Gebruikersavatar
perro
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 20:47

Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

vr okt 15, 2010 23:44

Klassiek worden alle auto's op den duur, ook motoren, boten, treinen, vliegtuigen enz.
Het zijn altijd maar een paar merken/types die de belangstelling van een groep liefhebbers vast houd. Bij auto's bv Volvo Amazon of een Citroen DS, bij boten een Riva en vliegtuigen de Dacota. Van Alfa Romeo zijn alle modellen gewild terwijl slechts een enkeling interesse in bv een Vauxhall heeft.
Waar het um in zit.........? 't is niet altijd aan te geven.
Wat echter interessant is in dit geval : heeft een Bertone of een Giulia een cult status net zoals bv een Porsche 356.
Ik denk het persoonlijk wel. Ik merkte in de tijd dat ik een Bertone reed dat het andere autobezitters hebberig maakte, dat ze um mooi en apart vonden en iedereen wist ook direct welke auto het was als ik zei dat ik een Bertone had. Ik merk het ook als ik het over mijn Supertje heb (die ik morgen op ga halen), iedereen weet direct om welk model het gaat.
Ik heb dan ook zonder met mijn ogen te knipperen tegen mijn vrouw gezegd dat het een verstandige en verantwoorde aankoop was.

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

za okt 16, 2010 09:19

Ook de 75 begint een cult status te krijgen.
Ik word de laatste tijd regelmatig aangesproken als ik even sta te tanken oid.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

za okt 16, 2010 09:48

Is het niet meer een occult status,zeg maar een soort ongrijpbaar geloof in iets met een duistere toekomst :oops:

Gebruikersavatar
notton155
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 848
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:02
Locatie: Ulestraten (L)

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

za okt 16, 2010 13:34

Ik zag ergens een....jawel (jawel op zijn Dolf Brouwers dan he) een Ford Taunus '78, in de prachtige kleur beige. Prijs zo rond de 6500 euro. Krijg je bijna 2 Alfetta's van hetzelfde jaar voor. Ik kreeg bijna een beroerte, is zon Frod dan blijkbaar ook 'n collectors's item? Zelfs onze Noord Afrikaanse medelanders (generatie 1.0) lopen, as we speak voorbij aan dezen Duitschen PKW.. Toch?! (op zijn Balkenende's dan weer)..
Nu GT3.2-156SW1.8 -75 Epoca
Gehad:
Alfetta GT Alfetta GTV Alfetta 1.6 Alfetta 2.0 GTV2000(bert) 33 1.3 Giulietta 1.6 Giulia 1.3 Spider 2000 155 1.7 33SW1.5

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

za okt 16, 2010 16:32

Ik vind mn 87'er 33 toch ook wel een bepaalde status hebben, bijna iedereen kent 'm van vroeger, toen ze er als kind achterin zaten, en hebben er allemaal een bepaald gevoel bij.

Ik spotte laatst een Bertone in het wild (was me nog niet eerder overkomen), en had ik wel het gevoel iets "bijzonders" gezien te hebben wat je niet dagelijks/wekelijks tegen komt.
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
perro
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 20:47

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

za okt 16, 2010 18:22

Ik heb WikipediA er nog eens op nageslagen. Cult status:
De uitdrukking cult is afkomstig van het Engelse woord voor cultus. Hij wordt meestal in verband gebracht met een kleine, maar bijzonder actieve subcultuur van mensen die fan zijn van een bepaalde artistieke uiting. Voorbeelden zijn te vinden in de literatuur, beroemdheden, films (derhalve dus cultfilms) en muziek. Ook rond bepaalde kleurrijke legendarische figuren (of automerken en -modellen) kan een cultaanhang ontstaan.
Cultfans kunnen hun enthousiasme voor het onderwerp met elkaar delen door het geven van samenkomsten als conferenties, of via het internet door middel van chatrooms, websites en fora.
Meestal heeft een 'cult' slechts een betrekkelijk kleine schare fans en is het bij het grote publiek niet zo geliefd.
Sommige cultfenomenen kunnen uitgroeien tot een mainstream fenomeen. Fans van het eerste uur haken hierij wel eens af omdat het fenomeen dat zij bewonderden ineens "te populair" is geworden.
Sommige cultzaken worden enkel populair binnen een bepaalde subcultuur. Andere zaken worden door een grote groep mensen gewaardeerd, zij het om verschillende redenen.
Volgens mij helemaal van toepassing op Alfa Romeo.

Gebruikersavatar
peppe
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: do jul 26, 2007 15:31

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

za okt 16, 2010 18:40

Wat is cult?

Da's voor veel uitleg vatbaar.

Grappig dat je een Ford aanhaalt. Kenis van me heeft een Granada, ergens uit 79 of 80, dat ding is brand-new gerestaureerd en getaxeerd op 12500. :shock:
Capri 1e serie schijnt nog waardevoller te zijn.
De vraag is natuurlijk: wie koopt dit of heeft dit er voor over.
Ik bedoel: een concours Alfetta gaat hier binnen de club wellicht van de hand voor een aardig bedrag, maar dat wil nog niet zeggen dat jan-met-de-pet-van-op-de-hoek dat er ook voor over heeft.


