Pagina 1 van 2

Het nieuwe rijden getest

Geplaatst: zo nov 06, 2005 20:44
door Emilio
Ik heb de afgelopen week gereden als een Opa in mijn 156 om het "nieuwe rijden" te testen. Dit was echt even schrikken voor me, want met de "nieuwe rijden"instelling krijg je een compleet ander beeld van het weggebruik.

Je gaat vrachtwagens als grote dikke goedzakkerige vriendjes beschouwen, waar je jezelf heerlijk achter kan verschuilen ipv irritante "ik rij 1km sneller dus haal ik in" etters.
Ook vervloek je alles wat maar harde durft te gaan dan 100, want die hangen op je staart als je met die 100km/h een vracht wagen probeert in te halen.

In tegenstelling tot wat ik dacht: "Lekker rustig rijden is goed om te onstpannen" blijkt dat ik mezelf nonstop zit op te vreten over andere weggebruikers.
Zo heb ik ontdekt dat er maar 2 veilige snelheden zijn. Dat is de 90 van de vrachtwagens, of 120 van de linkerbaan. Elke andere snelheid (voor al die tussen die twee in zitten) vraagt heel erg veel van de automobilist. Je komt keer op keer klem te zitten en als je met te lagen snelheden gaat inhalen. Dit leidt echt tot levensgevaarlijke situaties. Daarom heb ik besloten maar me gewoon aan de vrachtwagensnelheid te houden.

In het totaal heb ik nu ruim 700 Km nieuw rijden er op zitten. Hieronder een tripje Grun en een tripje Almelo. Er zijn wel voordelen te noemen. Ik rij normaal 540 km op een tankje. Maar nu zit ik al over de 630km en ben nog niet leeg, da's mooi dus....

Vanaf morgen ga ik weer gewoon rijden zoals ik altijd reed (en dat is lekker door) want, serieus, ik voel me daar veel veiliger bij.

Overigs, men is 1 ding vergeten bij het nieuwe rijden: Da's de bochtensnelheid. Zorg dat je bochtensnelheid zo hoog mogelijk is, dit veminderd het verbruik ook aanzienlijk en maakt het autorijden weer wat spannender. :) :) :)

RE: Het nieuwe rijden getest

Geplaatst: zo nov 06, 2005 21:44
door Schaapm
Emile, ben je je koppeling aam het inrijden :lol: :lol: :lol: Ik rij de laatste tijd ook iets meer conform de regels en het scheelt wel behoorlijk in het verbruik! Het enige vind ik wel, wanneer je 90 in zijn 6 rijdt dan maakt mijn motor nog maar 1300 toeren en heb ik het gevoel dat die daar toch ook niet zo enthousiast van wordt. Het verbruik op mijn tellertje is dan ongeveer 3,5 liter per 100 km. en dat voor een auto van 1464 kg. en nog een dikke 100 van mij erbij :lol: :lol: Maar 120 is op zich voor de randstad een ideale snelheid, maar richting het noorden kan daar best wel een SCHEP bovenop. En anders wordt je uitlaat ook alleen maar vies aan de binnenkant.

Re: Het nieuwe rijden getest

Geplaatst: zo nov 06, 2005 21:59
door 164 Q4

Zo heb ik ontdekt dat er maar 2 veilige snelheden zijn. Dat is de 90 van de vrachtwagens, of 120 van de linkerbaan. Elke andere snelheid (voor al die tussen die twee in zitten) vraagt heel erg veel van de automobilist. Je komt keer op keer klem te zitten en als je met te lagen snelheden gaat inhalen.
Klopt, dat valt mij in Nederland ook altijd op. Da's erg irritant rijden.

RE: Het nieuwe rijden getest

Geplaatst: zo nov 06, 2005 22:21
door giulia-tom
Nou het nieuwe rijden.....dat is inderdaad nogal wat....er wordt in ons land gewoon belabbert gereden.
Kwam erachter dat toen ik mijn Giulia stilzette voor pekelvrees, toen heb ik een tijdje 2cv gereden. Niet normaal hoe idioot mensen doen bij het aanschouwen van zo'n auto. Al rij je 90 op een 80km weg, ze moeten en zullen (met alle gevaar vandien) er voorbij.

