Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Leuk verhaaltje over Le Mans 1964 (niet van mijn hand)

do mar 05, 2009 14:53

Kreeg zo maar dit toch wel erg leuke verhaaltje in de meeldoos over les 24 Heures du Mans 1964 gezien door de ogen van een 20-jarige Amerikaan.... (heb zijn achternaam er uit gehaald om privacy redenen). Het leek me leuk het hier met jullie te delen.

Hello,

My name is Bill and I found your site this evening and have enjoyed looking at the various posters, pictures, etc. about Le Mans. As a 20 year old college student on holiday in Europe in 1964, Le Mans remains to this day one of the great experiences of my life. The very short story is I had picked up a new Triumph TR 4 in London ( See photo of it and me the following year in Los Angeles), and while sitting at a cafe in the square of Le Mans on Wednesday before qualifying, I met a young man from Le Mans who admired my car. Then, he proceeded to tell me he was an interpreter for the race and asked if I had a place to stay and a ticket for the race. I said I had neither. In short order, I found myself renting a room from his parents and armed with a pass that allowed me to go virtually anywhere I wished at the track. That meant, behind the pits where the cars were parked and in the area opposite the pits where the drivers could meet and talk. It had food and as I recall small tables with umbrella shades. That's where I met Dan Gurney, Phil Hill, Bruce McLaren, Masten Gregory and Bob Bondurant, all of the Ford effort and a young racer from Austria who shared a stand up table with me on Thursday afternoon. His name was Jochen Rindt and in our short time together chatting, I remember him as being a very nice guy, interested in what had brought me to Le Mans, confident in what he was attempting and soft spoken.

As you know, none of the GT40's lasted very long in the race, but from what I gathered, Ferarri knew quite well that a formidible opponent had come to Le Mans. Today, I wouldn't be allowed any where near the areas I had free access to in '64. I also don't think the drivers would be as open as they were back then, either. Even with Ford's huge committment to go racing, when I asked Masten Gregory how fast his Ford GT40 was going down Mulsanne, he told me. 240. That's 240 mph down Mulsanne day and night, no chicanes, barely any Aarmco and the trees just off the road marked with white paint around the lower trunk area.

At that time, the race track was open to public access at all times other than practice, qualifying and the race itself. The night before the race, between midnight and 2 am, I drove my TR4 around Le Mans for nearly two hours as fast as I could drive. Nearly lost it the first time I hit the Indianapolis curve and only slowed down slightly when passing the pits, as some teams were busy working on their cars. Mindful there could be on coming traffic on the Mulsanne, I stuck to the right lane mostly, but had my TR4 flat out in 4th gear and to this day I still remember seeing the white paint on the tree trucks just off the road at the start of Mulsanne after Tetre Rouge.

I shot 16 mm film of the race, including the start from my standing position right over the Ferrari pits, but that film was destroyed when my car was broken into in Berlin. That's another story which has nothing to do with racing.
I've been to many races before and since Le Mans, including 6 F1 races, but nothing has ever equaled my 5 days in the town of Le Mans in the summer of 1964.

Best regards,
Bill
Afbeelding
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Leuk verhaaltje over Le Mans 1964 (niet van mijn hand)

do mar 05, 2009 14:58

240mph :shock: Als ik dat verhaaltje zo lees denk ik: dát waren nog eens tijden, toen autorijden nog gevaarlijk was en sex nog veilig... :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Leuk verhaaltje over Le Mans 1964 (niet van mijn hand)

do mar 05, 2009 15:13

Ik DENK dat Masten Gregory overdreef hoor... zo snel liepen ze ook weer niet... (240 MPH = 387 KM/H)

De hoogste topsnelheid ooit geklokt op het chicaneloze Le Mans was 407 KM/H door Roger Dorchy in the WM Peugeot in 1988

Een bagger auto die puur op topsnelheid gebouwd was en abominabel slechte wegligging had... De heren noemden het zelf "Project 400" omdat de doelstelling was om tijdens de race de magische 400 KM barriere te breken...

Uiteindelijk hebben ze zelfs cooling slots dicht getaped voor NOG minder luchtweerstand en toen 407 KM/H geklokt...

Dit "geintje" leidde overigens tot de introductie van de chicanes (ok... dit geintje samen met het feit dat het rechte eind dusdanig lang was dat er wel eens een coureur een beetje in slaap viel... ondanks de hoge snelheden...)

In 1964 ging de pole naar John Surtees in een Ferrari 330P met een gemiddelde van 218... ik denk NIET dat 390 KM top er toen al in zat....

Het snelste rondje ooit staat trouwens op naam van Mauricio Gugelmin in de CART series met een gemiddelde van 240,942 MPH op de California Speedway (Qualifying lap)... da's 387 km GEMIDDELD! Tijdens de training perste hij er overigens een rondje van 242 MPH gemiddeld uit...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Leuk verhaaltje over Le Mans 1964 (niet van mijn hand)

do mar 05, 2009 15:47

Kan nog wel iets meer uitwijden over Le Mans 1964 en Masten Gregory... en er wat oude meuk bij slepen....

Die Masten Gregory was een van de eerste "bebrilde" coureurs... destijds een zelfzaamheid... Geboren in 1932 reed hij tussen 1957 en 1965 in de Formule 1 (43 Grand Prix, beste resultaat: 2e) en had in zijn vaderland, the good old US of A, de schitterende bijnaam "Kansas City Flash" gekregen...

In totaal deed hij 16 x mee aan Le Mans en in 1965 wist hij de race te winnen samen met zijn goede vriend Jochen Rindt (die ook in het bovenstaande verhaaltje genoemd wordt). Het zou de laatste overwinning voor Ferrari ooit (tenminste... tot de dag van vandaag...) op Le Mans zijn...

