Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

vr jun 26, 2015 17:05

Een langere wielbasis geeft een stabielere rechtuitloop (of zo u wilt: een iets gezapiger bochtengedrag)...
Klopt, maar het ging om de opmerking dat achterwielaandrijving "listig" zou zijn - versus voorwielaandrijving dus kennelijk niet.
- Voorwielaandrijving is goedkoper te bouwen (niet alleen montage maar geen gedoe met een cardanas naar achteren)
- Over het algemeen is voorwielaandrijving eenvoudiger te corrigeren wanneer het mis gaat
- 90% van de bestuurders zal het een worst wezen welke wielen worden aangedreven dus waarom investeren in duurdere achterwielaandrijving.

Wat niet wegneemt dat ik blij ben met de stap om weer achterwielaandrijving te gaan gebruiken, voor de fanatieke bestuurder zal het best merkbaar zijn maar zeg nou eerlijk zou je het missen tijdens de dagelijkse naar het werk/winkel ritjes?
Dat eerste haalde ik dus zelf reeds aan. Het tweede is een fabel of hoogstens van toepassing op rallyrijders die de te corrigeren situatie zelf creëren via handrem of met de linkervoet remmen.

En ach wat heet missen? De enige niet achterwiel aangedreven auto die ik ooit zelf in bezit heb gehad is de Sud en de enige auto waarmee ik ooit ben uitgebroken was een voorwielaandrijver van de baas. Naar bleek nieuwe bandjes voor en niet zulke beste bandjes achter, zoals je regelmatig aantreft bij leasebakken van ongeveer drie jaar oud. En ja dat wreekt zich bij een stevig buitje.
Dat is niet helemaal waar, veiligheid speelt ook een rol. Wel eens in een standaard Spider 4/75/Alfetta gereden op halfnat/nat wegdek? Als je maar met een klein beetje snelheid de bocht in gaat dan breken die al uit met aardig wat overstuur. .
Ik rij al bijna 30 jaar met achterwiel aangedreven auto's, waarvan 24 jaar met een Giulietta 116. Ik kan je verzekeren dat als ik gas geef vóór de bocht die auto strak rechtdoor gaat, ongeacht hoe hard ik dan vervolgens aan het stuur draai. Natuurlijk kan ik 'm wel laten kwispelen eenmaal in de bocht, maar bij normaal weggedrag gebeurt dat gewoon niet. De standaard reactie bij uitbreken van de achterzijde, zoals je die leert bij een slipcursus, is overigens ook niet anders bij voorwiel- of achterwiel aandrijving; koppeling in (dus in het geheel geen aandrijving) en sturen waar je naartoe wilt.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

vr jun 26, 2015 17:34

Een langere wielbasis geeft een stabielere rechtuitloop (of zo u wilt: een iets gezapiger bochtengedrag)...
Klopt, maar het ging om de opmerking dat achterwielaandrijving "listig" zou zijn - versus voorwielaandrijving dus kennelijk niet.
Ik denk dat je het anders moet lezen... "langere wielbasis is minder listig icm RWD dan een korte wielbasis icm RWD"

En dat is wel zo... maar een lange wielbasis icm WWD is óók minder listig...

Wil er overigens wel bij opmerken dat ik de genoemde serie 75 / Alfetta totaal NIET overstuurd vind... eerder onderstuurd... ga een bocht te hard in en de voorwielen trekken het niet... (IEKS!) maar dankzij de RWD is dat goed te corrigeren...

Dus wie bedacht heeft dat ze overstuurd zijn????

En er is natuurlijk intussen een hele generatie FWDboodschappenauto reesers die denken dat RDW alleen maar gaat om "dwarsgaan"... en niks zo vervelend als dogma's....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

vr jun 26, 2015 18:32

Zelf vind ik na een paar wenuren toch wel erg geslaagd. Niet de indruk die de 156 destijds op de IAA op me maakte, maar wel een heel stoere auto die zo op de film en foto wel erg mooi in elkaar gezet lijkt te zijn. En dat geluid, fenomenaal! Die lange wielbasis zou eindelijk eens fatsoenlijke binnenruimte kunnen opleveren. Zag net een Italiaans filmpje waar ook de achterbank duidelijk in beeld kwam. En daar was veel ruimte te zien. En dat is echt een voordeel tov 3-serie en A4. Vind ook het dashboard prachtig.

