Pagina 1 van 1

Stevige uitspraken van Fiat

Geplaatst: vr dec 09, 2005 16:55
door GiuliaCorse
Fiat: ‘Binnen RAI-bestuur spelen merkenbelangen mee’

Fiat Auto baalt van de verwachte invoering van bpm-differentiatie op basis van het energielabel. Fiat is verbaasd dat het RAI-bestuur door de bocht is gegaan en suggereert merkenbelangen.

Door de merkwaardige rekenmethode die in ons land is gekozen, wordt bijvoorbeeld de Fiat Panda flink benadeeld, terwijl de kleine Italiaan toch aantoonbaar zuinig rijdt. Kort voor de behandeling van de nieuwe wet in de Eerste Kamer volgende week belegde woordvoerder Hans Vervoorn een persconferentie waar hij de ‘waanzinnige’ gevolgen ervan illustreerde. Fiat is verbaasd dat het RAI-bestuur onder druk van VROM snel door de bocht is gegaan en stelt onomwonden dat daarbij binnen het bestuur merkenbelangen hebben meegespeeld.

Vervoorn spreekt zijn twijfels uit over de manier waarop dit allemaal tot stand is gekomen. “De ledenvergadering van de RAI-afdeling heeft aangegeven dat een regeling op basis van het brandstofverbruik binnen de klassen de voorkeur geniet. Maar toen VROM niet mee wilde omdat ze de indeling volgens de energielabels wel bruikbaar vonden, is het bestuur kennelijk door de bocht gegaan. Ik blijf dat raar vinden. Het roept de verdenking op dat er merkbelangen hebben meegespeeld.”

RAI-woordvoerder Cees Boutens: “Wat dat laatste betreft, kun je kort zijn. Wandel de lijst van bestuursleden door en je ziet dat het bestuur breed is samengesteld. Er zijn ook heel wat volumemerken in vertegenwoordigd die de invloeden van de regeling zeker zullen gaan voelen. Het is juist dat de ledenvergadering heeft aangegeven liever een regeling te willen op basis van het absolute verbruik. Maar die strijd is gestreden en simpelweg verloren. Het bleek bij de overheid niet bespreekbaar.”
Er zullen zeker effecten zijn op de markt, voorspelt Boutens. “Ja, dat zou heel goed kunnen. Maar vergeet niet dat het hele verhaal daar ook precies voor bedoeld is. VROM wil de verhoudingen verstoren. Of beter gezegd: in een bepaalde richting verstoren. Welke aanpak je daar ook kiest, er zijn altijd merken die er pijn door lijden.”

RE: Stevige uitspraken van Fiat

Geplaatst: vr dec 09, 2005 17:18
door kai
Wat is die "rare" rekenmethode dan ?

RE: Stevige uitspraken van Fiat

Geplaatst: vr dec 09, 2005 17:35
door Doix
De europese methode is dat hoe groter en zwaarder de auto, hoe meer hij verbruikt en navenant wordt een label geplakt van groen (zuinig) tot rood (onzuinig). Nederland heeft weer een eigen variatie hierop verzonnen en zij bekijken de zaak relatief. Zij vergelijken de auto's met auto's uit dezelfde klasse en geven hierop een label af. Het kan dus zo zijn dat een Fiat Panda 1.1 die in vergelijking met een Suzuki Alto en een Daihatsu Cuore onzuiniger is, een roder label (geel, oranje, rood) opgeplakt krijgt dan een Mercedes SL500 die vergeleken wordt met auto's als Rolls Royce en dergelijke omdat de Mercedes zuiniger is dan voornoemd klassekrat.....

RE: Stevige uitspraken van Fiat

Geplaatst: vr dec 09, 2005 17:40
door kai
Tjeemig dat is ook echt weer Nederlands geklooi.
En het kon zo eenvoudig zijn.
Hoe meer benzine dr in moet. En hoe hoger percentage vies gas dat er uit komt. Hoe roder de sticker.

Re: RE: Stevige uitspraken van Fiat

Geplaatst: vr dec 09, 2005 20:29
door GiuliaCorse
Tjeemig dat is ook echt weer Nederlands geklooi.
En het kon zo eenvoudig zijn.
Hoe meer benzine dr in moet. En hoe hoger percentage vies gas dat er uit komt. Hoe roder de sticker.
Hey we zitten in nederland hoor dat zou wel erg makkelijk zijn. ](*,)