

:idea: Als we nu onze Alfa's netjes conserveren en al die meuk uit Duitsland en Azië keurig recyclen, dan lijkt het over tachtig jaar net of we in de twintigste eeuw allemaal in mooie automobielen reden. Vroeger was alles beter!

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

di jan 11, 2005 22:32

Agh, ik heb niks tegen een auto op waterstof voor doordeweek, en mijn Spidertje in het weekend.
Waar ik mij meer zorgen over maak, is dat wij er moet zijn allen wel achter zijn dat al dat olieverbranden niet goed is voor ons aardbolletje, maar dat aan de andere kant de komende decennia het olieverbruik alleen maar omhoog zal gaan...
Je kan alleen maar hopen dat we snel overschakelen op andere energiebronnen, en dat nieuwe verbruikers al gelijk van deze alternatieven gebruik gaan maken.
Destelanger kunnen wij van onze vierwielers genieten :wink:
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

jersey75

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

wo jan 12, 2005 08:29

De mening over beschikbare hoeveelheid olie lopen sterk uiteen, er zijn mensen die zeggen dat de olie nooi op zal raken (doordat er steeds moderne boortechnieken komen en geboord kan worden op plaatsen waar dat vroeger niet kon) en in 1951 zei men ook dat de olie binnen 13 jaar op zou zijn. Ik denk niet dat wij nog meemaken dat het op raakt eeg.

kroehlur

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

wo jan 12, 2005 10:55

Er zijn wel flinke reserves nog. Het probleem is alleen dat ze nu min of meer allemaal bekend zijn - waar en hoeveel.

Niemand verwacht een nieuwe vondst van grote hoeveelheden zoals in het middenoosten, Alaska, Mexicaanse Golf of Zwarte Meer. Er zijn gewoon geen nieuwe "'Oooh kijk - hier kunnen wij de volgende 20 jaar mee verder"-velde die opduiken. Er zal best wel enige kleinere vondsten worden gemaakt maar dan houdt het ook zo'n beetje op. Wat we nu hebben, dat is het folks :!:

Hoe lang het nog zal duren is een andere zaak en ik verwacht niet dat ik binnen mijn leeftijd moet ophouden met Alfa rijden.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

wo jan 12, 2005 11:38

het moet ooit opraken....bedenk maar het verrekkes lang duurt voordat olie ontstaat. Geloof dat het ooit plankton was oid en dat het gecomprimeerd is net zolang tot er iets ontstaat wat olie heet. Het kan dus bijna niet anders dan dat we meer opmaken dan dat er ontstaat (ALS er nu nog watin de maak is tenminste.... :?:)
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Chiel

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

wo jan 12, 2005 12:13

Ah, grappig topic, kun je urenlang over bomen :lol:

Maar eh, ik ben wel een beetje aan de kant van de optimisten. De aarde en de mens ontlenen hun bestaansrecht nu eenmaal aan verandering. Was de ijs tijd er niet geweest dan zaten we nu allemaal in het water, was er geen oerknal geweest dan zou er uberhaupt geen atmosfeer zijn (eh, wilde voorbeelden hoor, ik ben absoluut geen kenner van meteo-achtigen).

Er bestaat dus niet zoiets als een permanent evenwicht. Je kunt wel vraagtekens zetten bij het tempo waarbij veranderingen plaatsvinden. Vraag dat maar aan de dinosauriers :)

Zoals een beroemd filosoof het zei - De wal zal de kip scheren.

Gebruikersavatar
ChickenBoy
Member
Member
Berichten: 101
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:41
Locatie: Heerhugowaard

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

wo jan 12, 2005 12:52

Natuurlijk raakt de olie op, zeker als landen als China grootverbruikers worden. Er zullen ongetwijfeld nog wel nieuwe velden worden gevonden, en onrendabele bekende velden rendabel geëxploiteerd kunnen worden. Maar de aanwas van nieuwe olie gaat zeeeer langzaam, en het opmaken zeeer snel. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te bedenken dat dat niet eeuwig goed gaat :cry:

Gelukkig zijn er meer energiebronnen op de wereld. Uit planten en steenkool kan ook olie worden geproduceerd (wellicht niet helemaal hetzelfde als wat we gewend waren, maar toch. Steenkool is ook eindig, maar daar zijn nog wel enorme reserves van.

