Gebruikersavatar
Vince
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 510
Lid geworden op: di aug 09, 2005 17:37
Locatie: Houten

Re: Retro

do apr 09, 2009 22:35

want elke two-assed monkey met iets teveel geld loopt tenslotte al met een retro-look Panerai rond...
Beste Zaag,

Panerai is niet retro. Panerai heeft historie en traditie. Mijn Radiomir heeft hetzelfde design als toen het model in 1938 voor de Italiaanse marine werd ontworpen. Dit kun je niet vergelijken met de U-Boats en de Fliegers die geinspireerd zijn op de horloge's van "toen".

Net zoals de Mini, de Beetle, de PTCruiser und so weiter. En ja, de 8C is ook retro. Ik vind er weinig aan die 8C. Een Maserati met een andere jas is het.
Bovendien opereert ie in een segment waar Alfa geen historie heeft. Alfa heeft altijd bereikbare rijdersauto's gemaakt. Dit ding is alles behalve bereikbaar.
Geef mij maar een GTV6 of een Montreal.

mvrgr,

Vince
Maserati Ghibli 306Pk Grigio Vulcano '94
Alfa Spider Typo Quattro Bianco '93
Mijn ex - 156 SW 1.9 jtd 147pk Intrax HDA en 18" Novitec N8

Gebruikersavatar
alfa155-v6
Member
Member
Berichten: 124
Lid geworden op: do dec 15, 2005 23:34
Locatie: Beringen
Contacteer: Website

Re: Retro

do apr 09, 2009 23:48

want elke two-assed monkey met iets teveel geld loopt tenslotte al met een retro-look Panerai rond...

Net zoals de Mini, de Beetle, de PTCruiser und so weiter. En ja, de 8C is ook retro. Ik vind er weinig aan die 8C. Een Maserati met een andere jas is het.
Bovendien opereert ie in een segment waar Alfa geen historie heeft. Alfa heeft altijd bereikbare rijdersauto's gemaakt. Dit ding is alles behalve bereikbaar.
Geef mij maar een GTV6 of een Montreal.

mvrgr,

Vince
Ik deel je mening ivm de 8C, veel meer dan badge engineering is het niet. En zelfs de titel "spirutuele opvolger van de Montreal" vind ik niet juist..
Maar, vergeet niet dat een GTV6 in zijn tijd ook een dure auto was.. En een Montreal zat qua prijs wel bij de exotica.. Fiat Dino, Citroen SM, BMW 3.0 CS,.. dat waren toen ook geen auto's voor iedereen :)
Alfa 33 1.3S - 1988
Alfa 155 2.5V6 - 1993 (verkocht.. (eigenlijk "weggegeven")
Alfa Montreal - 1973
Alfa 159 1.9 JTDm - 2007

