Gebruikersavatar
GTV6 2.5 FL
Member
Member
Berichten: 122
Lid geworden op: di feb 23, 2016 11:48
Locatie: Tussen de Alfa's

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

wo jun 21, 2017 11:09

Decennia lang verwende Alfa Romeo zijn aanhangers met wagens die een muzikaal motorgeluid hadden, tot groot jolijt van de inzittenden en van de buitenstaanders. Helaas is dat niet langer meer het geval. In geen enkele test van de 2.0 Turbo Benzina heb ik iets positiefs gelezen over het motorgeluid en sterker nog, Autocar zegt het volgende over de 280 pk Veloce: "The engine isn’t the most refined though, being a little clattery around town and sounding surprisingly diesel-like when the stop-start cuts in. It's not quite the charismatic heart and soul of the car you might have hoped for." Zelf heb ik meermaals ervaren hoe ridicuul die motor klinkt en dan vraag ik me af waarom zouden we nog een Alfa kopen als het geluid niets meer voorstelt. Bij FCA zouden ze toch beter moeten weten...
Alfa Romeo, tecnologia vincente. Da sempre.

Alfantastisch
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo mei 03, 2017 18:20

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

wo jun 21, 2017 22:42

Eigenlijk is het zo simpel als wat: Auto's maken die zich qua prestaties, rijbeleving en kwaliteit kunnen meten met de premium concurrenten. En op basis daarvan langzaam maar zeker, procentje na procentje, jaar na jaar, vertrouwen en verkoopcijfers winnen.
Bigland luistert in ieder geval naar me. :wink:

https://www.motor1.com/news/149118/alfa ... low-sales/
Alleen vraag ik me af of de financiële gezondheid van FCA een dergelijke langdurige inspanning kan dragen.
Dit is inderdaad een essentieel aspect in het geheel.

Alfantastisch
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo mei 03, 2017 18:20

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

wo jun 21, 2017 22:53

Zelf heb ik meermaals ervaren hoe ridicuul die motor klinkt en dan vraag ik me af waarom zouden we nog een Alfa kopen als het geluid niets meer voorstelt. Bij FCA zouden ze toch beter moeten weten...
Inderdaad. Die hoge heren daar bij FCA maken zich druk om van alles en nog wat. Maar zijn te dom om in te zien dat het succes van een D-segmenter anno 2017 simpelweg valt of staat met het geluid van de motor.

Blackie
Full Member
Full Member
Berichten: 251
Lid geworden op: vr feb 27, 2009 21:20
Locatie: Oosterzele

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 22, 2017 07:50

Tja, we zijn met de Busso, Nord en boxer natuurlijk wel lange tijd zeer verwend geweest. Met de huidige milieu-eisen valt nauwelijks nog aan een turbo te ontkomen en die dempt zowat alle motorgeluid. Wat niet wegneemt dat er wellicht beter klinkende opties zijn. Maar voor de gemiddelde niet-Alfist maakt dat dan weer minder uit.

Ik sta er eerlijkgezegd van versteld dat ze er in geslaagd zijn van out-of-the-blue een auto te ontwikkelen die het "premium-niveau" dan misschien nog niet helemaal heeft maar toch al flink benaderd. Qua rijgedrag en chassis samen met de Jag de referentie in zijn categorie. Enkel dat eeuwige gezeik van journalisten over het afwerkingsniveau, tja... Heb gisteren een hoop Giulia's en Stelvio's samen gezien en je kan moeilijk beweren dat ze slecht afgewerkt zijn. Het kan beter, perfecter, maar hey, wie heeft beslist dat de naad van het handschoenkastje zo strak moet zijn als de bilnaad van Doutzen Kroes? Als je sommige tests leest is dat tegenwoordig belangrijker dan hoe een auto rijdt en zich gedraagt op de weg... dan zijn we toch wel heel erg ver weg afgedwaald van de essentie.
SCARB n° 5871

Nu: 147 1.9 JTDm 16v & Giulietta 1.6 JTDm
Vroeger: 145 1.9 JTD

Blackie
Full Member
Full Member
Berichten: 251
Lid geworden op: vr feb 27, 2009 21:20
Locatie: Oosterzele

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 22, 2017 08:04

Overigens 2 Veloces gespot: gisterenavond een zwarte met zwarte Q-velgen in Spa, deze ochtend een prachtig blauwe op de E17 tussen Gent en Lokeren.

