bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

FIAT/GM Shotgun wedding????

ma jan 24, 2005 12:48

Ik geloof dat vandaag de 24ste de dag is dat GM gebruik moet maken van put-optie of FIAT een afkoopsom zal moeten betalen. Of een shotgun wedding of een koffer met geld.
FIAT stelde dat putoptie 3 billion dollar waard is en GM claimde vorige week dat deze waarde vertegenwoordigt van nul komma nul tot maximaal 220 million dollar.
Volgens La Republica heeft GM FIAT voorstel gedaan om zaak af te kopen met 1 billion dollar.
Partijen lijken nu tot een overeenkomst te komen.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: FIAT/GM Shotgun wedding????

ma jan 24, 2005 13:18

Leg uit bert. Ik zit voor geen mm in die handel. Is voor mij allemaal abacadadra en de rest.
Wat gaat er gebeuren?????Wat kan de invloed daarvan op samenwerking tussen de Fiat groep en GM zijn???

Ik behoor tot de groep...
Afbeelding
:biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

AlfaGatto

RE: FIAT/GM Shotgun wedding????

ma jan 24, 2005 14:15

is het wel mogelijk om over de waarde van een put-optie te gaan onderhandelen ? Je stelt de waarde toch vast aan de hand van een voorafgesproken koers ? Hoe werkt dat Bert ?

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: FIAT/GM Shotgun wedding????

ma jan 24, 2005 14:49

Vrij lang verhaal wat ik probeer kort uit te leggen.

Het komt er in feite op neer dat FIAT en GM een mediation zijn gestart om er uit te komen.
In 2000 heeft GM een aandeel van 20% in FIAT Auto genomen en een put-optie.
De put-optie was een mogelijkheid om GM eventueel tedwingen de resterende 90% aan te schaffen. GM zegt no deal omdat FIAT haar aandeel tussentijds heeft vergroot naar 20%
en vele bedrijven heeft verkocht waaronder een financieringsbedrijf van FIAT.
Juist het laatste is tegenwwordig erg belangrijk om nog iets aan auto's te kunnen verdienen.
De bankiersafdeling van GM heeft evoor gezorgd datzij geen rode cijfers hoeven te publiceren.
FIAT ziet put optie een manier om geld binnen te fietsen en GM als de zoveelste financiele
strop in Europa. Probleem komt er op neer dat FIAT minimaal 300 milloen dollar per kwartaal verliest en GM FIAT eigenlijk niet eens wil hebben.

Het grootste gevaar kan zijn is dat de joint venture gevaar kan lopen van gezamelijke
engineering en aankoop onderdelen. Bestaat uit 17 fabrieken, 7 R&D centra en werken
20.000 mensen. FIAT en ook Alfa Romeo zou diep in de problemen komen te zitten als men geen onderdelen van GM zou kunnen lenen.

Ook moet men realistisch zijn. FIAT verliest geld en schuld van 8 miljard euro. Vorig jaar
verloor men weer 1.6 miljard euro. De Italiaanse pers spreekt over 1 billion euro (1mld)
maar dit bedrag heeft weinig impact op de financiele toestand. 2005 wordt zeer zwaar jaar
voor FIAT en wellicht wel het laatste??? Als GM betaalt mag FIAT is er een bepaalde vaste termijn waar FIAT geen contact mag leggen met evt. partners voor overname. Denk ook niet dat iemand brood ziet in FIAT Auto. Goede nieuws is dat Alfa Romeo hechter gaat samenwerken met Maserati-Ferrari en in Amerika het commerciele netwerk van Ferrari
zal worden gebruikt. De banken hebben een groot aandeel in Ferrari en die dringen juist aan op toevoegen Alfa Romeo. Nog steeds vormt de basis GM materiaal. Verandert voor Alfa waarschijnlijk weinig. Op korte termijn zeker.

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 634
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

RE: FIAT/GM Shotgun wedding????

ma jan 24, 2005 15:53

De telegraaf zegt er ook wat over.....

Adios, JR

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”