Als de bouwkwaliteit echt goed is dan herleven de sixties/ seventies ms echt weer toen Giulia in de middenklasse de norm was. Ik gun het de nieuwe!
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

vr jun 26, 2015 21:28

wat gaat een normale 1750Tbi (oid) of een JTD kosten? dáár ben ik nou wel eens benieuwd naar... hoe bereikbaar is de nieuwe Giulia?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

vr jun 26, 2015 22:02

Ik heb horen fluisteren dat de QV 90K gaat kosten (exclusief Nederlandse sinterklazentaks).

Daarmee zou het wel eens de goedkoopste 500+PK auto kunnen worden?

Zou leuk zijn als daarmee een nieuwe trend gezet wordt.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

za jun 27, 2015 07:20

IK ben op dit moment hier in Italië en heb al aan een paar Italianen hun mening gevraagd over de nieuwe Giulia .
De meesten vinden het een super auto , en Alfa had terug zo een auto nodig voor hun imago als volbloed sportieve sedan en hopen dat ze daar mee terug de competitie op het circuit aangaan zoals met de 155 en 156. met de 4c hebben ze al bewezen dat ze ook nog buiten beentjes kunnen maken en de concurentie te kakken zetten op de ring met hun vele pk's.
De modale italiaan wil nu dat ze ook aan hun denken en voor een mooie opvolger van van de mito zorgen en niet alleen voor de meesten hier onbetaalbare wagens gaan produceren . Volgens hun hebben de meeste Italiaanse Alfisti nood gedwongen hun Alfa moeten inruilen voor een fiat punto omdat ze de mito niet echt mooi vinden en zelfs de Giulietta te duur is geworden.
Maar er is terug hoop , en dat is hier belangrijk . :wink:
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3952
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

za jun 27, 2015 11:01

Ik heb horen fluisteren dat de QV 90K gaat kosten (exclusief Nederlandse sinterklazentaks).

Daarmee zou het wel eens de goedkoopste 500+PK auto kunnen worden?

Zou leuk zijn als daarmee een nieuwe trend gezet wordt.

Kan zo kloppen, ik zag ca 110.000 inclusief voor de QV voorbijkomen, ze zouden op BMW M3 prijs mikken, maar dan net iets meer prestaties leveren.

Voor dat bedrag heb je trouwens tegenwoordig in bepaalde regio's al een huis, maarja, daar zet je geen M3 mee te kakken....
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

za jun 27, 2015 12:30

Had ik niet ergens voorbij zien komen dat de vanafprijs voor het basismodel rond de 35000 euro zou zijn?
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

za jun 27, 2015 15:29

Het zou wel een logische stretch zijn... 35 - 90 K + Klaas.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

za jun 27, 2015 22:39

Had ik niet ergens voorbij zien komen dat de vanafprijs voor het basismodel rond de 35000 euro zou zijn?
Was in Dld als ik me niet vergis, dus idd 'ex klaas' nog...

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

za jun 27, 2015 22:59

Toch wel leuk gebakje geloof ik. Grows on you zoals een goeie Duitser altijd zegt. Heb gelukkig nog even de tijd om wijdbeens genoeg te leren lopen.
It's not easy, being green (kermit)

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

zo jun 28, 2015 00:46

Vandaag de mening van vriendinlief eens gevraagd (ze vond mijn 156 erg mooi, maar heeft verder niets met alfa), en ze vindt het een hele mooie wagen, mooier dan de M3 waar de wagen wat van heeft :).
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

ma jun 29, 2015 09:28

Vandaag de mening van vriendinlief eens gevraagd (ze vond mijn 156 erg mooi, maar heeft verder niets met alfa), en ze vindt het een hele mooie wagen, mooier dan de M3 waar de wagen wat van heeft :).
Vrouwen om de mening over een auto vragen is hetzelfde als zij vragen wat je van hun nieuwe schoenen vindt... :jumping:
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

ma jun 29, 2015 15:18

Het zou wel een logische stretch zijn... 35 - 90 K + Klaas.
Waarom zou dat niet kunnen? De Lancia Thema ging indertijd ook van 20k voor de 2.0 tot 66k voor de 8.32 (omgerekend naar euro's), dus dat is redelijk vergelijkbaar.

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

ma jun 29, 2015 15:31

Vrouwen om de mening over een auto vragen is hetzelfde als zij vragen wat je van hun nieuwe schoenen vindt...


:mrgreen: :thumbs:
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”