Het kan bijna niet anders, als dat autorijden op olie(afgeleiden) in de toekomst veel duurder gaat worden. Hoe schaarser de brandstof, hoe hoger de prijs :?

Het wordt op die manier vanzelf interessant voor de massa om op een gegeven moment over te schakelen op waterstof, zonne-energie of what ever.

Het beetje olie wat nog over is, wordt dan alleen nog verstookt door mensen met klassiekers. Dat zijn er niet zoveel, dus dat kan nog heel lang goed gaan.

En ze reden nog lang en gelukkig :lol:
1995 Alfa 155, 2011 Fiat 500, 2010 Mitsubishi ASX
(Ooit: 1976 X-1/9, 1985 Uno, 1988 Celica, 1990 Uno, 1994 MR2, 1996 Bravo, 1997 V70, 2001 Cherokee, 2001 barchetta, 2003 Alfa 147, 2006 Panda, 2007 Colt, 2008 Grande Punto, 2008 Mazda 5)

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

wo jan 12, 2005 13:18

al met al zit er m.i. ook een positieve kant aan. de autofabrikanten steken al jarenlang hun kop in het zand, behoudens Toyota toch ?
Alle fabrikanten zijn bezig met alternatieve brandstoffen. Toyota heeft de prius op de markt gezet, maar wat daar het voordeel van is voor het milieu en de fossiele brandstoffen begrijp ik niet. Dat ding zit vol met dure technieken waaronder een extra elektromotor, en dan verbruikt hij nog 1 op 15 tot 1 op 16 aan benzine. Dat kun je met een goede conventionele benzinemotor en een lichte auto ook halen. De prius is nodeloos duur en nodeloos zwaar ten opzichte van het resultaat in brandstofverbruik en dus in uitstoot.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

wo jan 12, 2005 13:42

Niks aan het handje...we hebben nog genoeg kolen en aardgas. Het is mogelijk om uit kolen
motorbrandstoffen te halen. Technologie van voor WOII ofwel synthetetische benzine.
De F1 Brahbam BMW turbo maakte gebruik van een geheim goedje dat tijdens nazi regime
is gefabriceerd waardoor deze turbo achtelijke hoeveelheden pk's kon leveren ofwel
1 pk per cc. Nazi's streefde naar absotute autarkie en misschien heeft het foute regime met synthetischebenzine haar enige positieve bijdrage geleverd??? Misschien kan Maarten
in de toekomst wel in zijn schuurtje synthetische benzine bereiden voor Alfisti???????
Wij wachten gewoon af. Ik zie weinigs vruchtbaars in andere brandstoffen en volgens mij
worden auto's zoals de Prius alleen maar ontwikkeld om regeringen en Groenen gunstig te stellen zodat daarnaast auto's kunnen blijven worden ontwikkeld waarmee wij over de
snelwegen kunnen burnen met minimaal 3 km per minuut.
Prius is een belachelijk ding en zeker geen antwoord op...

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

wo jan 12, 2005 14:14

Misschien kan Maarten in de toekomst wel in zijn schuurtje synthetische benzine bereiden voor Alfisti???????
Mmmmm, geen slecht idee. Zal denk ik wel iets meer dan 1.xx euro de liter worden denk ik zo. Dan synthetiseer ik het spul uit tropisch hardhout. Zijn we daar ook weer vanaf ! :twisted:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

wo jan 12, 2005 16:22

Ben misschien beetje negatief ingesteld wat dit onderwerp aangaat. Maar ga er van uit dat met de jaren de lol van het autorijden flink verder verpest wordt door allerhande maatregelen en prijsstijgingen (noodzakelijk of niet).

Daarom: lang leve de lol! En eis nù mijn deel van die resterende olie op om flink wat pretkilometers te maken.

wendola

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

wo jan 12, 2005 17:12

=P~ eeey jullie vergeten de bomen :lol: daar groeien pitjes aan
en dat noemen ze lijnzaadolie :thumbs:

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: DE bedreiging van de klassieker:......OLIE

wo jan 12, 2005 17:23

Lijnzaad olie is volgens mij alleen leuk voor diesel-rijders...
SCARB 00694

Terug naar “Het Forum Café”