Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3952
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

do jul 02, 2009 22:50

Geen idee of er al een soortgelijk topic is.. Maar welke blunder heb jij met jouw Alfa wel eens begaan?
Ik denk hierbij aan bv. een uitspraak over jouw Alfa die later totaal niet bleek te kloppen of iets wat je heel lang niet geweten hebt over je Alfa, kortom, iets wat je hier eigenlijk niet zou willen vertellen maar wat eigenlijk toch best grappig is om met ons te delen.... De Biechtstoel!

Ik trap af:

75; Bij een mede forummer klaagde ik over de slechte dashboardverlichting van mijn toenmalige 75. hij vroeg mij vervolgens of de dimmer van de dashboardverlichting soms kapot was, waarna ik moest bekennen dat ik de dimmer, die precies achter het randje van mijn stuur zat, na een half jaar nog steeds niet ontdekt had.... Een draai aan de dimmer loste het probleem op.

Spider: Na 3 jaar met de mechanische 'cruise-control' gereden te hebben (voor de niet-kenners, de oude Spiders hebben een soort handgasknop) ontdekte ik dat ik deze niet continu vast hoefde te houden maar een kwart slag kon draaien om hem in die stand te vergrendelen.... Voor mijn hand reed dit een stuk ontspannender, voor mijn gemoedsrust overigens niet (handgas lossen kost toch wel meer tijd dan cruise-control uitschakelen).
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

do jul 02, 2009 23:08

Ik ontdekte na een heel jaar met de 164 bij toeval, doordat ik met het verkeerde stengeltje de lichten probeerde aan te draaien, dat de interval van de ruitenwissers regelbaar was.

Ik ontdekte achteraf pas, door naar oude foto's te kijken, dat er onder de Sud Sprint die ik vroeger had LM velgen hadden gezeten. Hield ik me destijds helemaal niet mee bezig.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

do jul 02, 2009 23:14

In de korte tijd dat ik de 164 heb al 3 blunders begaan, de eerste begon op de eerste dag dat ik hem had: Ik post hier vol trots mijn werkende climapaneel, blijkt het aftermarket te zijn... :oops:

De tweede was dat ik mijn accu eruit had gehaald om op te laden, maar toen heb ik met mijn stomme kop de kofferbak dichtgegooid terwijl ik wist dat de sleutel niet in de kofferklep paste en ik de kofferklep dus alleen electrisch kan ontgrendelen... (wat uiteraard een probleem is als de accu er niet in zit)

De derde was onderweg naar de apk, mijn startrelais was niet helemaal lekker, en ik moest toch echt tanken.. Kwam ik tot de ontdekking dat de ontgrendeling van de benzinedop niet werkt als de motor loopt, en uiteraard startte die precies toen niet... :lol:
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

do jul 02, 2009 23:15

Een 155 hoeft niet op contact te staan om de kofferdeksel van binnenuit te ontgrendelen, remvloeistof is niet hetzelfde als stuurbekrachtigingsvloeistof en moet ook in een heel ander vaatje :oops: en oude auto's moet je niet verkopen als er TIQV op de achterkant staat en ze eigenlijk alleen maar ietwat krokant zijn in een tijd dat carrosserie-delen nog ruimschoots voorhanden zijn :evil:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

do jul 02, 2009 23:32

Grootlicht bij een 75 werkt door op het uiteind van de hendel aan het stuur te drukken, niet door hem naar het stuur toe te trekken zoals bij een 33..... :oops:

Was een afkeurpunt dat ik maar niet opgelost kreeg :roll: , ook niet met een andere hendel.... :lol: later kon ik er wel om lachen. keurmeester wist het ook niet.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
AlfaJorrit
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: zo jan 15, 2006 22:58
Locatie: Lisse

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

do jul 02, 2009 23:55

Elke keer als ik in de 164 reed, begon dat olie controle lampje te branden, maar ik vergat steeds te peilen. En omdat ik dan net gereden had en geen tijd had om te wachten tot het peil op orde was, gooide ik er maar een litertje bij.
Tot ik op een dag op de A44 reed en de auto even inhield en ik na een klap een mega blauwe walm achter me zag. Heej, ik was net 3 dagen lid van de ANWB, dus gelijk maar even bellen (auto deed het overigens nog prima, maar zekerheid boven alles). Bleek er 4 liter teveel olie in te zitten :oops: :oops: Zat 'm in het lampje.
1e Alfa Romeo 164 2.0 TS
2e Alfa Romeo 155 1.8 TS
3e Alfa Romeo 145 1,4 TS

