Regel is regel ben ik het helemaal mee eens. Maar waarom de ene regel wel prioriteit en de andere niet? Voor die keuze dient een gezagsdrager verantwoording af te leggen.
En zo is dat! Als ik een boete moet betalen voor een begane overtreding, soit. Maar de verhoudingen zijn toch zoek, of niet dan?
Natuurlijk mag ik niet te hard rijden, maar niemand mag ook in mijn huis inbreken. Als dat echter gebeurt (en dat is al 2 keer gebeurd) komt de politie soms al niet eens meer opdagen voor de aangifte, dat moet ik maar op het bureau gaan doen. Eenmaal die moeite genomen (je wilt toch je centen van de verzekering) wordt me daar doodleuk verteld 'dat ze de daders wel nooit zullen pakken, want daar is geen mankracht voor en ze hebben niks om een onderzoek mee te beginnen'. Ja, dat haalt je de koekoek als je de plaats delict niet eens komt bekijken...
Ik heb een tijdje anti-kraak gewoond in een onfrisse buurt van Eindhoven. Lachen, gieren, brullen, alles kon. Wat helaas ook kon was dat de plaatselijke junks mij een keer thuis belaagd hebben, maar dat hoort er bij als je daar gaat wonen (geen ironie, dat meen ik. Als je daar niet tegen kunt, kun je elders gaan wonen en wel huur betalen). Maar goed, ik kon het schorem op een afstandje houden en de politie bellen. Die kwam ook prompt, niks van te zeggen. De junks smeerden hem bij het zien van de politie. De dienstdoende agenten hadden de junks gezien en zelfs herkend. Toch konden ze eigenlijk niks doen vonden ze ('want als we ze oppakken, staan ze morgen weer op straat'). Verder kreeg ik het advies 'om erg snel te verhuizen, want deze jongens snijden in een trip net zo makkelijk je strot af'...
Let wel, dit is geen kritiek op de politie an sich, want die organisatie is ook alleen maar de uitvoerende macht van de beleidsmakers. En die zien kennelijk meer heil in het gemakkelijk geld binnenhalen voor gratis schoolboeken door het beboeten van overtredingen die in een flink aantal van de gevallen hoogstens onder 'burgerlijke ongehoorzaamheid' kunnen worden gevat dan in het vervolgen van overtredingen die volgens mij wel degelijk onder de wat zwaardere noemer 'misdaad' vallen...