Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 00:45

Of is het een designkastje? :wink:
Vast wel. Iemand heeft daar ooit over nagedacht, een conceptje verzonnen, dat uitgevoerd, verbeterd en op de markt gebracht. En daar is het nog steeds, onverslaanbaar, wereldwijd herkenbaar.
Design-icoon 8)
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 00:47

Je vergeet de goedkope massa-productie nog! Onontbeerlijk voor elk design-icoon! 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 00:49

Zeker die uitklap-nepperts [-(
Daar doe ik niet aan mee, da's namaak [-X
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 00:51

Da's evolutie! :twisted:

Zeg maar... van citruspers... via Appelsientje... naar Appelsientje met toegevoegde vezels... en daarmee weer waarlijk avant-garde-voor-de-meute... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 00:57

Da's evolutie! :twisted:
O een EVO....

Nee dan hou ik helemaal m'n mond dicht :-#
Geen plastic in de veilingkistjes :!:

Ontopic: ik heb een breil, onee, 2 breil's, een swatsj, een Alfa, een sony tv, er zwerven wat gsm's rond hier, er staan een paar pc's... allemaal ook designed & ze werken allemaal perfect. Ik ben voor design, als het werkt. Functie komt voor vorm hier.
Die kaasschaaf kan nog zo mooi zijn, als je er geen kaas mee kan schaven hoef ik hem niet.
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Bou79
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 08:53


Zit nu dus naar de iconische ontwerpen van Philippe Starck te kijken... leuke citruspers hoor... niet gemaakt om neer te zetten... maar om citrusvruchten mee uit te persen... en sinds de komst van Appelsientje... doet geen hond dat meer... en daarmee is dit toppunt van design gedegradeerd tot een prul dat er leuk uitziet (hoeft niemand persoonlijk op te vatten :wink: ).

Allemaal geen redenen om "design" te kopen dus want zodra dat woordje er aan geplakt wordt vervalt de functie blijkbaar....

Zit hem daar de kneep niet? Massaproductie... ook Starck dient dusdanig te ontwerpen zodat een grote kopersgroep wordt aangesproken.... anders kunnen de erven van Giovanni hem niet betalen voor zijn werkjes... en dan nog die kopersgroep die denkt een exclusieve smaak te hebben... maar hoeveel "Juicy Salifs" zijn er intussen al over de toonbank gegaan? Gokje? Honderdduizenden?

En als het puur om de vorm gaat... zeg maar de "kunst"... is er dan niks leukers te verzinnen dan een citruspers, een bed of een kastje?
Um... alleen is de Juicy Salif nu juist ontworpen door Philippe Starck om niet gebruikt te worden... Zo heeft Starck het zelf ook verklaard trouwens. Blijkt ook wel: a) iedereen die het wel eens geprobeerd heeft weet dat ie niet werkt en b) met de gouden versie mag je niet eens persen want het zuur uit de citroenen tast het vergulsel aan. Levert weer een leuke twist op de discussie, toch? :wink:

Persoonlijk denk ik dat massaproductie helemaal geen belemmering voor goed, innovatief design hoeft te zijn: een designer leert werken met beperkingen. Al onze geliefde Alfa's worden toch ook al decennia in massaproductie vervaardigd?
En we vinden allemaal 'Apple' een heel goed voorbeeld volgens mij, en als je daar de productie-aantallen van ziet...
Boudewijn

GTV 2000 '73
159 SW '10

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 09:50

Een goed voorbeeld waaruit blijkt dat het gaat om de persoon, zijn outfit en zijn levensverhaal.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 10:07

Starck's Excalibur is zeer bruikbaar (ervaring ;) )

Afbeelding

Enig nadeel: het manchet verzamelt in de loop der tijd nogal wat stof en dat is er lastig uit te krijgen.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 11:00

Dus vorm duidelijk voor functie?

Wat is dan de functie van design zelf en wat is precies de crux?

Een gebruiksvoorwerp nemen, dat dusdanig "omdesignen" dat het niet meer bruikbaar is en nog slechts als franje kan dienen?

Van Dale zegt over "franje" dat het "overbodige opsiering" is....

Ik zie wel een parallel met het tjoening topic.... en ik probeer nog steeds de psyche te doorgronden van de lieden die LEVEN voor grote wielen en dakspoilers... en dat dan het liefste op een van nature in balans zijnd ontwerp...

Is de parallel dan misschien dat de eigenaar van een overmaatse dakspoiler net zo hard van de daken wil schreeuwen dat ie "anders" is als alle anderen die bij dezelfde tuning shop een dergelijke spoiler kochten?

Voor mij steeds een teken dat zo'n eigenaar een schromelijk gebrek aan eigen karakter, persoonlijkheid en zelfvertrouwen heeft... het is tenslotte de franje die het verschil maakt...

Let wel, ik heb niks tegen op merkkleding, merkmeubelen, merkcomputers etc mits het merk als indicatie voor de kwaliteit gebruikt is... NIET omdat het er met koeienletters op staat...

Mijn persoonlijke voorkeur zal immer uitgaan naar een "object" dat doorleefd is... een verhaal vertelt... of het nou een auto is, een kastje, bureau, schilderij is of noem maar op... en dat ontbreekt per definitie bij nieuwe design dingen....