Kom ook regelmatig op autobijeenkomsten van andere merken, en wat mij opvalt is dat onze wagens nog relatief laag zitten qua waarde. Zelfs de 1750 Bertones of een vroege types van '50-'60, of andere alfa's in de duurdere klasses.
Kijk maar eens naar een gerestaureerde amerikaan, in de ietwat aparte klasse (dus geen 13-in-dozijn sjebbie ofzo), daar moet je duiten voor hebben.
De vraag natuurlijk of je dat wilt. :lol:

Blijft een kwestie van liefhebbers, en vooral de aantrekkingskracht die een model/wagen op je uitoefent.
Vraag een willekeurige opel-liefhebber wat hij van een Giulia vindt: vast weinig.
Laat diezelfde opel-man eens een ritje maken in een Montreal, en het kan waarschijnlijk heel anders uitpakken.
Na een ritje met de Juul naturlijk ook.... :lol:

Tja...

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

za okt 16, 2010 21:04

Hier in den Belgique ligt dat toch nog wat anders hoor.. Alfa's worden bij mij steeds gelinkt aan roestbakken en elektrische probleemhokken (oké dat zijn ze msn wel ook :lol: ).. Heb nog nooit iemand tege gekome die me spontaan aansprak. De 75 bekeken ze als een hoekig monster, de giulia als een visbokkaal. Het enige wat een beetje blikken oplevert is men Spider heb ik ondertussen al wel gemerkt. Maar dat zal wel zijn omdat het een cabrio is, niet vanwege het Alfa gebeuren.
Neen heb eigenlijk nog maar weinig mensen enthousiast horen worden als ik vertelde een Alfa oldie te hebben. Dit in tegenstelling tot men neef (die een MGB heeft) en een kennis van me (twee Porsche's 356)..daar maken de mensen wel sneller een ommetje voor..

Peternijmegen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: ma apr 16, 2007 19:58
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

za okt 16, 2010 21:36

Een Alfaatje rijd je niet Alfa (be)leef je.
Ik heb die dingen al van mijn 18e.

Cult nee, iedereen verklaart je voor gek die het niet begrijpt, maar die rijden een veilige auto, stemmen niet aan mijn zijde, hebben een veilige spaarrekening waar heel gecontroleerd dingetjes mee gedaan worden, overleggen alles met hun partner, hebben vaste baan, gaan 1 a 2x op vakantie per jaar, zitten op een verjaardag in een kringetje, kopen bij IKEA de meubeltjes, hebben maat 42, wonen in een rijtjeshuis, hebben een caravan waarmee ze naar de Camping gaan................zal ik nog even door gaan.........................

Alfa is dus gewoon anders en ik vind het leuk.

Gr. Peter
www.nimega100miglia.nl

Komt het vandaag niet komt het morgen, maar komen zal het er.

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

za okt 16, 2010 21:40

Shit,ik heb ook maat 42! :mrgreen:

Peternijmegen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: ma apr 16, 2007 19:58
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

za okt 16, 2010 21:53

Shit,ik heb ook maat 42! :mrgreen:
en de rest :lol: :lol:
www.nimega100miglia.nl

Komt het vandaag niet komt het morgen, maar komen zal het er.

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

Re: RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

za okt 16, 2010 22:03

Shit,ik heb ook maat 42! :mrgreen:
en de rest :lol: :lol:
Ik rij zowiezo niet veilig,spaarrekening is altijd leeg,overleg met lichte dwang,niemand heeft een vaste baan,ga zeer onregelmatig met vakantie,lig meestal wel ergens op een verjaardag,heb geen rijtjeshuis,geen caravan en hou van doorgaan! :shock:

Peternijmegen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: ma apr 16, 2007 19:58
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

za okt 16, 2010 22:06

Dan klopt mijn verhaal dus en kan je dus ook zonder problemen in een Alfa rijden. :lol:

Peter
(die het allemaal niet zo moeilijk vind en doet)
www.nimega100miglia.nl

Komt het vandaag niet komt het morgen, maar komen zal het er.

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

za okt 16, 2010 22:09

Dank je ,ik begon al ff te twijfelen! :thumbs:

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

za okt 16, 2010 23:02

Ik hoop het niet. Voor mij is cult eerder negatief dan positief.

Voorbeeld: Showgirls van Paul Verhoeven kreeg de cultstatus omdat de film werkelijk zoooooo slecht was dat ie in de homoscene weer beregaaf werd.
Het werd een cult / camp film. In een zeer kleine groep gewaardeerd (hier om de verkeerde redenen).
Men ging naar de film toe om krom te liggen van het lachen en alle teksten na te spreken." I'm not a whore ..." De zaal: "Yes you are".
Het is daarna niet meer goed gekomen met Paul Verhoeven en helemaal niet met de actrice Elizabeth Berkley.
http://en.wikipedia.org/wiki/Showgirls

En hier wat cult ongeveer is en hoe het kan ontstaan. http://nl.wikipedia.org/wiki/Cult_%28cultuur%29

Ik hoop dat de GTV6 en de 75 klassiekers worden. Vooral de GTV6 heeft die potentie (denk/vind ik).
De SZ en 8c zijn geboren met een klassieker status. Jahaa, ik ben van mening dat dat kan.

Terug naar “Het Forum Café”