Pagina 1 van 1

leuk projectje, 33 compressor 4x4

Geplaatst: di nov 30, 2010 21:20
door alfaqv75

RE: leuk projectje, 33 compressor 4x4

Geplaatst: di nov 30, 2010 23:24
door Sergio
Gaaf!

RE: leuk projectje, 33 compressor 4x4

Geplaatst: wo dec 01, 2010 08:16
door WhizzMan
Ik zat te hopen op een plaatje van een 33 met een dikke Eaton die midden uit de motorkap steekt. Desalniettemin, leuk! Ik ben alleen benieuwd hoe hij vermogen uit die compressor gaat krijgen zonder een getande riem. Zodra je dat ding inschakelt krijg je een boel gepiep en rook onder de motorkap vandaan en blijft de riem over de poulie heen slippen.

RE: leuk projectje, 33 compressor 4x4

Geplaatst: wo dec 01, 2010 09:11
door Hylke
Persoonlijk denk ik dat deze heer in kwestie daar uitgebreid mee getest heeft.
Dit project loopt al jaren en volg ik met regelmaat.

Dit dient natuurlijk tevens als inspiratie voor compressor mogelijkheden voor mijzelf.

Leuk om te zien dat er weer updates zijn!

Groeten, Hylke

Re: RE: leuk projectje, 33 compressor 4x4

Geplaatst: wo dec 01, 2010 19:31
door giuliettaevo
Ik zat te hopen op een plaatje van een 33 met een dikke Eaton die midden uit de motorkap steekt. Desalniettemin, leuk! Ik ben alleen benieuwd hoe hij vermogen uit die compressor gaat krijgen zonder een getande riem. Zodra je dat ding inschakelt krijg je een boel gepiep en rook onder de motorkap vandaan en blijft de riem over de poulie heen slippen.
gebaseerd op? :?

Mercedes drijft ze al jaren met een multiriem aan en ook de joekels van bv de Ford Thunderbird worden gewoon met een v-snaar aangedreven. :wink: Geen van de af fabriek geleverde compressormotoren gebruikt een getande riem.

Overigens is er hier in Nl ook minimaal 1 boxer met Eaton (geweest). Is toendertijd bij V/d Wereld gebouwd als ik het me goed herinner. :) Michel75 kent hem wel geloof ik... :wink:

RE: leuk projectje, 33 compressor 4x4

Geplaatst: wo dec 01, 2010 19:37
door yuri 75 V6
Wat is er mis met een multiribriem? Ik ben zelf bekend met een aantal professioneel omgebouwde compressor V8-en van Audi-makelij en wat moderne GM V8-en, en die hebben vaak 7-ribs riemen, en dat tot vrij ver boven de 600 krukas-pk's. Gaat best prima hoor ;)

RE: leuk projectje, 33 compressor 4x4

Geplaatst: wo dec 01, 2010 19:43
door Hylke
Ik kan mij herinneren dat in de tijd van Forza 33, het befaamde 33 raceteam, er ook een 33 met compressor rond reed op CPZ.

Nooit echt in verdiept door "andere interesses" destijds, maar wel erg interessant.

Re: RE: leuk projectje, 33 compressor 4x4

Geplaatst: wo dec 01, 2010 21:00
door Gerrets
Ik zat te hopen op een plaatje van een 33 met een dikke Eaton die midden uit de motorkap steekt. Desalniettemin, leuk! Ik ben alleen benieuwd hoe hij vermogen uit die compressor gaat krijgen zonder een getande riem. Zodra je dat ding inschakelt krijg je een boel gepiep en rook onder de motorkap vandaan en blijft de riem over de poulie heen slippen.
gebaseerd op? :?

Mercedes drijft ze al jaren met een multiriem aan en ook de joekels van bv de Ford Thunderbird worden gewoon met een v-snaar aangedreven. :wink: Geen van de af fabriek geleverde compressormotoren gebruikt een getande riem.

Overigens is er hier in Nl ook minimaal 1 boxer met Eaton (geweest). Is toendertijd bij V/d Wereld gebouwd als ik het me goed herinner. :) Michel75 kent hem wel geloof ik... :wink:
Ik hou ook niet zo van aannames. Dit project loopt idd al lang en het is ook te lezen wat zijn ervaring in het geheel is. Eerst zelf ondervinden en dan posten.

RE: leuk projectje, 33 compressor 4x4

Geplaatst: wo dec 01, 2010 21:59
door WhizzMan
Ik zie op de andere fora waar ik ook rondhang wel eens mensen compressors ergens op bouwen. Die kiezen altijd voor een getande riem. Een lancia beta bijvoorbeeld (standaard met compressor geleverd) heeft ook een getande riem. Kennelijk kan het wel met een multirib-riem, als ik de reacties zo lees. Ik ben benieuwd of het bij deze toepassing ook gaat werken. Ik heb al gezien dat het precies pas maken van de beugel waarmee je de compressor bevestigt een van de grote factoren is die bepaalt of iets gaat lukken of niet. Volgens mij heeft ie dat al vast behoorlijk goed voor elkaar.

RE: leuk projectje, 33 compressor 4x4

Geplaatst: wo dec 01, 2010 22:18
door yuri 75 V6
Als je de poelies netjes uitlijnt met een rei komt het meestal wel goed. Een goede riemspanner, zeker voldoende ribben kiezen, en je bent het mannetje.

RE: leuk projectje, 33 compressor 4x4

Geplaatst: wo dec 01, 2010 22:20
door giuliettaevo
De Lancia Volumex is nou net een van de weinige die idd wel een getande riem gebruikt. :lol:

maar alle AMG en Kompressor modellen niet, de VW G60 niet ( wel after market te koop overigens), de Mazda Miller engine niet, de Jaguar Superchargeds niet etc.. :wink:

Riemuitlijning is idd wel erg belangrijk. Is ook een van de dingen die mensen over het hoofd zien als ze zeggen dat een compressor makkelijker te monteren is als een turbo... :roll:

RE: leuk projectje, 33 compressor 4x4

Geplaatst: wo dec 15, 2010 19:17
door Michel75
Zelf heb ik ook een multiriem op mijn compressor 75. Uit ervaring weet ik dat een getande distributieriem knapt.