Moet je eens kijken hoeveel er op de weg onnodig geremd wordt, dat was zonde van de energie.

By the way: niet iedere auto is zuiniger als ie laag in de toeren gereden wordt. Er zijn zelfs auto's die bij het intrappen van het gas bij lage toeren (dus wanneer het vacuum flink groot wordt) een knappe slok brandstof verorberen!

RE: Het nieuwe rijden getest

Geplaatst: zo nov 06, 2005 23:20
door Maxtor
Hetzelfde probleem als ik met de Panda van mn moeder opstap ben, en met de 33 ook meestal. Rijd ik altijd 100km/h mee en dan altijd hetzelfde gezeur van achterop komende mensen die je er dan zowat helemaal afduwen. Dan ben je blij als er zo'n 100km/h stuk komt.

Maar soms kan ik mezelf ook wel ergeren aan mensen die niet 120 rijden, maar dan ligt het maar net aan de situatie dus bijv in wat voor een auto ze rijden (oude auto's of kleine auto's zijn te begrijpen). Niks zo irritant als zo'n kerel die met zn A4 eerst met 130 langskomt en dan een tijdje later met 100 voor je gaat zitten tutten omdat hij zo druk bezig is met telefoneren....

RE: Het nieuwe rijden getest

Geplaatst: ma nov 07, 2005 10:42
door kai
Ik vind dat je als je 100km wilt rijden niets te zoeken hebt op de linkerkant van de snelweg!
Oprotten stelletje slakken, ik kom eraan !!!

RE: Het nieuwe rijden getest

Geplaatst: ma nov 07, 2005 11:38
door jaben
Tja..., ook ik heb het geprobeerd. Nu zit ik niet zoveel op de weg en rij niet vaak in de spits.

Maar vooral het rustig rijden in de bebouwde kom bevalt me eigenlijk wel goed. Vooral 50 in z'n vier schilt aardig wat litertjes.

Maar op de snelweg rij ik toch het zuinigst. Maar of ik nou netjes 100 rij of, voor mijn doen, aardig door rij (140 km/h), het verbruik blijft hetzelfde.

Ik vind het belangrijker om mee te rijden met de rest, dan blijft alles goed doorrijden. Of dat dan hard of langzaam is maakt niet uit.

RE: Het nieuwe rijden getest

Geplaatst: ma nov 07, 2005 12:13
door elio
Nog een tip om je verbruik omlaag te halen:
toen ik destijds nog met een renault 4tje rondreed en ging surfen met al het materiaal op het dak, gebeurde het dat ik (tegenwind) maximaal 70 per uur kon halen, toen heb ik geleerd om mij "vast te zuigen" aan een vrachtwagen, waardoor ik 100 per uur kon halen én liters minder verbruikte... Je moet er wel dicht genoeg achter gaan hangen en hopen dat hij niet plots in de ankers gaat 8)

RE: Het nieuwe rijden getest

Geplaatst: ma nov 07, 2005 13:39
door Emilio
Heren, Begrijp me niet verkeerd.
Ik ga nu weer vrolijk door gassen.
En nogmaals, langzaam rijden is gevaarlijk!
Mocht je het wel doen om willen van de beurs, zorg dan voor een hoge bochtensnelheid!

Re: Het nieuwe rijden getest

Geplaatst: ma nov 07, 2005 14:32
door ARGTV3V6TB

Zo heb ik ontdekt dat er maar 2 veilige snelheden zijn. Dat is de 90 van de vrachtwagens, of 120 van de linkerbaan. Elke andere snelheid (voor al die tussen die twee in zitten) vraagt heel erg veel van de automobilist. Je komt keer op keer klem te zitten en als je met te lagen snelheden gaat inhalen.
Klopt, dat valt mij in Nederland ook altijd op. Da's erg irritant rijden.
dus eigelijk moet iedereen maar nieuw gaan rijden ;-)

RE: Het nieuwe rijden getest

Geplaatst: ma nov 07, 2005 15:45
door Jorix
Tsja, het nieuwe rijden.. opschakelen bij 2500 toeren betekent invoegen op een 120km/u weg met 80 ....... lijkt me niet echt veilig. Ik vervloek bestuurders (vracht- en ander bijzonder verkeer uitgezonderd natuurlijk) die met 70 a 80 de auto op de snelweg parkeren. Je zou een onoplettende bestuurder met 120 achterop krijgen, dan ben je niet blij!

