Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

Hybride...

do dec 24, 2009 11:49

Ik heb een vraagje en misschien kan iemand met een technische achtergrond wat licht op de zaak werpen.

Hoe kan een hybride nu zuiniger rijden dan een niet hybride.
Stel ik heb een prius en een prius zonder de elektromotor en de batterijen (met remenergie wordt wel de accu opgeladen).
Dan zou die laatste toch zuiniger moeten zijn door zijn lagere gewicht? Of maak ik een denk fout.
- Niet meer een 75 V6
- Spider 2.0 T.S. 16v, type 4 (met achterwielaandrijving)
- VFR800i
- V70
- M3

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Hybride...

do dec 24, 2009 12:18

gewicht is de grootste weerstand bij versnellen en daar helpt juist de electro motor (tot ik dacht 60km/h)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Andretti Molletti

RE: Hybride...

do dec 24, 2009 12:26

Totaal geen idee hoe het werkt maar er zijn er hier met zat kennis dus lees snel verder! :D
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op do dec 24, 2009 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Hybride...

do dec 24, 2009 13:09

De energie bij het remmen wordt in warmte omgezet bij je remblokken/schijven (frictie)
Bij een hybride zoals de prius of Honda IMA wordt deze energie omgezet in elektriciteit en gebruikt om of bij accelereren de wat kleinere verbrandingsmotor te helpen,
zodat deze minder brandstof verbruikt, of zelfs bij lage snelheden de auto alleen elektrisch aan te drijven.
Zodoende spaar je dus energie die anders verloren gaat (remenergie)
Momenteel zijn de Pruis en IMA echte hybrides, maar ook de Mercedes S400 en sommige Lexus-sen maken gebruik van dit concept.
Ook start -stop systemen van bv BMW/FIAT maken gebruik van dit principe.

Een auto lichter maken werkt alleen als je veel accelereert, een zware auto op 120kmh houden kost nagenoeg niet meer brandstof dan een lichte auto op 120 houden.
Grappige is dat bij hybride auto's met een hoog eigen gewicht de remenergie wel hoger is ..
De hybride techniek werkt prima in landen zoals NL met kleine stukjes rijden veel optrekken afremmen, maar in Dld met lange stukken op hoge snelheden is het een redelijk zinloos gebeuren, net zoals de BMW met start stop trouwens ;)
Mooie uitleg! Beetje hetzelfde principe als KERS in de F1 dus.

Alleen dat laatste over Duitsland... nooit in de spits tussen Nürnberg en Frankfurt gereden zeker? Of door het Ruhrgebied? Volgens mij goed voor een accu-overflow :wink:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: Hybride...

do dec 24, 2009 13:12

@Andretti/Pat Condel

Dat had ik ook al bedacht van die remenergie. Maar je slaat nooit zoveel energie op als dat je nodig hebt om weer te versnellen naar de zelfde snelheid. Dus de dynamo van de auto moet extra stroom bijleveren (= meer verbruik)
Dit concept werkt dan denk ik ook alleen maar als je in de stad rijdt. Ik krijg de indruk dat die hybride techniek meer een verkooppraatje is dan een echt goed concept.

Jammer dat we niet eens de kans krijgen om een Prius totaal te strippen en dan zijn verbruik te meten.
- Niet meer een 75 V6
- Spider 2.0 T.S. 16v, type 4 (met achterwielaandrijving)
- VFR800i
- V70
- M3

Andretti Molletti

Re: RE: Hybride...

do dec 24, 2009 13:30

@Andretti/

Jammer dat we niet eens de kans krijgen om een Prius te testen en dan zijn verbruik te meten.
reeds gedaan ;)

en natuurlijk werkt het niet, zoals de mensen hierna allemaal onderbouwen
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op do dec 24, 2009 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: Hybride...

do dec 24, 2009 13:41

Ben wel erg benieuwd naar hoe wat jullie (ANWB?) getest hebben.

Topgear heeft ook eens de Prius getest en deze wat toen ONzuiniger dan een BMW M3!

Dus mijn auto is zuiniger dan een hybride!!!
- Niet meer een 75 V6
- Spider 2.0 T.S. 16v, type 4 (met achterwielaandrijving)
- VFR800i
- V70
- M3

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Hybride...

do dec 24, 2009 14:09

Ben wel erg benieuwd naar hoe wat jullie (ANWB?) getest hebben.

Topgear heeft ook eens de Prius getest en deze wat toen ONzuiniger dan een BMW M3!

Dus mijn auto is zuiniger dan een hybride!!!
topgear heeft ook de dacia logan getest, dat ding heeft een veel te klein motortje waardoor hij continu plankgas moest rijden om niet als rijdende chicane op de weg te rijden (en dat terwilj er veelbelovende cijfers voor die auto zijn met dat kleine motortje)....

en nee, de hoeveelheid energy die hij met remmen opleverd is niet voldoende op op te trekken tot dezelfde snelheid, maar daarom zijn er ook de accu's en een dynamo....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Andretti Molletti

Re: RE: Hybride...

do dec 24, 2009 15:21

Topgear heeft ook eens de Prius getest
Topgear moet je op dit gebied natuurlijk serieus nemen....
Het onderzoeksbureau bij uitstek!!
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op do dec 24, 2009 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Hybride...

do dec 24, 2009 15:52

Topgear heeft ook eens de Prius getest
Topgear moet je op dit gebied natuurlijk niet serieus nemen....

