Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Hoe maak jij je koffie?

do dec 10, 2009 16:41

Koffie, en met name espresso, is natuurlijk een essentieel onderdeel van de Italiaanse cultuur. Het is mij nog nooit gelukt om in Italie een slechte kop koffie te bemachtigen - wellicht dat het je lukt bij een Chinees, maar daar bestel ik uit principe nooit koffie. Het is de trots van iedere Italiaan - je zet een goede koffie of je doet het niet.

Tijdens mijn laatste vakantie viel me dit weer op toen ik een perfecte espresso kreeg waar je het helemaal niet verwacht, in een piepklein miniwinkeltje dat in een hoekje ook een koffiebarretje erbij had. 30 Jaar geleden viel het me al op toen ik stage liep in Firenze en er iemand de koffiebestellingen van de collega's kwam opnemen. Hij had een speciaal adresje voor de beste koffiebonen, en haalde in het weekend voor iedereen een voorraadje. Toen werd me ook het verschil geleerd tussen een caffè basso en caffè alto, en dat je een espresso niet slokje voor slokje moet drinken en dus langzaam koud moet laten worden, maar zo warm mogelijk in een keer achterover moest slaan.

Filterkoffie en andere pogingen om zo min mogelijk koffie te gebruiken per liter water drink ik sindsdien zelden, en sinds een jaar of vijf ben ik zeer tevreden met mijn Quick espresso-apparaat met koffiemaler. Koffieboon: melange 'vraagteken', een huismelange van Simon Levelt in Delft. In Delft is de espresso van pizzeria San Marco trouwens van absolute topkwaliteit.

En hoe maak jij je koffie?

Afbeelding

---
Eric

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Hoe maak jij je koffie?

do dec 10, 2009 17:03

zoals George.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Hoe maak jij je koffie?

do dec 10, 2009 17:08

Oei oei oei,
Dat wordt een belangrijke Topic, dat voel ik al aankomen.

Koffie, koffie, godendrank waar ik absoluut niet zonder kan.
Ik heb er ooit zelfs een Blog (wie heeft er inmiddels niet ergens een Blog over geschreven). Deze plaats ik hieronder.
Ben benieuwd?

++++++++++++++++++++++++++++++++++
Gemak dient de mens niet.

Heerlijk ik heb de smaak te pakken, de smaak van koffie. Heerlijk ’s morgen een bakje zwart kolkende magma. In een broodjes zaak in Amsterdam West kon je een boterham met jam voor 1,25 gulden kopen. Zij hadden heerlijke filter koffie volgens een geheim recept. Op de TU-Delft hadden studenten zelf een RVS koffieapparaat gemaakt die eerst de bonen maalde, dan het water kookte en deze door de maling perste. Het duurt even voordat je koffie klaar is maar dan heb je wel heerlijke hete koffie die het plastic bekertje bijna deed smelten.

Maar alles moet sneller. Dus zie je steeds vaker bij bedrijven de rode DE of ander koffiemerk apparaat verschijnen.
Veel keuze trouwens, zwarte koffie, melk, suiker, Wiener melage, cappucino. Maak niet uit want het smaakt toch naar laffe aftrek. Hoe krijg je het door je strot? Gatverdarrie als ik er al aan denk word ik weer misselijk.

Maar weet je dat het veel beter kan? En nog goedkoper ook! In Moerkappele zit een garage voor racewagens. Daar is laatst een koffieapparaatverkoper geweest en die heeft daar het minste verkochte apparaat met een enorme korting verkocht. Wat schrijf ik, hij heeft er zelf twee verkocht, één voor in de garage en één voor thuis. Er zitten ook veel knoppen op voor alle soorten koffie. En de smaak? Die is geweldig, goddelijk heerlijk.

Hoe is dat nu mogelijk? Eigenlijk heel logisch, dit apparaat werkt op dezelfde manier als het TU-Delft apparaat. Maar met een wachttijd die voor het bedrijfsleven veel te lang is. Daarom de slechts verkochte, niet door de kwaliteit maar door de wachttijd. Natuurlijk wil je baas je zo snel mogelijk aan het werk hebben, dus dan douw je maar die gore drap door je strot.

Triest, maar het kan nog triester, want wat doe je thuis? Neeee, dan meen je niet. Toch niet met zo’n koffiepadachtige Nespresso machine. Gatverde gatver, zou je mij dat nooit willen schenken aub. Dan gorgel ik nog liever modder. Deze troep is werkelijk nog smakelozer en laffer dan die rode snelheidbakken op je werk. Voor 10 Euro koop je bij de Makro een filterkoffieapparaat. In Koffie-Thee op de van Baerle koop je dan goede filterkoffie en je haalt de hemel in huis. Is dat nu zo moeilijk? Je doet het nog beter als je zelf een espresso apparaat koopt en bij Koffie-Thee fijne esspresso koffiekoot. Het liefst de Sodate.

