Gebruikersavatar
alfafox
Member
Member
Berichten: 184
Lid geworden op: za jan 15, 2005 16:42
Locatie: axel {noord-vlaanderen}

Raar oldtimerverhaal.....

zo okt 18, 2009 14:16

Een kennis van mij werd zaterdagavond met zijn oldtimer,Kever uit 1969,in Antwerpen tijdens een grote controle aangehouden.
Alles bleek in orde bij deze zeer originele auto,ook uitlaat,maar wat bleek,met deze oldtimer zou men s,avonds/s,nachts niet op de openbare weg
mogen rijden,te veel DB,s werd er gezegd,na veel 5en en 6en mocht er dan toch door gereden worden.Die agent vertelde hem dat er met oldtimers in Belgie na zonsondergang niet meer mag worden gereden........wie kan me daar meer oververtellen,ik heb er nooit van gehoord.
alfas:te veel om op te noemen na 48 jaar alfa,s,en 22 jaar rallycross waarvan 13 jaar alfa gtv4/6.33rwd,giulietta2.0.nu 156ts sept.05

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

RE: Raar oldtimerverhaal.....

zo okt 18, 2009 15:44

Dit is altijd al zo geweest, maar omdat er niet echt streng op gecontroleerd wordt, nemen vele O-plaat rijders deze beperkingen niet erg strikt op.

Geen idee of dit de meest recente informatie is, maar:
Vanaf zijn 25ste levensjaar kan een voertuig worden aangemeld als oldtimer.

Wanneer men een voertuig als oldtimer wenst in te schrijven dient men met deze oldtimer bepaalde spelregels (lees: beperkingen) te respecteren: het is een voertuig dat slechts bij uitzondering op de openbare weg wordt aangewend, ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.

Vanaf 01.01.99 rijdt u een oldtimer voor een specifieke keuring voor. Hierbij heeft men oog voor enkele minimale veiligheidsvoorwaarden:
de remmen worden gekeurd
het chassisnummer en de documenten worden nagekeken
de aanwezigheid van de gevarendriehoek wordt nagekeken
de staat van de stuurinrichting wordt nagekeken

Bij deze keuring wordt een keuringsbewijs met de vermelding ‘Dit dokument geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien.’ uitgereikt.
Indien het keuringsbewijs geen defect vermeld, die aanleiding geeft tot een beperking van de geldigheid, kan een aanvraag tot inschrijving als old-timer gevalideerd worden, hiervoor zal het keuringsstation zijn stempel zetten in het daarvoor bestemde vak op het roze formulier.
Deze specifieke keuring gebeurt vóór de eerste inschrijving als oldtimer of vóór de herinschrijving van de oldtimer op naam van een nieuwe eigenaar.
Al bij al kan je dus maar beter je auto met een gewone plaat op de weg brengen. Als er toch redelijk wat mee gereden wordt, zou het voertuig sowieso in goede staat moeten zijn en mag de jaarlijkse keuring toch geen probleem zijn?

EDIT: Als die vriend van je Nederlandse platen heeft, snap ik de opmerkingen van oom agent dan weer niet. Het is namelijk niet verboden om met een Belgische klassieker na zonsondergang te rijden, maar dan moet je het voertuig gewoon met normale nummerplaten inschrijven.

Gebruikersavatar
alfafox
Member
Member
Berichten: 184
Lid geworden op: za jan 15, 2005 16:42
Locatie: axel {noord-vlaanderen}

RE: Raar oldtimerverhaal.....

zo okt 18, 2009 17:37

Die vriend reed met de orginele kentekenplaten uit 1969 zoals die in nederland afgeleverd worden bij een nieuwe auto.
Platen en documentatie blijven in nederland altijd bij de auto en niet zoals in belgie bij de persoon.maar bedankt voor de informatie.
alfas:te veel om op te noemen na 48 jaar alfa,s,en 22 jaar rallycross waarvan 13 jaar alfa gtv4/6.33rwd,giulietta2.0.nu 156ts sept.05

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Raar oldtimerverhaal.....

zo okt 18, 2009 18:51

Die vriend reed met de orginele kentekenplaten uit 1969 zoals die in nederland afgeleverd worden bij een nieuwe auto.
Platen en documentatie blijven in nederland altijd bij de auto en niet zoals in belgie bij de persoon.maar bedankt voor de informatie.
In dat geval zat oom agent gewoon fout lijkt mij. Mits van een toepasselijk kenteken voorzien, mag je met een Belgische klassieker gewoon na zonsondergang de weg op, dus waarom zou dat voor eentje met Nederlands kenteken anders zijn.

Inderdaad gewoon een raar verhaal. :lol:

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1197
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Raar oldtimerverhaal.....

zo okt 18, 2009 18:58

Dat auto's op O platen niet zomaar altijd op de weg mogen heeft te maken met dat ze niet technisch gekeurd zijn.
Want voor verzekering of belasting maakt het niets uit.

Maar dat heeft dus niks met buitenlandse oldtimer van doen.
Zou de agent zich vergist hebben met een zeer oude belgische plaat.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Performa op zo okt 18, 2009 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6856
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Raar oldtimerverhaal.....

zo okt 18, 2009 19:00

Misschien begon dat Nederlandse kenteken met een 0 en heeft die Belgische agent niet goed gekeken? :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Het Forum Café”