Ron Gta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 551
Lid geworden op: do nov 09, 2006 14:40
Locatie: Ham Belgium

Giorgio Pianta overleden.

vr apr 18, 2014 15:18

Ik sta hier zo'n beetje voor de overlijdensberichten :-(

Deze brave man werd 80 en is bij de meeste hier wel bekend. Vooral door de DTM dan.

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Giorgio Pianta overleden.

vr apr 18, 2014 15:37

Met de verhuis alhier een oude SportAuto bovengehaald met interview met Pianta etc. erin ...
Ik kan data niet nachecken ben nu nog aan't laden in W'lo & online terug na 6u Offline geweest te zijn
Stuur me 'ns 'n mail Ronny, zodat ik weet dat ze ook van extern binnenkomen .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Giorgio Pianta overleden.

vr apr 18, 2014 16:33

Afbeelding

Droevig. Die DTM periode was geweldig. Op de baan werd gestreden op het scherpst van de snede maar achter de pit wall konden Pianta en Mercedes-baas Norbert Haug het prima met elkaar vinden. Eerder in zijn leven verwierf Giorgio de bijnaam Koning van La Mandria, het testcentrum van Lancia. Zelfs de beste rallyrijders konden hem daar niet verslaan.

De gezondheid van Giorgio Pianta was al een tijdje minder, een longontsteking werd hem fataal.

Afbeelding
Foto: alfasport.net

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Giorgio Pianta overleden.

vr apr 18, 2014 18:03

't was 'n Rally Racing van '87 met ook de 75 Turbo Groep A in the picture .

Ooit nog in Mugello toevallig aan't wandelen op de weide waar Aufrecht, Strycek én Pianta het lot van de ITC bezegelden Live voor TV ; na de opname zag Pianta ons met Alfa petjes staan en kwam spontaan 'n babbeltje slaan .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Giorgio Pianta overleden.

ma apr 21, 2014 13:19

Goh daar wordt ik toch wel stil van.

Giorgio Pianta was voordat hij bij Alfa Romeo actief werd vooral een rallye man bij Lancia.
Heeft de Delta S4 ontwikkeld en was derhalve een hele goede testrijder.

Tijdens de 155 GTA tijd heeft hij nog een race meegereden in het Italiaans kampioenschap onder een pseudoniem zodat zijn Fiat bazen hem niet zouden herkennen.
Helaas is hij tijdens het einde van de DTM tijd geslachtofferd door datzelfde Fiat en was hij teambaas af.

Pianta zal altijd zijn plaats in de historie innemen om wat hij voor de merken Lancia en Alfa Romeo heeft betekend.

Afbeelding
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”