Rene33
Full Member
Full Member
Berichten: 465
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 09:06
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 19:07

ik heb het origineel:

Afbeelding
Afbeelding

;)
Intel inside??

de mijne heeft "Italo inside" :shock:
Afbeelding
Alfa 166 2.4 JTD 10V
Alfetta GTV DL-32-KN
Alfasud Sprint 1.5 "Veloce",
Alfa 33 JX-43-BL / GJ-FL-64 / YZ-46-YB / HH-BZ-43
Alfa 75 ZN-04-DX
Alfa 155 1.7 TS 8V
Alfa 156 TN-BD-70
Alfa 146 TD.

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 19:26

Design minded..........mwoah, valt wel mee, of tegen natuurlijk. Design is slechts een middel. Karakter is waar het om draait. Bij alles. Auto's, huizen, vrouwen, noem maar op. Dus ook een reden waarom ik het nu niet trek met Alfa, leuk design, maar gebrek aan karakter. En karakter moet vaak een beetje groeien. Dus wel een nieuw appartement met het juiste gevoel en misschien zelfs wel design, maar het groeit met de jaren en bouwt dus karakter op. En dat wil alleen maar zeggen dat de invloed van het design aan het afnemen is.

Maar kan gelukkig wel genieten van mooie dingen, maar hoef het daarom niet ook meteen te hebben. laat mij maar lekker in de wat mindere designs van Alfa rijden, geeft ze des te meer karakter. Oeps, als ik het zo hoor ben ik juist niet op zoek naar design............. :roll:
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 11:14

Mooi ontwerp, zit prima (de mijnen zijn Alfa 156 babyblauw ;)):

Afbeelding
Zonder de discussie aan te gaan over "mooi" of de zit (is ook weer lichaamsafhankelijk) maar dit ding straalt toch totaal niks uit?

"plastic plak op metalen pootjes"...

Waar is de warmte in dit ontwerp?

Waar is het onderscheidend vermogen met andere stoeltjes?

Geen enkel mens voelt zich thuis in een kille omgeving... basisregel van de binnenhuisarchitectuur... en dit soort stoeltjes voegt niks toe...

Afgezien van het bovenstaande vind ik hem de uitstraling van Blokker hebben.. Made in China....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 11:38

"plastic plak op metalen pootjes"...

Waar is de warmte in dit ontwerp?

Waar is het onderscheidend vermogen met andere stoeltjes?

Geen enkel mens voelt zich thuis in een kille omgeving... basisregel van de binnenhuisarchitectuur... en dit soort stoeltjes voegt niks toe...

Afgezien van het bovenstaande vind ik hem de uitstraling van Blokker hebben.. Made in China....
Pardon, de zitting is van gebogen multiplex...


Zaag, je verwart persoonlijke smaak met algemene waarheden.

Overigens is een kenmerk van 'design' dat er spoedig goedkope namaak volgt. En inderdaad, allerlei inferieure kopieën van deze 'vlinderstoel' koop je bij de Blokkers, Leen Bakkers en Ikea's.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 11:52

Gebogen multiplex dan... (maak dat WERKELIJK verschil?) was toch good old Gerrit Rietveld die daar mee begon? Of wat dat triplex?

Is intussen (meer dan een halve eeuw later...) ook niet avant-garde meer... en kun je volgens jouw regel stellen dat dit dus een slap aftreksel is van de ontwerpen en technieken die Rietveld pionierde...

Wat zijn dan die algemene waarheden?

Dat dit een stoeltje is dat WEL warmte uitstraalt? :shock:

Heb het altijd een subliem gevalletje goedkope uitstraling gevonden... een karakterloos ding... en dat qua daadwerkelijk design (dus het daadwerkelijk ontwerp) ook niks nieuw was... of is dat opeens anders omdat de naam "Arne Jacobson" er aan hangt?

Dan kun je net zo goed een Lacoste krokodilletje op een blokker pleeborstel plakken om het tot "design" te verheffen...

Bovendien heeft Jacobson wel betere ontwerpen gemaakt dan dit niemendalletje...

Als "persoonlijke kijk of smaak" dat soort dingen NIET bepaalt... wat bepaalt het dan WEL? Een computer?

Ik denk zelfs dat je precies de zere plek aangeeft...

Als dit stoeltje bij Blokker staat... is het een flut ding...

Staat ie in een designwinkel met het labeltje van AJ er aan... moet je opeens het geniale ontwerp bewonderen...

