Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

zo okt 17, 2010 13:20

Ik denk dat niet alle Alfa's op dezelfde manier klassiekers worden. Neem een Giulia of een Bertone. Onbetaalbaar of iig 2 ribben uit het lijf voor velen. Wat betaal je voor een met plekjes en roest maar nog wel net een APKtje? 2500 of zelfs meer? Kijk met dat geld eens in de Alfetta's. Dam vind je best nog hele mooie exemplaren.
Het viel me op dat vele mensen nog geen € 100 over hadden voor mijn Alfetta GTV toen. Maar had ik voor 2500 een Giulia GTV aangeboden met dezelfde ''puntjes'', dan liep het zeker storm.

Hoe kan dit? Als je kijkt naar het aantal Giulia's en het aantal 75's is het bijna schrikbarend wat een prijsverschillend. Is dat door het wel of niet belastingvrij zijn? Ik denk het niet. Een Giulia ziet er voor iedereen uit als een klassieke auto, een 75 vinden de meesten een vierkant ding. Alleen liefhebber van dat model vinden het gaaf. En dat terwijl een Transaxle eigenlijk veel beter rijdt als een 105/115. 75 sterven uit maar de Giulia's blijven. En hoeveel Alfa's rijden er altijd mee met iets als de tulpenrally. Die 105jes zijn nog niet op. Dat is met de Alfa 90 (bijvoorbeeld) wel anders.

Maar echt Cultstatus heeft in mijn ogen maar 1 Alfa Romeo. De Alfasud. En dat is zowel om de roest en om het weggedrag. Ik heb nooit in een Sud gereden, maar ook ik vind dat er altijd een bepaald gevoel opkomt als je zo'n auto ziet. Alle verhalen van vroeger gaan over het weggedrag en de rottende koets.

En wat te denken van de ''Fiats''? Een gevaarlijk onderwerp, maar wordt een 155 ooit zo'n klassieker? Vast niet; alleen maar weer bij dat ene groepje liefhebbers...
''Drive tastefully''

Chevron
Newbie
Newbie

zo okt 17, 2010 14:34

Cultstatus, ik denk het zeker wel...
Wij bezitten een Citroen DS en een ID in een meer dan perfecte staat, en een Alfetta die eigenlijk het aanzien niet waard is.
Met de DSen krijg je eigenlijk nooit een duimpje of leuk commentaar omdat ze juist zo ingeburgerd zijn als een van de klassieker.
Daar aan tegen met de Alfetta (die duidelijk beige met vele roestbruine accenten is) krijgen we heel vaak leuk commentaar, het duimpje etc etc.
Vaak duurt het tanken wat langer omdat je dan weer minimaal een kwartier staan te ouwehoeren over het Fettatje en dat je ze nooit meer ziet en dat dat weer dan zo jammer is.
Dus Alfa cult? Wij denken en weten zeer zeker van wel!

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

zo okt 17, 2010 17:23

Ik heb nog eens zitten denken; heeft het niet te maken met het feit dat wij gewoon allemaal het lef hebben gehad om zo'n auto te kopen? Wat het wordt haast overal altijd gezegd en benadrukt. Alfa's zijn slechte auto's; wie koopt nou zo'n ding.

Niet mijn mening trouwens; ik ken veel slechtere auto's en in die tijd roestten ALLE auto's
''Drive tastefully''

giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

zo okt 17, 2010 21:00

[quote="Jens Hoorn"]Ik denk dat niet alle Alfa's op dezelfde manier klassiekers worden. Neem een Giulia of een Bertone. Onbetaalbaar of iig 2 ribben uit het lijf voor velen. Wat betaal je voor een met plekjes en roest maar nog wel net een APKtje? 2500 of zelfs meer? Kijk met dat geld eens in de Alfetta's. Dam vind je best nog hele mooie exemplaren.
Het viel me op dat vele mensen nog geen € 100 over hadden voor mijn Alfetta GTV toen. Maar had ik voor 2500 een Giulia GTV aangeboden met dezelfde ''puntjes'', dan liep het zeker storm.