En gisteren op Francorchamps een paar Quadrifiglio's aan 't werk gezien: die zijn fameus snel. Overigens ook een paar Stelvio's (280pk) bezig gezien. Geen zicht, een SUV op een F1-circuit, maar die waren ook niet bepaald traag. Er was er eentje bij die een geprepareerde Abarth 500 met ervaren chauffeur voor bleef.
SCARB n° 5871

Nu: 147 1.9 JTDm 16v & Giulietta 1.6 JTDm
Vroeger: 145 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 22, 2017 09:05

Zelf heb ik meermaals ervaren hoe ridicuul die motor klinkt en dan vraag ik me af waarom zouden we nog een Alfa kopen als het geluid niets meer voorstelt. Bij FCA zouden ze toch beter moeten weten...
Inderdaad. Die hoge heren daar bij FCA maken zich druk om van alles en nog wat. Maar zijn te dom om in te zien dat het succes van een D-segmenter anno 2017 simpelweg valt of staat met het geluid van de motor.
:jumping:
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 22, 2017 10:24

Met de huidige efficiëntere turbomotoren krijg je bijna onmogelijk een mooie geluid er uit, ik kan me op dit moment niet veel mooi klinkende 4-cylinder turbomotoren bedenken hoor. Ze klinken óf heel erg kunstmatig (Mini, Megane RS) óf heel erg luid (4C) wat niet per sé mooier is.
Voor ons autoliefhebbers is geluid belangrijk, voor de overige 99% van de autokopers totaal niet, zeker niet bij een auto die vooral als dagelijks vervoer ingezet gaat worden. Je kunt altijd nog een ander uitlaatje er onder hangen. ;-)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
GTV6 2.5 FL
Member
Member
Berichten: 122
Lid geworden op: di feb 23, 2016 11:48
Locatie: Tussen de Alfa's

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 22, 2017 11:56

Zelf heb ik meermaals ervaren hoe ridicuul die motor klinkt en dan vraag ik me af waarom zouden we nog een Alfa kopen als het geluid niets meer voorstelt. Bij FCA zouden ze toch beter moeten weten...
Inderdaad. Die hoge heren daar bij FCA maken zich druk om van alles en nog wat. Maar zijn te dom om in te zien dat het succes van een D-segmenter anno 2017 simpelweg valt of staat met het geluid van de motor.
Laat het woordje succes alvast maar achterwege, dat is voorlopig niet meer weggelegd voor Alfa Romeo.
Als de hoge heren bij FCA dom zijn geweest om het geluid van hun sportieve versies over het hoofd te zien, dan zijn ze nog veel dommer om een slogan te gebruiken die de lading niet meer dekt. Als een sportberline anno 2017 geen muzikaal geluid meer hoeft te maken waarom stond Philippe Krief zichzelf 2 jaar geleden belachelijk te maken met een geluidsfragmentje van een gekapte Ferrari motor bij de onthulling van de Giulia aan de pers? In vrijwel elke test van de Veloce komen voor een sportberline essentiële tekortkomingen aan het licht: weinig emotionele wegligging en weinig emotioneel motorgeluid. Tja, zouden die hoge heren bij FCA niet beter een beetje slimmer spelen en opteren voor "La meccanica senza emozioni"...
Alfa Romeo, tecnologia vincente. Da sempre.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 22, 2017 12:40

Zullen we met elkaar afspreken het woord 'emotioneel' in deze context niet meer te gebruiken? Wat een misplaatste jeukterm is dat zeg. Het dichtst bij een 'emotionele wegligging' ben ik ooit geweest in een Lincoln Mark IV. Als dat ding een bocht zag opdoemen, begon het zachtjes te huilen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 22, 2017 13:13

Ik denk dat 'emotioneel' wel de juiste term is bij de meeste posts in dit topic. :jumping:
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 22, 2017 16:50

Lekker geluid en een turbo motor kunnen wel degelijk samen. Probleem zit m vaak in de uitlaat. Er zijn nu eenmaal geluidsnormen, en vooral emissienormen zitten in de weg, want dat betekent katalysators en roetfilters en dat soort spul in je uitlaatsysteem. Dat dempt pas geluid.

