Pagina 3 van 3

RE: Voorstellen Minari

Geplaatst: di mei 27, 2014 12:47
door PeterTI
Hij weet er niet zo heel veel meer van aangezien het al bijna 20 jaar geleden is... :wink:
Maar hij heeft de auto destijds in 1995 of 1996 gekocht op een beurs in Houten.

Er ligt als het goed is een opgeboorde 1700 8V in..

We hebben de auto gehad tot ongeveer 2002/2003, in al die jaren is er bijna nauwelijks mee gereden, en heeft hij meer stil gestaan in de showroom dan dat er mee gereden werd..

Later is de auto verruilt met een aantal auto's bij Benjamins en Derks, die hebben hem nog een tijd gehad in de showroom, en daarna hebben we hem een tijdje niet meer gezien tot een aantal jaren terug toen de auto ineens weer opdook bij Klok & Smit, daar heeft ie ook een hele tijd in de showroom gestaan.. denk tot 4 jaar terug..

RE: Voorstellen Minari

Geplaatst: di mei 27, 2014 20:55
door sprint88
Klopt. In hoogeveen ben ik m ook tegengekomen lang geleden.
Toen nog speciaal gestopt we zagen m vanuit een ooghoek staan in een showroom.
Later inderdaad in houten bij viva italie stond deze ook.
Ik vind het een leuke wagen met geweldige sud techniek natuurlijk.
Succes ermee.

Grt rogeralfa :driving:

RE: Voorstellen Minari

Geplaatst: do mei 29, 2014 22:05
door rlodewijkx82
Gaaf te horen dat ie toch wel bekend is.

Volgens de motorcode is het blok van een AlfaSud Sprint 3S 1.5. Grote vraagteken of deze tot 1.9 opgeboord kan worden, of is er meer mee gedaan?

Re: RE: Voorstellen Minari

Geplaatst: do mei 29, 2014 23:13
door bert308
Gaaf te horen dat ie toch wel bekend is.

Volgens de motorcode is het blok van een AlfaSud Sprint 3S 1.5. Grote vraagteken of deze tot 1.9 opgeboord kan worden, of is er meer mee gedaan?
Nee dat kan niet. De 1.5 heeft een boring van 84mm, de 1.7 heeft 87mm. Echter beide hebben even dikke cilinderwanden, heb het onlangs nagemeten, ongeveer 5.5 mm dik ter hoogte van de vriespluggen. Dit betekend dat de 1.7 al anders gegoten is met ruimere cilinderwanden. Een 1.5 opboren naar 87mm gaat wel maar dan is de kritische grens qua cilinderwand dikte al bereikt. Overigens heb je dan een 1.6, om er een 1.7 van te maken heb je ook nog een krukas van een 1.7 nodig.
Om van een 1.7 een 1.9 te maken is hetzelfde verhaal, 89mm cilinders is vergelijkbaar met opboren van een 1.5 naar 87mm, kritische grens en dan heb je "pas" een 1.8. Voor een 1.9 is dan ook nog een krukas nodig met 4 mm grotere slag en die zou speciaal gemaakt moeten worden. Of zodanig grote zuigers dat de cilinderwanddikte gehalveerd wordt...
Waar heb je de motorcode gezien, die op het blok zelf zit dicht bij het oliefilter op een vlak stukje en zal waarschijnlijk effe gladgeschuurd moeten worden om die goed te kunnen lezen.

foto: destructieve meting van de cilinderwanddikte van een 1.5, gat geboord door de wand. Het 1.7 blok heb ik anders gemeten want dat wou ik nog effe bewaren kon zien dat de cilindermantel dichter bij het oppervlak zit (afstand vriesplug opening tot cilindermantel is kleiner)
Afbeelding

Re: RE: Voorstellen Minari

Geplaatst: za mei 31, 2014 22:52
door rlodewijkx82
Gaaf te horen dat ie toch wel bekend is.