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met on

vr jul 03, 2009 00:19

Grootlicht bij een 75 werkt door op het uiteind van de hendel aan het stuur te drukken, niet door hem naar het stuur toe te trekken zoals bij een 33..... :oops: keurmeester wist het ook niet.
Dat weten negen van de tien keurmeesters niet. Ieder jaar weer lachen. :P

Dat de binnenverlichting bij een 75 met schuifdak wél handmatig in te schakelen is, ontdekte ik (uieraard bij toeval) pas, toen ik de auto al zeker een jaar of vijf had. :o Jarenlang 'savonds zitten K*tten met deur open en na korte tijd weer dicht en meteen weer open. (tijdschakelrelais :wink: ) Niet tijdens rijden uiteraard. Oh ja, waarom/ hoe dan? er zit dus geen schakelaar, zoals bij iedere normale 75, maar je kan het lampglas zelf naar voren of naar achteren klikken.... :oops: (beiden geven hetzelfde resultaat)

Dat de ventilator (interieur) bij een Sud, aan- en vooral uitgezet kan worden middels de stuurhendel rechts naar beneden of juist naar boven (!) te bewegen, wist ik pas na het lezen van een artikel, de auto stond toen al enkele weken op de oprit... :oops: bij iedere andere auto bedien je daarmee de ruitenwissers!! Gelukkig is ie bij contact uit wel uit. :P (nee, ik had/ heb er geen instructieboekje bij)

Goh, heb ik het toch opgebiecht. :biggrin:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

vr jul 03, 2009 07:06

moest wat hout zagen en had 2 accu's als zaagtafel... je raad het al, 1 accu heeft het niet overleefd want daar heb ik ook in staan zagen...

iets langer verhaal:
op een zondag (na zaterdag flink stappen) een 33 ontleden, we moesten toen aan de onderzijde zijn en we zouden hem met de heftruck even optillen... 33 stond toen in een garage en de ruimte was vrij beperkt... Mijn maatje heeft denk ik wel 15 keer staan steken tussen de garagedeur en de 33 (en er niet over nadenken dat de garagedeur ook even open kan natuurlijk)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

vr jul 03, 2009 08:13

Kwam er na 4 jaar achter dat je de kofferklep van een 155 ook van binnen open kan doen.Gewoon een knopje in het handschoenenkastje :oops: :oops:
Bij het uitelkaar slijpen van een 33 helemaal vergeten dat er de benzinetank nog onder zat. :oops: Hupsake dwars door de tank heen,en ja bijna vol benzine :shock:

Geen Alf blunder maar "Slopel" Wasmijn eerste auto.M'n vader had hem opgehaald en had hem op de oprit gezet.Mijn ouders gingen weg en zeiden: "je red je wel he Jeroen"
Ja zeker red ik mij wel vol trots op mijn eerste auto.Maar wat ik ook probeerde,ik kreeg hem niet in zijn achteruit :evil: :evil: Na een half uur denk ik dat ik er achter kwam dat je
een hendeltje omhoog moest doen. :oops: :oops: :oops: :oops: Wat voelde ik mij toe dom.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6692
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

vr jul 03, 2009 08:58

Ik heb mij ooit laten aanpraten dat bij een Golf GTi de injectie als een soort turbo werkte.
Toen ik met een kapotte GTi (van de zaak, gelukkig) langs de weg kwam, keek de Wegenwachter mij verbijsterd aan.
Waar ik die hoogwaardige kennis vandaan had.

:oops:

Daanraast heb ik met mijn 75 ooit een pril ritje gemaakt om wat onderdelen op te halen.
De koelvin deed het niet, de uitlaat was stuk en nog wat klein gedoe.
Omdat ik de verkeerde afslag genomen had, wilde ik in de (drassige) berm keren.
Dat ik hierbij veel te voortvarend op het gas ging, behoeft geen toelichting.
De 75 had natuurlijk last van het bekende startprobleem, dus ik liet de motor draaien terwijl ik iemand aanschoot voor hulp.
Die vroeg heel laconiek of de 75 "altijd zo rokerig was"...

:oops:

Misschien moet Jorioni Cooperini hier maar eens zijn verhaal posten over de Kadett en de Boxerrrr :wink:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1252
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

Re: RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met on

vr jul 03, 2009 09:26

Kwam er na 4 jaar achter dat je de kofferklep van een 155 ook van binnen open kan doen.Gewoon een knopje in het handschoenenkastje :oops: :oops:
Bij het uitelkaar slijpen van een 33 helemaal vergeten dat er de benzinetank nog onder zat. :oops: Hupsake dwars door de tank heen,en ja bijna vol benzine :shock:
Beter bijna helemaal vol dan bijna leeg..dan heb je meer explosiemengsel, flink mazzel gehad :P
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

vr jul 03, 2009 10:02

Eh.... alfa ervaringen vallen nog mee.... andere echter..

