Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Italiaanse espresso uit cupsysteem, volautomaat of halfautomaat

do dec 10, 2009 12:23

Lekker een espresso in het café 8)

De italiaanse espressocultuur is ook op mij wat overgeslagen. Thuis doe ik het nog met filterkoffie (anus en frunnik :lol: ) en recentelijk is daar een potje voor op het gasformuis bijgekomen waar heerlijke espresso uit te maken is.......als de dosering een keer goed uitvalt. Op het werk worden we verwend met een verse bonen apparaat van Jura.

Onlangs heb ik een nespressootje geproefd en dat is me erg goed bevallen. (over senseo gaan we het hier niet hebben) Nadeel is alleen dat de cups alleen verkrijgbaar zijn via de webwinkel van nespresso en de bijenkorf. Maar iets zegt me dat het beter kan.
Lavazza is tegenwoordig ook met cupmachines bezig maar ik weet niet hoe dat kwa smaak uitpakt. De cups worden breder verkrijgbaar zegt men (tot in de mediamarkt toe)

Heeft illy ook een cupsysteem?

Graag jullie ervaringen! ik zoek een cup automaat voor thuis waarbij geldt dat de cups niet verouderen (zoals bij filterachtige koffie of bonenmachines waarin de bonen verouderen)

Nespresso kennen we denk ik allemaal, maar hoe zit het met Lavazza cups?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoorZ105 op ma dec 18, 2017 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2229
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: espresso uit cupsysteem: nespresso/Lavazza/illy?

do dec 10, 2009 12:54

Koffie in cups???
Bah.
Nesspresso is uiteindelijk natuurlijk niets meer dan veredelde Senseo.

Gewoon boontjes, malen, en een echte koffiemachine in de keuken. Als je Illy koffie wilt drinken, zet dan ook gewoon een Gaggia op 't aanrecht. Als je voor dat design gaat, tenminste.
Of verdiep je in goeie machines, op Casabarista bijvoorbeeld.

En wat het verouderen van de koffie en/of bonen betreft: dat is makkelijk op te lossen door de verse bonen goed (= vacuum, maar iig luchtdicht) op te bergen, geen enorme voorraad aan te leggen, alleen te malen wat je direct nodig hebt en genoeg koffie drinken zodat de omloopsnelheid van de voorraad hoog blijft. :wink:

En veel, heel veel experimenteren met koffie soorten en dossering...je vindt vanzelf de voor jouw ideale melange. En die zit NIET in een cupje!!

Uiteraard allemaal mijn bescheiden mening...commentaar is van harte welkom !!!! :twisted:
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: espresso uit cupsysteem: nespresso/Lavazza/illy?

do dec 10, 2009 13:01

Alles valt en staat met wat je wilt.

Makkelijk en snel en niet vaak schoonmaken. -> Servings of nespresso.
Quickmill maakt goede apparaten voor bijv Illy servings.

Wil je alles zelf doen veel handwerk kans op mislukken en veel schoonmaken, ga dan zelf koffie malen.

(En komen er erg veel mensen langs pak dan je filter koffie apparaat.)
- Niet meer een 75 V6
- Spider 2.0 T.S. 16v, type 4 (met achterwielaandrijving)
- VFR800i
- V70
- M3

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: espresso uit cupsysteem: nespresso/Lavazza/illy?

do dec 10, 2009 13:09

Was tijdje terug op culinaire manifestatie op het Malieveld in Den Haag.
Daar was een demonstratie van een nieuw cup systeem voor Lavazza koffie.
Natuurlijk lekker een espressootje gedaan en beviel goed.

Hebben thuis een Saeco bonenmaal espressomachine maar op werk moet ik het doen een Douwe Egberts.

Hier de info over het Lavazza systeem:
http://www.lavazzamodomio.nl/nl-nl/index.htm
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: RE: espresso uit cupsysteem: nespresso/Lavazza/illy?

do dec 10, 2009 13:16

Nesspresso is uiteindelijk natuurlijk niets meer dan veredelde Senseo.
Mwah... da's wel errug kort door de bocht Martijn. Tussen senseo en nespresso zit toch wel een behoorlijk verschil. Ik denk niet dat een senseo apparaat met 19 bar perst en de pads zijn ook niet vacuum.


