Gebruikersavatar
RoyvdStad
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 875
Lid geworden op: do jul 03, 2008 16:53
Locatie: Kranenburg (Dld) - Corfu (GR)

RE: Alfa Romeo bussen

wo dec 19, 2012 11:13

Afbeelding
Alfa Romeo 430 Ambrosini (1940–1942).

Afbeelding
Alfa Romeo 450 Bartoletti (1950–1954).

En Carrozzeria Barbi bouwde o.a. deze:
Afbeelding
Alfa 450 (1951).

Afbeelding
Carrozzeria Barbi. Deze firma bestaat nog steeds al zijn de bussen nu een stuk minder mooi.


Afbeelding
Alfa Romeo 430 A Barbi (1950).

Afbeelding
Alfa romeo 902AS BARBI.

Deze door Barbi gebouwde FIAT bus wilde ik jullie niet onthouden:
Afbeelding
FIAT 682 RN Super Panoramico Barbi.

Afbeelding
Recht achter op de foto nog een Alfa te herkennen.
Bentley Continental T
Rover 827 Sterling Coupe
Range Rover Voque
Jaguar XJ6
MG ZT-T
Mercedes E55 AMG

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Romeo bussen

wo dec 19, 2012 14:04

Op Belgische platen? :shock:

Beschrijving zegt "PULMAN TURISTICO"
Afbeelding
Er reden in Belgie in de jaren zestig tenminste 3 verschillende prachtige Alfa 1000AI touringcars rond die allemaal licht van elkaar verschilden qua opbouw. Wie de opbouw heeft gemaakt is me helaas onbekend. Het zou zomaar een Belgische bouwer geweest kunnen zijn. Zeer mooie voertuigen waarvan ik tot no toe nog nooit een kleurenfoto heb gezien. Ik zal eens in mijn archief kijken naar een zwart wit foto van deze specifieke bus, moet aan de hand van het kenteken met zekerheid lukken. Hartelijk bedankt voor het plaatsen van deze prachtige foto. Weet je toevallig waar en wanneer deze foto genomen is? Iets in mijn archieven wijst naar de stad Gent voor deze Belgische 1000AI voertuigen, maar of dat korrekt is weet ik helaas niet. Gezien het tijdperk waarin ze dienst deden moeten er vast en zeker nog meerder foto's rondzwerven.
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

Re: RE: Alfa Romeo bussen

do dec 20, 2012 08:03

Afbeelding
Recht achter op de foto nog een Alfa te herkennen.
Zeker weten? Lijkt me eerder een Lancia...

Koen

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: Alfa Romeo bussen

do dec 20, 2012 09:46

Ik denk dat Koen gelijk heeft.
lijkt me een Esatau of iets dergelijks.
Alfa 75 1.8 IE Epoca (1992) "Rosso Alfa 130"
75 Register NR AR75R415


Scelta di Potenza

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Alfa Romeo bussen

do dec 20, 2012 10:13

[img]http://www.hottransport.net/wp-content/ ... 0–1942.jpg[/img]
Alfa Romeo 430 Ambrosini (1940–1942).
Die is wel ernstig cool. :thumbs:
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
RoyvdStad
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 875
Lid geworden op: do jul 03, 2008 16:53
Locatie: Kranenburg (Dld) - Corfu (GR)

RE: Alfa Romeo bussen

do dec 20, 2012 15:51

Afbeelding
Alfa Romeo 430 Siai Marchetti (1940–1942).
Bentley Continental T
Rover 827 Sterling Coupe
Range Rover Voque
Jaguar XJ6
MG ZT-T
Mercedes E55 AMG

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo bussen

di sep 24, 2013 10:34

Om weer even terug te keren naar het verhaal uit de openingspost; het achterste deel van de 140AFS/4 is nu ook gevonden:

Afbeelding

Meer

Het zou al fantastisch zijn als de bus in ieder geval optisch weer in oude luister hersteld kan worden. Maar hij is na buitendienststelling van binnen verbouwd (deed dienst als slaap'zaal' op een vakantieoord), dus of de originele indeling nog terug te vinden is?

