Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1197
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Route door en naar Zweden

wo feb 24, 2016 18:12

Even meeliftend in Yvo zijn trend kzou graag deze zomer een roadtrip door en naar (zuid) Zweden doen. Uiteraard veel afgelegen stukken maar toch ook Kopenhagen(Denemarken) en Stockholm willen bezoeken. Mijn vriendin is nogal gesteld op hygiëne☺ dus wildkamperen is geen optie. Iemand tips of eventueel een hele route(incl overnacht plaatsen) die hij wil delen. We weten dat Scandinavië duur is maar het budget is helaas niet onbeperkt.
Laatst gewijzigd door Performa op wo feb 24, 2016 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8841
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Route door en naar Zweden

wo feb 24, 2016 19:01

Zweden en Denemarken zijn niet zo duur als je denkt, het is vergelijkbaar met Nederland - tenzij je het op een zuipen zet, want alcohol is wel degelijk duurder. Qua route kan ik er weinig zinnigs van zeggen, want wij gaan juist 's winters naar Scandinavië en alles onder Stockholm zien we sowieso als een verplichte oefening. De snelweg door Denemarken heen zijn echt de saaiste kilometers die een mens kan maken.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1197
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Route door en naar Zweden

wo feb 24, 2016 19:10

Tot mijn grote spijt zal het bij mij zonder ijspistes zijn. Autosnelwegen zijn idd een noodzakelijk kwaad maar hoop dat er genoeg leuke stuurmanswegen of mooie ongerepte natuur is.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Route door en naar Zweden

wo feb 24, 2016 19:27

Voor sturen kun je beter Noorwegen nemen... maar dan wel met cruisecontrol... Denemarken en Zuid Zweden zijn wel erg veel rechte weg (vind ik)... en wat Yuri schrijft... gaaaaaaap...

Het spannendste is nog of je Westelijk of Oostelijk om Vättern heen rijdt... Bij Jönköping linksaf of rechtsaf zeg maar... links (veel) langer en geen snelweg...

En neem een schuifdak... bvk glas....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8841
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Route door en naar Zweden

wo feb 24, 2016 19:58

Noorwegen is dan wel weer schrikbarend duur op sommige punten, zoals groenten en fruit, maar mooi (autorijden) is het er zeker. Je hebt daar echt geen ijspistes voor nodig :mrgreen:, maar je 'moet' er toch bij voorkeur voor naar het noorden. Hoe noordelijker, hoe minder bewoond gebied en hoe mooier de wegen en de natuur.

Onderkomen is vaak geen probleem, nette campings genoeg met de keuze uit echt kamperen of een simpele maar fijne blokhut. Eten is er ook prima, de zalm en het rendier gaan er hier altijd prima in!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Route door en naar Zweden

wo feb 24, 2016 20:03

Graties tip: als je in Zweden de weg vraagt...en ze zeggen dat je na 10 Mijl rechtsaf moet slaan... hoef je de eerste 99 kilometer nog niet echt op te letten voor die afslag... :mrgreen:

En rendierstoofpot moet je bij de Sami halen... dus even doorrijden naar Inari of zo...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

dickvdh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: za feb 19, 2011 22:10
Locatie: eijsden

Re: Route door en naar Zweden

wo feb 24, 2016 21:16

Wanneer je naar Zweden wilt rijden zijn er meerdere mogelijkheden. Via Putgarden met de ferry naar Denemarken (kosten ongeveer € 75.00, boeken via Stenaline. Ben je te vroeg of te laat bij de boot, geen zorgen: je kunt gewoon mee. De opgegeven tijd is een richttijd; geen race tegen de klok). Vanaf Rodby ga je richting Kopenhagen en dan met de brug-tunnel naar Malmö. (kosten ongeveer € 35.00, via de tolpoort te betalen, cash of met de kaart)
Een andere mogelijkheid is om via het vaste land (Jutland) te rijden. Je gaat dan bij Frédérica met de brug richting Kopenhagen. Wederom met 1 tolbrug (€ 35.00) en 1 gratis brug.
Tip: in de zomervakantie is het heel druk op de A7 (Hamburg-Deense grens). Het is een tweebaans autoweg met spitsstroken. Deze weg staat elk weekeinde vol met sleurhutten en campers. Doordeweekse reisdagen zijn een betere optie.
Er zijn voldoende campings en vakantieparken te vinden. De Oostzee en de Noordzee bieden genoeg vertier. koop een goede wegenkaart van Denemarken en Zweden dan kan je daar mooie routes uitstippelen

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8841
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Route door en naar Zweden

wo feb 24, 2016 21:47

Tip: in de zomervakantie is het heel druk op de A7 (Hamburg-Deense grens). Het is een tweebaans autoweg met spitsstroken. Deze weg staat elk weekeinde vol met sleurhutten en campers.
En op het moment Baustellen ohne Ende. :evil:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Het Forum Café”