Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 10:03

Mijn smaak is nooit een waarheid hoor... dus laat staan van een hogere orde....

Come to think of it... smaak, ongeacht van wie, is nooit een waarheid en daardoor per definitie discussiewaardig... :wink:

Los daarvan vind ik dat iedereen best trots kan zijn op een aankoop (van willekeurig wat dan ook)... er zit in mijn ogen echter een verschil zit tussen iets aankopen off the shelf... of de zoektocht.... en voor mij is dat verschil essentieel...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 10:38

Blijft wel staan dat het woord 'design' vak gebruikt wordt om functioneel inferieure producten voor te veel geld te slijten aan een slecht ingelicht publiek.
Kijk... en daar hebben we de designmuis bij z'n staart!
Het begrip "design" wordt door de (diverse) branche(s) misbruikt en uitgemolken, waardoor het uiteindelijk een inhoudsloos begrip wordt.


Zelf heb ik een aantal meubelstukken staan waar door een ontwerper over nagedacht is en bij de productie mooie (stevige, hoogwaardige... whatever...) materialen voor zijn gebruikt en welke in een niet al te grote oplage (zoals bijvoorbeeld bij een IKEA Billy kastje het geval is...) geproduceerd zijn. Noem het hoe je wilt... design, massaproductie, slap aftreksel... whatever. Ik ben er blij mee en het is na tien jaar nog steeds zo mooi als bij aankoop! Trots ben ik er niet op, dat ben ik alleen op prestaties van mezelf of anderen...


Dat smaak persoonlijk is en nooit een waarheid is waren de Romeinen al achter... "..De gustibus non et disputandem" :wink:

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 10:43

Maar om even "back on track" te gaan....

het gaat natuurlijjk niet om het hoe en wat van design en wat wel of niet design is en wie er wat van vindt....

.. maar hoe gevoelig de gemiddelde Alfist er voor is.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 10:49

Alfist of Alfarijder?

Zoals Rudolph al stelde... design-minded of design-hearted?

Of design- vs ontwerp-minded/hearted? :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 11:20

Ontwerp, Design EN Alfa in 1...
Afbeelding
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 12:26

Gezond verstand houdt ook in: waardeoordelen kunnen begrijpen vanuit verschillende gezichtspunten. Het lijkt mij altijd verstandig om onze eigen voorkeuren kritisch te bekijken om te zien of er bepaalde elementen in zitten die vals of tijdsgebonden zijn. Goed design is mogelijk datgene waar geoefende beschouwers het over eens zouden kunnen worden. Maar wat is bijvoorbeeld high architecture?
Een architect die door de professioneel bladen wordt behandeld zoals in El Croquis. Hoe komt architect in zo'n blad? De rol van de editor is zeer belangrijk.
Ik heb wel enige moeite met de wijze waarop architecten en designers worden geportretteerd. Het zijn ook geen neutrale foto's maar gemaakt door profi's waarvoor de architect zijn goedkeuring moet geven. In sommige gevallen is het een zeer gemanipuleerd beeld van het modernisme. Het huidige tijdperk is ongekend eclectisch en dat geldt zeker voor interieurdesign.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 12:32

Het lijkt mij altijd verstandig om onze eigen voorkeuren kritisch te bekijken om te zien of er bepaalde elementen in zitten die vals of tijdsgebonden zijn.
Tijdsgebonden is bijna alles denk ik... niks veranderlijker dan de mens?

Je wilt net weten wat ik aan eigen werk al in elkaar getrapt heb... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 12:39

Hierbij nog een mooi stukje functioneel "design"

Pedalen Lotus Elise:

Afbeelding
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 13:22

Het feit dat smaak verandert, geeft ook aan dat de kwaliteit verandert. Op dezelfde manier veranderen ook de criteria voor de waardering van kwaliteit. Het soort dingen waaraan zij dachten om de kwaliteit van een schilderij van Mondriaan te benaderen in bijvoorbeeld de periode van "De Stijl" lijken nu niet meer op te gaan want zijn werk hangt nu notabene in een museum.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 14:06

Ik denk ook dat een van de voorwaarden in de nog hypothetischere discussie over wat kunst is... dat het de tijdsgeest moet vertegenwoordigen... en op zich vind ik dat voor de Stijl-stroming wel opgaan...

"Kunst" die gemaakt wordt om in het museum te belanden wordt imho vanuit verkeerde motieven gemaakt en is daarmee geen kunst...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 15:04

Ik denk ook dat een van de voorwaarden in de nog hypothetischere discussie over wat kunst is... dat het de tijdsgeest moet vertegenwoordigen... en op zich vind ik dat voor de Stijl-stroming wel opgaan...


Het is echter ook van belang dat men de juiste man of vrouw trouwt. Na het overlijden van Van Doesburg heeft zijn liefhebbende weduwe het vele archiefmateriaal niet bij het oud vuil gezet maar keurig gearchiveerd en dat heeft een enorme impact op de histografie en hoe nadien door historicus het beeld van "De Stijl" is geschetst. Janus de Winter was veelbelovender dan Mondriaan maar er is amper materiaal bewaard gebleven dus oninteressant.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 20:40

Even leek een zeer gewaardeerd mede-forumlid bijna op het verkeerde been gezet. Directe aanleiding was de slotzin in mijn lofzang op het design van de Nuova 166. Die luidde: de "enige reden voor aanschaf: ... zijn adembenemend mooie design" ...

Alle twijfel is in een klap weg. Ik vind mezelf design-hearted! Design is alles!

Mooi design is voor mij een object dat continue mijn ogen prikkelt. Zodat ik niet anders kan, dan steeds weer naar haar teruggaan. Omdat ze steeds meer van haar details prijsgeeft. Mij lijkt te liefkozen. Niets in mij vraagt zich dan af of een lijn, een knik, of welke vorm dan ook, een functie heeft. Want design is zelf functie. Ze heet: verleiding ...

Wie heeft daarop ooit bespaard?

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

vr mar 20, 2009 22:44

Mooi design is voor mij een object dat continue mijn ogen prikkelt. Zodat ik niet anders kan, dan steeds weer naar haar teruggaan. Omdat ze steeds meer van haar details prijsgeeft. Mij lijkt te liefkozen. Niets in mij vraagt zich dan af of een lijn, een knik, of welke vorm dan ook, een functie heeft. Want design is zelf functie. Ze heet: verleiding ...

Wie heeft daarop ooit bespaard?
=D>

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 26, 2009 00:46

Om terug te komen op design, mijns inziens een kernwaarde van Alfa Romeo ("un Brand all'avanguardia nel design e nella tecnologia").

Hierbij de missie van designhuis SpadaConcept, opgericht door Ercole Spada (en Paolo), designer van diverse Alfa Romeo's waaronder Giulietta SZ, 2600 Z, Giulia TZ1, Giulia TZ2, Junior Z, Alfa 155:

For us design is:

an emotion

a real engine of innovation

a particular value that makes a difference

an economical vector of success

a motivation of choice


...

Ben benieuwd wat jullie van deze invalshoek vinden.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 26, 2009 13:10

Ben benieuwd wat jullie van deze invalshoek vinden.
Ik vind het eigenlijk een beetje nietzeggend... zonder Meneer Spada af te willen vallen... maar onder die vage begrippen kun je letterlijk ALLES scharen...

BTW... een "mooie Ferrari"?
Afbeelding
Bron: Michael Sheehan
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Het Forum Café”