De koning van de berg is mijn vriendin Ruth, die heeft een volautomatische Jura in de keuken.Eén drukje op de knop en je krijgt het beste in je kop. Daar betaal je wel de hoofdprijs voor, maar gemak dient de mens nu wel...
Ik heb een Ascaso Afbeelding Alfa Romeo lichtblauw.
Koop mijn bonen bij Brandmeesters Koffie&Thee op de van Baerle te Amsterdam

PS Wil je niet zelf je koffie maken dan koop je bij Koffie-Thee de eerlijkste espresso of capuchinno. De lekkerste koop je van Danny van TriColore op de PC, ook Amsterdam natuurlijk

Vragen?
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op do dec 10, 2009 17:17, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Re: RE: Hoe maak jij je koffie?

do dec 10, 2009 17:09

zoals George.
Die raakt z'n koffie alleen maar kwijt!

---
Eric

Rene33
Full Member
Full Member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 09:06
Locatie: Eindhoven

RE: Hoe maak jij je koffie?

do dec 10, 2009 18:03

Hiermee maak ik elke dag mn favoriete kopje, inderdaad...het is niet snel gebeurd maar het heeft ook wel weer wat toch? een beetje staan te knoeien, ff de koffie aanstampen, evt cappucinootje maken,wat gepruttel en gestoom.... prima in orde met mn "Gaggia" :wink:

Afbeelding
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Hoe maak jij je koffie?

do dec 10, 2009 18:15

Als ik alleen voor mezelf een kopje koffie wil, dan meestal zoals George.

En anders met zo'n ding Afbeelding, en voor grote sloten deze: Afbeelding

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1251
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

RE: Hoe maak jij je koffie?

do dec 10, 2009 18:36

Met een koffiezet apparaat..
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Hoe maak jij je koffie?

do dec 10, 2009 18:42

De Saeco Odea Giro:

Afbeelding

Na een kilo WereldWinkel bonen, heb ik nu een kilo Ikea bonen en straks weer van Simon Levelt.
Kunt zeggen wat je wil, maar de hele familie drinkt het liefste onze koffie, ik bied ook altijd aan de machine mee te nemen 8)
Overigens ben ik 4 jaar verder al wel door het eerste setje tandwielen heen, gelukkig via internet makkelijk te bestellen (<10 euro).

Groeten, Hylke
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Hoe maak jij je koffie?

do dec 10, 2009 18:47

De Saeco Odea Giro:

Na een kilo WereldWinkel bonen, heb ik nu een kilo Ikea bonen en straks weer van Simon Levelt.
Kunt zeggen wat je wil, maar de hele familie drinkt het liefste onze koffie, ik bied ook altijd aan de machine mee te nemen 8)
Overigens ben ik 4 jaar verder al wel door het eerste setje tandwielen heen, gelukkig via internet makkelijk te bestellen (<10 euro).

Groeten, Hylke
Nu in handen van Philips :!: Koste maar 200 miljoen :wink:

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Hoe maak jij je koffie?

do dec 10, 2009 18:51

Koffie smaakte er niet minder door na het eten :lol:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
notton155
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 848
Lid geworden op: do apr 13, 2006 21:02
Locatie: Ulestraten (L)

Re: RE: Hoe maak jij je koffie?

do dec 10, 2009 19:01

zoals George.
Me Too....nu dus....slurp!
Nu GT3.2-156SW1.8 -75 Epoca
Gehad:
Alfetta GT Alfetta GTV Alfetta 1.6 Alfetta 2.0 GTV2000(bert) 33 1.3 Giulietta 1.6 Giulia 1.3 Spider 2000 155 1.7 33SW1.5

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Hoe maak jij je koffie?

do dec 10, 2009 19:04

Ik drink geen koffie...
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

Re: RE: Hoe maak jij je koffie?

do dec 10, 2009 20:04

Ik drink geen koffie...
Dan hoef je hier ook niet te posten.. :mrgreen:
En ik laat mijn koffie altijd maken..
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4237
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: RE: Hoe maak jij je koffie?

do dec 10, 2009 20:31

Ik heb een Ascaso Afbeelding Alfa Romeo lichtblauw.
Koop mijn bonen bij Brandmeesters Koffie&Thee op de van Baerle te Amsterdam

PS Wil je niet zelf je koffie maken dan koop je bij Koffie-Thee de eerlijkste espresso of capuchinno. De lekkerste koop je van Danny van TriColore op de PC, ook Amsterdam natuurlijk

Vragen?
Same here, maar dan de geborstelde aluminium versie :D
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: Hoe maak jij je koffie?

do dec 10, 2009 21:45

Het ultime studenten en ambtenarentopic ;)
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Terug naar “Het Forum Café”