En dan het technische deel nog, dat lijkt mij een bijna onmogelijke opgave. En al zou je hem rijdend krijgen, waar moet hij dan rijden? In Landskrona rijden sinds 2003 voor het eerst weer trolleybussen in Zweden. Maar of de 140AFS/4 daar zomaar terecht kan? (wetgeving, compatibiliteit)

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: Alfa Romeo bussen

di sep 24, 2013 17:45

Om weer even terug te keren naar het verhaal uit de openingspost; het achterste deel van de 140AFS/4 is nu ook gevonden:

Afbeelding

Meer

Het zou al fantastisch zijn als de bus in ieder geval optisch weer in oude luister hersteld kan worden. Maar hij is na buitendienststelling van binnen verbouwd (deed dienst als slaap'zaal' op een vakantieoord), dus of de originele indeling nog terug te vinden is?

En dan het technische deel nog, dat lijkt mij een bijna onmogelijke opgave. En al zou je hem rijdend krijgen, waar moet hij dan rijden? In Landskrona rijden sinds 2003 voor het eerst weer trolleybussen in Zweden. Maar of de 140AFS/4 daar zomaar terecht kan? (wetgeving, compatibiliteit)
Kleine aggregraat er achter in en de stroom doorlussen naar de motoren. Of voor een openluchtmuseum, in Arnhem heeft t museum een complete trambaan gebouwd, in Helsinki hadden ze een haven gemaakt. Dus een 'kleine' moeite om boven een bestaande pendelroute een paar stroomkabels te hangen voor zo een museum.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
GT
Member
Member
Berichten: 185
Lid geworden op: zo mar 13, 2011 15:38
Locatie: Purmerend

RE: Alfa Romeo bussen

za okt 05, 2013 19:44

Dat is bijzonder! Ik had niet verwacht dat het achterdeel nog gevonden zou worden. :thumbs:

Gr,
Pelle
166 2.5 V6 24v Nero Luxor

La vita è troppo corta per non guidare Alfa Romeo!

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

RE: Alfa Romeo bussen

ma okt 07, 2013 12:09

Carrozzeria Barbi bouwt tegenwoordig alleen nog op Volvo chassis. Irisbus(een samenwerking tussen verschillende europese carrosserie bouwers)bouwt nog veel op een Iveco chassis.
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Alfa Romeo bussen

ma okt 07, 2013 13:11

]
Er reden in Belgie in de jaren zestig tenminste 3 verschillende prachtige Alfa 1000AI touringcars rond die allemaal licht van elkaar verschilden qua opbouw. Wie de opbouw heeft gemaakt is me helaas onbekend. Het zou zomaar een Belgische bouwer geweest kunnen zijn. Zeer mooie voertuigen waarvan ik tot no toe nog nooit een kleurenfoto heb gezien. Ik zal eens in mijn archief kijken naar een zwart wit foto van deze specifieke bus, moet aan de hand van het kenteken met zekerheid lukken. Hartelijk bedankt voor het plaatsen van deze prachtige foto. Weet je toevallig waar en wanneer deze foto genomen is? Iets in mijn archieven wijst naar de stad Gent voor deze Belgische 1000AI voertuigen, maar of dat korrekt is weet ik helaas niet. Gezien het tijdperk waarin ze dienst deden moeten er vast en zeker nog meerder foto's rondzwerven.
Foto is gemaakt in Damme zo te zien.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo bussen

ma okt 07, 2013 14:02

@GiuliaCorse, bedankt voor deze aanwijzing, wie weet leidt het ooit tot iets. Ondertussen heb ik in ieder geval de carrosseriebouwer van deze interessante achterhaald. De Belgische carrosseriebouwer Desot heeft de carrosserie voor deze bus gemaakt.
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
Alfa Romeo Miniatura Fer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 963
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 21:37
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Romeo bussen

ma okt 14, 2013 22:26

bij handelaar Righini bij Bologna staat een Alfa (Saviem) A38 Corriera bus te koop