@Joris: bestellen via de website van nespresso of in de "boutique" is echt niet zo'n probleem hoor. Gewoon vanuit je luie stoel bestellen (eerste keer moet dacht ik met creditcard) en TNT doet de rest. Of anders gewoon naar de Bijenkorf en met een tas vol cups weer naar huis.

Mij bevalt het in ieder geval prima! Zowel qua systeem als smaak. Zestien verschillende soorten, daar zit echt wel wat tussen.

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: espresso uit cupsysteem: nespresso/Lavazza/illy?

do dec 10, 2009 13:20

ik drink thuis alleen maar koffie in het weekend.
door de week teer ik ruimschoots op de koffie van kantoor :lol:

De omloopsnelheid is daarmee beperkt.

nespresso is zeker niet vergelijkbaar met senseo als je het mij vraagt!

Eigenlijk is mijn vraag terug te brengen tot: lavazza cups of nespresso?
Uit principe (cup beleid én italie minded) neig ik naar lavazza, maar of het te zuipen is? :?:
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: espresso uit cupsysteem: nespresso/Lavazza/illy?

do dec 10, 2009 14:42

Hoi,

Na een uitgebreide en objectieve proef en vergelijk sessie is het hier een half jaar geleden deze geworden:
Afbeelding

De Longhi bonenmachine 4500 met automatisch Cappuccino systeem.
Bevalt prima!

Vooral voor een bonenmachine gekozen vanwege de kosten per kopje. Als je dat terug rekend is het verschil in kosten per kopje enorm. Bij een verbruik van ongeveer 100 kopjes in de week (er is hier nogal eens wat aanloop) is het verouderen van de bonen echt geen probleem (en je kunt ze natuurlijk altijd vacuüm bewaren.

Zou voor een Nespresso (achtig) systeem kiezen als ik echt weinig koffie dronk (zoals in jouw geval in het weekend) en dan toch lekkere koffie wilde.. Heb wel uit de kennissenkring begrepen dat de Italiaanse cups veel lekkerder zijn dan die van Nespresso en blijkbaar (bij de groothandel als Sligro etc.) ook nog goedkoper ook.

Thom
Laatst gewijzigd door thomfr op do dec 10, 2009 14:57, 2 keer totaal gewijzigd.
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: espresso uit cupsysteem: nespresso/Lavazza/illy?

do dec 10, 2009 14:47

het koffieverbruik thuis leent zich niet goed voor losse bonen.
Voor feesten en partijen houden we het filterapparaat natuurlijk :wink:

Maar als je zegt dat de italiaanse cups beter bevallen dan is de keuze redelijk snel gemaakt.

Echter....waar voorproeven?

Zijn er naast Lavazza cups nog andere italiaanse cupsystemen?
Laatst gewijzigd door JoorZ105 op do dec 10, 2009 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: espresso uit cupsysteem: nespresso/Lavazza/illy?

do dec 10, 2009 14:56

Hoi,

Wij hebben toen geproefd bij de Bijenkorf (hadden een demo ofzo) en bij een koffiewinkel in Maastricht (die er niet meer is helaas, erg vriendelijke mensen). Je zou eens kunnen surfen naar een dealerlijst ofzo.
Bonenmachine mag je bij mij komen testen Mierlo - Helden is niet zo ver.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: espresso uit cupsysteem: nespresso/Lavazza/illy?

do dec 10, 2009 15:29

Ikzelf maal mijn eigen Italiaanse Mocambo of Cafe Diemme boontjes en maak er een lekkere espresso mee in mijn Ranchilio.
Heerlijk om te experimenteren met bonen, maling, aandrukken in de piston enz enz.
Smaak is natuurlijk top.