Het spijt me... maar dat gaat er bij mij dus niet in... da's gewoon merkengeilheid...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 13:17

Zaag, je hebt je punt wel gemaakt.....
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 13:26

Met een paarse-krokodil-redenering... Afbeelding

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2229
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 13:48

Waar is de warmte in dit ontwerp?

Waar is het onderscheidend vermogen met andere stoeltjes?

Geen enkel mens voelt zich thuis in een kille omgeving... basisregel van de binnenhuisarchitectuur... en dit soort stoeltjes voegt niks toe...

Afgezien van het bovenstaande vind ik hem de uitstraling van Blokker hebben.. Made in China....
Dan ben ik geen mens, kennelijk?? Laat ik me namelijk nou helemaal thuis voelen in een "kille" omgeving!! Hoewel ik die persoonlijk liever als "strak" of "minimalistisch" omschrijf, maar dat is natuurlijk alleen maar marketing. :wink:

Ik krijg juist kriebels en stress in een "gezellige" omgeving. De prachtige Swarovski kristal verzameling, het hoogpolige tapijt op tafel, het huilende zigeunertje aan de wand...om maar meteen naar het andere uiterste te schieten...ik kan er 's nachts afschuwelijk over dromen.
Nee, geef mij dan maar een compleet steriel en wit interieur, met één enkele kast/schilderij/tapijt/bank/willekeurig ander meubelstuk als kleur element. En ja, het liefst allen originals van Rietveld, Jacobson, Mies van der Rohe, Gelderland en vele andere kunstenaars, en niet de betaalbare rip-offs van Blokker, onder het motto "liever naakt dan namaak" !

Ter illustratie zonder plaatjes: het interieur van mijn nog op te leveren appartement bestaat nu uit een grijze plavuizen vloer, 9010 gestucte muren, een hoogglans wit keukenblok met rvs blad, een paarse bank en een rood dressoir...ik voel me nu al thuis!! :twisted:
Zaag, je verwart persoonlijke smaak met algemene waarheden.
Volgens mij is dat juist de bedoeling van dit topic!! Heerlijk discuzeuren vanuit persoonlijke opvattingen en smaak!!

Ik kijk nu al uit naar de volgende vrolijk gekleurde krokodil!! :jumping:
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 13:50

Zaag, je hebt je punt wel gemaakt.....
Yvo en anderen, sta mij toe.
Als "persoonlijke kijk of smaak" dat soort dingen NIET bepaalt... wat bepaalt het dan WEL? Een computer?
Goede vraag. Evenzeer vraag ik me af, hoe je dit kunt meten: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder? Het topic geeft daar na 5 pagina's geen antwoord op. Zoals het ook in het midden laat wat 'design'-minded is, maar daar kom ik straks op terug.Er zijn wel statistische modellen te bedenken om de titelvraag concreet te beantwoorden. Misschien is het nog eenvoudiger, de titel te vervangen met de vraag "Hoe 'design'-minded vind je jezelf?" eventueel aangevuld met "jij, Alfa rijder". Of wat te denken van "Hoe 'design'-hearted vind je jezelf, jij ware Alfist?"
Zaag, je verwart persoonlijke smaak met algemene waarheden.

Overigens is een kenmerk van 'design' dat er spoedig goedkope namaak volgt. En inderdaad, allerlei inferieure kopieën van deze 'vlinderstoel' koop je bij de Blokkers, Leen Bakkers en Ikea's.
Om wat verwarring te vermijden: "dat er spoedig goedkope namaak volgt", lijkt me geen "kenmerk van 'design'", maar eerder een gevolg.
En verder filosoferend, zijn "algemene waarheden" (..) misschien een gevolg van "persoonlijke smaak"? Of van overtuiging, mores, perceptie, hallucinatie, hartstocht en al wat dies meer zij?
Het spijt me... maar dat gaat er bij mij dus niet in... da's gewoon merkengeilheid...
Tenslotte over merkengeilheid, en daarmee terugkerend naar dit topic. Wat ik me afvroeg als belangstellende: is 'design'-minded het opsommen van een rijtje labels? God behoede ons dat dat zo is, maar dan ontbreken namen van een Bertone, Gandini, Giugiaro, Marazzi, Spada en anderen zoals een Artemide, Boretti, Colombo, Delta Light, Dornbracht, Foscarini, Flos, Galassia, Hopf & Wortmann, Kal-fire, Mosa, Niro, Pastoe en Pressalit.