Hoe kan dit? Als je kijkt naar het aantal Giulia's en het aantal 75's is het bijna schrikbarend wat een prijsverschillend. Is dat door het wel of niet belastingvrij zijn? Ik denk het niet. Een Giulia ziet er voor iedereen uit als een klassieke auto, een 75 vinden de meesten een vierkant ding. Alleen liefhebber van dat model vinden het gaaf. En dat terwijl een Transaxle eigenlijk veel beter rijdt als een 105/115. 75 sterven uit maar de Giulia's blijven. En hoeveel Alfa's rijden er altijd mee met iets als de tulpenrally. Die 105jes zijn nog niet op. Dat is met de Alfa 90 (bijvoorbeeld) wel anders.

Maar echt Cultstatus heeft in mijn ogen maar 1 Alfa Romeo. De Alfasud. En dat is zowel om de roest en om het weggedrag. Ik heb nooit in een Sud gereden, maar ook ik vind dat er altijd een bepaald gevoel opkomt als je zo'n auto ziet. Alle verhalen van vroeger gaan over het weggedrag en de rottende koets.

quote]
Wat cultstatus voor sudjes geef ik je gelijk,persoonlijk dan.
Onder de alfa liefhebbers zal dat misschien 10 % zijn en onder de nederlanders 1 promile.
Ik heb stapels supertjes gtv ,s gtv 6,bertones, spiders ,duetto's 75,s alfetta's 916 tb ,166, GT,gehad en heb ik nog,allemaal leuk,maar niet half zo leuk als een sud.
Maar dat zeg ik ,dat is persoonlijk en iets wat door weinigen gedeeld zal worden.
Eerlijk gezegd hoop ik ook dat dat zo blijft! 8)

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

zo okt 17, 2010 21:26

Wat ik me dan afvraag; toen de 33 of sud bijvoorbeeld bij de dealers belandden, kon je toen al voelen dat het een klassieker ging worden? Net zoals je dat nu ook nog wel eens ziet, dat een auto potentie heeft om het label "klassieker" bestempeld te krijgen (156?). Ik ben er benieuwd naar, omdat ik die periode niet heb meegemaakt, ik kauwde nog op de navelstreng toen m'n 33 van de band rolde. (23 jaar oud, same as de 33).
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Tom VDW
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo okt 17, 2010 21:51

Wat ik me dan afvraag; toen de 33 of sud bijvoorbeeld bij de dealers belandden, kon je toen al voelen dat het een klassieker ging worden? Net zoals je dat nu ook nog wel eens ziet, dat een auto potentie heeft om het label "klassieker" bestempeld te krijgen (156?). Ik ben er benieuwd naar, omdat ik die periode niet heb meegemaakt, ik kauwde nog op de navelstreng toen m'n 33 van de band rolde. (23 jaar oud, same as de 33).
Denk dat dat bijvoorbeeld bij de SZ wel zo moet geweest zijn, of bij bijvoorbeeld nu bij de 8C. Worden zeker klassiekers of misschien eerder collector items.
De 156 betwijfel ik toch wel :roll: :lol:
Bi de Brera had ik dit gevoel ook wel..

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

zo okt 17, 2010 21:57

ik kauwde op de navelstreng
Ah, vandaar.

:wink:

Audidriver
Full Member
Full Member

zo okt 17, 2010 22:25

Ach, is toch leuk als iemand spontaan vraagt of hij je 16V QV kan kopen......................................, en dank het antwoord mag geven, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelaas niet :-)
33 16V QV, 1990