Afbeelding

en een Alfa 800 en 950A truck
http://www.righiniauto.it/mezzi-d-epoca ... dotti.html
SCARB no 00575
Alfa Romeo Registro Miniatura, since 1992.
http://alfaromeominiatura.nl
Alfa GT 1.9 JTDm trackday
Alfa Giulietta Sprint 1.4 TCT 2016 rosso
*driving Alfa Romeo since 1975

tiptop495
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: za feb 08, 2014 14:03
Locatie: België West VL

Re: RE: Alfa Romeo bussen

ma feb 10, 2014 21:47

Op Belgische platen? :shock:

Beschrijving zegt "PULMAN TURISTICO"
Afbeelding
Er reden in Belgie in de jaren zestig tenminste 3 verschillende prachtige Alfa 1000AI touringcars rond die allemaal licht van elkaar verschilden qua opbouw. Wie de opbouw heeft gemaakt is me helaas onbekend. Het zou zomaar een Belgische bouwer geweest kunnen zijn. Zeer mooie voertuigen waarvan ik tot no toe nog nooit een kleurenfoto heb gezien. Ik zal eens in mijn archief kijken naar een zwart wit foto van deze specifieke bus, moet aan de hand van het kenteken met zekerheid lukken. Hartelijk bedankt voor het plaatsen van deze prachtige foto. Weet je toevallig waar en wanneer deze foto genomen is? Iets in mijn archieven wijst naar de stad Gent voor deze Belgische 1000AI voertuigen, maar of dat korrekt is weet ik helaas niet. Gezien het tijdperk waarin ze dienst deden moeten er vast en zeker nog meerder foto's rondzwerven.
Hey, dit is inderdaad een Mille maar hier zit reeds een Leyland motor ingebouwd? De opbouw is een Desot uit Gits (Roeselare) reeds meer dan twee decennia gesloten.
Dit is één van de bussen die gebouwd werden tussen circa '63 / '65. Die waren bedoeld om na de Expo '58 op het Oostblok en Rusland te rijden.
De autocar beschikte in die tijd over een bar en toilet, De zwakke Alfa motoren werden snel vervangen door Leyland's wat tevens ook gebeurde met de Lancia's.
Die trouwens ook verkocht werden door Desot, dat een roemrijk bedrijf was met weluitgeruste bussen en autocars. Na het verdwijnen van de Italiaanse merken werd
dan het merk Pegaso verkocht wat eveneens niet al te populair was.Het bedrijf verdween midden de jaren '80.
Daar deze foto van op zijn laatste levensjaren was ( '82/'85 ) en reeds de nieuwe nummerplaten had,weet ik niet op het op deze was dat ik jaren voordien had gereden
of één van de andere. Het was een bus met een in die tijd zeer moderne 8 versnellingsbak en een uitstekend zacht servostuur voor zijn tijd en een pracht was om mee
te rijden, spijtig van de zwakke motoren.
Ik denk dat er van deze alfa's wel een paar tientallen verkocht zijn geweest, maar deze opbouw werd ook veelvoudig op andere merken toegepast.

AE,

Gebruikersavatar
Kroezen75
Member
Member
Berichten: 248
Lid geworden op: vr aug 02, 2013 22:25
Locatie: HOEK VAN HOLLAND

Re: Alfa Romeo bussen

ma mar 30, 2015 20:55

Een paar weken gelden heb ik een oud zwart/wit boekje met specificaties gevonden over Alfa trolley bussen. Het is door Alfa zelf uitgegeven in de 50-er jaren. Het is een bundeling van specificatie sheets tot een soort van mini boekje van 30 pagina's
Ik vond het een leuke gadget omdat er heel weinig is te vinden over Alfa trolley bussen.
Naast een foto staan er specificaties (in het engels) van de 455 A /motorbus 900 A /140A /902 uitvoeringen 900 AF trolleybus / 140 AF trolleybus en 140 AFS verlengde trolleybus. Ook worden er wat gewone bussen en vrachtauto's in beschreven.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”