Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

do nov 12, 2009 22:53

Naast de Alfa's van mijn pa en de Panda van mijn moeder heb ik het als Delftse student wat kleiner gehouden. Zo ben ik dus een half jaar geleden een Fiat 126 gaan importeren uit Polen. Een pracht exemplaar uit 2000 met slechts 25000 km op de teller. Helaas kwam ik 4 mei bij de RDW en was de wet 1 mei veranderd. Auto's van na 1 januari 1998 kunnen geen vrijstelling meer krijgen voor het ontbreken van een lambdasonde en indirect dus het niet halen van de viergassen test. Dit is tamelijk absurd als je bedenkt dat er nog wel grote Dodges met een verbuik van 1 op 6 kunnen worden geïmporteerd, maar geen autootjes met een verbruik van 1 op 20. Inmiddels heb ik er maar een 36 jarige klus 126 bijgekocht (zie foto), maar aan deze moet nog veel gebeuren. Het hoofddoel is nog steeds om mijn rode 126 op de weg te krijgen.

De bezwaarprocedure van de RDW word je niet wijs van. Na enige conversatie wordt je uitgenodigd voor een hoorzitting. Op de hoorzitting overstelp je de RDW met een homologatie papier, kentekenpapieren van 126's die wel zijn goedgekeurd en heel veel informatie. Twee weken later krijg je een brief dat één van mijn brieven tijdens de conversatie bij nader inzien 3 dagen te laat was binnengekomen. Dit is een procedurele fout van mijn kant en de zaak zou dan ook niet inhoudelijk behandeld worden. Dit terwijl de datering van de brief die ik van de RDW had gekregen 4 weken eerder was dan de bezorgdatum. Het was voor mij dus niet eens mogelijk om binnen de termijn te reageren.

Aangezien ik ook iedere dag hier de berichten lees en een klein beetje actief ben op dit forum heb ik besloten mijn probleem ook hier te deponeren. Ik weet dat er erg veel mensen zijn hier die ervaringen hebben met de RDW. Dus wie heeft de gouden tip om mijn autootje en de autootjes van andere gedupeerden op kenteken te krijgen.



Afbeelding

Een 'bondgenoot' heeft het onderstaande filmpje gemaakt. Het zou leuk zijn als we er een positieve tip of reactie onder krijgen. Focus op het onderwerp en niet de film techniek zelf :p.

http://www.youtube.com/watch?v=03i7RAZINKQ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

do nov 12, 2009 23:26

Leuk idee van dat filmpje.. :) de eerste twee steunbetuigingen staan er al bij. :wink: slechts 1 iemand was me voor. :lol:

Succes met de RDW. :? Heb er zelf ook niet zo'n fijne herinneringen aan helaas. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

vr nov 13, 2009 09:50

Succes met je verhaal. Erg leuk filmpje en de muziekkeuze is briljant. Zou erg jammerzijn als we zo verder gaan in Nederland!

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

vr nov 13, 2009 10:11

Auto's van na 1 januari 1998 kunnen geen vrijstelling meer krijgen voor het ontbreken van een lambdasonde en indirect dus het niet halen van de viergassen test
even een balletje opgooien: haal je de 4gassen test zonder lambda? Zo ja, dan zou ik een dummie plaatsen op de uitlaat :wink:
misschien een rotte NLse versie vinden en alles overbouwen (of weinig overbouwen :roll: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt

vr nov 13, 2009 12:09

Auto's van na 1 januari 1998 kunnen geen vrijstelling meer krijgen voor het ontbreken van een lambdasonde en indirect dus het niet halen van de viergassen test
even een balletje opgooien: haal je de 4gassen test zonder lambda? Zo ja, dan zou ik een dummie plaatsen op de uitlaat :wink:
misschien een rotte NLse versie vinden en alles overbouwen (of weinig overbouwen :roll: )
Of een programmeerbare injectie er op?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

vr nov 13, 2009 12:31

Misschien denk ik te simpel, maar kun je de procedure niet opnieuw doen?
Ze laten je nu zakken omdat je een termijn hebt overschreden.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

vr nov 13, 2009 13:02

Je hebt gelijk. Ik kan de procedure opnieuw doen. Echter moet ik dan de auto opnieuw laten keuren en wederom de 100 euro betalen. Er liep nog een zaak met de 3e auto uit het filmpje. De man is naar de ombudsman gegaan omdat hij nooit een reactie heeft gehad van de RDW op zijn bezwaarbrieven. Vervolgens tovert de RDW ineens wel een brief tevoorschijn waarop de Ombudsman zegt: ja, de RWD heeft niets misdaan, dus hierbij is de zaak afgerond. Wel een beetje vreemd dat de RDW op alle brieven en mailtjes van de beste man niet gewoon heeft geantwoord dat er al lang een brief was verzonden.

