Erg leuk allemaal natuurlijk, maar de waarde kwam in eerste instantie op 2000 euro. Dit viel mij nogal tegen. De berekening was als volgt: volgens de voor taxateurs gebruikelijke tabel is een 75 1.8 met carburateurs maximaal 900 euro waard. Bij uitzonderlijk goede auto's mag dit verdubbeld worden en dit is vervolgens afgerond op 2000 euro.
Volgens de taxateur kan een 75 (turbo, v6) nooit voor meer dan zo'n 4000 euro getaxeerd worden (Evo misschien uitgezonderd). Zou dit wel gebeuren dan zouden er zeker problemen ontstaan bij schade en wordt dit niet door verzekeraars geaccepteerd.
Uiteindelijk is na veel praten het taxatiebedrag van mijn 75 op 2700 euro vastgesteld.
Het gaat mij er niet om, om rijk te worden van mijn verzekeraar, trouwens mijn Alfa is voor mij toch onvervangbaar. Maar ik wil wel graag dat bij een diefstal of schade de reparatie/kosten gewoon vergoed kunnen worden of ik een vergelijkbare andere auto kan kopen (is allemaal hopelijk nooit nodig, maar toch). Ik snap eerlijk gezegd niet waarom verzekeraars moeilijk zouden doen bij een hogere taxatie waarde, ik betaal toch ook meer premie?
Ik twijfel nu eigenlijk of het wel zinvol is om mijn auto all risks te gaan verzekeren, gezien het beperkte taxatiebedrag. Misschien kan ik maar beter zelf een spaarrekening openen, of aandelen groene energie kopen of zoiets....
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen met taxaties/verzekeringen van semi-klassieke Alfa's.
Martijn