Geldt ook voor woningen... ik kan er niks aan doen maar als ik de gemiddelde nieuwbouwwijk binnenrij (wat ik zo veel mogelijk vermijd) overvalt me een gevoel van depressie... eindeloze rijen identieke blokkendozen waar de bewoners alle zeilen bijzetten om zich maar te onderscheiden van de andere 2.999 blokkendozen die daar volgens de gemeentelijke planning zijn neergekwakt...

Een kwestie van geld? Niet perse hoor... als ik naar de plaatselijke situatie kijk... koop je veelal voor het zelfde geld evenveel ruimte in de binnenstad... en dan heb je een huis dat een verhaal vertelt... ooit door iemand daar neer is gezet omdat hij of zij dat zo wilde... NIET omdat de gemeente wilde groeien.... maar net zoals met "speciale" meubelen kan het soms wel even zoeken zijn... mijn vorige koophuis zijn we meer dan 2 jaar naar op zoek geweest totdat het ons pad kruiste...

Ik begrijp heus wel dat elk "oud object" ooit nieuw was... maar ik laat het graag aan anderen over om het beginnetje te maken....

Nog iets dat me steeds weer opvalt bij "design" is het hoegenaamd volledig ontbreken van natuurlijke materialen... en ja, daar zijn (een paar) uitzonderingen op... maar grosso modo is het "plastic" dat de truuk moet doen...

Verder gravend kom je dan ook nog het leuke fenomeen "overdaad" tegen... Neem een gemiddeld design interieur en het is overdaad... van de meubels tot accessoires en de sierraden op de eigenaren van die interieurs... de vrouwen net iets te blond, de mannen met teveel ringen om te vingers, zonnebrilletjes "modieus" in de haartjes en vooral vermelden welk merk de meubels zijn...

Ik denk dat ik dan toch maar voor understatement ga... ik ga maar eens lekker door trailer trash city wandelen naar de beste bakker om een saucijzenbroodje te halen en dan moffel ik het zakje waar zijn naam op staat wel weg in een Hema tasje....

@ Dink:
Waarom zit er een borstel aan die citruspers? :roll:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 15:01

Die pers is voor de kumquats. En dus franje want kumquats kan je met schil eten (heerlijk, vooral bij het ijsdessert).

Maar je verhaal gaat mank. Aan die pleeborstel is niets overbodigs of onbruikbaars. Het manchet vormt een 'schone zone' (los van het vergaarde stof), vrij van allerlei gemene en vieze ongerechtigheden (geleerd van de reclame) waarvan elke toiletpot voorzien is. Alleen de WC eend vindt daar nog zijn habitat. De koker is stabiel terwijl de de borstel makkelijk uitgenomen en teruggezet wordt. Goed, het was een dure borstel (fl 24,95), maar wanneer je ooit hebt geprobeerd het toilet spoorloos te verlaten en in een poging de plee een haastige schrobbering te geven Blokker-pleeborstel (fl 2,95) met hardnekkig en voor de zoveelste keer vasthakende druppelvanger-annex-staander en al resultaatloos door de pot te rammelen, kan je het simpelweg goed functioneren van dit stukje design wel waarderen.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 15:09

Het verhaal klopt juist precies...
Let wel, ik heb niks tegen op merkkleding, merkmeubelen, merkcomputers etc mits het merk als indicatie voor de kwaliteit gebruikt is...
Als deze persborstel voor jou beter werkt dan welke dan ook, prima toch?

Blijft de vraag of ie inderdaad 8,45 x goed presteert... maar de prijs/prestatie kromme voor een pleeborstel zal net zo afvlakken als bij motorische tuning... m.a.w. die laatste extra 10 PK's zijn altijd duurder dan de eerste die je toevoegd en daar zal een pleeborstel geen uitzondering op zijn... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2229
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 15:40

m.a.w. die laatste extra 10 PK's zijn altijd duurder dan de eerste die je toevoegd en daar zal een pleeborstel geen uitzondering op zijn... :wink:
Hoeveel pk heeft zo'n pleeborstel eigenlijk??
En zijn daar al squarde chipjes voor?
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 15:56

m.a.w. die laatste extra 10 PK's zijn altijd duurder dan de eerste die je toevoegd en daar zal een pleeborstel geen uitzondering op zijn... :wink:
Hoeveel pk heeft zo'n pleeborstel eigenlijk??
En zijn daar al squarde chipjes voor?
Ligt er aan welke aandrijving je gebruikt... geen idee hoeveel PK Dink weet vrij te maken voor het spoorloos achterlaten... :wink:

Heeft een pleeborstel Motronic oid? Kunnen we eens navragen... 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 16:19

PK = poetskracht?

Het gaat niet om het pure vermogen. Met een enorme hoeveelheid poetskracht bij slappe haren glij je hulpeloos de rondingen van de pot door. Maar ook dat zit bij de Starck wel snor. Power is nothing without control...

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Hoe 'design'-minded is een Alfarijder?

wo mar 18, 2009 18:12

Mooi ontwerp, zit prima (de mijnen zijn Alfa 156 babyblauw ;)):

Afbeelding
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Terug naar “Het Forum Café”