Binnen de bebouwde kom houd ik me er wel aan, en ook wel op wegen waar 80 de limiet is (en er veel gecontroleerd wordt). Maar op de snelweg ga ik gemiddeld 10 a 20 boven de geldende limiet en dat rijdt gewoon erg lekker.

Qua verbruik houd ik er van om een beetje af te wisselen; dan weer eens proberen om de tank zo snel mogelijk leeg te hebben en dan weer eens om zo ver mogelijk te komen. Volgens mij is dat ook lekkerder voor de auto. Ik heb het ook een paar maanden geprobeerd om me echt aan dat nieuwe rijden te houden, en merkte dat als ik dan toch af en toe eens wilde inhalen dat ie het echt heel moeilijk had om op gang te komen...


@elio: dat werkt inderdaad, maar alleen op een 4 of meer baans weg, zo dicht op die vrachtwagen kan je geen tegenliggers meer aan zien komen...

RE: Het nieuwe rijden getest

Geplaatst: ma nov 07, 2005 16:02
door ronald
Hier in Zeeland zijn veel 80km wegen en daar word absoluut niet door gereden. :evil: Na de stoplichten optrekken is een drama, dat duurt een kwartier voordat we bij de 75 zijn.. En wat helemaal ergelijk is: een rijtje van 6 auto's die tegelijk bij een stoplicht vertrekken blijven niet bij elkaar, ieder heeft z'n eigen "80km". :evil: Tussen elke auto komt dan een paar honderd meter... Afremmen kunnen de Zeeuwen wél: als ze zien dat de brug op de Zeelandbrug open staat laten ze aan de andere kant van de brug (5km!!!) hun gas al los... Ons ben zuunig hee....En gaan dan met hun lichten knipperen als ik over de dubbel doorgetrokken streep inhaal om met een "normale" snelheid door te rijden tot het eind. Opdonderen! :evil: :evil: :evil:


PS Hier in de straat moeten ze eens komen controleren, hier rijden ze 60 waar je 30 mag en zelfs dat is al te hard. Maarja, dat levert bijna niets op natuurlijk..

RE: Het nieuwe rijden getest

Geplaatst: ma nov 07, 2005 17:01
door bert
Sluit mij aan bij Giulia Tom..

als gasklep opening erg klein worden cilinders niet goed gevuld en motor is niet zo efficient
bezig en dus de reden waarom kleine cilinderinhouden in theorie zuiniger zijn omdat ze bij zelfde snelheid met meer gasklep open rijden en dus beter vullen, minder cilinders.
Meer cilinders geven weer meer frictie maar met economymeter krijg je meer inzicht.

Echte motoren, dus geen 4 cilinderbromfietsmotoren met inhouden 1100/1400cc, werken niet efficient bij vrijwel gesloten gasklep.

Ik stel voor een topsnelheid gerelateerd aan motorinhoud.

RE: Het nieuwe rijden getest

Geplaatst: ma nov 07, 2005 17:12
door Emilio
Strak idee.... Alleen heeft de gemiddelde vrachtwagen dan een probleem.
Volgens jou theorie mogen ze dan een kilometer of 200 per uur?????

Re: RE: Het nieuwe rijden getest

Geplaatst: ma nov 07, 2005 18:14
door Aernoudt
Strak idee.... Alleen heeft de gemiddelde vrachtwagen dan een probleem.
Volgens jou theorie mogen ze dan een kilometer of 200 per uur?????
Eeen beetje vrachtwagen heeft een 12 liter motor (of meer); maw: 6 x 80 = 480 km/h of 6 x 120 = 720 ;)
(uitgaand van een 2 liter Alfa wat volgens mij het meest voorkomend is op dit forum)