Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het belachelijk dat dit niet te verhalen zou zijn bij de brandweer (gemeente dus)! Ze hebben dan wel gedaan wat nodig is, maar wat ook nodig is is derden schadeloos stellen, lijkt mij! En of de gemeente dat dan weer moet verhalen bij degene waar de brand was, is toch niet jou probleem?
Lijkt me raar... Maar misschien is het wel zo met die kromme regeltjes overal en altijd...
De brandweer heeft door te handelen zoveel mogelijk schade voorkomen. De kosten van een volledig afgebrande woning liggen vele malen hoger dan de gevolgschade van het blussen en de schade die nu door de brand veroorzaakt is. De bewoners (of hun verzekering) zijn er dus bij gebaat dat er geblust wordt, ondanks dat er door het blussen schade aan derden ontstaat. Een wat eenvoudiger voorbeeld is misschien de waterschade die de benedenburen van deze mensen ongetwijfeld hebben, die is ook gewoon te verhalen op de bovenburen, of wil jij de brandweer aansprakelijk stellen omdat ze met water geblust hebben en niet hebben uitgekeken waar ze allemaal naar toe lekten? Als er op die manier gehandeld gaat worden zal er geen brandweerman meer zijn die de kazerne uit komt, alles wat ze aanraken kost de gemeenschap geld anders. De belanghebbenden als het om schade en aansprakelijkheid gaat hier zijn de bewoners (en/of hun verzekering) en Chu, de brandweer heeft er niets mee te maken.
Ja, als mijn woning zou uitbranden, dan zou ik zeker de buurman wiens auto schade door het blussen heeft opgelopen schadeloos willen stellen. De beste man kan er niets aan doen en het was ook geen natuurramp of een "act of god", dus het is gewoon verzekerbare schade. Ik zou ongetwijfeld ook meer aan m'n hoofd hebben dan alleen maar m'n eigen schade en de auto van de buurman, want er staat een hele rij met schade-claimers voor de deur dan, alle buren zullen wel schade hebben opgelopen aan hun woning of spulletjes door water of hitte. Lees de polis van je eigen inboedelverzekering maar eens na, je zult zien dat er allerlei van dit soort dingen opgenoemd worden die gedekt of uitgesloten zijn.
Er is iets dat "maatschappelijk risico" heet, maar daar valt dit niet onder. Voorbeeld: Als je door een verkeersongeval in een file komt te staan, je mist je vliegtuig en je bent je geld voor je ticket kwijt, is dat dikke pech en de veroorzakers van de file kan je daar niet aansprakelijk voor stellen.