Volgens de motorcode is het blok van een AlfaSud Sprint 3S 1.5. Grote vraagteken of deze tot 1.9 opgeboord kan worden, of is er meer mee gedaan?
Nee dat kan niet. De 1.5 heeft een boring van 84mm, de 1.7 heeft 87mm. Echter beide hebben even dikke cilinderwanden, heb het onlangs nagemeten, ongeveer 5.5 mm dik ter hoogte van de vriespluggen. Dit betekend dat de 1.7 al anders gegoten is met ruimere cilinderwanden. Een 1.5 opboren naar 87mm gaat wel maar dan is de kritische grens qua cilinderwand dikte al bereikt. Overigens heb je dan een 1.6, om er een 1.7 van te maken heb je ook nog een krukas van een 1.7 nodig.
Om van een 1.7 een 1.9 te maken is hetzelfde verhaal, 89mm cilinders is vergelijkbaar met opboren van een 1.5 naar 87mm, kritische grens en dan heb je "pas" een 1.8. Voor een 1.9 is dan ook nog een krukas nodig met 4 mm grotere slag en die zou speciaal gemaakt moeten worden. Of zodanig grote zuigers dat de cilinderwanddikte gehalveerd wordt...
Waar heb je de motorcode gezien, die op het blok zelf zit dicht bij het oliefilter op een vlak stukje en zal waarschijnlijk effe gladgeschuurd moeten worden om die goed te kunnen lezen.

foto: destructieve meting van de cilinderwanddikte van een 1.5, gat geboord door de wand. Het 1.7 blok heb ik anders gemeten want dat wou ik nog effe bewaren kon zien dat de cilindermantel dichter bij het oppervlak zit (afstand vriesplug opening tot cilindermantel is kleiner)
Afbeelding
Code komt inderdaad van het blok zelf af. Aan de linkerkant van het blok bovenop en komt overeen met de code van een 1.5. Toch vreemd dat het plaatje dan 1.9 zegt. Of hebben ze een combi gemaakt?!

Code is: AR30164

Re: RE: Voorstellen Minari

Geplaatst: za mei 31, 2014 23:08
door bert308
Afbeelding
Dit plaatje bedoel je. Dat viel me al op toen je dat plaatste, 121 pk is wel erg weinig voor 1989cc, dat kan je ook wel halen met een 1.5 die standaard in 301.46 vorm 105 pk heeft. Een standaard 1.7 op carburateurs heeft 118 pk. Een 1.5 301.46 heeft normaal 36mm carburateurs, Weber IDF of Dellorto DRLA. Een 1700 heeft 40mm. Welke erop zitten is eenvoudig te zien, het staat in de carbs geperst ergens of anders meet je even de inlaat opening door het luchtfilter eraf te pakken.
Wat boring en slag echt zijn kom je alleen maar te weten door de carterpan eraf te halen en te meten. Wellicht is er eens een ander blok in gekomen.

RE: Voorstellen Minari

Geplaatst: za mei 31, 2014 23:10
door bert308
Kleine dyslexie mijnerzijds, ik las 301.46 en dat is de 1.5 105 pk maar je schreef 301.64 en dat is een 1350 met 75 pk (en 1 centrale carburateur)
Zie hier motorcodes:
http://www.alfisti.co.uk/BoxerA-Z.htm

RE: Voorstellen Minari

Geplaatst: zo jun 01, 2014 10:50
door rlodewijkx82
code is inderdaad AR 30146. Zal eens kijken naar de carbs.

Re: RE: Voorstellen Minari

Geplaatst: ma dec 28, 2015 23:55
door GTV42.0
Leuk !,

Kan mij herinneren dat (ik denk dat) deze een jaar of 12 geleden in de showroom bij autobedrijf Hooijer in Hoogeveen stond.
Even vragen bij C&J auto's of Berjan in Hoogeveen, er is daar vast wel iemand die de Minari kent .
Even vragen naar Jan of Bert Hooijer
Jan Hooijer werkt tegenwoordig bij een ander bedrijf in Hoogeveen als verkoper. Bel maar eens naar Klok en Smit en vragen naar Jan. Wie weet kan hij jou verder helpen.

Groet Jeroen

Re: Voorstellen Minari

Geplaatst: di jan 05, 2016 21:05
door PeterTI
Jan werkt daar al een tijdje niet meer :wink: Is nu weer voor zichzelf verder gegaan hobby/werk matig vanuit huis :wink: