Ik denk dat niet alle Alfa's op dezelfde manier klassiekers worden. Neem een Giulia of een Bertone. Onbetaalbaar of iig 2 ribben uit het lijf voor velen. Wat betaal je voor een met plekjes en roest maar nog wel net een APKtje? 2500 of zelfs meer? Kijk met dat geld eens in de Alfetta's. Dam vind je best nog hele mooie exemplaren.
Het viel me op dat vele mensen nog geen € 100 over hadden voor mijn Alfetta GTV toen. Maar had ik voor 2500 een Giulia GTV aangeboden met dezelfde ''puntjes'', dan liep het zeker storm.
Hoe kan dit? Als je kijkt naar het aantal Giulia's en het aantal 75's is het bijna schrikbarend wat een prijsverschillend. Is dat door het wel of niet belastingvrij zijn? Ik denk het niet. Een Giulia ziet er voor iedereen uit als een klassieke auto, een 75 vinden de meesten een vierkant ding. Alleen liefhebber van dat model vinden het gaaf. En dat terwijl een Transaxle eigenlijk veel beter rijdt als een 105/115. 75 sterven uit maar de Giulia's blijven. En hoeveel Alfa's rijden er altijd mee met iets als de tulpenrally. Die 105jes zijn nog niet op. Dat is met de Alfa 90 (bijvoorbeeld) wel anders.
Maar echt Cultstatus heeft in mijn ogen maar 1 Alfa Romeo. De Alfasud. En dat is zowel om de roest en om het weggedrag. Ik heb nooit in een Sud gereden, maar ook ik vind dat er altijd een bepaald gevoel opkomt als je zo'n auto ziet. Alle verhalen van vroeger gaan over het weggedrag en de rottende koets.
En wat te denken van de ''Fiats''? Een gevaarlijk onderwerp, maar wordt een 155 ooit zo'n klassieker? Vast niet; alleen maar weer bij dat ene groepje liefhebbers...