Dat is in dat verband ook een leuke: wat zou een purist aan willen of misschien wel moeten vangen met zo'n uitbundig ranzige Lauda-Spider? De Lauda-trim conserveren omdat het de 'originele' trim is, of met gezwinde spoed alle aanhangsels verwijderen wegens oerlelijk?
Nou... nu trapt u toch wel op wat zieltjes... want als ik eerdere berichten moet geloven bent u nu toch danig aan het zeiken want er zijn ongetwijfeld menschen die zelfs een Lauda Spider mooi vinden en daar dient men R E S P E C T voor op te brengen en zeker niet zo ongenuanceerd de mening over te uiten! Gelieve dus minder eerlijk te zijn edoch huichelachtig te beweren dat het helemaal de shizzledebizzle is waarna u het evenzo gefakede kwijl van de kin dient te verwijderen!
Oh... in het zeer onwaarschijnlijke geval dat u de Lauda WEL een visueel aantrekkelijke propositie vindt, mag u natuurlijk zonder nuancering deze appreciatie kenbaar maken. Enige vorm van terughoudendheid is dan niet vereist.
De andere kant is dat ik persoonlijk een Lauda Spider minstens even zo lelijk en ranzig vind als Uwes die vindt maar dat het als tijdsoriginele "upgrade" zeker zijn plaatsje in de historie van het door ons zo gewaardeerde merk verdient en daardoor ook zeker het conserveren waard is... dit zelfde geldt wat mij betreft voor de Alfa Romeo Dauphine... werkelijk oerlelijk, even veel Alfa content als de Alfa Romeo TZ-3 Corsa en met het weggedrag van een F-Serie 911... en TOCH....
Terugkomend op deze Maria (Marijke) Catharina Pietronello Helwegen-Mulders der Bertones (vanaf heden een MH/R genaamd en men dient deze dan ook, uit respect, met een hartstochtelijk "ROEKOE!" te begroeten mocht men het karretje in den vleze tegenkomen gelijk Henri Ford zijn hoed aantikte elke keer dat hij een Bugatti tegenkwam) is het voor mij het levende bewijs dat "Just because you can, doesn't mean you should" een addagio is dat nog steeds opgeld doet... Het feit dat met over genoeg eenheden SdA beschikt om dit uit te voeren, wat ongetwijdeld een comfortabel gevoel is, betekent niet dat men als een wilde om zich heen kan gaan lopen maaien en zonder enige vorm van R E S P E C T een willekeurig karretje te grazen kan nemen... met als enige rechtvaardiging dat het saldo toereikend is...
De Engelsen hebben hier voor een fantastische term die zich nauwelijk in het NL laat vertalen: stewardship... en stewardship behelst ook het verstandig omgaan met immer schaarser wordende goederen...
Als we dit in het extreme trekken:
Stel een dronken zot erft om welke onverklaarbare reden dan ook enkele miljarden eenheden SdA en besluit dus maar het Rijksmuseum in de fik te steken omdat de 400 jaar oude verf van een Rembrandt nou eenmaal een hele fraaie vlam geeft... na zijn daad stort hij de vereiste miljarden af in de staatskas et voila... de zaak is daarmee afgedaan want de financiele compensatie is daar... hij heeft de schade vergoed dus over de kwestie van erfgoed dient men uit R E S P E C T den waffel te houden... Men zou er toch schande van spreken...
Daar komt nog bovenop dat ik zo maar het vermoeden heb dat de createur van de MH/R niet de annalen der Alfa Historie ingaat als de tot in eeuwigheid te roemen schepper van voorgenoemd automobiel en Giorgetto G. dat wel gaat als de schepper van het orgineel... rara hoe kan dat nou?
Kortom: als je dan zoiets wilt bouwen, haal dan bij een van vele restaurateurs een voor de dood weggehaald koetsje waar toch al niks meer origineel aan is en laat de mooie origineeltjes over aan mensen die die willen koesteren om wat ze zijn, dan kan een ieder zich uitleven zonder het door de een zo begeerde schaarsche goed opgestookt wordt aan de veranderdrift van de ander....
Ennuh... wie dit gezeik vindt, moet misschien eens kritisch naar zijn of haar eigen woorden kijken en ietsje meer moeite doen dan hit-and-run....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...