Mijn vriendin wilde echter niet al dat gedoe en heeft een Illy Iperesprsso, cups van Illy dus, gekocht en ik moet zeggen dat het me helemaal niet tegenvalt.
Men beweert met deze metodo iperespresso een echte espresso dicht te benaderen. Hoeveelheid koffie, doorlooptijd en temperatuur zijn gegarandeerd
Mooie cremelaag en goede smaak. Wel belangrijk om je kopjes goed voor te warmen.

succes met je keuze


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: espresso uit cupsysteem: nespresso/Lavazza/illy?

do dec 10, 2009 15:44

Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Alfa gRosso
Member
Member
Berichten: 135
Lid geworden op: di apr 25, 2006 17:55
Locatie: Noorbeek
Contacteer: Website

RE: espresso uit cupsysteem: nespresso/Lavazza/illy?

do dec 10, 2009 16:23

Ik gebruik zelf altijd de gemalen espressobonen van Illy, heerlijke koffie. Heb ook nog een blik van Lavazza staan, maar vind deze behoorlijk tegenvallen. Kost daarentegen wel de helft van Illy.

Ik gebruik dit inbouw espresso apparraat van Whirlpool, werkt goed en maakt heerlijke koffie voor een schappelijke prijs.
Afbeelding
'07 166 3.0 Sportronic |'01 166 3.0 | '03 156 3.2 GTA SW | ‘01 916 Spider 2.0 T. Spark Giallo Zoë

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: espresso uit cupsysteem: nespresso/Lavazza/illy?

do dec 10, 2009 17:08

Nespresso, ok het kost wat, maar wat mij erg goed bevalt is het gemak, de hygiene, simpel bestellen (als je een bepaalde hoeveelheid bestelt geen verzendkosten, en altijd gewoon met automatische incasso).

Om Nespresso te vergelijken met Senseo, nou nee... Wereld van verschil in smaak en verfijning.

Wat mij erg goed bevalt aan het systeem is de varieteit in soorten/smaken, en de regelmatige unieke specials (soms goed, soms wat minder.. de huidige indonees is erg goed, zacht maar vol).
En je maakt alleen wat je ook echt opdrinkt. Ik ben minder koffie gaan drinken, dan mag het wel van een beetje kwaliteit zijn, en met gemak omringd..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.


Gebruikersavatar
witte
Full Member
Full Member
Berichten: 282
Lid geworden op: di jul 03, 2007 16:30
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: ICQ

RE: espresso uit cupsysteem: nespresso/Lavazza/illy?

do dec 10, 2009 18:14

leuk topic, helemaal mijn ding!

Na vele jaren koffie automaten en systemen verslijten is er maar 1 conclusie als je hetzelfde wilt als (al 25 jaar kom ik daar) in Italië.

Voor het snelle werk is Nespresso een goed alternatief, wel wat aan de prijs als je veel koffie drinkt, zoals ik. Ook de betere volautomatische machines zijn niet verkeerd, zoals oa Jura, Gaggia ed. Op een gegeven moment voor een zeer kieskeurig iemand niet meer goed genoeg.

Thuis staat er nu een Rancilio (semi / professionele basis machine) die met verse gemalen bonen de perfecte sterke espresso maakt, net als in Italië! (bevestigd door de Italiaanse schoonfamilie) Er zijn helaas maar weinig echt goede machines.
Bonen (zoals ik) malen in de juiste maler met de goed maalschijven, of kant en klaar de goede koffie erin. Dit is vwb de smaak echt voor iedereen verschillend.

Aandachtspunten:
-alleen 100% Arabia bonen / gemalen koffie nemen > is wat minder bitter en geeft een perfecte crema laag
- een lastig punt wat je eigenlijk alleen bereikt door zelf de bonen te malen; de bonen moeten zeeeeer fijn gemalen worden/zijn voor
het juiste resultaat! (lukt alleen met de wat duurdere malers) De goede koffiewinkels doen dit gratis voor je.
-kopjes goed voorverwarmen
-in 1 keer opdrinken
-bij cappuccino, eerst de gewone hoeveelheid espresso erin en dan de melk pas opschuimen en erover.
(anders is de machine te heet en is de koffie verbrand!)

Kortom, een lekker kopje koffie kost wat tijd maar dan heb je ook wat!

bij vragen, bel maar

Terug naar “Het Forum Café”