Samenvattend kan ik voorlopig niet anders, dan mezelf meedogenloos niet-'design'-minded te verklaren :-)

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Erik127
Junior Member
Junior Member
Berichten: 77
Lid geworden op: ma apr 10, 2006 23:54
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 13:59

Zo multifunctie, zo tijdloos, zo efficiënt....:

Afbeelding

Non-conformistisch, ook nog :lol:
Zo een heb ik in de eetkamer staan als plantenstandaard.

Wat mij betreft hoeft design niet exclusief te zijn en daardoor duurder. Mijn laatste blokker aankoop waren een paar kaarsenhoudertjes in een mooi ontwerp voor 4,95 per stuk. Ik heb ze inmiddels ook in verschillende kroegen zien staan, maar ik vind ze daarom niet minder mooi (zowel in een bruine kroeg als in een hippe strakke tent).

Maar dat was niet de vraag van de topicstarter, die ging erover of je meer betaald voor dingen die je mooi vindt. Dat doe ik ook. Ik heb een Apple Imac staan omdat ik het een mooi apparaat vind en PC kasten lelijk. Niet omdat ik perse met Apple software wil werken. Hij moet het natuurlijk wel goed doen, dus ook met Word en Excel bestandjes kunnen werken. Maar dat kunnen PC's voor de helft van die prijs ook.

In de discussie hierboven wordt sterk een link gelegd tussen design en exclusiviteit of design en merknamen. Maar dan kom je in een andere discussie. Ik zag in parijs een handtassie van €20.000. Die koop je niet omdat je hem mooi vind, die koop je omdat ie €20.000 kost. En daarmee past die niet bij de vraag van de topicstarter.

Een tijdje terug zag ik bij imand om de pols een klokkie hangen dat ik oprecht mooi vond (retro kan best mooi zijn). Later leerde ik via het horloge topic op deze site dat het om een Manometro ging (overigens, elk genoemd horloge in dat topic kost meer dan een casio uit de kijksjop die hetzelfde kan). Dan kun je je afvragen of hij die gekocht heeft vanwege het merk, omdat ie duur is of omdat ie hem mooi vind. Zou hij hem ook gekocht hebben als hij €100 was?
GT Junior 1300
156 SW

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 14:01

Nieuwe vraag:

Moet Design duur zijn? Moet er een bekende naam op staan? Of kan bijvoorbeeld een mooie kast gemaakt door de plaatselijke timmerman ook design zijn?
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Rudolph
Guru
Guru
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 14:10
Locatie: Siracusa (SR)

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 14:26

In de discussie hierboven wordt sterk een link gelegd tussen design en exclusiviteit of design en merknamen.
Is het topic zelf niet vanaf het eerste bericht een link tussen design en merknamen? Wat weer aanleiding was voor "de discussie hierboven".
Nieuwe vraag:

Moet Design duur zijn? Moet er een bekende naam op staan? Of kan bijvoorbeeld een mooie kast gemaakt door de plaatselijke timmerman ook design zijn?
Neen. Neen. Ja, dat kan, lijkt me. Maar stel, dat hier had gestaan: Ja. Ja. Neen.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 15:15

Je kunt de lijn ook doortrekken...

Als "kleren maken de man" een waarheid bevat... is "de inrichting maakt het huis" dan ook een waarheid?

M.A.W.... Kun je van de meeste stompzinnige blokkendoos een waarlijk mooi huis maken door de dingen die je er in zet?

Ik geloof er niet in...

Of ik nou een a $ 1000 suit aan heb of naakt ben... ik ben & blijf dezelfde... mijn persoonlijkheid hoef ik niet aan het merk van mijn pak te ontlenen....

Een nietszeggende blokkendoos met een Rolf Benz erin... blijft een nietszeggende blokkendoos...

Ik heb in mijn sleutelkleren dezelfde uitstraling (u mag zelf uitmaken wat voor uitstraling dat precies is...) als in 3-delig...

Wel is het zo dat "men" je anders aankijkt als je in vette kleren rondloopt, vol met olievlekken... maar dat is voor mij alleen maar een indicatie van de mogelijkheid van die personen om al dan niet verder dan het oppervlak te kijken...

Helaas is het soort design waar we het hier over hebben inderdaad alleen maar dat oppervlak... zoals aangegeven, de "geniale citroenpers" van Starck is niet meer dan een buitenkantje... niet eens bedoeld om te gebruiken...