Nadat eerst Rindt dodelijk vernogelukte op Monza en vervolgens Jo Bonnier (waar Gregory eveneens mee bevriend was) zijn Lola op Le Mans in 1972 in de bomen hing vond hij het welletjes en stopte met racen om zich vervolgens in Amsterdam (of all places!) te vestigen en een business op te bouwen als diamantenhandelaar. Hj overleed in 1985 in zijn vakantiehuis in Porto Ercole (bekend van onze koninklijke familie) aan een hartaanval.

Le Mans 1964 dan...

De kwalificatieposter:
Afbeelding

De raceposter:
Afbeelding

Het pitspasje van Wilkie Wilkinson (medeoprichter van Ecurie Ecosse), destijds aanwezig als manager van het team van de Engelse Ferrari importeur Maranello Concessionaires die een Ferrai 330P inzetten voor Graham Hill & Jo Bonnier die verdienstelijk tweede werd en een 250 GTO voor Innes Ireland & Tony Maggs die 6e werd.
Afbeelding

Aan reclame werd toen ook al gedaan.. want Martini (tenminste... dat vermouth ik... :lol: ) deelde op de tribunes deze luciferboekjes uit:
AfbeeldingAfbeelding

De race werd gewonnen door Jean Guichet & Nino Vaccarella in hun Ferrari 275P.

Alfa zond 3 TZ-1's naar Le Mans waarvan er eentje uitviel en de andere twee 13e & 15e werden.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Leuk verhaaltje over Le Mans 1964 (niet van mijn hand)

za mar 07, 2009 14:57

Ik meen dat voor de oorspronkelijke Lola, waaruit de GT40 is geevolueerd, men heeft gecalculeerd dat een theoretische topsnelheid van 360 km/h mogelijk zou zijn maar het aanremmen op hogesnelheid bleek levensgevaarlijk vanwege de lift aan de voorzijde en omdat de motoren in praktijk minder vermogen leverden. In realiteit werden op Mulsanne topsnelheden van 320km/h gerealiseerd maar meestal ging men vroeg van het gas en remde men af op de motor omdat de toenmalige remmerij veelal oprookten bij veelvuldige vertragingen van 320km/h naar 50km/h. Adrian Newey werd enkele jaren geleden compleet verrast bij het aanremmen en schreef zijn GT40 af..ik heb gehoord dat bij de preparatie van zijn huidige E-type hij het niet heeft kunnen laten om zijn bolide toch even in de F1 windtunnel te testen om toekomstige verrassingen te voorkomen.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Leuk verhaaltje over Le Mans 1964 (niet van mijn hand)

ma mar 09, 2009 12:59

Het is wel leuk om die evolutie te zien... de huidige LMP1's halen nog steeds rond de 320 a 350 op Les Hunaudieres... alleen dan wel voor elk van de chicanes die het rechte eind nu grofweg in drieen delen....

Meneer Newey's coureurstalent staat ongewtijfeld ook in geen verhouding tot zijn engineering qualities... :wink:

Heb nog ergens deze foto van de Ford GTX (hetzij op Nassau 1965, hetzij op Riverside 1965; ben er nog steeds niet helemaal achter... ik gok op Riverside), de voorloper van de GT40.
Afbeelding

In dit geval met Chris Amon achter het stuur en door hem gesigneerd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Leuk verhaaltje over Le Mans 1964 (niet van mijn hand)

ma mar 09, 2009 13:49

Ik zie overigens ook overeenkomsten met de Mustang I die zijn debuut maakte in 1962. Is het overigens waar dat de deal met Ferrari op het laatste moment werd afgeblazen door Enzo omdat Ford Amerika zelf verantwoordelijk wilden blijven voor succes op Indianapolis?
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Leuk verhaaltje over Le Mans 1964 (niet van mijn hand)

ma mar 09, 2009 14:05

Het Indianapolis verhaal ken ik niet. Ken wel de omgekeerde versie waarbij Enzo verantwoording aan Dearborn verschuldigd zou blijven over de raceactiviteiten en vervolgens zijn Italiaanse middelvinger ophief tegen Henry II... The rest is history... tenminste... volgende de legende...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Leuk verhaaltje over Le Mans 1964 (niet van mijn hand)

ma mar 09, 2009 15:58

Wil men uitgroeien tot een mythe moet men de nobele kunst van het maken van vijanden verstaan. Naast de perikelen met Ford en Lamborghini ontstond ook een dispuut met zijn leverancier Vanwall die
een uitgewoonde Ferrari F2 kreeg geleverd tegen de nieuwprijs en besloot de strijd met de F1 Ferrari aan te binden? Broodje aap of niet; dit soort verhalen worden niet meer geschreven.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Leuk verhaaltje over Le Mans 1964 (niet van mijn hand)

ma mar 09, 2009 16:03

De beroemde Thinwall Special? Reg Parnell?

Afbeelding

Hoe succesvol de latere Vanwalls ook waren... ik vond het maar rare dingen met die hoge konten....

Het schijnt dat het dispuut met Feruccio ook maar legende (van de kant van Lamborghini) is? Er komt hier wel iemand die daar over uit kan wijden... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Leuk verhaaltje over Le Mans 1964 (niet van mijn hand)

ma mar 09, 2009 16:27

Velen vinden dit juist een van de meer acceptabele modellen van bizarro Costin maar blijkbaar werkte de aerodynamica wel want in een directe vergelijking met de veel krachtige motor van Ferrari is de motor in de Vanwall, of moet ik zeggen motoren, ook al eigenaardig te noemen.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Terug naar “Het Forum Café”