V6 is nog steeds 120.000 of 3 jaar, heb ik zwart op wit van de importeur ( toen nog Kroymans ) en conform de boekjes van mijn 166 2.5 V6 indertijd.
Even los van het verhaal of je riem is vervangen ja of nee. Mijn relaas is alsvolgt, en ik heb financiëel compensatie gekregen:
Ik had mijn 166 bij een Fiat/Lancia dealer in onderhoud met uiteraard de originele onderdelen. Mijn riem knapte 2 jaar en 60.000 km na vervanging met een km.stand van 123.000 km totaal. De dealer nam geen verantwoordelijkheid en heeft enigzins gepoogd bij de importeur ( gek genoeg de Fiat importeur en niet Kroymans ) coulance te regelen. Toen ik daar achter kwam ben ik zelf maar mijn gelijk proberen te halen. Kroymans maakte zich er helemaal op een belachelijke manier vanaf. Reden; de auto is niet bij een officiële dealer in onderhoud.....
Voor jou Pinin is er als je er niet uitkomt hoop. Ik heb het aanhangig gemaakt bij de geschillencommissie
http://www.degeschillencommissie.nl/ Deze is er voor consumenten met problemen met leveranciers in het algemeen en doet bindende uitspraken. Ik kan er een heel lang verhaal van maken, maar bottomline heb ik daardoor 2/3 van mijn schade terug gekregen. Dealer moest betalen, want daar heb je een relatie mee. Reden van de afslag was de leeftijd van de auto, die was toen al 6 jaar.
Argumenten; als er voor een riem 3 jaar of 120.000 km staat mag je er als consument vanuit kunnen gaan dat die riem het minimaal die periode uit moet kunnen houden met een marge van 10% aan de bovenkant. Zo niet dan voldeet het product niet aan de levensduur die je als consument mag verwachten. Daarnaast is onderhoud bij een offieciële dealer niet essentieel. Mits voldaan aan het onderhoudsschema van de fabrikant en het gebruik van originele onderdelen is onderhoud bij een erkend Bovag bedrijf ook voldoende. Uitspraak van medio 2007. En ik had mijn Alfa zelfs in Duitsland gekocht met 15.000 km, dus wel al het onderhoud in NL gehad. Maakt voor het verhaal niet uit; die kloteriem van nog geen 100 Eur moet gewoon goed zijn en heel blijven.
Blijft vervelend nu, maar verlies de moed niet.... en voor dagelijks voor mij inderdaad ook even geen Alfa meer....
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.