stephen
Guru
Guru

RE: schade aan me 75 :(

do dec 25, 2008 08:41

vreemd dat de gemeente niet de omgeving laat reinigen,mits ze het natuurlijk weten,want glas op straat is ook niet zo een fijne gedachte en hadden ze gelijk melding v/d schade kunnen doen.

hopelijk staat je Bella er binnenkort weer mooi en netjes bij.
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

chu
Full Member
Full Member

do dec 25, 2008 11:00

Het is nu hier eigenlijk een enorme puinhoop zowel binnen als buiten
overal ligt er glas (de schoonmakers hebben merendeels alles opgeruimd).
Het rare is dat de ene politieagent mij adviseerd om aangifte te doen... en als ik aangifte wil doen
zeggen ze dat het niet kan. Waarom niet?!? omdat er geen strafbaar feit is gepleegt.. (wat de verzekering wil weten, zodat ze iemand aansprakelijk kunnen stellen, de brandweer aansprakelijk stellen lukte niet omdat het uit overmacht was)
Erg lekker dus..
Maar ik heb besloten dat de wagen (na het resultaat van verzekering etc ik zie er eigenlijk nog weinig toekomst in met mn wa verzekering) weg mag of in onderdelen gaat
omdat ik nog een wagen met schade heb staan, het word dan veels teveel samen met school er nog bij.

Maar de wagen heb ik al wel schoon. eerst de grote stukken weggehaald en daarna met 3emmerswater overspoelt.

Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do dec 25, 2008 11:07

De schade is een gevolgschade van de brand. Je zou de schade daarom bij de WA-of brandverzekering van de betreffende woning moeten kunnen verhalen.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: schade aan me 75 :(

do dec 25, 2008 11:28

Het is nu hier eigenlijk een enorme puinhoop zowel binnen als buiten
overal ligt er glas (de schoonmakers hebben merendeels alles opgeruimd).
Het rare is dat de ene politieagent mij adviseerd om aangifte te doen... en als ik aangifte wil doen
zeggen ze dat het niet kan. Waarom niet?!? omdat er geen strafbaar feit is gepleegt.. (wat de verzekering wil weten, zodat ze iemand aansprakelijk kunnen stellen, de brandweer aansprakelijk stellen lukte niet omdat het uit overmacht was)
Erg lekker dus..
Maar ik heb besloten dat de wagen (na het resultaat van verzekering etc ik zie er eigenlijk nog weinig toekomst in met mn wa verzekering) weg mag of in onderdelen gaat
omdat ik nog een wagen met schade heb staan, het word dan veels teveel samen met school er nog bij.

Maar de wagen heb ik al wel schoon. eerst de grote stukken weggehaald en daarna met 3emmerswater overspoelt.
Ik zou toch even overwegen om de bewoners van de woning die brandde aansprakelijk te stellen. Zij hebben een brandschadeverzekering en/of een aansprakelijkheidsverzekering. (mag je hopen). Ook al sloop je de auto daarna, je hebt schade opgelopen aan je lakwerk, plaatwerk en je voorruit. Een paar honderd euro ga je er sowieso wel uit krijgen lijkt me...

Alfa 1.5

do dec 25, 2008 12:40

De schade is een gevolgschade van de brand. Je zou de schade daarom bij de WA-of brandverzekering van de betreffende woning moeten kunnen verhalen.
Vraag me af of een verzekering dat dekt...schade aan objecten van derden ontstaan door bluswerkzaamheden brandweer. Iemand werkzaam in verzekeringsbranche?

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 25, 2008 13:00

Mn zwager, autoschades ook nog!! Heb jij ff geluk dat 't kerst is en ik 'm morgen spreek. Als er in de tussentijd nog geen reactie is gekomen, kom ik er op terug.
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do dec 25, 2008 16:34

Vraag me af of een verzekering dat dekt...schade aan objecten van derden ontstaan door bluswerkzaamheden brandweer. Iemand werkzaam in verzekeringsbranche?
Het klinkt nogal lullig, maar dat is het probleem van de bewoner van de woning die geblust is. Je hebt zonder dat je er iets aan kon doen schade opgelopen door andermans handelen en dat is daardoor verhaalbaar. Of het hun aansprakelijkheidsverzekering, inboedelverzekering of iets anders is die dit geld gaat ophoesten is verder aan die mensen en hun tussenpersoon. Het is in ieder geval zo dat de brandweer in principe niet aansprakelijk is, tenzij ze opzettelijk of zwaar verwijtbaar gehandeld hebben, dus je moet bij de bewoners zijn. Je kunt bij diverse verzekeringsmaatschappijen in de polisvoorwaarden vinden of dit wel of niet deel uit maakt van je polis. Ik kwam voorbeelden tegen waar je daarvoor extra moest betalen, dus er is niet een eenduidig antwoord op te geven zonder dat je weet hoe deze bewoners verzekerd zijn.

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

vr dec 26, 2008 13:32

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het belachelijk dat dit niet te verhalen zou zijn bij de brandweer (gemeente dus)! Ze hebben dan wel gedaan wat nodig is, maar wat ook nodig is is derden schadeloos stellen, lijkt mij! En of de gemeente dat dan weer moet verhalen bij degene waar de brand was, is toch niet jou probleem?