Wat betreft de programmeerbare injectie ben ik nu onderzoek aan het doen. Het elektronische deel is geen probleem, maar volgens mij is er voor dit blokje nooit een carburateur gemaakt die elektronisch aan te sturen is.... Mocht iemand er wel één kennen dan hoor ik het graag!

Groet,
Mark

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

vr nov 13, 2009 14:40

Ja dat is wel erg lullig van de RDW, chassisnummer van een oude overzetten? Of is dat illegaal?

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3034
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt

vr nov 13, 2009 14:40

chassisnummer van een oude overzetten? Of is dat illegaal?
Ja, dat is omkatten.... verboten :!: ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Danny
Guru
Guru
Berichten: 1080
Lid geworden op: di mar 29, 2005 16:00
Locatie: Purmerend
Contacteer: Website

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

vr nov 13, 2009 17:12

Nederlandse sloper met kenteken kopen en het nummeroverzetten, kenteken plaatjes erop en gaan :wink:
Alfa historie:sud 1.5ti, 33 1.5qv, 33 1.5ti, 33 1.7qv, 75 1.8 carb, 75 1.8ie, 75 indy, 33 imola, 33 1.7 16v sqv(Stef Visser getuned), 155 1.8ts,giulia 2.1 ltr 164 super nu 156SW en 159 sw
SCARB nr 697

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt

vr nov 13, 2009 17:16

chassisnummer van een oude overzetten? Of is dat illegaal?
Ja, dat is omkatten.... verboten :!: ;)

Groetjes,
Marc
Is dan toch alleen als het voertuig gestolen is? En dan, als je van twee chassis een maakt, dan zou dat ook illegaal moeten zijn?

Gebruikersavatar
ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 18:47
Locatie: hellevoetsluis
Contacteer: Yahoo! Messenger

Re: RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt

wo nov 18, 2009 09:21

chassisnummer van een oude overzetten? Of is dat illegaal?
Ja, dat is omkatten.... verboten :!: ;)

Groetjes,
Marc
Is dan toch alleen als het voertuig gestolen is? En dan, als je van twee chassis een maakt, dan zou dat ook illegaal moeten zijn?
ik wil net zeggen, gewoon nieuw kenteken bewijs aanvragen omdattie rood is gespoten (of hoeft dat nieteens??) en chassis nummer ff overzetten.... mag misschien niet maar scheelt een hoop gezeik ;)

of denk ik nu veeel te simpel.
en anders zal er vast wel wat op wikipedia staan over gestolen autos door verkopen :lol: 8) :twisted: :wink:
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

wo nov 18, 2009 11:26

Ik vraag me dus ook af hoe verboden dit is. Als het met een omweggetje nog tamelijk legaal is dan is de keuze snel gemaakt...
Even een vraagje: Stel ik haal een verrotte rode 126 uit '97 vanuit Polen naar Nederland. En ik maak van de rode die ik al heb en een klein stukje van de rode uit '97 weer één nieuwe auto. Vervolgens naar de RDW voor een kenteken. Hoe illegaal is dat?

Groet,
Mark

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

wo nov 18, 2009 12:16

De RDW is niet gek, ze willen wel precies weten hoe je het voertuig samengesteld hebt (als je het over die boeg wil gooien).
Dan kun je beter nog in Polen toevallig jouw rode 126 tegenkomen waar in ene een ander chassisnummer ingevallen is.
Bij voorkeur dan een waar ze niet moeilijk doen over de afwezigheid van de lambdasonde.

Mja, wat is dan de moeite om dit unieke exemplaar opnieuw ter keuring aan te bieden waarbij je de keuringskosten voor lief neemt?
(uit jouw verhaal blijkt dat ze de procedure afgewezen hebben, omdat je "te laat" gereageerd hebt)

Groeten, Hylke
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Markfa
Member
Member
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 18:32
Locatie: Delft

RE: Een Italiaanse schone die ons land niet meer in komt...

wo nov 18, 2009 12:21

Ze zullen bij opnieuw ter keuring aanbieden het voertuig wederom afkeuren. Vervolgens kan ik weer een waarschijnlijk 'zinloze' bezwaarprocedure opstarten. Bezwaarprocedures van andere 126 eigenaren met hetzelfde probleem liepen ook op niks uit. Brieven van de RDW die nooit zijn aangekomen....
Maar mijn 126 is er één van een productie serie 1996-2000 (zo ongeveer). Dus een '97 is exact dezelfde auto als een uit 2000. Echter komt die uit '97 wel NL binnen maar die uit 2000 niet.

Terug naar “Het Forum Café”