Scania of DAF met open pijp maakt een hele bak leuke herrie hoor, die turbo maakt t alleen maar beter.
Lancia Delta integrale klinkt ook leuk. Of de nieuwe Ferrari 488. Allemaal turbo blokken.

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4689
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 22, 2017 18:21

Een 30 jaar oude rally-spec turbomotor, gebaseerd op een 50 jaar oude principe (Lampredi) of een tot max uitgeknepen V8 turbo met 700pk vind ik nou niet echt te vergelijken met een hypermodern en zuinig 4-cylinder ECO-blokje voor een personenauto.
Je kunt een vlammende F1 turbo uit 1985 ook niet vergelijken met een moderne F1 turbo.

Maar goed, het geluid heb ik minder problemen mee. Doe mij maar wat meer "Laufkultur", jeweetwel....dat wat een 6-cylinder wél heeft maar waar een moderne 4-pitter me nog niet op heeft kunnen overtuigen. Ze halen onnoemelijk veel vermogen uit die kleine blokjes, maar souplesse en raffinement heb ik nog niet veel meegemaakt.


Mijn testrit in de Giulia gisteren is niet doorgegaan omdat de dealer de auto aan iemand anders had mee gegeven....dus dinsdag een nieuwe kans. Hopelijk overtuigt deze motor me wel op het gebied van loopcultuur
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 22, 2017 18:59

Nee natuurlijk kun je die motoren niet vergelijken. Dat snap ik ook wel. Maar het argument was dat turbo's het geluid dempen, en dat is niet per se zo. Het maakt het wel anders ja. zeker icm kleinere motoren/minder cilinders


En wat betreft laufcultur ben ik het met je eens. Bijv. die nieuwe Volvo's met 4 cilinders. Die hebben echt heel erg veel vermogen, maar ga daarna eens in een 5 cilinder volvo rijden, dat loopt toch leuker.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 22, 2017 20:57

Dan komt de Amerikaanse uitspraak 'there's no replacement for displacement' toch ook naar Europa. Want het is niet alleen het aantal cilinders vermoed ik.

Dat verklaart wel waarom ik de motor van de Stelvio wat tegen vond vallen.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Alfantastisch
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo mei 03, 2017 18:20

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do jun 22, 2017 21:28

Overigens ook een paar Stelvio's (280pk) bezig gezien. Geen zicht, een SUV op een F1-circuit, maar die waren ook niet bepaald traag. Er was er eentje bij die een geprepareerde Abarth 500 met ervaren chauffeur voor bleef.
Inderdaad, geen gezicht.

Verder verbaast het me na ruim 3 maanden en 9.000 km in de Stelvio First Edition met 280pk niet. Een Stelvio met deze motorisatie heb je vanaf 60.950 euro. Ik durf de stelling aan dat je daarmee op het circuit iedere A4 sedan, 3-serie sedan (340i uitgezonderd) of C-klasse sedan voor dezelfde prijs partij kunt geven. Zowel op vermogen als rijgedrag. Om van concurrerende SUV's als X3, Q5 en GLC maar te zwijgen.....

En als je een zelfde vergelijking maakt op basis van de Guilia Veloce 280pk (54.830 euro), dan laat je de gelijkgeprijsde Duitse premium concurrentie gewoonweg ver achter je.

Echt ongehoord goed wat Alfa met de Guilia en Stelvio op dat vlak heeft weten neer te zetten. "Net als vroeger", zou ik haast zeggen.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”