Lijkt me raar... Maar misschien is het wel zo met die kromme regeltjes overal en altijd... :roll:

Greetz,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Alfa 1.5

vr dec 26, 2008 14:15

Het klinkt nogal lullig, maar dat is het probleem van de bewoner van de woning die geblust is. Je hebt zonder dat je er iets aan kon doen schade opgelopen door andermans handelen en dat is daardoor verhaalbaar. Of het hun aansprakelijkheidsverzekering, inboedelverzekering of iets anders is die dit geld gaat ophoesten is verder aan die mensen en hun tussenpersoon. Het is in ieder geval zo dat de brandweer in principe niet aansprakelijk is, tenzij ze opzettelijk of zwaar verwijtbaar gehandeld hebben, dus je moet bij de bewoners zijn. Je kunt bij diverse verzekeringsmaatschappijen in de polisvoorwaarden vinden of dit wel of niet deel uit maakt van je polis. Ik kwam voorbeelden tegen waar je daarvoor extra moest betalen, dus er is niet een eenduidig antwoord op te geven zonder dat je weet hoe deze bewoners verzekerd zijn.
Stel uw woning is afgebrand/uitgebrand denk je er dan ook zo over? Denk dat het voor 75 rijder gewoon domme pech is dat heb je soms in het leven, helaas is er nogal een trend de laatste jaren van aansprakelijk/schadeloos whatever stellen.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr dec 26, 2008 14:37

En jij wilt met droge ogen beweren dat de topicstarter het dus maar moet accepteren? Bull! Natuurlijk gaat het blussen van de woning voor, laat daar geen misverstand over bestaan. De inboedelverzekeraar mag zijn handjes dichtknijpen dat het huis in kwestie niet volledig afbrandt, en daarom lijkt het mij niet meer dan logisch dat de kosten a.g.v. schade die aan derden toegebracht worden om het huis te behouden door deze verzekeraar uitgekeerd worden.[/quote]
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op zo dec 28, 2008 00:12, 5 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfa 1.5

vr dec 26, 2008 14:45

Ja dat beweer ik met droge ogen, jammer trouwens dat je niet kan accepteren dat iemand ergens anders over denkt en dat gelijk afdoet als Bull!.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr dec 26, 2008 16:10

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het belachelijk dat dit niet te verhalen zou zijn bij de brandweer (gemeente dus)! Ze hebben dan wel gedaan wat nodig is, maar wat ook nodig is is derden schadeloos stellen, lijkt mij! En of de gemeente dat dan weer moet verhalen bij degene waar de brand was, is toch niet jou probleem?

Lijkt me raar... Maar misschien is het wel zo met die kromme regeltjes overal en altijd... :roll:
De brandweer heeft door te handelen zoveel mogelijk schade voorkomen. De kosten van een volledig afgebrande woning liggen vele malen hoger dan de gevolgschade van het blussen en de schade die nu door de brand veroorzaakt is. De bewoners (of hun verzekering) zijn er dus bij gebaat dat er geblust wordt, ondanks dat er door het blussen schade aan derden ontstaat. Een wat eenvoudiger voorbeeld is misschien de waterschade die de benedenburen van deze mensen ongetwijfeld hebben, die is ook gewoon te verhalen op de bovenburen, of wil jij de brandweer aansprakelijk stellen omdat ze met water geblust hebben en niet hebben uitgekeken waar ze allemaal naar toe lekten? Als er op die manier gehandeld gaat worden zal er geen brandweerman meer zijn die de kazerne uit komt, alles wat ze aanraken kost de gemeenschap geld anders. De belanghebbenden als het om schade en aansprakelijkheid gaat hier zijn de bewoners (en/of hun verzekering) en Chu, de brandweer heeft er niets mee te maken.

Ja, als mijn woning zou uitbranden, dan zou ik zeker de buurman wiens auto schade door het blussen heeft opgelopen schadeloos willen stellen. De beste man kan er niets aan doen en het was ook geen natuurramp of een "act of god", dus het is gewoon verzekerbare schade. Ik zou ongetwijfeld ook meer aan m'n hoofd hebben dan alleen maar m'n eigen schade en de auto van de buurman, want er staat een hele rij met schade-claimers voor de deur dan, alle buren zullen wel schade hebben opgelopen aan hun woning of spulletjes door water of hitte. Lees de polis van je eigen inboedelverzekering maar eens na, je zult zien dat er allerlei van dit soort dingen opgenoemd worden die gedekt of uitgesloten zijn.

Er is iets dat "maatschappelijk risico" heet, maar daar valt dit niet onder. Voorbeeld: Als je door een verkeersongeval in een file komt te staan, je mist je vliegtuig en je bent je geld voor je ticket kwijt, is dat dikke pech en de veroorzakers van de file kan je daar niet aansprakelijk voor stellen.

GT 75V6
Guru
Guru

vr dec 26, 2008 16:18

Ja dat beweer ik met droge ogen, jammer trouwens dat je niet kan accepteren dat iemand ergens anders over denkt en dat gelijk afdoet als Bull!.
Klets niet zo slap man... :?

Jouw post slaat nergens op; het is volgens jou "Jammer, maar niets aan te doen" als je auto zonder jouw toedoen beschadigd wordt bij zoiets? Eens kijken hoe je zelf reageert als je autootje beschadigd raakt zonder dat jij er ook maar iets aan kunt doen... :?
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Alfa 1.5

vr dec 26, 2008 16:38

Jouw post slaat nergens op; het is volgens jou "Jammer, maar niets aan te doen" als je auto zonder jouw toedoen beschadigd wordt bij zoiets? Eens kijken hoe je zelf reageert als je autootje beschadigd raakt zonder dat jij er ook maar iets aan kunt doen... :?
De 156 is niet ruim inderdaad maar om het nou een autootje te noemen

GT 75V6
Guru
Guru

vr dec 26, 2008 17:22

De 156 is niet ruim inderdaad maar om het nou een autootje te noemen
:lol:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Terug naar “Het Forum Café”