-In een driftige bui iets teveel gas geven met een Sierra bij de weg opdraaien.... toen stond de linkerdeur een paar centimeter van een lantaarnpaal.
-Bij dezelfde Sierra een keer met volle kofferbak verrast door onderstuur ipv overstuur, toen was het ook over met de Sierra
-Met een Chevy Corsica waarbij de fan geschakeld was op een schakelaar op het dashboard, bij de McDrive vergeten de fan aan te zetten, met mooie rookwolken tot gevolg. :oops: En die auto had zelfs al een circuitdag en een vakantie in een hele hete zomer overleefd

En bij alfa's
-Bij het uitbouwen van de hele aandrijflijn van een 155 V6 vergeten de stuurkolom los te koppelen van het stuurhuis. Toen ik het boutje iets los draaide kwam het de hele aandrijflijn met een klap naar beneden, net naast mijn voeten... :oops:
-Met de 164, die een slechte accu had, toch een keer naar m'n werk gereden. Gelukkig met startkabels in de kofferbak :oops: Natuurlijk deed ie het wel altijd goed als ik een proefrondje reed in de buurt.
-Ook met de 164, op zaterdag nieuwe banden erom laten leggen, en op maandag een uitwijkactie en een band kapot gereden op een stoeprand......
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
elio
Guru
Guru
Berichten: 1089
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 18:11
Locatie: antwerpen (B)

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

vr jul 03, 2009 14:57

Met de 75 naar Italia, met 4 personen en bagage aan boord. Op de terugweg merkte ik bij de eerste tankbeurt dat de kabel om de koffer te openen, het begeven had. Dan maar verdergereden tot thuis, waar het net weekend was, en dus geen garage te bereiken.
Maandag dan naar de garage gegaan, waar ik vernam dat er een noodkabeltje achter de achterbank zit om de koffer in zo'n geval te openen. Ondertussen waren de etenswaren in de koffer al serieus aan het vergaan :lol:
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

vr jul 03, 2009 15:08

Schade gereden aan de 146 tegen een stilstaand object. Daar waar ik normaal gesproken mensen hard om uit lach. :lol:

Voor de rest weinig blunders eigenlijk.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

vr jul 03, 2009 15:48

O ik heb er echt zat:

Bij het verlagen van mijn 33 pas na het uitlijnen ontdekt dat je 3 gaats veerpoten op 2 manieren terug kan monteren, gaf heeeeel raar rijgedrag als je links en rechts een giga castorverschil hebt...
...............
Circuit gereden met de 33 met 2e hands bandjes die slechts tot 180km/u goed te waren
...............
Uit pure wanhoop PUR in je lekke kofferklep spuiten om er dan achter te komen dat het nog steeds lekt en niet waar de PUR zit
................
Talloze draadeinden en schroefdraden van de 75 TS vern%^kt door gewoon los te gaan lopen draaien ipv eerst opfrissen met snijplaten/taps
...............
Een 75 TS kopen met versleten krukaslagers waardoor de topsnelheid 140km/u is
..............
Bij een bakwissel van een 75 de schakelstang laten zitten. En maar zoeken waarom die bak niet van zijn plek wou
..............
Niet goeduitboren van puntlassen, en toch met de hamer er op los meppen, zodoende je bodemplaat als een sinasappel openpellen
................
Een Alfetta GTV kopen hardnekkig denkende dat ie sneller is dan een 75 TS
...............
2 rondjes te weinig benzine tanken voor een SI race
...............
Een versnellingsbakbout los laten trillen voor het SRW
...............
Met 30 jaar oude plastic gasstangetjes rondrijden in een racer tijdens het Spettacolo
................
Nieuwe, door de garage verversde synthetische olie niet zien hangen aan de peilstok, denken dat ik helemaal droog stond, 2 liter erbij en daardoor nog meer blauwe walm
...............
De draadjes van de Bosch electronische ontsteking per ongeluk omwisselen, waardoor ik dagen heb gezocht waarom de motor niet meer starten wou
...............
Een electrische benzinepomp plaatsen die alleen maar vapour lock creert zodat je na 200 km de wegenwacht kan bellen op de A12
..............
Een 75 V6 kopen en er na 2 maanden achter komen dat de motor uit schroot bestaat en de hele aandrijflijn kaduuk is

.......Maar verder altijd lol gehad met Alfa's en de sleutelhobby ;-)
SCARB # 4710

Terug naar “Het Forum Café”