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

di okt 19, 2010 19:11

Denk dat dat bijvoorbeeld bij de SZ wel zo moet geweest zijn, of bij bijvoorbeeld nu bij de 8C. Worden zeker klassiekers of misschien eerder collector items.
156 is al door diverse autobladen tot youngtimer getipt. Vooral de V6. :D
Zeker géén 13 in een dozijn auto (zoals een Alfa hoort te zijn)
Handgrepen voor en achter onovertroffen. Grille/motorkap verloop super. Veel retro. Sleuven in de bumper om het hartje. Kentekenplaat links en ga zo maar door.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

di okt 19, 2010 19:34

Klassiek worden alle auto's op den duur
Sow... egnieh! De meeste worden gewoon "oude auto's" die weliswaar allemaal wel liefhebbers zullen vinden en op de meeste mensen een vertederende werking zullen hebben, meestal uit nostalgisch oogpunt, maar klassiek zie ik toch echt als een bepaalde status en die behalen ze zeker niet allemaal...
Veel retro.
Retro is het kopieeren van eerder ontworpen specifieke, doorgaans zeer herkenbare, stijlkenmerken... Ik betwijfel ten zeerste of een kopie ooit bovengenoemde status behaalt...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

di okt 19, 2010 23:10

Het hoeven niet perse alleen de "bijzondere" modellen te betreffen toch? Ik vraag me dan ook af wat voor status de Giulia bijvoorbeeld had toen deze uitkwam? Kijk, van de sz/rz en 8c kan ik het goed begrijpen, dat zijn nu al klassiekers :P

giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

di okt 19, 2010 23:28

De status die een Giulia had toen hij uitkwam was dat hij lichtjaren verder was dan de concurentie die het maar met een pk tje of 50 minder moesten doen.
Enkele jaren later kwamen daar ook nog 4 schijfremmen en een 5 bak bij,iets wat de meeste concurenten een jaartje of 15 later ook soms hadden.
Dat is voor mij onder andere reden alfagek te zijn en ik me een beetje teleurgesteld voelt wat tegenwoordig nog gepresteerd wordt. :evil:

Rudolph
Guru
Guru

wo okt 20, 2010 01:15

Klassiek worden alle auto's op den duur
Sow... egnieh! De meeste worden gewoon "oude auto's" die weliswaar allemaal wel liefhebbers zullen vinden en op de meeste mensen een vertederende werking zullen hebben, meestal uit nostalgisch oogpunt, maar klassiek zie ik toch echt als een bepaalde status en die behalen ze zeker niet allemaal...
Veel retro.
Retro is het kopieeren van eerder ontworpen specifieke, doorgaans zeer herkenbare, stijlkenmerken... Ik betwijfel ten zeerste of een kopie ooit bovengenoemde status behaalt...
Bovendien, zoal 'onze' Alfa's een CULTSTATUS zouden hebben, wat betekent dat dan voor eigenaars, bezitters of liefhebbers van een Alfa Romeo? Een identiteit? Een hogere restwaarde, of lagere verzekeringspremie? Of slechts een topic extra?
Ik heb WikipediA er nog eens op nageslagen. Cult status:
De uitdrukking cult is afkomstig van het Engelse woord voor cultus. Hij ...
Domme Wikipedia. Uitdrukking is een vrouwelijk zelfstandig naamwoord.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member

wo okt 20, 2010 09:29

van de 33 wel althans mijn ervaring in een ver verleden (1995) toen ik op de n200 bij Halfweg in de file stond in mijn rode 33 1.7 qv b6 uit 1988 kwam er een kerel van de andere kan over de vangrail struikelend naar me toe om te vertellen of ik wel wist wat voor bijzondere auto ik had en of ik wel wist wat ie waard was, vervolgens liep ie weer terug naar zijn fiets.
ik heb van mijzelf eigenlijk nooit begrepen waarom ik die auto ooit verkocht had (waarschijnlijk omdat ik er toen teveel had (alfetta 1.8 en een gtv/6 had ik toen ook nog in bezit).
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

wo okt 20, 2010 09:43

Haha cool, moet je nagaan als je diezelfde man nu nog tegenkomt terwijl je in diezelfde 33 zit 8)

@ Rudolph, ik verleen er geen status aan, of een auto nou "Cult" is of niet. Maar wat ik wel leuk vind om te weten, is wat het gevoel bij een auto was die we nu bijzonder vinden, maar vroeger misschien dood normaal was toen deze bij de dealer stond. Leuk om te weten dat de Giulia toentertijd z'n tijd ver vooruit was, en het al in zich had om een echte klassieker te worden :)

Terug naar “Het Forum Café”