Helaas is egr uitsluiten in Oostenrijk een NoGo..
Ik vermoed dat dit volgens de formele regels (typegoedkeuring, milieu) ook in NL niet mag.
Maar met de eerdere reacties ben ik het eens; dat het eigenlijk wel beter is. Als de EGR nieuw en onvervuild is dan zal het wel even gunstig zijn. Maar dat blijft het niet, zeker niet met de steeds langere onderhoudsintervallen. Door de roet in de uitlaatgassen gaat die klep dan toch altijd wat vastkoeken en dan wordt het middel erger dan de kwaal. Ik heb de EGR-klep bij mijn 147 JTD zelfs op latere leeftijd (km-stand 300.000+) nog laten afdichten. Nadat de klep en het inlaatkanaal bij beurten al meermalen gereinigd werden. De auto stoot zonder EGR veel minder roet uit dan met dat systeem. Dat heb ik niet deskundig gemeten maar dat zie je op het blote oog al: de binnenkant van de uitlaat heeft sindsdien duidelijk minder roetaanslag en bij extra gas bijgeven op snelheid zie ik geen rookpluimen meer in de achteruitkijkspiegel.
Of uitsluiten van de EGR een NoGo is, komt dat omdat het zichtbaar gemaakt wordt? Bij een oudere 147 of 156 wordt het systeem alleen mechanisch afgedicht, uiterlijk niet zichtbaar en dan kraait er verder geen haan naar. Ook niet bij de APK. Bij nieuwere types inclusief de 159 wordt het wel electronisch zichtbaar als die EGR dicht zit, maar als ik het goed begrepen heb dan wordt dat met montage van een Squadra chip ook aangepast. In de zin dat die electronische foutmelding dan standaard ongedaan wordt gemaakt of "weggeschreven". Zelf geen ervaring mee, maar de ervaringsdeskundigen van hier weten vast wel hoe dat precies gaat
.