Er is geen prius zonder hybride dus lastig te vergelijken..
Maar een vergelijkbare benzine auto haalt geen 1:20 of meer.
Uiteraard moet je je rijstijl er wel op aanpassen maar de remenergie hergebruiken verlaagd altijd het verbruik ..
Toch weet Volkwagen met z'n Blue Motion modellen ook best aardig brandstof te besparen, zonder dat het hybrides zijn. Met andere woorden: hoeveel zou het hybride karakter van de Prius zelf bijdragen en hoeveel komt door andere voorzieningen?

Zouden ze niet voor een vergelijkende test gewoon de elektromotor van een Prius uit kunnen schakelen en dan het verbruik afzetten tegen dat van een gewone Prius? En natuurlijk het extra gewicht van de accu's e.d. compenseren?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 496
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

Re: RE: Hybride...

do dec 24, 2009 16:00

Uiteraard moet je je rijstijl er wel op aanpassen
en als al die prius rijders dat nou eens deden, dan zou zo'n ding echt zin hebben .
nu komen ze je voorbij met 140.
eigenlijk zou de prius met een computer uitgevoerd moeten worden zodat je ten alle tijden zo zuinig mogelijk rijd.
dus je kunt geen acceleratierace houden of boven de 120 uit komen.
ik ben benieuwd hoeveel prius rijders er dan over blijven :twisted:
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Hybride...

do dec 24, 2009 18:03

volgens mij rijden de meeste er een voor de lage bijtelling. misschien is ie iets zuiniger maar of ie voor het millieu ook beter is....
Produceer maar eens een paar accu's en voer ze daarna maar eens millieu vriendelijk af. En hoe lang gaan die accu's mee. Moeten er na 5 jaar nieuwe in dan lijkt me dit zo wie zo zeer kansloos...

Het zelfde voor windmolens. Puur pro zieltjes winnen Den Haag. Eest moet je tonnen energie steken in het smelten van staal... Dat gaat dat molentje niet snel goedmaken... je wil niet weten hoeveel energie het kost om staal te smelten...
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: RE: Hybride...

do dec 24, 2009 21:38

Dat gaat dat molentje niet snel goedmaken...
Maar uiteindelijk ....heeft zo'n windmolen toch meer energie gemaakt dan 'verbruikt' en vanaf dat moment is het echt een positief verhaal.
kom daar maar eens bij kijken in een kern/kolen/gas centrale.... daar wordt ook wel wat staal gebruikt, niemand die zich afvraagt waarom de 'opstartkosten' over 30 jaar worden uitgesmeerd. Doet zo'n molentje het toch beter ;-)

En nu weer de discussie in over waarom de Prius toch zuiniger is dan een auto met alleen benzine motor!
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Rico86
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: zo nov 29, 2009 11:24
Locatie: Lochem

Re: RE: Hybride...

do dec 24, 2009 22:12

Dat gaat dat molentje niet snel goedmaken...
Maar uiteindelijk ....heeft zo'n windmolen toch meer energie gemaakt dan 'verbruikt' en vanaf dat moment is het echt een positief verhaal.
kom daar maar eens bij kijken in een kern/kolen/gas centrale.... daar wordt ook wel wat staal gebruikt, niemand die zich afvraagt waarom de 'opstartkosten' over 30 jaar worden uitgesmeerd. Doet zo'n molentje het toch beter ;-)

En nu weer de discussie in over waarom de Prius toch zuiniger is dan een auto met alleen benzine motor!
Een prius is niet per defenitie zuiniger je moet er gewoon als een oud wijf mee rijden om zuinig te rijden en voor heet milieu hoef je het helemaal niet te doen het produceren en daarna weer verwerken van de batterijtjes :wink:.

Het zelfde verhaal gaat op voor windmolens het onderhouden van een windmolen is ook milieu belastend gelukkig heeft mijn tandwiel bak niet de zelfde inhoud, tevens heb je altijd een betrouwbare energie bron nodig voor het blindvermogen wat ook veroorzaakt wordt door de windmolens om het net stabiel te houden

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Hybride...

do dec 24, 2009 23:04

en dan nog. Heoveel windmolens moet je wel niet zetten om een paar huisjes van stroom te voorzien. Dat ga je nooit terug verdienen. Daarom heb ik dus geen groene stroom. Volgens mij belast je het millieu hierdoor alleen maar meer.

Volgens mij moet je idd goed je best doen om met een prius zuinoger te rijden dan met een benzine aut0 als je veel buiten de bebouwde kom zit. Ik zeg, Heel nederland aan de Lpg. Daar geloof ik veel meer in. een stuk milleu vriendelijker al loopt ie lang niet 1 op 20.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Terug naar “Het Forum Café”