Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Fiat en General Motors blijven praten

di jan 25, 2005 00:08

TURIJN (ANP) -De Italiaanse concern Fiat en het Amerikaanse General Motors (GM) hebben maandag besloten hun onderhandelingen over de noodlijdende divisie personenauto's van Fiat te verlengen. De ingangsdatum van de optie van Fiat deze poot aan GM te verkopen verschuift van 24 januari naar 1 februari.

De optie stamt uit een overeenkomst die de concerns vijf jaar geleden sloten. Destijds verkochten de Italianen een belang van 20 procent aan GM. Voor de resterende 80 procent lieten de twee autoproducenten een clausule opnemen die maandag van kracht werd en tot juli 2010 geldig is. Door een kapitaalvergroting bij Fiat is het belang van GM inmiddels verwaterd tot 10 procent.

De twee ruziën nu over de inhoud van die optie. Fiat meent dat het recht om zijn personenautodivisie aan GM te verkopen nog steeds geldig is. De Amerikanen houden vol dat de optie geen rechtsgeldigheid meer heeft, onder meer door de kapitaalvergroting.

Juridische procedure

De concerns willen aan de onderhandelingstafel een oplossing zoeken om daarmee een slepende en dure juridische procedure te voorkomen. Fiat heeft eerder al aangegeven de optie tot verkoop te laten vallen als daartegenover een flinke schadeloosstelling staat. Volgens Italiaanse media zou dat bedrag ongeveer 1 miljard euro groot moeten zijn.

Vijf jaar geleden wist GM een optie te bedingen tot koop van het resterende belang, mocht de directie van Fiat besluiten tot verkoop. Daardoor zetten de Amerikanen de concurrentie buitenspel. Het Duits-Amerikaanse concern DaimlerChrysler had toen ook belangstelling voor de personenwagendivisie van Fiat.

Onder de divisie vallen ook de merken ALFA ROMEO, Lancia, Ferrari en Maserati. De twee laatstgenoemde merken zijn buiten het akkoord gehouden. GM telde vijf jaar geleden 2,4 miljard dollar neer voor het belang van toen nog 20 procent in de divisie personenwagens van Fiat.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: Fiat en General Motors blijven praten

di jan 25, 2005 00:26

Onder de divisie vallen ook de merken ALFA ROMEO, Lancia, Ferrari en Maserati. De twee laatstgenoemde merken zijn buiten het akkoord gehouden.
Fout! [-X Ferrari en Maserati behoren niet tot de personenauto divisie Fiat Auto S.p.A., maar tot het moederconcern Fiat S.p.A.

Wat is de bron, GTV?

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Fiat en General Motors blijven praten

di jan 25, 2005 00:31

http://www.home.nl/nieuws/economie/artikel/00157642 :? ik weet niet waar zij het vandaan halen :?: grtzz roy

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Fiat en General Motors blijven praten

di jan 25, 2005 10:54

2004 was weerom een alltime low voor FIAT met een binnenlands aandeel van slechts
26 % in tegenstelling tot meer dan een stabiele 60% in het verleden.
Probleem is ook echt dat Italianen geen Italiaanse auto willen rijden. Merken als Kia, Hyundai,Mazda scoren in Italie als een gek. Ook BMW, Audi scoren ontzettend goed in bovensegment.



Commentary

The crisis at Fiat Auto has a significance that extends beyond the company, given the importance of Fiat in Italy. Great concern has been expressed regarding its consequences, both social and economic. As regards the former, the impact on employment is considerable, and may be even more severe given that it will also affect the numerous firms working on subcontracts for Fiat. Moreover, the closure of Fiat plants would threaten the industrial development of various parts of the country: significant in this regard is the news that the Fiat plant at Termini Imerese in Sicily will be closed. From the economic point of view, besides the consequences for the economy, some commentators argue that the Fiat crisis is part of the industrial decline that in recent years has affected sectors once crucial for the Italian economy, such as motor manufacturing, chemicals and electronics.
The possibility that the Fiat crisis could be resolved with its takeover by General Motors is not without its risks. Some commentators believe, in fact, that this would disperse the company’s stock of knowledge and expertise, given that its research and development division may be 'downsized'.
At the moment it is difficult to envisage what the outcomes of the Fiat crisis will be, although one can predict that it will have major social repercussions. For this reason one may expect it to be accompanied by a resurgence of industrial conflict. (Marco Trentini, Ires Lombardia)

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Fiat en General Motors blijven praten

di jan 25, 2005 19:48

zie ook http://www.usatoday.com/money/autos/200 ... alks_x.htm

"It should not be assumed that selling off the remainder of Fiat Auto is the course of action that the Fiat group's management wishes to embark upon," said Rebecca Wright, auto industry analyst at World Markets Research Centre.

"It would be hard to overstate the reaction in Italy to any decision to sell off the country's beloved Fiat Auto to the U.S. giant," she said.
SCARB 00694

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Fiat en General Motors blijven praten

di jan 25, 2005 20:27

Het echte probleem zit natuurlijk bij Fiat zelf en wel door jarenlang wanbeleid. Of misschien geen beleid.

Een algemeen Italiaans probleem is dat men zich vrijwel uitsluitend op de thuismarkt richt. Verder nog een beetje export naar de rest van Europa, maar Azië, Noord- en Zuid Amerika? Vrijwel compleet opgegeven markten.

En dan Italië zelf. Iemand die centjes heeft koopt Duits, want dat is status. En iemand die geen centjes heeft koopt vaak Koreaans. Het zijn toch dit soort auto's waar Fiat steeds meer mee concurreert. Dan doe je als Europees merk iets verkeerd, want je kunt nauwelijks op prijs gaan concurreren. En binnen 10 jaar komen de Chinezen en dan begint het spel opnieuw.

Je kunt je inderdaad afvragen of een echte overname door GM zoveel beter zou zijn. Fiat en Opel zijn natuurlijk vrij directe concurrenten. Dus voor de Italiaanse markt een Fiat badge op een Opel slaan en je bent klaar :?:
Alfa is misschien nog leuk voor GM, maar Lancia kan bij GM zeker geen lang leven beschoren zijn (bij Fiat wel?).
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Fiat en General Motors blijven praten

di jan 25, 2005 21:04

Pat Braden heeft zo zijn eigen mening waar het fout is gegaan met Alfa Romeo en met FIAT.
Hoofdstuk 15 t/m 18
http://www.team.net/www/ktud/braden15.html

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Fiat en General Motors blijven praten

di jan 25, 2005 22:00

Volgens Pat ging het allemaal mis in de 80's met de Alfetta.
Interessant leesvoer, wel allemaal geschreven vanuit het "Amerikaanse perspectief", waarbij je moet bedenken dat Alfa in die markt al heel lang niet meer aktief is.
SCARB 00694

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Fiat en General Motors blijven praten

wo jan 26, 2005 18:00

Miischien vanuit een ami perspectief, maar toch grotendeels correct gezien door Braden.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”