Wat me steeds vaker opvalt aan interieurs is dat de persoonlijke noot ontbreekt... of het nou gaat om een huis dat vol staat met Alessie RVS dingen.... of met de voorgenoemde Swarovski verzameling (waar ik overigens net zo slecht van slaap als Martijn...), hoegenaamd elk interieur is in 1 middagje heftig shoppen bij elkaar te kopen en daarmee te kopieren... het is slechts een kwestie van de poeplap trekken...

Ik kan dan interieurs die jaren gekost hebben om bij elkaar te sprokkelen en waarlijk unieke zaken bevatten 1000 x meer waarderen... en ik schuif liever aan aan een tafel die honderden jaren oud is... waar generatie na generatie hun spijzen op voorgeschoven kreeg... die me een verhaal vertelt... al is het maar aan de hand van de onuitwisbare krigen die in het hout zitten van pullen bier die daar 200 jaar geleden op gezet zijn... en dan mag er als stijl-detail best een RVS Alessie asbak op staan...

Die tafel kun je nergens meer kopen... al leg je 10.000 Euro op tafel ( :lol: )... en elk designobject kun je in een goed gesorteerde designwinkel gewoon bestellen... en dan vaak ook nog in elke denkbare kleur...

Design = massa, per definitie... er is niks unieks aan en daarmee ontbreekt het onderscheidend vermogen wat designkopers juist zo erg zoeken...

@ Martijn
Ik geloof dat ook jij me juist gelijk geeft... je houdt welliswaar van strak (laten we het zo maar noemen), maar ook jij overleeft niet in een geheel wit interieur... ook jij zoekt juist die onderbreking dmv een kleurelement... anders ontbreekt de warmte...

@ GiuliaCorse
Moet Design duur zijn?
Nee maar slimme marketinggasten maken het duur omdat "men" trippelt op de naam van de designer...

Moet er een bekende naam op staan?
Blijkbaar wel... De AJ stoel maar dan in de versie van Blokker is opeens een verachterlijk ding geworden... terwijl het ontwerp niet afwijkt.... en de kwaliteit niet per definitie minder is...

Of kan bijvoorbeeld een mooie kast gemaakt door de plaatselijke timmerman ook design zijn?
Ik vind (!) ambachtelijkheid een zeer fraai iets... maar men dient dit niet te verwarren met oudbolligheid...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 16:46

Interieur is mode=Ralph Lauren

De huidige generaties zullen in hun leven zeer waarschijnlijk enkele interieurinrichtingen verslijten, terwijl de spullen van oma een leven lang meegingen. Het lijkt erop dat trends elkaar snel opvolgen maar ,op enkele uitzonderingen na, is er weinig spectaculairs gebeurd sinds de jaren vijftig. De moderne klassieken, ontwerpen uit de jaren dertig, verkopen zelfs nu beter dan ooit tevoren.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

do mar 19, 2009 19:00

Ik stoor mij een beetje aan de lijn die sommigen trekken, van design = duur = patsen. Dat is de vraagstelling niet, en daar gaat de door mij bedoelde 'definitie' van design ook niet om. Ben je bereid meer te betalen voor een voorwerp dat er mooier uitziet of beter werkt dan de doorsnee?

Mijn huis staat vol met meubels en voorwerpen uit verschillende perioden, van verschillende designstromingen. ik heb een Gelderland-stoel van 40 jaar oud, hij is nog van mijn oma geweest. Mooi tijdloos ontwep, wat nog steeds niet misstaat. Een Arne Jacobsen-stoel afschepen als sfeerloos vind ik kortzichtig. Sterker: ik denk dat het getuigd van een gebrek aan inbeeldingskracht. Ik waardeer juist het mooie, luchtige ontwerp daarvan. En ze staan prima bij mijn houten tafel. Maar een dergelijke stoel kan ook heel mooi staan bij zo'n oude tafel. Voorkom je gelijk dat die ruimte eruit ziet als een oubollige omaschuur ;)

Talloze kantines hebben vol gestaan met revoltstoeltjes, die waren niks duurder dan de concurrenten. En wat dacht je van ontwerpen voor de openbare ruimte? Lantaarnpalen, prullenbakken, abri's, het is toch fijn als daar ook extra aandacht aan het ontwerp wordt besteed?
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Terug naar “Het Forum Café”