Bezoek: www.cosa-nostra.be

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: Retro

do apr 09, 2009 23:52

Beste Zaag,

Panerai is niet retro. Panerai heeft historie en traditie.
Oei, gaat het ineens over klokjes, dan moet ik toch even happen, ik vind Panerai ontzéttend retro. :mrgreen: Alfa Romeo heeft minstens zoveel historie en traditie als Panerai.
Mijn Radiomir heeft hetzelfde design als toen het model in 1938 voor de Italiaanse marine werd ontworpen. Dit kun je niet vergelijken met de U-Boats en de Fliegers die geinspireerd zijn op de horloge's van "toen".
Je Radiomir heeft een sterk op het origineel geïnspireerd design, voor de niet-kenner inderdaad nagenoeg identiek (kom je ook makkelijker mee weg bij iets zo klein als een horloge, een auto is "iets" groter). Een U-Boat daarentegen - ja ik vind ze ook afschuwelijk - probeert absoluut geen vintage ogende klok te zijn. Wat Fliegers betreft, genoeg producenten van het originele B-Uhr zoals IWC, Stowa en Laco die nog bestaan, als zij nu een Flieger op de markt brengen, verschilt dat absoluut niet van wat Panerai doet. Sterker nog, deze merken hebben naast hun Flieger-hommage tal van moderne ontwerpen in de catalogus, daar waar Panerai grotendeels op de originele marinedesigns rekent.
Net zoals de Mini, de Beetle, de PTCruiser und so weiter. En ja, de 8C is ook retro. Ik vind er weinig aan die 8C. Een Maserati met een andere jas is het.
Als een 8C retro is, waarom is een gemoderniseerde Radiomir aangedreven door een modern caliber dat dan niet? En dan zwijg ik nog over de versies met een dag/datum-complicatie, zwarte kast of de afschuwelijke Ferrari-series. Ik probeer je overigens absoluut niet op te jutten, ik vind een Radiomir een schitterend model (in tegenstelling tot de rest van de modellen, die laat ik zoals meneer Zaag liever over aan de zweterig glimmende beau monde van Miami Beach :-k) . Zelfs met een Radiomir als dresswatch moest je bij mijn grootvader niet aan komen zetten, de beste man zou droogjes gemeld hebben dat hij mij beter dan dat had opgevoed. :lol:
Bovendien opereert ie in een segment waar Alfa geen historie heeft.
Een segment waar Alfa 50 jaar lang onbeschrijflijk veel historie in heeft gehad, Fiat heeft niet altijd aan de touwtjes in handen gehad. Zelfs al was je statement waar, je Radiomir is destijds toch ook ontworpen als heavy duty stuk gereedschap? Ik neem aan dat jij hem niet gekocht hebt zodat je ook tijdens het schoffelen in de tuin even kan kijken hoe laat het is. ;)
Alfa heeft altijd bereikbare rijdersauto's gemaakt. Dit ding is alles behalve bereikbaar.
Alfa had "destijds" zat modellen waar Jan-met-de-pet enkel kon van dromen, meer dan vandaag het geval is.
Geef mij maar een GTV6 of een Montreal.
Mij ook, maar zelfs die modellen waren destijds nauwelijks makkelijk bereikbare rijdersauto's te noemen.

Wat ik maar probeer te zeggen: als je vindt dat merk A een product met respect voor de bedrijfshistorie op de markt heeft gezet terwijl merk B gewoon "retro" is, dan betekent dit dat je vatbaarder bent voor de marketing van bedrijf A dan die van bedrijf B. ;)

Retro schmetro!

PS: niet-horlogeliefhebbers, mijn oprechte excuses voor deze oersaaie post. :)

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: Retro

vr apr 10, 2009 13:10

Rudolph,

Je kunt bij de 8C niet zeggen dat het ontwerp gebaseerd is op 1 bestaand model. Er zitten invloeden in, voornamelijk Giulia TZ2. Wat je wel ziet zijn duidelijke retro stijlkenmerken, vormgeving die niet van nu is maar van vroeger maar dan met een modern (vooral de techniek) sausje. Kijk maar eens naar de koplampglazen, coda tronca achterzijde met ronde achterlichten, gril, etc. Door modernere materialen en verlichtingstechniek ziet het er ietsje moderner uit maar het blijven vormgevingsideeen uit de jaren '60.

Niets op tegen om mooie vormen uit het verleden weer te gebruiken wat mij betreft, want waarom zou je iets wat goed is niet weer mogen gebruiken.
Mijn teleurstelling in retro-design betreft het te makkelijk kopieëren van bestaande vormgeving ipv het opnieuw interpreteren van bestaande concepten. De mini en Fiat 500 vind ik persoonlijk veel te makkelijke retro ontwerpen waarbij het originele uitgangspunt volledig vergeten is (Bij de New Beetle zijn ze blijkbaar helemaal vergeten waar ze mee bezig waren want daar kun je achterin helemaal niet eens meer zitten).

De Giulia TZ2 was in zijn tijd een modern ontwerp met originele lijnen. Dat kun je van de 8C toch echt niet beweren. Dat Alfa Romeo prima in staat is om nu ook een modern en eigen model te creeren zie je aan de Nuvola. Al weer van een aantal jaren geleden maar naast de 8C slaat het nog steeds geen slecht viguur, mijns inziens. Bij retro komt het me allemaal over als een armoedige manier van teren op de kwaliteiten die men vroeger bezat, terwijl ik liever zou zien dat ze nu een beter kunstje zouden flikken door vooruit te kijken ipv terug.

Gek eigenlijk dat we dat klaakkeloos accepteren. Als Jan de Bouvrie nu weer de banken bedenkt die hij in de jaren '60 ook al maakte vinden we dat hij op z'n retour is. Als een automerk het doet heet het ineens retro... :wink


Koen:

Terug naar “Het Forum Café”